Tuinieren op de maan en in de ruimte? Buitenaardse landbouw

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Tuinieren op de maan en in de ruimte? Buitenaardse landbouw




par Exnihiloest » 17/01/19, 20:43

nico239 schreef:We hebben het er overal over gehad...

Onder andere een link
https://www.cnetfrance.fr/news/le-robot ... 879365.htm

France Inter wijdde gisteren zelfs een deel van het hoofd aan het plein.

Je kon zien dat ze niet wisten waar ze het over hadden: ik bedoel de planten.

Het doel is om de 6 astronauten die op Mars zijn te voeden met de vraag van een wetenschapper: hoeveel hectare om 6 mensen te voeden?

Didier, je zou kunnen solliciteren als wetenschappelijk adviseur voor de tuinbouw voor de missie : Mrgreen:

Eindelijk een positief onderwerp, leuk! We vermoeden dat het basisprobleem niet zozeer een landbouwprobleem zal zijn als wel een probleem van infrastructuurtechniek. Je hebt water nodig, een temperatuur zonder al te veel verschil, een gasmengsel dat niet te ver van de lucht verwijderd is, noch door zijn samenstelling, noch door zijn druk neem ik aan.
Op de maan, omdat de aard van de bodem niet ver afwijkt van wat we op aarde hebben, zou het in staat moeten zijn om mineralen te leveren. Dan is er het probleem van verlichting, het leveren van LED's. De maan-dag is 29 dagen, niet zeker of alle planten ondersteunen, en waarschijnlijk niet de 15 dagen van de nacht.
De te implementeren oplossingen zullen daarom waarschijnlijk heel dicht bij stadslandbouwtechnieken liggen, zodra we de luchtdichte ruimte en het water hebben verkregen, wat waarschijnlijk het grootste deel van het werk zal zijn (let op: er is geen glyfosaat nodig om de grond voor te bereiden).
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Tuinieren op de maan en in de ruimte? Buitenaardse landbouw




par sen-no-sen » 17/01/19, 20:50

Ja, dat is gaaf en bovendien kunnen we eindelijk de kernproeven hervatten! : Mrgreen:

Een basis op de Maan en dan een basis op Mars, oké maar dan?
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Tuinieren op de maan en in de ruimte? Buitenaardse landbouw




par Christophe » 17/01/19, 21:33

Geen grapje? Laten we de planten laten vallen voor ruimteverovering!

de micro algen het is 10 keer beter!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Tuinieren op de maan en in de ruimte? Buitenaardse landbouw




par Moindreffor » 17/01/19, 22:21

Christophe schreef:Geen grapje? Laten we de planten laten vallen voor ruimteverovering!

de micro algen het is 10 keer beter!

Spirulina is de toekomst : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Tuinieren op de maan en in de ruimte? Buitenaardse landbouw




par ENERC » 18/01/19, 07:50

Geen grapje? Laten we de planten laten vallen voor ruimteverovering!

Voor het kweken van microalgen is veel CO2 nodig: luchtbellen van zelfs 500 ppm is niet voldoende.
De meeste tests op het land gebruiken industriële lozingen zoals die van thermische energiecentrales. Het ideaal zit in de 20% CO2 - verder is het te zuur voor de algen, behalve de spirulina die donuts in het carbonaat van frisdrank.
In een ruimteschip werkt het niet. Het is beter om planten te hebben die zelf CO2 vastleggen via hun bladeren.

Op Mars daarentegen is CO2 in hoge concentraties gratis beschikbaar. : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Tuinieren op de maan en in de ruimte? Buitenaardse landbouw




par Did67 » 18/01/19, 09:08

Zeker ???

Ik heb met eigen ogen culturen van spirulina gezien in open bassins, in kassen, in de Elzas. Gewoon een soort schoepenrad om het water constant in beroering te brengen. Zonder CO-verrijking2...

