Het moeizame pad naar mijn hangmat: een uitstekende broncier in de Sarthe

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
fl78960
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 81
Inschrijving: 16/02/18, 13:19
x 24

Het moeizame pad naar mijn hangmat: een uitstekende broncier in de Sarthe




par fl78960 » 16/09/18, 00:59

Bonjour à tous,

Korte presentatie: sinds 3 jaar zijn we eigenaren in de voorsteden van Parijs van een mooie tuin (met een huis in het midden) op enkele kilometers van het Paleis van Versailles. De prijs van m² groen is schandalig hoog en ons condo-beleid is behoorlijk ... wanhopig :onheil:

uittreksel uit coproverordeningen

29764994487_b568acb4df_o.jpg
29764994487_b568acb4df_o.jpg (13.69 KIO) Toegang tot 7800-tijden


Dat gezegd hebbende, gepresenteerd in (klein) bloembed, heb ik nog geen last gehad van de lokale milities.

42895131401_b1a321d726_k.jpg


Ik heb hier of daar al gepost en tegen mezelf gezegd dat ik deze tuin kon presenteren, maar het is niet allemaal heel interessant, ik kon de vingers in de grond steken en wat trucjes uitproberen ( en zeker te veel op hetzelfde moment), inclusief het gebruik van de ligstoel. Ik zal hier zo nu en dan op terugkomen, maar het is niet het onderwerp dat ik hier wil ontwikkelen.

Gefrustreerd door het gebrek aan ruimte, waren we al een hele tijd op zoek naar een klein stukje land "niet te ver en niet te duur" om wat groenten te verbouwen, groen te worden, en als er door een wonder enkele fruitbomen zouden zijn, zou het perfect zijn. .

Het is uiteindelijk in de Sarthe dat dit project werkelijkheid wordt als een niet bebouwbare perceel bedekt met een prachtig struikgewas van 2500 m², versierd met kastanjebomen, oude appelbomen, kastanje, een enorme walnoot kastanjes, perenbomen, abrikozenbomen, enkele eiken en ook kastanjebomen. In het midden een prachtige open plek van ongeveer 400 m², perfect voor het invoegen van een moestuin. Kers op de taart (kastanje!), A cabanon hard (cadaster!), Met stromend water. Rondom zijn dit voornamelijk weilanden, geen intensieve gewassen.

samengevat: we hadden gekke dromen ... maar hier is de Graal.

Maar ... wachtend op de hangmat die hangt ... er zal ... werk zijn!

30463512678_21ae3393c5_o.jpg


Ik heb het hoofdstuk over dit scenario gelezen. Een zeer omvangrijke maar ‘lichte’ vegetatie, en het gebied dat voor mijn bezoek was vrijgemaakt, bood een bodem van ongelooflijke flexibiliteit.

Ik word duizelig van deze supermarkten, ik heb veel werk om het land terug te nemen, de struiken schoon te maken, de fruitbomen te snoeien, in de hoop vanaf volgend voorjaar een "mooie" productie te hebben.

In ons geval zal deze verre moestuin moeten leren voor zichzelf te zorgen, we zullen er op zijn best een of twee keer per maand doorbrengen, plus de vakantie, dus we zullen moeten plannen voor "gemakkelijke", niet veeleisende teelt, in de hoop dat de slakken kennen het gebied niet echt : Mrgreen:

Omdat we ver weg zijn, denk ik niet aan het planten, liever verplanten, van gekochte zaailingen of het planten van zaailingen thuis gedaan (maar het kost me te veel tijd en ruimte in huis), maar misschien is het een fout?

Ik hoop dit najaar (All Saints holidays) de voorbereiding van de moestuin aan te vallen (we wachten op administratieve vertragingen en de datum van ondertekening bij de notaris is nog steeds een grote onbekende ...).

Ik twijfel niet aan de mogelijkheid om hooi in de directe omgeving te vinden, maar ik kan niet weten wat ik begin november kan / kan doen:
- Ik dacht erover om in november een gebied met bonen en een ander gebied met knoflook en sjalotten in te zaaien.
- een gebied dat net bedekt is met hooi en wacht op het planten van de lente
- laat braak liggen en wacht tot de lente is verdwenen / bedekt en plant direct op.
- een gebied met aardappelen: ik bedek het in de herfst of leef in de lente?

