Laad tegelijkertijd zowel lead- als Lifepo4-batterijen op

Tips, advies en tips om uw verbruik, processen of uitvindingen te verlagen als onconventioneel motoren: de Stirlingmotor, bijvoorbeeld. Octrooien verbetering van verbranding: waterinjectie plasma behandeling, ionisatie van de brandstof of oxidatiemiddel.
xtaille@free.fr
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 08/11/18, 07:48
Plaats: 83430
x 1

Laad tegelijkertijd zowel lead- als Lifepo4-batterijen op




par xtaille@free.fr » 08/11/18, 13:03

Bonjour à tous
In mijn zeilboot heb ik 3 groepen batterijen:
-een batterij speciaal voor het starten van de motor bij de PB
-2 6V accu's in serie voor ankerlier/boegschroef bij PB
-3 batterijen in // voor boorddiensten (instrumenten, koelkast, verlichting...
en 4 energiebronnen:
- de motordynamo met een eigen regelaar
-een wallader met 3 uitgangen
-2 zonnepanelen in serie aangestuurd door een MPPT regelaar
-1 windturbine met interne regelaar

Ik wil de 3 serviceaccu's vervangen door een grote Lifepo4 200 of 300 AH accu die oplaadt in CC/CV
het lijkt erop dat ik de regelaars daarvoor kan afstellen (behalve die voor de motordynamo)
het probleem is dat ik geen regeling meer heb van de loodaccu's, en dat ik ze niet allemaal wil vervangen voor lithium!
of het opladen van een 300 Ah-accu die voor 80% ontladen is, duurt enkele uren bij 14.4 V
ik heb cyrix-connectoren om ze aan te sluiten tijdens het opladen, maar geen belastingsbegrenzer (bijv. uitschakelen na 1 uur opladen bij 14.4 V)
belastingsstromen kunnen oplopen tot 40 A
is het essentieel om vóór elke loodzuuraccu een zonneregelaar voor 40 A te plaatsen?
merci
Xavier
PS hier is een schema

Elektrisch circuit.jpg
Electric circuit.jpg (67.13 KiB) 9025 keer bekeken
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: tegelijkertijd PB- en Lifepo4-batterijen opladen




par izentrop » 08/11/18, 14:04

Hallo,
xtaille@free.fr schreef:is het essentieel om vóór elke loodzuuraccu een zonneregelaar voor 40 A te plaatsen?
Als 40 A de maximale stroom is die door de PV wordt gegenereerd, moet de batterij een minimale capaciteit van 160 Ah hebben en zal er nog steeds een uitschakelsysteem nodig zijn zodra de spanning de maximale spanning heeft bereikt, die afhangt van de kenmerken van de accu. http://www.ni-cd.net/accusphp/baba/plomb/charge.php

De LifePo neemt meer laadstroom op, maar heeft aanvullende vereisten voor temperatuurbewaking en detectie van het einde van de lading http://www.ni-cd.net/accusphp/baba/lithium/charge.php.
Is het niet verantwoord op een boot die niet beperkt is door ruimte en gewicht?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: tegelijkertijd lood en Lifepo4-batterijen opladen




par Christophe » 08/11/18, 14:22

Hallo en welkom hier

Ik test ook de mix van batterijen van verschillende technologieën en het is niet zo eenvoudig als je zou denken.

De theorie zegt dat de batterij met lagere spanning en hogere capaciteit de parallelspanning en totale oplaadtijd zal bepalen: dus als je (veel grotere) Lifepo4 niet is opgeladen, zullen je loodbatterijen dat ook niet doen. Er ontstaat een balans (= overdracht van stroom van de ene batterij naar de andere). En dit is niet noodzakelijkerwijs ideaal voor de levensduur van de totale installatie... het is van geval tot geval.

Idealiter moet je kijken naar de laad-/ontlaadcurves van elke batterij om te zien "of hij blijft hangen" (min of meer) en weet je hoe het BMS werkt (interne laad-/ontlaadregelaar voor lithiumbatterijen voor degenen die niet weten wat dat betekent).

Ik was verrast om te zien dat een van mijn BMS geen parallelschakeling toestond: het was alleen de andere batterij, met een hogere ontlaadstroomcapaciteit, die aan het ontladen was... maar in mijn geval is het oké om op te laden.

Kortom, zoals ik al zei, praktijk is geen theorie! : Cheesy:

Geeft uw BMS aan welke laadspanning? Is het een gemeenschappelijke of aparte poort?

Als je een foto hebt van de batterij en vooral van het BMS, zou dat helpen om duidelijker te zien.

Anders een oplossing die al snel geïmplementeerd kan worden met je 3x45 A lader (intern gediodes neem ik aan?):
a) laad de 2 front- en motor-loodaccu's op met 1 fase 45 A, laadduur tot 80% = (50 + 75) * 0.8 / 45 = ongeveer 2u15min
b) laad de lifepo4 met 2 fasen van 45A, oplaadtijd bij 80% = 300*0.8 / 90 = 2h40...

Je verkleint dus het verschil enorm...tenminste als je oplaadt op het lichtnet maar ik denk niet dat de accu's op dezelfde manier ontladen (in voltage wel maar niet in capaciteit), daarom is het nodig zie voltage /capaciteitskrommen...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: tegelijkertijd lood en Lifepo4-batterijen opladen




par izentrop » 09/11/18, 01:03

Christophe schreef:Er ontstaat een balans (= overdracht van stroom van de ene batterij naar de andere). En dit is niet noodzakelijkerwijs ideaal voor de levensduur van de totale installatie... het is van geval tot geval.
Het is duidelijk dat het niet in zijn belang is om ze parallel te zetten, zeker niet als ze aan de kade worden herladen.
Aangenomen moet worden dat ze op hun beurt verbonden zijn, is het niet xsize?
0 x
xtaille@free.fr
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 08/11/18, 07:48
Plaats: 83430
x 1

Re: tegelijkertijd lood en Lifepo4-batterijen opladen




par xtaille@free.fr » 19/11/18, 14:06

Christophe
Ik heb de accu nog niet, dus over de BMS kan ik nog niet veel zeggen.
Wat de fabrikanten zeggen is dat de LI.. oplaadt bij CC/CV (constante stroom/constante spanning) rond de 14.4V.
Bij deze spanning laden de PB-accu's ook op; maar het moet niet te lang duren, anders slijten ze.
En inderdaad, Izentrop, parallelschakeling beperkt tot oplaadtijd.
Dus voor het instellen // gebruik ik Cyrix-schakelaars van Victron, beestjes die ik al met tevredenheid gebruik, en om de oplaadtijd te beperken, zou het nodig zijn om de verbindingstijd te beperken volgens de bereikte spanning voor een bepaalde tijd. op de capaciteit van de bewaakte accu, in principe een BMS geschikt voor een PB-accu.
wat het dichtst in de buurt komt, is een zonnepaneelregelaar die in feite een stroommodulator is volgens de relatieve spanning tussen input (PS) en batterij-output.
Hier ben ik in mijn gedachten.
Xavier
0 x

Terug naar de "Special motoren, octrooien, brandstofverbruik reduction"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 212-gasten