De planeet brandt en we kijken naar onze smartphones.

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13625
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1499
Neem contact op met:

De planeet brandt en we kijken naar onze smartphones.




par izentrop » 11/10/18, 19:01

De energierekening van tech flambe
Beeld
Technologie produceert al meer broeikasgassen dan civiel luchttransport en het digitale energieverbruik groeit met 9% per jaar. In een rapport wordt aanbevolen dit te beperken tot 1,5%.

https://www.lesechos.fr/tech-medias/hig ... 211856.php
1 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: De planeet brandt en we kijken naar onze smartphones.




par Janic » 11/10/18, 19:43

En terwijl de sector vijf jaar geleden slechts 2,5% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen goedmaakte, weegt ze nu 3,7% - meer dan het burgerluchtvaartverkeer. En dreigt 8% 2025 te benaderen - het equivalent van de huidige uitstoot van lichte voertuigen (auto, motorfiets ...).
https://www.viande.info/elevage-viande-gaz-effet-serre
het is niets naast broeikasgassen gekoppeld aan de veehouderij
Kerncijfers

De veeteelt produceert ongeveer 7,1 miljard ton CO2-equivalent 1 / 7 van alle uitstoot van broeikasgassen.

Deze broeikasgasemissies worden als volgt opgesplitst. 45% is te wijten aan de productie en het transport van voedsel (waarvan 9% kan worden toegeschreven aan ontbossing in verband met de uitbreiding van gewassen en weiden). 39% komt van de maagfermentatie van herkauwers. 10% is het resultaat van de opslag en het gebruik van drijfmest. 6% wordt veroorzaakt door transport, het slachten van dieren en opslag van dierlijke producten.

De uitstoot is voornamelijk te wijten aan de landbouw van herkauwers. Het produceren van 1 kg eiwit in de vorm van rundvlees stoot gemiddeld 290 kg eq uit. C02, voor minder dan 50 in de vorm van varkensvlees, kip of eieren.
Broeikasgasemissies naar soort
Bron: IPCC.
NB: "melkvee" wordt geëxploiteerd voor hun melk maar ook voor hun vlees.
→ BKG-uitstoot in Frankrijk.
Een rapport van 2011 voorspelt dat tussen 2005 en 2050 de vleesvraag met 73% en de melkvraag met 58% (FAO, 2011) zal toenemen.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13625
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1499
Neem contact op met:

Re: De planeet brandt en we kijken naar onze smartphones.




par izentrop » 11/10/18, 23:52

Deze keer heb je gelijk :) en minder dan 12 wordt overgelaten om te voorkomen dat 1.5 ° wordt overschreden volgens de IPCC http://www.lefigaro.fr/sciences/2017/05 ... annees.php

Een recente studie specificeert
De onderzoekers ontdekten dat een wereldwijde verschuiving naar een "flexitarisch" regime nodig was om de klimaatverandering zelfs onder 2 ° C te houden, om nog maar te zwijgen van 1,5 ° C. Dit flexi-regime betekent dat de gemiddelde wereldburger 75 moet consumeren % minder rundvlees, 90% minder varkensvlees en de helft van het aantal eieren, terwijl het verbruik van bonen en peulvruchten en viervoudige noten en zaden verdrievoudigen. Dit zou de uitstoot van vee halveren en een beter mestbeheer zou tot verdere reducties leiden. https://www.theguardian.com/environment ... aM3tWcT2OA

In het Frans https://www.lexpress.fr/actualite/socie ... 39344.html
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: De planeet brandt en we kijken naar onze smartphones.




par Janic » 12/10/18, 08:54

Deze keer heb je gelijk en is er minder dan 12 jaar om te voorkomen dat 1.5 ° wordt overschreden volgens de IPCC http://www.lefigaro.fr/sciences/2017/05 ... annees.php

Een recente studie specificeert
De onderzoekers ontdekten dat een wereldwijde verschuiving naar een "flexitarisch" regime nodig was om de klimaatverandering zelfs onder 2 ° C te houden, om nog maar te zwijgen van 1,5 ° C. Dit flexi-regime betekent dat de gemiddelde wereldburger 75 moet consumeren % minder rundvlees, 90% minder varkensvlees en de helft van het aantal eieren, terwijl het verbruik van bonen en peulvruchten en viervoudige noten en zaden verdrievoudigen. Dit zou de uitstoot van vee halveren en een beter mestbeheer zou tot verdere reducties leiden. https://www.theguardian.com/environment ... aM3tWcT2OA
In het Frans https://www.lexpress.fr/actualite/socie ... 39344.html

Ik heb altijd gelijk of, meer precies, degenen die al tientallen jaren (zie millennia) schreeuwen over wat de mensheid wacht (wat haar actie op het gebied van het milieu betreft) en die niet beperkt is tot natuurlijk niet tegen de opwarming van de aarde. Ze hadden en blijven gelijk, zelfs en vooral, zodra ze worden gestreden voor hun verontrustende ideeën en toespraken voor de bestaande systemen.
Voor het artikel is het niet langer een flexitarisch "regime" dat nodig zou zijn, maar een volledige onderbreking van de consumptie van dierlijke producten. In feite, voor de rijke landen, kon flexitarisme worden begrepen zolang de ontwikkelingslanden niet streefden naar de wijze van voedsel van de rijke mensen in kwestie. Sindsdien is er iets veranderd en willen deze landen volgens het westerse model leven, waarbij de criteria vaak niet geschikt zijn voor deze landen. Dus zelfs het verminderen van onze "dierlijke consumptie" zou slechts een druppel in de oceaan betekenen van deze bevolkingsexplosie en de industrialisatie van al deze volkeren.