Tot slot, wat is naar jouw mening wat voor oppervlakte te starten? Ik denk dat het verspreiden van het hooi niet te lang is, maar ik heb de pijn van een hond om in te schatten hoe lang het zou duren om 100, 200 of 300 m² moestuin te beheren.
2 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: de moeizame weg naar mijn hangmat: een uitstekende broncier in de Sarthe




par Adrien (voormalig nico239) » 16/09/18, 01:28

Wow, dit is een geweldig programma .....

Ik kan je ongeduld begrijpen, maar ik weet dat de notarissen langzamer zijn dan de langzamere lui : Mrgreen:

Nou, dit zei dat je misschien op een gekke kus valt ...

Het zou nodig zijn om een ​​luchtfoto van de grond te hebben (geoportail) om de configuratie beter te begrijpen

Voor de oppervlakte zou ik zeggen dat de helft van de opheldering al behoorlijk goed zou zijn.
Het hangt er helemaal van af wat je opruimen noemt, want als het de onderstaande foto is, dan is er werk.

Omdat ik een zwakte heb voor planten (met uitzondering van moestuin), zou ik de neiging hebben om varens te sparen : Mrgreen:

Bovendien, is er niet in deze wirwar van kwekerij struiken of verborgen aardbeien ... enz. Naast fruit?

Persoonlijk ben ik steeds minder bedreven in verplanten: het is een klus en niets zegt dat wat opnieuw geplant wordt, zonder zorg zal acclimatiseren
Ik geef de voorkeur aan zaaien.
Je zaait en je laat los.
Alles dat groeit, zal waarschijnlijk goed zijn in uw hoek.
En wat niet goed is, zal het niet duwen.
Je compliceert het leven in ieder geval niet

Omdat ik niet te veel weet van je klimaat, is het moeilijk om je te adviseren voor gewassen, maar ik zou geneigd zijn te zeggen dat als je in november in deze broncier landt, mijn geloof apart een megalaag hooi in de hoek deponeert die je hebt aangewezen als een moestuin en wacht op de lente, er zal niet veel te doen zijn.

Maar .... zoals je eigenlijk alle bloembollenplantages knoflook en sjalot suggereert ... Ga maar .....
De bonen hangt af van het (micro) klimaat ... ik geloof minder.

Het is in ieder geval een prachtig project / een uitdaging.

In ieder geval 1ère taak, doe een beetje meststof aan de voet van ..... notaris zodat het sneller groeit Beeld
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: de moeizame weg naar mijn hangmat: een uitstekende broncier in de Sarthe




par Moindreffor » 16/09/18, 13:06

voor mij
1) een shredder kopen zoals Didier
2) poets je en leg je een goede laag op een deel in het midden van de open ruimte
3) met al het hout dat door de molen gaat, maakt u een bufferzone rond de tuin, omdat u vanaf het begin niet gefrustreerd hoeft te zijn om het onkruid in de tuin te beheren
dan kun je hooi verspreiden
4) dan zullen we moeten vechten tegen konijnen en mogelijk tegen herten en wilde zwijnen
5) start klein, 100m2 max, omdat je de natuur ziet die snel groeit, vooral degene die al aanwezig is
6) inventariseer de aanwezige bomen en probeer te zien welke gewassen je al zult kunnen doen, kastanjes lijkt me : Mrgreen: , maar misschien zijn het hazelnoten, noten, gedroogde vruchten, het is al goed, vooral zonder iets te doen
7) denk aan je toekomstige fruitbomen, het zal het seizoen zijn om ze te planten (bescherm ze ook) en je ziet het oppervlak dat je in staat zult zijn grote stelen te zetten
8) zie het waterbeheer

Bon Courage
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par chafoin zijn » 16/09/18, 18:03

Net als Nicolas, twijfel ik aan de mogelijkheid van bonen in het najaar in de Sarthe, maar je moet leren in de tuinen van de entourage. De boon is bestand tegen meerdere dagen tot veel kou of vorst, maar het is nog steeds een mediterrane plant. Of je moet ze bedekken met een tunnel en een monitor, wat in jouw context ongepast lijkt voor mij. Dit jaar moest ik in Gironde mijn bonen 10-dagen bedekken. Het voorgaande jaar zonder ze te dekken, leden ze 10 dagen met negatieve temperaturen. Ze zijn niet dood en zijn sowieso vertrokken in het voorjaar, maar trekken zwaar aan het gezicht en met een productie die niet gelijk is aan nul, maar behoorlijk is aangetast door de aflevering ...

