De fabel van antropogene opwarming en de strijd tegen CO2

Humanitaire catastrofes (inclusief grondstoffenoorlogen en conflicten), natuurlijk, klimaat en industrieel (behalve nucleair of olie forum fossiele en nucleaire energie). Verontreiniging van de zee en de oceanen.
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: De fabel van antropogene opwarming en de strijd tegen CO2




par Obamot » 08/07/20, 02:33

sicetaitsimple schreef:
Obamot schreef:Zonder categorisch te willen zijn: de winters moeten verschrikkelijk zijn tijdens de ijstijd


Daar word ik gezaagd..... Wat een relevantie!

En jij, wat een onbeschaamdheid. Ik kan ook een van je zinnen uit de context halen en je als een idioot laten lijken. Maar let op: het is niet nodig, je redt het heel goed zonder iemand om hetzelfde resultaat te bereiken.

sicetaitsimple schreef: uh, on Praten over [ ...]

Wie is dit "on" nog?!?!?!? Zou je echt meerdere zijn in je hoofd? Au!

sicetaitsimple schreef: wijzigingen over een paar decennia, mogelijk honderd volgens bepaalde modellen,

Ah maar nee, helemaal niet, we hebben het over het al dan niet aantonen of de RC van antropogene oorsprong is (of niet) en ik geef alleen door wat sommigen zeggen (op de een of andere manier), hoewel in dit geval wordt uitgezoomd is essentieel!

sicetaitsimple schreef: als we het hebben over antropogene opwarming, ongeacht zijn mening over het onderwerp en de relevantie van de modellen. Antropogene opwarming twee eeuwen geleden, bla bla.

Je kent geen fractals! middelmatig...

sicetaitsimple schreef: Over een paar honderdduizend jaar praten we over iets anders.

Je kent de Milankovitch-cycli niet.

Staat u mij toe om met iets anders bezig te zijn? Niet dat dat zo was.
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: De fabel van antropogene opwarming en de strijd tegen CO2




par ABC2019 » 08/07/20, 06:15

Obamot schreef:Jij, jij, jij... Ik wist dat je dat zou zeggen... maar nee, omdat ik heel, heel voorzichtig was met wat ik zei, ik ken jou, je zult mij hier ook niet mee pakken. De grafiek is er één van vele anderen die dit aantoont, het is een element van continuïteit, dus je zegt alles.

Herlees: Als je deze niet onbelangrijke zin begrijpt:
Obamot schreef:MAAR je vergat het zinnetje:
- "De oceanen stoten het meeste af (warme periodes) maar absorberen ook het meeste (koude periodes)"


Het waren de oceanen die het meest vrijkwamen, voordat de mens besefte dat hij fossielen kon verbranden, maar sindsdien is alles veranderd!
En de variaties in concentratie als gevolg van de oceanen vinden plaats met snelheden die veel lager zijn dan 10 Gt/jaar of 2 ppm per jaar. De orde van grootte is eerder 100 ppm over 10 jaar of 000 ppm/ab, dus 0,01 keer minder.
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: De fabel van antropogene opwarming en de strijd tegen CO2




par Obamot » 08/07/20, 07:59

ABC2019 schreef:
Obamot schreef:MAAR je vergat het zinnetje:
- "De oceanen stoten het meeste af (warme periodes) maar absorberen ook het meeste (koude periodes)"


Het waren de oceanen die het meest vrijkwamen, voordat de mens besefte dat hij fossielen kon verbranden, maar sindsdien is alles veranderd!
En de variaties in concentratie als gevolg van de oceanen vinden plaats met snelheden die veel lager zijn dan 10 Gt/jaar of 2 ppm per jaar. De orde van grootte is eerder 100 ppm over 10 jaar of 000 ppm/ab, dus 0,01 keer minder.

Nou nee, probeer het dan nog eens met een link...? :D

Omdat de Co2-pieken (volgens ijskernmonsters van Vostock) laten zien dat het 2 duizend jaar duurt voordat Co2,5 uit de oceanen verdwijnt, en 40 jaar op en neer om terug te keren, is c niet hetzelfde...: (groene pijlen)

C479D8F2-205D-491D-B5CC-A556E49E7DBE.jpeg
C479D8F2-205D-491D-B5CC-A556E49E7DBE.jpeg (135.86 Kio) Consulté 2025 fois


Wat wordt jouw “Versie 3.0” tttttrrrrrrrrrrrrrrrrr..... Spanning? :D nee, zelfs niet... er komt zeker een 4.0 : Mrgreen:
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: De fabel van antropogene opwarming en de strijd tegen CO2




par ABC2019 » 08/07/20, 08:49

Obamot schreef:
ABC2019 schreef:
Obamot schreef:MAAR je vergat het zinnetje:
- "De oceanen stoten het meeste af (warme periodes) maar absorberen ook het meeste (koude periodes)"


Het waren de oceanen die het meest vrijkwamen, voordat de mens besefte dat hij fossielen kon verbranden, maar sindsdien is alles veranderd!
En de variaties in concentratie als gevolg van de oceanen vinden plaats met snelheden die veel lager zijn dan 10 Gt/jaar of 2 ppm per jaar. De orde van grootte is eerder 100 ppm over 10 jaar of 000 ppm/ab, dus 0,01 keer minder.