Van mijn kant geef ik er de voorkeur aan mijn neuronale middelen te wijden aan de teelt van echte groenten op aarde, zonder de biodiversiteit te vervuilen en te behouden... Het is al een uitgebreid programma. Ik denk dat Musk in de gevangenis zal zitten voordat hij naar Mars gaat - ook al is de VS Japan niet en zetten ze daar geen bandieten op...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Tuinieren op de maan en in de ruimte? Buitenaardse landbouw




par izentrop » 18/01/19, 10:22

Moindreffor schreef:
Christophe schreef:de micro algen het is 10 keer beter!
Spirulina is de toekomst : Mrgreen:
Het is geen alg maar een cyanobacterie, net als "moon spit" of nostoc https://www.jardinier-amateur.fr/report ... -lune.html
Ik was geïntrigeerd door de aanwezigheid van deze zwart-kaki gelatineuze massa's aan de grenzen die door de gemeentelijke diensten werden gewied met een roundup shot. Het mysterie werd opgelost door naar Selosse te luisteren :) .
Het is geen schimmel of alg, zoals het uiterlijk doet vermoeden, maar een cyanobacterie uit de familie Nostocaceae. Het is een pioniersoort en groeit op zeer arme en basische grond, vooral waar hij niet concurreert met andere soorten. Het favoriete terrein maakt het tot een zeer belangrijk onderdeel in de strijd tegen bodemerosie door wind en water.
Onzichtbaar in macroscopische toestand bij droog weer, kan nostoc in deze uitgedroogde vorm maanden of zelfs jaren overleven. Maar in de uren na een regenbui ontwikkelt hun metabolisme zich zeer snel, zo erg zelfs dat lang werd aangenomen dat ze uit de lucht waren gevallen, vandaar hun andere naam, maanspuug.
Beeld De Chinezen vonden het geweldig, maar hebben niet langer het recht om het op te halen in de Gobi-woestijn vanwege de veroorzaakte schade, waardoor er bodemerosie ontstaat.
Dernière édition par izentrop de 18 / 01 / 19, 10: 38, 4 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Tuinieren op de maan en in de ruimte? Buitenaardse landbouw




par Did67 » 18/01/19, 10:29

Moindreffor schreef:
Christophe schreef:Geen grapje? Laten we de planten laten vallen voor ruimteverovering!

de micro algen het is 10 keer beter!

Spirulina is de toekomst : Mrgreen:


10 keer beter dan wat???

We praten nu onzin. Bij de oppervlakte-eenheid, bla bla...????

Als u een consument bent: pas op voor zware metalen, die ze eten. En aangezien ze worden grootgebracht met kunstmest, WEES VOORZICHTIG! We praten er niet veel over! [Normen voor het gehalte aan zware metalen zijn van groot belang; het gaat erom ze op Europese schaal flink aan te scherpen].

https://gourmet-spiruline.fr/histoires- ... ifiee.html

https://naturalathleteclub.com/blog/con ... uline-bio/

https://www.dihe.fr/blog-superaliments/ ... ourds.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Tuinieren op de maan en in de ruimte? Buitenaardse landbouw




par Adrien (voormalig nico239) » 18/01/19, 11:45

Exnihiloest schreef:Eindelijk een positief onderwerp, leuk!


Ik hou van je humor... : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Tuinieren op de maan en in de ruimte? Buitenaardse landbouw




par Adrien (voormalig nico239) » 18/01/19, 11:54

Did67 schreef:Als u een consument bent: pas op voor zware metalen, die ze eten. En aangezien ze worden grootgebracht met kunstmest, WEES VOORZICHTIG! We praten er niet veel over! [Normen voor het gehalte aan zware metalen zijn van groot belang; het gaat erom ze op Europese schaal flink aan te scherpen].


Ik eet de rozenbottels (het is hoogseizoen) op mijn land... ik weet tenminste wat ik eet en het geeft me veel energie... : Mrgreen:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 303 gasten