Voor de dekking van hooi of ander groen begreep ik dat het beter was om tot januari te wachten om uitspoeling van nitraten in de winter te voorkomen. Tenzij je direct een wintergewas installeert dat deze nitraten onmiddellijk gebruikt, wat mij haalbaar lijkt door meteen een open gebied te bedekken en dit gewas dan in 3 of 4 weken te planten. Om te kijken of het speelbaar is met je kalender omdat je over november spreekt en het lijkt mij vrij laat voor wintergewassen, vooral in deze hoek ... Je zou aan de andere kant een plaats kunnen vrijmaken en bedekken met alles wat hout, houtachtig, koolstofhoudend is voor een latere teelt na de passage van stikstofhonger (zie Didier's "stikstofpomp").

Omdat je klein zult zijn, zou ik geneigd zijn om, in tegenstelling tot andere meningen, te zeggen dat we een voldoende groot areaal moeten verkiezen om de voordelen van oogsten te behouden, ook al zijn er verliezen omdat ziekten of plagen die u niet kunt beheersen. In het midden van dit bos moet je bovendien een voldoende open ruimte vrijmaken om de zon te vangen. Op deze manier, en zonder echt de ervaring te hebben, geef ik de voorkeur aan planten die spontaan voorkomen.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par Moindreffor » 16/09/18, 20:27

Ik wil geen onheilspellende vogels spelen, maar in een dergelijke ruimte is lanceren van een gewas echt onwaarschijnlijk dit jaar
dus prioriteit geven aan volgend jaar,
1) reinigen en een goede deklaag aanbrengen, zodat u niet elke keer hoeft te herhalen
2) bereid het gevecht voor tegen konijnen, herten en wilde zwijnen

in een ruimte zo open en op het platteland, hoop je niet dat heel deze kleine wereld iets zal groeien, dus in grote hoeveelheden zaaien, geeft ze grote hoeveelheden om in de maag te zetten

voor mij, in je kleine tuin in de omgeving van Parijs, het installeren van een frame en bereiden zaailingen van de dingen die je zou kunnen verzamelen over de tijd om uw vakantie, salade cut (eikenbladeren, bijvoorbeeld) een paar voeten van cherry tomaten, courgettevoet of gepotte pompoenen
je kunt je pompoen op het dak van de schuur laten lopen om wat fruit in de schuilplaats te leggen

probeer een pergola voor de loods te installeren en komkommers te beklimmen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
fl78960
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 81
Inschrijving: 16/02/18, 13:19
x 24

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par fl78960 » 17/09/18, 13:14

Bedankt voor je antwoorden, het stelt me ​​in staat om mijn ideeën te kanaliseren!

Eerst een luchtfoto, ik heb de contouren van de plot ruwweg uitgezet op het Google Earth-beeld omdat de geoportale luchtfoto in de "savanne" -modus is genomen.

Luchtfoto lalalande.jpg
Luchtfoto lalalande.jpg (170.99 KIO) 7728-tijden bekeken


Daar zien we duidelijker de centrale open plek. Als een herkenningspunt, vinden we het karkas van de auto (die duidelijk vanaf daar moet beginnen!) Te zien in het midden van bramen op de foto van mijn eerste bericht.

De weg loopt noorden ligt onder de grond (ongeveer 2 / 3 meter boven 1 meter onder), de helling van de noordelijke grens van een kastanje hakhout. Als dit nog niet is gebeurd, kunnen ze sterk worden verminderd door Enedis omdat de elektriciteitsdraden tussen de takken sluipen.

het zuiden van het land is "omsloten" door een haag van zeer hoge thuja ongeveer 4 tot 8 meter ... (hoe dan ook, de juiste maat voor een thuja is met een kettingzaag, 5 cm van de grond). Maar door de thuja te verwijderen, kan ik geen licht krijgen, omdat het huis en de bomen in het zuiden zelfs groter zijn dan de ceders.

