Elektrische fiets: een acceptabel compromis?

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Elektrische fiets: een acceptabel compromis?




par Christophe » 28/10/18, 19:20

Ahmed (en de anderen), als je het prototype waar ik het over heb tegen J-Pierre ziet, zul je begrijpen dat het extraheren van de middelen om het te maken en de energie om het te laten bewegen iszijn met een factor 10 tot 20 verminderd in vergelijking met conventionele auto's voor dezelfde service die wordt verleend in stadsreizen... Het is niet niets... alles, alleen gemaakt, in 4 maanden en met "slechts" een paar duizend euro...

Nou moet ik nu ook een beetje werken aan comfort, daar heb ik 20 kg voor maar niet veel meer! : Mrgreen:
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Elektrische fiets: een acceptabel compromis?




par Ahmed » 28/10/18, 19:44

Ik bekritiseer je prototype niet, vooral omdat ik het nog niet weet! : Wink:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Elektrische fiets: een acceptabel compromis?




par Christophe » 28/10/18, 19:54

Ik vatte dit helemaal niet op als kritiek: ik zeg alleen dat er alternatieven bestaan...

Concrete casus die, naar ik hoop, ooit voor iedereen zal kunnen bestaan...(als we ons niet te veel vervelen in de ontwikkelingsfase...en dan heb ik het niet alleen over mijn project...tientallen anderen bestaan ​​of hebben bestaan)
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Elektrische fiets: een acceptabel compromis?




par Ahmed » 28/10/18, 19:56

In vervolg op mijn aanvullende overwegingen in mijn voorlaatste bericht, zag ik dat een fietsplan voor 2020 voorzag in een verdubbeling van fietspaden in Parijs, van 700 naar 1400 km. Is het de energietransitie of de maatschappelijke transitie naar een sterkere scheiding tussen rijke motorvoertuigen en arme fietsers? Het is echter nog steeds een goede zaak op zich, ongeacht de bijbedoelingen.

Ik hoop dat je ons snel details over je prototype geeft, nadat het water ons in de mond heeft doen lopen! :P
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Elektrische fiets: een acceptabel compromis?




par Ahmed » 30/10/18, 18:50

Ik had een klein probleempje met deze elektrische fiets: alleen niveau 1 en 5 waren operationeel; in positie 2-3-4 gebeurde alles zoals op niveau 1. Het stond een prettig gebruik niet in de weg, maar het was toch vervelend. Ik keerde terug naar de verkoper die me vertelde dat het item met de niveauregeling en het display was vervangen door de fabrikant vanwege een defecte serie. Hij had een doos reserveonderdelen voor dit "dingetje" tot zijn beschikking en verving die voor mij: het verschil is vooral merkbaar in de stad om de assistentie fijn af te stemmen op de verkeersomstandigheden; op de weg, zoals ik al zei, is het minder beslissend.
Dit is een van de punten die me zorgen baarden bij het gebruik van dit type fiets: de elektronische complexiteit, de vele sensoren en allerlei soorten contacten, verschillende mogelijke storingsbronnen... :frons:
Ik maak me nog steeds zorgen over de gebruiksduur van dit soort elementen, die erg licht gefabriceerd lijken te zijn. Heeft iemand hier een reactie op?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Elektrische fiets: een acceptabel compromis?




par sen-no-sen » 30/10/18, 19:19

Ahmed schreef:In vervolg op mijn aanvullende overwegingen in mijn voorlaatste bericht, zag ik dat een fietsplan voor 2020 voorzag in een verdubbeling van fietspaden in Parijs, van 700 naar 1400 km. Is het de energietransitie of de maatschappelijke transitie naar een sterkere scheiding tussen rijke motorvoertuigen en arme fietsers? Het is echter nog steeds een goede zaak op zich, ongeacht de bijbedoelingen.


