Elektrische fiets: een acceptabel compromis?

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Elektrische fiets: een acceptabel compromis?




par Ahmed » 26/10/18, 21:40

Ik heb dit topic oorspronkelijk gestart, maar later opnieuw toegewezen Heeft par Christophe aan het einde van een verfoeilijke machinatie. : Lol:
Dit alles om te zeggen dat ik de titel ervan volledig claim en dat het niet het gevolg is van toeval: de nieuwe draad met de titel "Dood aan de elektrische auto... en snel!!" bevestigt mij in deze keuze.
In de eerste plaats is het een vraag en geen bevestiging, ook al zullen wantrouwige, maar bovenal heldere geesten er een retorisch effect in zien, aangezien ik de vraag eerder in de praktijk heb opgelost.
De vraag verdient echter om op verschillende niveaus gesteld te worden. De gewone fiets verbergt inderdaad een oorspronkelijke ambiguïteit: hij heeft een buitengewoon vermogen om de directe spierinspanning te maximaliseren, wat geen equivalent vindt in andere vormen van voortbeweging (in de andere gevallen is de spierinspanning indirect omdat hij gebruik maakt van een externe bron van beweging). energie die niet vanzelf ontstaat), d.w.z. dat het gebruik van de fiets een uitstekende verhouding heeft tussen de negatieve gevolgen ervan en de voordelen ervan tijdens het gebruik. Vanuit een ander gezichtspunt behoort het ook tot de eerste machines die industrieel werden geproduceerd en het bevatte de kiem van alles wat zou komen: het was het prototype.

Wat de elektrische fiets betreft, deze kan worden geanalyseerd in termen van subsidiariteit of op zichzelf. In het eerste geval zijn de voordelen ervan onbetwistbaar: door het gebruik van de auto te verminderen of te vervangen (vooral de tweede auto van een huishouden), profiteert hij gemakkelijk van deze vergelijking.
Het is relevanter om een ​​eenvoudige fiets en een elektrische fiets te vergelijken als we de vraag willen verdiepen. De eerste is, zoals we hebben gezien, eenvoudig, duurzaam en gebruikt weinig verbruiksartikelen, terwijl de tweede ook het gebruik van materialen vereist waarvan de gevolgen niet te verwaarlozen zijn. Bovendien is de levensduur van de elektrische componenten beperkt. , vooral als het gaat om de batterij.
Tegen deze observatie moeten we ons verzetten tegen twee categorieën argumenten; allereerst de beperkte hoeveelheid materialen die zeer problematisch zijn in milieu- of sociaal opzicht (in absolute termen, maar vooral in relatie tot elektrische auto's), vervolgens de specificiteit van de VAE op de fiets die schuilt in de mogelijkheid van een uitgebreider gebruik in frequentie als in amplitude, evenals het vermogen om overeen te komen met de mogelijkheden van gebruikers met minder fysieke capaciteit.
De motorisering ervan, zoals die tot nu toe beschikbaar is, lijkt mij een interessante synthese tot stand te brengen tussen het beperken van de maximale inspanning en het aanmoedigen van regelmatigere en langere fysieke oefeningen, die ik heb vertaald in de expliciete formule: "minder hard trappen om langer te trappen".
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Elektrische fiets: een acceptabel compromis?




par Christophe » 27/10/18, 02:50

Ahmed schreef:Ik heb dit topic oorspronkelijk gestart, maar later opnieuw toegewezen Heeft par Christophe aan het einde van een verfoeilijke machinatie. : Lol:
Dit alles om te zeggen dat ik de titel ervan volledig claim en dat het niet het gevolg is van toeval: de nieuwe draad met de titel "Dood aan de elektrische auto... en snel!!" bevestigt mij in deze keuze.
In de eerste plaats is het een vraag en geen bevestiging, ook al zullen wantrouwige, maar bovenal heldere geesten er een retorisch effect in zien, aangezien ik de vraag eerder in de praktijk heb opgelost.


Nou, stel me gerust: je hebt de ironie van de titel begrepen "Dood aan de elektrische auto... en snel!!" of niet ?? :schok:

Het is voldoende om de paar regels van mijn eerste opmerkingen te lezen om het te begrijpen: elektrisch-transport/dood-de-elektrische-auto-en-snel-t15803.html

Christophe schreef:Psychorigiditeit is een ziekte die u denkt? In elk geval is lobbyen een beroep ...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Elektrische fiets: een acceptabel compromis?




par Ahmed » 27/10/18, 09:20

Het is leuk om zwaar aan te dringen, maar ik heb de boodschap begrepen! :D
Bedankt voor de extra nadruk! 8)

Om toe te voegen aan de opmerkingen van mijn vorige bericht: het moet duidelijk zijn dat de ambiguïteit van de eenvoudige fiets is dat het gebruik ervan met zeer weinig beperkingen gepaard gaat, maar dat het ten koste gaat van noodzakelijkerwijs industriële productie. De efficiëntie van de machine is te danken aan een groot aantal onderdelen die een complexe en nauwkeurige bewerking vereisen, evenals een aanzienlijke mechanische sterkte; Zonder dit zouden het gewicht en de mechanische wrijving niet langer verenigbaar zijn met de spiermotoriek en de interesse en dus het gebruik van deze manier van transport drastisch beperken. Het is het feit van het overwinnen van deze technische moeilijkheden (denk aan kogellagers etc.) die de basis vormden van toekomstige mechanische ontwikkelingen.
Een geschiedenis van de fiets in video:
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Elektrische fiets: een acceptabel compromis?




par Christophe » 27/10/18, 12:16

Ahmed schreef:Bedankt voor de extra nadruk! 8)


Mé kèl accent a fouhaaay? : Mrgreen:

0 x
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Re: Elektrische fiets: een acceptabel compromis?




par thibr » 27/10/18, 12:42

ze zijn ook niet te elektrisch, ook niet de windstoten : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Elektrische fiets: een acceptabel compromis?




par Christophe » 27/10/18, 12:57

Als het voorgerecht : Cheesy:

Het was gewoon om een ​​humoristische notitie te maken van het Frans-Belgische nieuws van het moment...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Elektrische fiets: een acceptabel compromis?




par Christophe » 28/10/18, 11:30

Een idee dat ik in 2000 lanceerde (vergoeding voor het gebruik van fietsen in de stad)...staat op het punt gerealiseerd te worden, soms is het moeilijk om te goed en te ver te kijken...