Nou nee, probeer het dan nog eens met een link...? :D

Omdat de Co2-pieken (volgens ijskernmonsters van Vostock) laten zien dat het 2 duizend jaar duurt voordat Co2,5 uit de oceanen verdwijnt, en 40 jaar op en neer om terug te keren, is c niet hetzelfde...: (groene pijlen)

Ik zie in je grafiek dat het een schaalverdeling kost, d.w.z. 10 jaar om omhoog te gaan, maar als je je aan je 000 jaar houdt, betekent dat nog steeds dat 2500 ppm per jaar 0,4 keer langzamer is dan nu, dat betekent dat het NET uitwisselt met de oceaan is op zijn best 5% van de huidige uitstoot, d.w.z. 20 GtCO7/jaar, niet 2!!!
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: De fabel van antropogene opwarming en de strijd tegen CO2




par Obamot » 08/07/20, 12:30

Nou, het is niet "mijn kaart". Ik nam wat ik bij de hand had, ik zag dat de tijdschaal waardeloos was (ik dacht dat er was ingezoomd op de grafiek, maar niet op de schaal, en ik zei tegen mezelf dat het zo zou zijn leuk en dat je de kans ging grijpen: BINGO : Cheesy: ), wat mij vooral opvalt, EN DAT WAAROM IK DE GROENE PIJLEN HAD TOEGEVOEGD, is dat de afgifte van Co2 relatief 10x sneller is vergeleken met de opname!

En de zogenaamde Milankovitch-cyclus waarnaar ik verwijs is inderdaad 40 jaar oud en is volkomen correct, alleen de regelmaat van de pieken is er niet, maar over het algemeen is deze correct en onbetwist! Dat is wat ik wilde illustreren.

Milutin Milankovitch-theorie: Milankovitch-cycli
De helling van de ecliptica. De hoek gevormd door de richting van de polen en die van de normaal op het vlak van de ecliptica is niet constant. Het varieert tussen 22° en 24,5° over een periode van 41.000 jaar.


Bron: FuturaScience


Als je daarna geïnteresseerd bent, kan ik een retorische truc voor je bedenken om te bewijzen dat de aarde, gezien vanuit het ISS, plat is! :D
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: De fabel van antropogene opwarming en de strijd tegen CO2




par Paul72 » 08/07/20, 16:52

ABC2019 schreef:
Paul72 schreef:nog een lezing (stop niet bij de titel...) die kort de evoluties van de nieuwe klimaatmodellen uitlegt, dankzij een groter rekenvermogen (onder andere) en dus een grotere nauwkeurigheid van de projecties (die een gevoeligheid voor opwarming nog groter dan voorspeld door eerdere modellen).

http://www.carbone4.com/analyse-nouvell ... imatiques/


beweren dat het vergroten van de rekenmogelijkheden van een simulatie deze eerlijker maakt, is slechts een schaamteloze leugen.

Bovendien wordt de 7°C sowieso berekend in een totaal onrealistisch 8.5-scenario.

Maar goed, zolang je er maar opvallende en catastrofale artikelen mee kunt schrijven, hè... nou, ik vraag me af wat professor Raoult ervan zou vinden!


Daarom waarschuwde ik dat ik niet bij de hype-titel moest blijven. In de rest van de publicatie vindt u meer genuanceerde gegevens.

Alsjeblieft. Ik denk dat we onze nieuwe master in klimatologie hebben: welkom Obamot!!! : Mrgreen:
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: De fabel van antropogene opwarming en de strijd tegen CO2




par ENERC » 08/07/20, 19:22

Paul72 schreef:
ABC2019 schreef:
Paul72 schreef:nog een lezing (stop niet bij de titel...) die kort de evoluties van de nieuwe klimaatmodellen uitlegt, dankzij een groter rekenvermogen (onder andere) en dus een grotere nauwkeurigheid van de projecties (die een gevoeligheid voor opwarming nog groter dan voorspeld door eerdere modellen).

http://www.carbone4.com/analyse-nouvell ... imatiques/


beweren dat het vergroten van de rekenmogelijkheden van een simulatie deze eerlijker maakt, is slechts een schaamteloze leugen.

Bovendien wordt de 7°C sowieso berekend in een totaal onrealistisch 8.5-scenario.

Maar goed, zolang je er maar opvallende en catastrofale artikelen mee kunt schrijven, hè... nou, ik vraag me af wat professor Raoult ervan zou vinden!


Daarom waarschuwde ik dat ik niet bij de hype-titel moest blijven. In de rest van de publicatie vindt u meer genuanceerde gegevens.

