20 jaar: dit is de tijd die de mensheid nog heeft om op deze planeet te leven

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79319
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

20 jaar: dit is de tijd die de mensheid nog heeft om op deze planeet te leven




par Christophe » 12/10/18, 09:18

+ 1,5 ° C in 20 jaar? Totale verdwijning van de man? Ik dacht dat de IPCC-voorspellingen waren gedaan op de 2100-horizon?

Apocalyps nu / JEAN-FRANCIS PECRESSE / 08 / 10 naar 19: 29

Twintig jaar is de tijd die de mensheid nog heeft om op deze planeet te leven zoals hij altijd heeft geleefd - of zo. Elk jaar worden de elementen een beetje meer losgelaten. Maar over twintig jaar, wanneer de gemiddelde temperatuur op het aardoppervlak met 1,5 ° C is gestegen in vergelijking met het pre-industriële tijdperk, is het de apocalyps die ons is beloofd.

Maandag gepubliceerd, is het laatste rapport van de Giec, de groep internationale experts, de meest verontrustende ooit gepubliceerd. Voor de eerste keer laat hij slechts een kleine ruimte voor hoop. Het is niet geruststellend om te leren van het lezen van die, met 1,5 ° C meer in plaats van 2 ° C, zullen we wat minder cyclonen en droogtes ervaren, dat de zeespiegel een paar miljoen zal bewegen minder inwoners, dan is 90% van de koraalriffen verdwenen en niet 99%, of dat het smelten van permafrost iets minder broeikasgas zal afgeven.

Het is niet geruststellend omdat we recht op af zijn een warmere planeet van 3 ° C aan het einde van de eeuw, en 1,5 ° C in 2040. Deze anderhalve graad scheidt een leefbare wereld van een ondraaglijke wereld. Onnodig te zeggen dat wetenschappers de lijn dwingen. Over twintig jaar zal de schade aan de natuur onomkeerbaar zijn. Dit betekent dat, tenzij er een enorme collectieve golf is, wij, onze kinderen en kleinkinderen zullen overleven in een gewelddadige omgeving.

Realisme-opdrachten nu om zich aan te passen aan deze vijandige wereld. Het gemeenschappelijke belang op middellange termijn is op korte termijn te gijzelaar voor nationale belangen om te hopen dat een grootschalige, gecoördineerde internationale actie de race op tijd kan stoppen. Wie kan nog steeds denken dat we de uitstoot van broeikasgassen met de helft zullen halveren, terwijl ze niet langer in 2017 en 2018 vallen? Zeker, zolang er hoop is, hoe klein ook, is het onze verantwoordelijkheid voor toekomstige generaties om vast te houden. Maar als de som van de individuele goodwill niet langer voldoende is, als samenwerking in het kader van de VN een hersenschim is - dit moet helaas in december worden vastgesteld bij de volgende COP in Polen - dan kan het lot van de planeet nog steeds afhankelijk van regionale mobilisaties. Op het einde van een project zou Europa de uitdaging van de mensheid aangaan door te beslissen om alle overheidsbeleid te onderwerpen aan het enige criterium dat het waard is, omdat het over alle andere heen hangt: het behoud van de planeet.


https://www.lesechos.fr/idees-debats/ed ... 211858.php
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: 20 jaar: dit is de tijd die de mensheid nog heeft om op deze planeet te leven




par Janic » 12/10/18, 10:06

het is meer dan een halve eeuw geleden dat deze alarmkreet werd uitgesproken, maar in de totale onverschilligheid van zowel de bevolking als de industriëlen. We oogsten alleen wat we zaaien, inclusief mij! : Cry:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79319
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: 20 jaar: dit is de tijd die de mensheid nog heeft om op deze planeet te leven




par Christophe » 27/10/18, 11:56

De NASA-versie is nauwelijks optimistischer: https://www.novethic.fr/actualite/envir ... 46483.html

[Wetenschap] Overexploitatie van hulpbronnen en ongelijkheden zal onze beschaving decennialang decimeren, aldus NASA

Het is slechts een kwestie van decennia voordat de mens volledig verdwijnt. Net als de Romeinen of de Maya's, is onze beschaving ook veroordeeld en ziet ze het einde van de eeuw misschien niet, aldus de NASA. Het Amerikaanse ruimtevaartagentschap legt uit dat overexploitatie van hulpbronnen en de verdeling van rijkdom die steeds ongelijker wordt de oorzaak zou zijn van deze steile instorting.

Het laatste schokverslag van de Giec, gepubliceerd begin oktober, maakte melding van de naderende toestand van een wereld in permanente crisis. Bij deze gelegenheid is een ander NASA-onderzoek van 2014, dat toen een beetje onopgemerkt bleef, weer opgedoken. Vier jaar geleden schatte het Amerikaanse ruimtevaartagentschap dat de instorting van onze beschaving in slechts enkele decennia zou plaatsvinden. In kwestie, de overexploitatie van natuurlijke hulpbronnen en de toename van ongelijkheden. Wat mobiliseert de samenleving dringend.

Om hun redenering te bouwen, wetenschappers hebben vertrouwd op de geschiedenis van oude beschavingen (Romeinen, Mesopotamiërs, Maya's ...) en gegevens vergeleken over bevolking, klimaat, landbouw, energie of de verdeling van rijkdom van verschillende rijken. Ze zijn tot de conclusie gekomen dat sinds 5 000 jaren, beschavingen verdwijnen wanneer mannen hun hulpbronnen overexploiteren en de samenleving organiseren tussen een klein aantal rijken en een massa armen. Ontbossing en intensieve maïsteelt zouden bijvoorbeeld hebben geleid tot de ineenstorting van de Maya's.