Ten slotte is het in de praktijk veel minder aantrekkelijk dan wat ik in gedachten had: 25% belastingvrijstelling voor het wagenpark voor bedrijven... en waarom niet 100% zoals een klassieke heffing? Tenzij dit wordt opgeteld bij een eventuele afschrijving? En de trapper, wat raakt hij aan? Omdat hij degene is die moet aanmoedigen!

https://www.lemonde.fr/flottes-d-entrep ... 79527.html

De functionele fiets komt eraan

Het Rijk wil werkgevers stimuleren om mee te doen aan de ‘fietstransitie’.


Thuis. Op de weg. Op kantoor. Voor de feestdagen. Het fietsplan, op 14 september onthuld door de premier, gaat over het gebruik van de fiets voor alle dagelijkse activiteiten. Zo hoopt het kabinet tegen 2024 het aandeel van de verplaatsingen per fiets te verdrievoudigen, nu nog slechts 3%.

Ook werkgevers worden uitgenodigd om mee te doen aan deze ‘fietstransitie’. Onder het arsenaal aan maatregelen creëert de overheid zo een ‘duurzaam mobiliteitspakket’, dat kan worden betaald aan werknemers die met de fiets naar het werk komen. Dit pakket, van maximaal 400 euro per jaar, wordt vrijgesteld van belastingen en sociale premies. Het zal de fietskilometervergoeding vervangen, een optioneel apparaat met een maximum van 200 euro per jaar, gecreëerd door de energietransitiewet van 2015.

Belasting onzin

De servicefiets vindt ook zijn plaats dankzij een correctie van een misinterpretatie van de drievoudige belasting. Een artikel van de wet uit 2015 voorzag in een belastingvermindering voor bedrijven die hun werknemers ‘gratis’ een vloot fietsen ter beschikking stellen die bedoeld is ‘voor woon-werkverkeer’. Het uitvoeringsbesluit voor dit artikel, gepubliceerd in februari 2016, specificeerde dat deze reductie de "aankoop" van de vloot moest compenseren.

De meeste bedrijven kopen echter geen wagenparken, maar huren ze; fietsen worden niet altijd “gratis” ter beschikking van medewerkers gesteld; en ze worden niet noodzakelijkerwijs gebruikt voor woon-werkverkeer. Volgens professionals in het beheer van fietsvloten had deze maatregel geen concreet effect gehad.

Het fietsplan van 14 september probeert deze puinhoop recht te zetten. De belastingvermindering zal van toepassing zijn op bedrijven "die een fietsverhuurverbintenis hebben aangegaan voor een periode gelijk aan of langer dan vijf jaar" binnen de grens van "25% van de gemaakte kosten...
0 x
J-Pierre
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 13/02/17, 17:53
x 8

Re: Elektrische fiets: een acceptabel compromis?




par J-Pierre » 28/10/18, 18:37

De elektrische fiets is acceptabeler dan de auto, en dat zou nog meer het geval zijn als hij zou kunnen beschermen tegen de weersomstandigheden; misschien zou een driewieler beter geschikt zijn om bescherming in te bouwen.
https://lejustenecessaire.wordpress.com/
0 x
De economie verslindt de aarde en ons met: https://lejustenecessaire.wordpress.com/2022/04/06/le-neoliberalisme-detruit-lecologie-pour-leconomie/
Laten we verontwaardigd zijn!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Elektrische fiets: een acceptabel compromis?




par Christophe » 28/10/18, 18:48

J Peter schreef:misschien zou een driewieler beter geschikt zijn om bescherming te bieden.


Nou, ik denk dat we op dezelfde golflengte zitten, zie hier het antwoord dat ik je gaf: Transport-elektrische / a-death-the-car-elektrische-en-fast-t15803-40.html # p347357
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Elektrische fiets: een acceptabel compromis?




par Ahmed » 28/10/18, 18:58

Tussen de VAE en de auto is er geen verschil in soort, maar wel een enorm kwantitatief verschil in termen van sociaal-ecologische impact. Hoewel een algemene vervanging van elektrische auto's door thermische auto's momenteel niet het doel is*, is de massale winning van extreem vervuilende mineralen en in betreurenswaardige maatschappelijke omstandigheden en noodzakelijk voor een gedeeltelijke reconversie, voldoende om het project ongeldig te verklaren.

* Er worden twee doelstellingen nagestreefd: het autoverkeer in stedelijke gebieden maximaliseren door het obstakel van vervuiling te omzeilen**; nieuwe consumptiebronnen aan te moedigen door verouderde regelgeving, om zo extra winstgevende investeringsmogelijkheden te creëren. CO², wat je ook zegt, wordt nauwelijks beïnvloed, behalve in negatieve zin... :frons:
** Hierbij gaat het ook om sociale selectie bij stedelijke tolprojecten: zo zou de auto misschien weer worden wat hij in essentie is (sic!), een bevoorrechte manier van voortbewegen, zoals we zagen André Gorz.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 134-gasten