Eerste waterstoftreinen

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13625
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1499
Neem contact op met:

Eerste waterstoftreinen




par izentrop » 18/09/18, 00:18

Deze maandag 17 september 2018 zijn twee Coradia iLint-treinen in commerciële dienst gekomen op een lijn van bijna 100 kilometer. Alstom zal in 14 veertien extra waterstoftreinen leveren aan de lokale transportautoriteit van Nedersaksen (LNVG). http://www.petrole-et-gaz.fr/le-train-a ... axe-12174/
Wat heeft het voor zin om elektriciteit om te zetten in waterstof met een rendement van 25%, in plaats van de trein rechtstreeks op elektriciteit te laten rijden.
Angst voor kernwapens, maar niet voor een 12 meter hoge bom midden in het station.
De Duitse Groenen hebben beslist veel macht : Roll:
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 640
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 225

Re: Eerste waterstoftreinen




par n.Chr. 44 » 18/09/18, 05:06

Hallo,

izentrop schreef: Wat heeft het voor zin om elektriciteit om te zetten in waterstof met een rendement van 25%, in plaats van de trein rechtstreeks op elektriciteit te laten rijden.
Angst voor kernwapens, maar niet voor een 12 meter hoge bom midden in het station.
De Duitse Groenen hebben beslist veel macht : Roll:


Nou... Dat wil zeggen dat alle Duitse lijnen misschien niet geëlektrificeerd zijn...

In ieder geval zijn het in Frankrijk dus, bijvoorbeeld op de lijn Nantes-Bordeaux, altijd diesels die op schandalige wijze op deze lijn rollen en in erbarmelijke staat achterblijven.
0 x
xboxman4
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 120
Inschrijving: 09/07/08, 20:04
x 2

Re: Eerste waterstoftreinen




par xboxman4 » 18/09/18, 05:30

Op andere artikelen leggen ze deze keuze uit:

Het gaat niet om de vervanging van de bestaande elektrische trein, maar om de dieseltrein. Waarvoor ? Omdat sommige lijnen, zoals in Frankrijk, geen elektriciteitsleiding hebben en het aanleggen ervan veel te veel zou kosten, om nog maar te zwijgen van het onderhoud. Deze waterstoftrein kost iets meer dan stookolie, maar verdient zichzelf snel terug dankzij de lage onderhoudskosten en heeft dezelfde actieradius.
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Eerste waterstoftreinen




par Bardal » 18/09/18, 06:10

Maar wat is het belang van waterstof als vervanger voor brandstof? Waterstof is gemaakt van methaan, met een zeer slechte energie-efficiëntie of elektrolyse (en de opbrengst is nog erger, vooral in Duitsland is de elektriciteit zeer koolstofhoudend); het zou oneindig veel gemakkelijker zijn om methaan rechtstreeks te gebruiken ...

Dit alles riekt sterk naar de com 'operatie, zonder staart of kop ... Zelfs een economisch argument houdt nauwelijks stand: het creëren van een "waterstof" -netwerk en logistiek is natuurlijk erg duur ...
3 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79001
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10933

Re: Eerste waterstoftreinen




par Christophe » 18/09/18, 10:24

Pure greenwashing...tenzij dat zo iswaterstof van zonne-oorsprong door thermolyse...

Het meest hartverscheurend zijn de journalisten die kwijlen over deze technologie... en de fabrikanten die er miljoenen aan uitgeven... : Cry:

Als ze de verouderende dieselvloot willen opruimen, kunnen ze beter waterinjectie ontwikkelen... Dat zeg ik, ik zeg niets...

ps: de bron van de info zegt het allemaal : Cheesy:
1 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Eerste waterstoftreinen




par Leo Maximus » 18/09/18, 10:31

bardal schreef:Maar wat is het voordeel van het gebruik van waterstof als vervanger voor stookolie? ..


Momenteel wordt een groot deel van de 58 miljoen ton waterstof die in de wereld wordt geproduceerd, gebruikt om brandstoffen te ontzwavelen. Je kunt waterstof dus net zo goed rechtstreeks in brandstofcellen gebruiken.
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Eerste waterstoftreinen




par Leo Maximus » 18/09/18, 10:46

AD 44 schreef:... In Frankrijk is het in ieder geval zo, bijvoorbeeld op de lijn Nantes-Bordeaux, het zijn altijd diesels die op deze lijn rijden, schandalig genoeg in een erbarmelijke staat achtergelaten.

Ik had de kans om deze lijn te bezoeken en deze werd ronduit verlaten. Het is in uw belang om uw reis goed voor te bereiden, aangezien het geluidssysteem niet werkt en u door de vuile staat van de ramen niet weet op welk station u aankomt!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Eerste waterstoftreinen




par Did67 » 18/09/18, 11:39

Gisteren gehoord tijdens het rijden [Frankrijk Info; de journalist vroeg naar de oorsprong van waterstof!!!]:

1) Het is Alstom: onzin!!!!

2) Het is inderdaad een niet-geëlektrificeerde lijn.

3) Waterstof komt inderdaad voort uit het kraken van methaan.

Het is dus een prachtige operatie van 'greenwashing' die 'cocorico' klinkt (anders zouden de Franse media er niet eens over praten). En inderdaad, een gasturbine zou veel eenvoudiger zijn geweest! Zelfs een benzinemotor!!!! Maar niemand zou erover gesproken hebben!

[40 jaar geleden circuleerde er een "turbotrein" op kerosine / helikopterachtige turbines tussen Straatsburg en Lyon. Het karakteristieke geluid ervan was bekend bij degenen die het station van Straatsburg bezochten! Haal het oude nummer van de "Vie du rail" eruit!]

Laten we het feit toejuichen dat de Franse technologie voor een keer over iets anders beschikt dan nucleair! Stelletje ondankers.
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12294
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2957

Re: Eerste waterstoftreinen




par Ahmed » 18/09/18, 13:06

De eerste TGV's die op experimentele basis rondreden, waren ook kerosine: ze produceerden veel uitlaatgassen, met een zoete en misselijkmakende geur...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Eerste waterstoftreinen




par Did67 » 18/09/18, 13:12

Ja, het waren baby's van de "turbotrein"
0 x

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 76-gasten