Het verdwijnen van de armsten leidt tot het verdwijnen van de elite

Volgens de onderzoekers zijn er twee scenario's voor ons beschikbaar. De eerste beschrijft een wereld waarin de rijkste, minder en minder, alle rijkdom zou monopoliseren, waardoor de armste slachtoffers van een dodelijke hongersnood zouden achterblijven. Het verdwijnen van de arbeiders zou beetje bij beetje leiden tot die van de elites, verstoken van mankracht. Het tweede scenario is gebaseerd op te veel exploitatie van hulpbronnen, wat opnieuw zou leiden tot het verdwijnen van de armsten in eerste instantie, dan die van de rijkste.

Om deze rampscenario's te voorkomen, benadrukt de studie het belang van het verminderen van economische ongelijkheden en de consumptie van niet-hernieuwbare hulpbronnen. In 2015 schatte een andere studie van de Britse universiteit Anglia Ruskin dat er maar 25 was om in onze beschaving te leven, vanwege catastrofale voedseltekorten die zouden optreden als er niets gedaan zou worden om de situatie te veranderen.


Instorting van een beschaving betekent niet het verdwijnen van de mensheid, ik heb de indruk dat veel mensen de twee gelijkstellen ...

Het Griekse, Romeinse, Perzische, Ottomaanse Rijk ... zijn ingestort en we zijn er nog steeds ... welke veranderingen zijn er levensstijl... en op dit punt is het 30 of 40 jaar dat sommige (waarvan wij) dat zeggen hoe meer we slepen om ze te veranderen, hoe meer de verandering brutaal en pijnlijk zal zijn ......
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79319
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: 20 jaar: dit is de tijd die de mensheid nog heeft om op deze planeet te leven




par Christophe » 27/10/18, 11:59

video:

0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: 20 jaar: dit is de tijd die de mensheid nog heeft om op deze planeet te leven




par Ahmed » 27/10/18, 13:11

Christophe, Je schrijft:
Instorting van een beschaving betekent niet het verdwijnen van de mensheid, ik heb de indruk dat veel mensen de twee gelijkstellen ...

Het Griekse, Romeinse, Perzische, Ottomaanse rijk ... zijn goed ingestort en we zijn er nog steeds ..

Dit is geen synoniem, maar het is niet relevant om de verschillende beschavingen die zijn ingestort en die van de onze te vergelijken.
Oude samenlevingen waren vaak gelokaliseerd, zelfs voor grotere en hun ondergang had geen invloed op de rest van de wereld, met het principe van ruimtelijke verzadiging dat tegenwoordig heerst, zouden veel meer mensen zich zorgen maken. Dat gezegd hebbende, het zou niet de verdwijning van de hele bevolking zijn en voor sommige groepen zou het zelfs een grote opluchting zijn (en ik spreek niet van niet-mensen!).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: 20 jaar: dit is de tijd die de mensheid nog heeft om op deze planeet te leven




par Janic » 27/10/18, 13:20

Dat gezegd hebbende, het zou niet de verdwijning van de hele bevolking zijn en voor sommige groepen zou het zelfs een grote opluchting zijn (en ik spreek niet van niet-mensen!).
Het is twijfelachtig! Als de impact totaal is (behalve de ineenstorting van samenlevingen zoals die van ons), zal er niemand passeren, gezien de veelheid van convergerende factoren. Persoonlijk zou ik er de voorkeur aan geven dat dit niet voor mij gebeurt, mijn kinderen en kleinkinderen in de vruchtbare leeftijd.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: 20 jaar: dit is de tijd die de mensheid nog heeft om op deze planeet te leven




par Ahmed » 27/10/18, 13:31

Ik kan je niet antwoorden omdat ik de beperking die je tussen haakjes maakt niet begrijpt. :?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79319
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: 20 jaar: dit is de tijd die de mensheid nog heeft om op deze planeet te leven




par Christophe » 27/10/18, 13:47

Ahmed schreef:Dat gezegd hebbende, het zou niet de verdwijning van de hele bevolking zijn en voor sommige groepen zou het zelfs een grote opluchting zijn (en ik spreek niet van niet-mensen!).


Als de ineenstorting van onze beschaving dat is destructief, inegalitair en genocidaal kapitalisme, Ik zeg ja ja ja en het gebeurt zo snel mogelijk !! Alleen gemene materialisten zullen huilen in de rokken van hun moeder als dat gebeurt!

Het probleem is te weten wat het zal vervangen (Churchil, geloof ik, zei: "Kapitalisme is het slechtste systeem, maar het is het beste dat we hebben gevonden" ... of zoiets) ... in alle gevallen zal er een periode zijn van voorbijgaande problemen ...

Hier doet het me denken aan La Belle Verte:

0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: 20 jaar: dit is de tijd die de mensheid nog heeft om op deze planeet te leven




par Ahmed » 27/10/18, 14:17

Ja, ik heb deze dubbelzinnigheid al opgemerkt: de ineenstorting is een goede zaak, want het zal het einde zijn van deze buitengewone extractivistische druk in zijn gevolgen, maar de enige zorg, : Mrgreen: is dat we er deel van uitmaken, willens en wetens ...
wat betreft Churchillhij had het eigenlijk over democratie ... :D
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79319
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: 20 jaar: dit is de tijd die de mensheid nog heeft om op deze planeet te leven




par Christophe » 27/10/18, 14:19

Ah dun! Ik heb Wiston bedrogen !! : Mrgreen:

Maar zoals wij (de westerse wereld) in de kapitalistische democratie zijn, is de kloof ... zeg ... zwak : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 161 gasten