Nog een foto om het penseelniveau beter te begrijpen.

DSC02559.JPG


Samengevat denk ik dat ik mijn einde van het jaar zal concentreren op:
geef de cabanon een make-over (er is werk!)
maak de omgeving schoon,
oogst kastanjes, walnoten en hazelnoten.
fruitbomen die al aanwezig zijn, vinden / snoeien / verjongen (ik moet leren).
om de stekken van vijgenbomen te planten die mijn ouders voor mij bewaren
plant een klein bed met knoflook / sjalotten
bessen planten (aardbeien, frambozen, druiven / kiwi's)?

Wel, al als ik de helft doe, zal ik blij zijn!


Voor de rest zal het wachten tot de volgende lente:
profiteer van de beschikbare ruimte om veel te zaaien, ter compensatie van (grote) verliezen als gevolg van onze afwezigheid
Verspreid niet te veel, want 100 m², het vereist al werk
bouw een pergola om komkommers te beklimmen
om aan dieren te denken die de vrucht van mijn werk zouden kunnen waarderen :-)

Naar huis na goede jaren 2 rommelen met mijn compost, slaagde ik erin om het opzetten van een eenvoudig systeem waar ik elke plantaardig afval niet naar de dump, alles gesneden en gemalen om te eindigen als mulch of compost.

Voor dit land heb ik niet gepland om verbinding te maken met het EDF, en zelfs als we een klein elektrisch systeem op zonne-energie zullen hebben, zal het niet geschikt zijn om een ​​molen te laten draaien. Misschien zal ik, als het land eenmaal is gekapt, afhankelijk van de grootte van het "afval", een grote thermische breker huren om deze grondstof te kunnen hergebruiken.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par Diabolorent » 17/09/18, 16:20

Nee, ik zie maar één ding voor je: slash en brand : Mrgreen:

Ik zou me vóór de winter scheren om er het minste werk van te maken na de voorbereiding van de zaailingen : Wink:

Ik weet het niet, maar als je een noord / zuid-blootstelling hebt, zal de cedarhaag niet interfereren. het zou eerder de grote bomen in het oosten en het westen zijn die u niet zullen overschaduwen?
Hoe dan ook, u kunt de technische 2 proberen: direct zaaien en zaaien in potten thuis, om te zien welke het beste past bij uw dagen van aanwezigheid. Dan, afhankelijk van het jaar (voor regenseizoen of niet), moet je de 2 waarschijnlijk mengen vanwege zaailingen zonder water, ik heb het al geprobeerd, nou het werkt niet verschrikkelijk :schok: : Cheesy: tenzij je een programmeerbare sprinkler plaatst.

Mooi project in elk geval, veel geluk!
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12294
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2957

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par Ahmed » 17/09/18, 22:34

Fl78960, Je schrijft:
Misschien zal ik, als het land eenmaal is gekapt, afhankelijk van de grootte van het "afval", een grote thermische breker huren om deze grondstof te kunnen hergebruiken.

Gezien de tarieven die voor individuen worden aangerekend en het terugkerende gebruik dat u moet overwegen, kunt u met de optie van een kleine thermische molen uw inspanningen spreiden en malen wanneer en wanneer: zie hier de draad die ik aan deze vraag heb besteed.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par Adrien (voormalig nico239) » 18/09/18, 01:02

Zelfs als de foto's duidelijker zijn, begrijp ik het niet. :D

Op de luchtfoto zien we een grote open ruimte ...

Zou het degene zijn die nu door de broncier wordt bedekt?
0 x
fl78960
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 81
Inschrijving: 16/02/18, 13:19
x 24

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par fl78960 » 18/09/18, 08:52

nico239 schreef:Zelfs als de foto's duidelijker zijn, begrijp ik het niet. :D

Op de luchtfoto zien we een grote open ruimte ...

Zou het degene zijn die nu door de broncier wordt bedekt?


je hebt het perfect begrepen: de natuur haat de leegte!

De verkoper vertelde me dat hij sinds de vorige zomer geen voet op de grond had gezet (foto eind augustus genomen), hij was een beetje voor mij aangekomen om met zijn grasmaaier eenvoudig over 100 m² te wissen ( en natuurlijk een paar liter elleboogvet).
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 144-gasten