De andere fout van het uitdrukkelijke artikel is dit:
Vier keer meer zaden
Om rampen te voorkomen, adviseert de studie om een ​​opnieuw gefocust dieet op planten, inclusief planten, toe te passen. De gemiddelde mens zal zijn consumptie van 75% rundsvlees, 90% varkensvlees moeten verminderen en zijn ei-inname moeten verdelen met twee, meldt de Guardian. In plaats daarvan moet hij drie keer zoveel peulvruchten en vier keer zoveel noten en zaden eten. Strengere eisen in rijke landen. Britten en Europeanen zullen 90% beef en 60% melk moeten verminderen.

Dit is een technocratisch, wiskundig gezichtspunt, volledig buiten de realiteit en zoals gewoonlijk afkomstig van niet-beoefenaars.
Overconsumptie van dierlijke "eiwitten" veroorzaakt veel pathologieën die verdwijnen zodra ze worden verminderd. Maar het vervangen van overtollige dierlijke bronnen door andere planten in hetzelfde overschot kan alleen hetzelfde resultaat opleveren: veel pathologieën van overbelasting naar de sleutel! Zeker in termen van broeikaseffect is de impact veel minder, maar ons echte probleem is dat van het voortbestaan ​​van de mens, niet alleen van andere dieren en planten. En dat is net zo slecht als de rest!
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79001
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10933

Re: De planeet brandt en we kijken naar onze smartphones.




par Christophe » 12/10/18, 08:54

Leuke titel!

Ik weet niet of het zo catastrofaal is ... de progressie is belangrijk in bochten, maar het vervangt andere technologieën of menselijke activiteiten die ook vervuilen!

Voorbeelden van boten: wanneer ik Netflix gebruik, hoef ik niet met mijn auto naar de bioscoop te gaan ... als ik wikipedia gebruik, hoef ik niet naar de bibliotheek ... enz. ..

De verbonden populatie neemt ook toe ... het zou nodig zijn om in cijfers te rapporteren over het aantal verbonden personen.

Het verontrustende is de toename van het (nutteloze) verbruik van bepaalde verbonden objecten (futiliteiten) ...

We hebben hier al over gesproken https://www.econologie.com/pollution-no ... t-hi-tech/ et elektriciteit-elektronica-informatica / vervuiling-Computer-hi-tech-and-internet-t3805.html ... in 2007

ps: Ik begrijp de laatste camembert niet ... vergelijk productie met gebruik van verschillende dingen ???

reps: janic, we praten daar over ICT ... geen vlees, ook al is het goed, zoals ik net deed, om te relativeren ...
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13625
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1499
Neem contact op met:

Re: De planeet brandt en we kijken naar onze smartphones.




par izentrop » 12/10/18, 09:24

Christophe schreef:ps: Ik begrijp de laatste camembert niet ... vergelijk productie met gebruik van verschillende dingen ???
Het gemeenschappelijke punt is de hoeveelheid energie die de "digitale" sector in 2017 heeft verbruikt.
De originele gegevens komen hieruit voort Rapport. Ik heb niet alles gelezen ... er is een appendix die de cijfers 63 pagina geeft.

spiegel:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79001
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10933

Re: De planeet brandt en we kijken naar onze smartphones.




par Christophe » 12/10/18, 09:38

Het is een goed rapport, goed compleet en niet alleen de energie van nieuwe technologieën!

Ik zal weten waar ik informatie over het onderwerp moet zoeken als dat nodig is :)
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: De planeet brandt en we kijken naar onze smartphones.




par Janic » 12/10/18, 10:00

herhalingen: janic, we hebben het over ICT daar ... geen vlees, hoewel het goed is, zoals ik net deed, om te relativeren ...
:?
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79001
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10933

Re: De planeet brandt en we kijken naar onze smartphones.




par Christophe » 12/10/18, 11:28

Ttechnologieën van deIinformatie en Ctelecommunicatie (waarvan internet deel uitmaakt ...)
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: De planeet brandt en we kijken naar onze smartphones.




par ENERC » 14/10/18, 19:37

Inderdaad, het verbruikt veel energie, maar afgezien van de winning van grondstoffen voor schermen en batterijen, is het gemakkelijk genoeg om koolstofvrij te worden.
Dit is wat sommige grote bedrijven doen in het compenseren met hernieuwbare energiebronnen (meestal op dit moment wind).

U moet ook weten dat een datacenter in Noorwegen half zoveel verbruikt als hetzelfde datacenter in Texas. Sommige fabrikanten bieden servers aan die in een groter temperatuurbereik werken: het doel is om zoveel mogelijk de airconditioning te vermijden die het stroomverbruik snel verdubbelt.

Het is gemakkelijker om zonne- of windenergie te gebruiken om een ​​datacenter of netwerkrouters van energie te voorzien dan om koolstofneutraliteit te bereiken in de scheepvaart, lucht, land, verwarming, landbouw, ....
Individueel eigen verbruik zal zich ook in de komende jaren snel ontwikkelen, en het verbruik van apparatuur gezien vanuit het elektriciteitsnet zal ook afnemen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 80-gasten