Je bent zeker veel te optimistisch Ahmed! : Mrgreen:
Het verdubbelen van fietspaden is eigenlijk een wanbeleid, simpelweg omdat fietspaden synoniem zijn met het naast elkaar bestaan ​​van auto en fiets.
Het vergroten van de kilometermassa van fietspaden staat dan ook per definitie symbool voor het niet opgeven van de auto.

Want als we min of meer serieus willen zijn, dat wil zeggen serieus naar een beleid toewerken exergie(nuchterheid en energiezuinigheid) en niet op zijn minst doen alsof we van 32 miljoen gemotoriseerde voertuigen naar 10 miljoen moeten gaan*.
Dat wil zeggen, in grote steden de automassa met minstens 75% verminderen en het particuliere wagenpark in buitenstedelijke gebieden achterlaten, in dat geval zouden de fietspaden niet veel nut hebben...


*En het wagenpark maximaal geëlektrificeerd, gehybridiseerd en gerationaliseerd, onthoud dat we aan de vooravond staan ​​van de "piek alle olie"...
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Elektrische fiets: een acceptabel compromis?




par Ahmed » 30/10/18, 19:44

Je bent beslist veel te optimistisch, Ahmed! : Mrgreen:

Meestal krijg ik kritiek op het tegenovergestelde, dus ik doe mijn best! :D

Ik verzeker u: ik ben me er terdege van bewust dat het aanleggen van fietspaden slechts een concessie is aan de auto en dat, in absolute termen, het hele concept (van fietspad) onzin is dat alleen voortkomt uit de verzadiging van autorijbanen.
Net zoals vogels alleen maar "beschermd" hoeven te worden (degenen die ons miljoenen jaren voorgingen!) omdat we ze massaal aanvallen, zo is aan alle voorwaarden voldaan voor ongeremd gebruik. : Wink: fietsen, afgezien van de alomtegenwoordigheid van auto's...
Maar vanuit volledig relativistisch oogpunt is het een stap in de goede richting en gezien de huidige stand van zaken, ook al staat het niet in verhouding tot de werkelijke problemen; maar wie wil hiervan de maat nemen?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Elektrische fiets: een acceptabel compromis?




par sen-no-sen » 31/10/18, 21:07

Gezien de exorbitante kosten qua aanleg van wegen, zou het verstandiger zijn om dit geld te schenken om elektrische fietsen te subsidiëren, die nog vrij duur zijn.
Bijvoorbeeld, 100 m fietspad, dat wil zeggen 100 m markeringen op de grond, is 700 euro inclusief belasting... en 40 euro (!!!) voor een set wegen, eilanden, markeringen en logo's! Wetende dat een fietspad die naam waardig is, minstens 000 km lang is... Laat ik het aan jou over om uit te rekenen.
Voor deze prijs kunnen we maximaal fietsen betalen aan de armste huishoudens voor een sociaal zeer effectief effect.
Persoonlijk rijd ik liever op wegen die meer "glooiend" zijn dan fietspaden die vaak vol zitten met toeschouwers.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Elektrische fiets: een acceptabel compromis?




par Ahmed » 31/10/18, 21:26

Het zou interessant zijn als een voldoende massieve maatregel erin zou slagen een machtsevenwicht tot stand te brengen dat gunstig is voor de fiets versus de auto, om er minder door bedreigd te worden... 8)
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Elektrische fiets: een acceptabel compromis?




par Ahmed » 09/11/18, 22:38

Tijdens de discussies die ik heb over de VAE, verbaast één ding me enorm: veel van mijn gesprekspartners vragen me naar de mogelijkheid om tijdens het trappen elektriciteit op te wekken* en zo de batterij op te laden... : Roll: Ik geef toe dat ik deze vraag niet had voorzien, wat op zijn zachtst gezegd absurd is: naast de aandrijving van de fiets zou ik ook elektriciteit moeten opwekken; het zou een dubbel gevaar zijn en eerlijk gezegd zie ik het punt niet in...

* Ik specificeer dat ze niet spreken van energieterugwinning tijdens de rem- of afdalingsfasen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 274-gasten