Luie tuin ... hulp

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: moestuin lui ... helpen




par Adrien (voormalig nico239) » 14/11/18, 00:05

Did67 schreef:Hallo,


En welkom!

1) Het is dan aan te raden dit te pletten alvorens de laag hooi uit te rollen op een datum die hoop geeft dat het er nog op gaat regenen (anders hevelt dit droge hooi een deel van de watervoorraad uit de grond!).


Als we de mogelijkheid hebben, neem ik aan dat water geven dit kan compenseren?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: moestuin lui ... helpen




par Adrien (voormalig nico239) » 14/11/18, 00:06

Did67 schreef:- als het al een moestuin is (dus "gecultiveerd" land), dan is het beter om de overgebleven groenten te laten groeien, of om "groenbemesters" te zaaien (dit zijn snelgroeiende gewassen die tussen twee gewassen worden gezaaid. , en verpletterd op de grond achtergelaten - sommigen nemen het op); en dan leg ik het hooi ergens in februari thuis ...


Ik stel mezelf de (open) vraag van "vaste borden" (van groenten natuurlijk)... verstandig of niet?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: moestuin lui ... helpen




par Adrien (voormalig nico239) » 14/11/18, 00:11

Did67 schreef:Het doel is om de hoeveelheid geïmporteerde biomassa (hooi) te verminderen. In verband met wat we zojuist elders hebben genoemd: misschien zal ik op de lange termijn afdrijven naar een systeem dat te rijk is en te veel elementen door het hooi brengt. Met dezelfde risico's als conventionele (chemische) landbouw: vervuiling door nitraten, te kwetsbare "gedoteerde" planten ...


interessant :!: :!: :!:

Heeft u al een idee van een looptijd die niet overschreden mag worden voor deze hooikap?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: moestuin lui ... helpen




par Did67 » 14/11/18, 09:32

nico239 schreef:
Als we de mogelijkheid hebben, neem ik aan dat water geven dit kan compenseren?


Aan ieder "zijn" moestuin!!! Dus ja, als je onbeperkt water hebt, gaat dit argument niet meer op en kan je het "kneuzen" nog uitstellen om het maximale uit de fotosynthese met groenbemesters te halen, voor het nieuwe seizoen...

Alles is alleen ooit gecompromitteerd, tussen verschillende instellingen van de verschillende cursors!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: moestuin lui ... helpen




par Did67 » 14/11/18, 09:35

nico239 schreef:
Ik stel mezelf de (open) vraag van "vaste borden" (van groenten natuurlijk)... verstandig of niet?


Ik denk dat je van tijd tot tijd nog steeds zult moeten "bemesten" om verliezen (P, K en andere elementen) die je exporteert te compenseren.

Als je vertrekt vanuit een woestenij, heb je eerst een verrijkingsfase, om je grond op een hoger vruchtbaarheidsniveau te brengen dan dat, laag, van een natuurlijke weide of een woestenij...

Dan moet je gewoon compenseren... Dus daar, een paar rotaties van groenten, met een "ondersteuning" door hooi, van tijd tot tijd...

Begrijp dat groenten elementen "exporteren" (wat zit er in wat je eet), terwijl een groenbemester (of onkruid) ze alleen leent (en herstelt tijdens mineralisatie, mogelijk in een beter opneembare vorm).

Ik heb nog geen exacte berekeningen gemaakt...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: moestuin lui ... helpen




par Did67 » 14/11/18, 09:40

nico239 schreef:Heeft u al een idee van een looptijd die niet overschreden mag worden voor deze hooikap?


Neen.

Mijn berekeningen op de hoek van de tafel laten alleen maar zien dat een eventuele overbevruchting een niet uit te sluiten mogelijkheid is.

Maar zoals gezegd, grond heeft een vasthoudend vermogen. Net als een koelkast kan het een "bepaalde hoeveelheid" elementen vasthouden (met uitzondering van nitraten, die worden uitgeloogd).

Dus nogmaals, het is vrij eenvoudig, maar het wordt ingewikkeld zodra je ernaar kijkt!