Alsjeblieft. Ik denk dat we onze nieuwe master in klimatologie hebben: welkom Obamot!!! : Mrgreen:


Ik heb de indruk dat we in grote onzekerheid leven over de gevolgen van waterdamp. Ik dacht erover na door het weer tijdens de opsluiting te vergelijken met nu: tijdens de opsluiting: geen wolkje, zeer lage luchtvochtigheid, lage temperaturen in de ochtend die langzaam opliepen ondanks zeer sterke zonneschijn.
De lucht is de afgelopen dagen erg vochtig, de temperaturen zijn 's nachts mild, de temperatuur stijgt zeer snel zodra er geen bewolking meer is en blijft vrijwel constant onder de bewolking (puur broeikaseffect).
Door gewoon naar buiten te stappen:
- als de lucht droog is, zijn de gemiddelde temperaturen vrij laag (op onze breedtegraden natuurlijk)
- als de lucht vochtig en wolkenloos is, gaat de oven snel kapot
- zodra de wolken zich vormen, stabiliseert de temperatuur

En dus betekent het voorspellen van het klimaat van morgen precies weten wat de luchtvochtigheid en de gemiddelde bewolking zullen zijn. Breed onderwerp!

Het vergroten van de rekenkracht maakt het mogelijk om de modellen te verfijnen: opgemerkt moet worden dat de 7-daagse voorspelling gigantische computers vereist.
Het berekenen van de luchtvochtigheid en de gemiddelde bewolking is verre van eenvoudig gezien het aantal betrokken parameters.

We zijn ons terdege bewust van de impact van CO2 en methaan. Het effect van waterdamp zal langer duren.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: De fabel van antropogene opwarming en de strijd tegen CO2




par Obamot » 08/07/20, 23:09

Paul72 schreef:Alsjeblieft. Ik geloof dat we onze nieuwe houden meester in de klimatologie : welkom Obamot!!! : Mrgreen:

Kilkoolol! 8) :D

Ik leen mezelf voor het spel van dit debat als ik dingen zie die niet in de argumenten passen. Dus nee, er is geen "meester in de klimatologie" die zich daar druk over maakt : Cheesy: maar er zijn er die een onmogelijke grap hebben om met valse dingen te zwaaien met het zelfvertrouwen van een ijsbeer : Cheesy: Ik kan het net zo goed mis hebben, maar dat zal geen gevolgen hebben. Omdat......

Voor mij is er geen discussie, maar het amuseert mij, zolang ik maar uitga van het principe dat zelfs de klimatoseptici moeten pleiten voor de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, al was het maar om de situatie niet te verergeren!!! Wat de oorzaak ook is, het is raadzaam om ALLE gevolgen te beperken!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: De fabel van antropogene opwarming en de strijd tegen CO2




par Exnihiloest » 28/07/20, 09:35

Nieuwe publicatie van John Christy en Ross McKitrick waarin voorspellingen van klimaatmodellen worden vergeleken met observaties.
Geen van de 38 modellen die beschikbaar zijn met het CMIP6-archief voorspelt correct de temperaturen van de tropische middelste troposfeer, noch de mondiale temperaturen. Alle modellen overschatten de klimaatgevoeligheid, en meestal statistisch significant.

Toch zijn het deze modellen die als argument dienen voor het IPCC om vrijwel de gehele waargenomen opwarming toe te schrijven aan de mensheid en groene politici om het ‘energietransitiebeleid’ te versnellen.
Als je onachtzaam met berekeningen begint, kun je urenlang bezig zijn met het berekenen van onzin die dan wordt weggegooid. Al bijna dertig jaar berekenen klimaatmodelmakers op grote schaal ensemblegemiddelden voor stelsels van vergelijkingen waarvan we weten dat de numerieke oplossingen snel afwijken van de werkelijkheid.

https://doi.org/10.1029/2020EA001281
"Het is al lang bekend dat eerdere generaties klimaatmodellen excessieve opwarmingssnelheden in de tropische troposfeer vertoonden. Met de release van het CMIP6 (Coupled Model Intercomparison Project versie 6) klimaatmodelarchief kunnen we de vergelijking nu bijwerken. We onderzochten historische (post-hoc) runs van 38 CMIP6-modellen waarin de modellen werden uitgevoerd met behulp van historisch waargenomen forcings. We hebben ons geconcentreerd op het interval 1979-2014, het maximum waarvoor alle modellen en observatiegegevens beschikbaar zijn en waarvoor modellen met historische forceringen zijn uitgevoerd. Wat ooit een tropische inslag was, is nu mondiaal. Alle modellen warmen sneller op dan waarnemingen in de lagere en middentroposfeer, in de tropen en wereldwijd. Gemiddeld en in de meeste individuele gevallen is het trendverschil aanzienlijk. De opwarmingstrends in de modellen hebben de neiging toe te nemen met het evenwichtsklimaatgevoeligheidsmodel (ECS), en we presenteren bewijs dat de verdeling van ECS-waarden in het model onrealistisch hoog is.."
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: De fabel van antropogene opwarming en de strijd tegen CO2




par izentrop » 28/07/20, 11:15

0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'humanitaire rampen, natuurlijke, klimatologische en industriële "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 118-gasten