Afgezien van de analyses, zullen planten die "overwoekerd" zijn (alsof ze onder de prestatie van oplosbare meststoffen staan) een goede operationele indicator zijn dat u moet vertragen met het hooi. En dan, en alleen dan, kan het gebruik van slechtere bedekkingen (stro, dode bladeren, versnipperd materiaal) ingrijpen, zonder deprimerend effect (omdat de voorraad enorm is).
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: moestuin lui ... helpen




par Adrien (voormalig nico239) » 14/11/18, 11:27

Did67 schreef:
nico239 schreef:
Als we de mogelijkheid hebben, neem ik aan dat water geven dit kan compenseren?


Aan ieder "zijn" moestuin!!! Dus ja, als je onbeperkt water hebt, gaat dit argument niet meer op en kan je het "kneuzen" nog uitstellen om het maximale uit de fotosynthese met groenbemesters te halen, voor het nieuwe seizoen...

Alles is alleen ooit gecompromitteerd, tussen verschillende instellingen van de verschillende cursors!


Ik bedoelde niet een voortzetting van het groenbemestersgewas maar, als het niet regent, van het begieten van het hooi dat de groenbemester heeft neergelegd... : Wink:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: moestuin lui ... helpen




par Adrien (voormalig nico239) » 14/11/18, 11:29

Did67 schreef:
nico239 schreef:
Ik stel mezelf de (open) vraag van "vaste borden" (van groenten natuurlijk)... verstandig of niet?


Ik denk dat je van tijd tot tijd nog steeds zult moeten "bemesten" om verliezen (P, K en andere elementen) die je exporteert te compenseren.

Als je vertrekt vanuit een woestenij, heb je eerst een verrijkingsfase, om je grond op een hoger vruchtbaarheidsniveau te brengen dan dat, laag, van een natuurlijke weide of een woestenij...

Dan moet je gewoon compenseren... Dus daar, een paar rotaties van groenten, met een "ondersteuning" door hooi, van tijd tot tijd...

Begrijp dat groenten elementen "exporteren" (wat zit er in wat je eet), terwijl een groenbemester (of onkruid) ze alleen leent (en herstelt tijdens mineralisatie, mogelijk in een beter opneembare vorm).

Ik heb nog geen exacte berekeningen gemaakt...


Oké prima bedankt
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: moestuin lui ... helpen




par Adrien (voormalig nico239) » 14/11/18, 11:29

Did67 schreef:
nico239 schreef:Heeft u al een idee van een looptijd die niet overschreden mag worden voor deze hooikap?


Neen.

Mijn berekeningen op de hoek van de tafel laten alleen maar zien dat een eventuele overbevruchting een niet uit te sluiten mogelijkheid is.

Maar zoals gezegd, grond heeft een vasthoudend vermogen. Net als een koelkast kan het een "bepaalde hoeveelheid" elementen vasthouden (met uitzondering van nitraten, die worden uitgeloogd).

Dus nogmaals, het is vrij eenvoudig, maar het wordt ingewikkeld zodra je ernaar kijkt!

Afgezien van de analyses, zullen planten die "overwoekerd" zijn (alsof ze onder de prestatie van oplosbare meststoffen staan) een goede operationele indicator zijn dat u moet vertragen met het hooi. En dan, en alleen dan, kan het gebruik van slechtere bedekkingen (stro, dode bladeren, versnipperd materiaal) ingrijpen, zonder deprimerend effect (omdat de voorraad enorm is).


Ok ik ben er in ieder geval nog niet maar het is altijd goed om in gedachten te houden
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: moestuin lui ... helpen




par Did67 » 14/11/18, 11:39

nico239 schreef:
Ik bedoelde niet een voortzetting van het groenbemestersgewas maar, als het niet regent, van het begieten van het hooi dat de groenbemester heeft neergelegd... : Wink:


Dat is wat ik had bedacht. Dus ja, als je onbeperkt water hebt, heb je die extra flexibiliteit... Je kunt meer luieren. Met het risico verrast te worden! En aangezien we ook vers water nodig hebben voor de pastis... Het helpt om de pijp mee te nemen!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 277-gasten