Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par chafoin zijn » 01/07/19, 23:40

sicetaitsimple schreef:
chafoin zijn schreef:Ja, het is waar dat het deze reacties een beetje nep maakt, zoals die van de boeren die getroffen zijn door de ramp "ik had nooit gedacht ...", "we zullen niet kunnen doen zoals voorheen" ...


Bal van valse ezels? Ik begin misschien te dwalen, maar het lijkt mij wenselijk dat de vele tuinders hierover praten forum verwar hun kleine dagelijkse problemen niet met degenen wier taak het is om te leven van wat ze produceren en tegelijkertijd de immense meerderheid van de bevolking te voeden, inclusief de tuiniers in kwestie.
Ja natuurlijk is het een beetje overdreven zo in een zin van forum ! En het is net zo gemakkelijk om er kritiek op te leveren met een zin van forum ! Maar wat ik bedoel is dat de verrassing mij een beetje "overdreven" lijkt. En ik durf te wedden dat we, ondanks de talloze waarschuwingen die de media al tientallen jaren hebben overspoeld, er nog meer zullen krijgen... Dit heeft niets te maken met verwarring tussen de problemen van verdienstelijke boeren en jem-tuinders.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par sicetaitsimple » 01/07/19, 23:55

chafoin zijn schreef: En het is net zo gemakkelijk om er kritiek op te leveren met een zin van forum !


Er is alleen sprake van ‘kritiek’ omdat er sprake is van een ‘aanval’ door een uitdrukking waarvan u weet dat deze zeker is misbruikt. Waarvan act.
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par phil53 » 02/07/19, 07:27

sicetaitsimple schreef:
Moindreffor schreef:het blijft een paar maanden goed, mits je ze niet op een harde ondergrond plaatst,


Dat meen je niet? Ik heb het natuurlijk over het bewaren om te eten, niet om zaden te verzamelen.

Pompoenen kunnen worden gegeten als de schil hard is geworden.
We kunnen hem enkele maanden bewaren, de laatste pompoen hebben we in mei gegeten.
Courgettes zijn iets minder houdbaar, maar in januari heb ik er soms nog wel een paar
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par Did67 » 02/07/19, 09:13

Ik heb er nog een paar in de garage!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par sicetaitsimple » 02/07/19, 09:39

Did67 schreef:Ik heb er nog een paar in de garage!


Oké, maar ik dacht aan lange groene courgettes, geplukt op een hoogte van ongeveer 30 cm, die in alle winkels te vinden zijn, en niet aan andere soorten pompoen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par Did67 » 02/07/19, 09:41

Oh nee, ik heb geen courgette meer!!!!

Morgen misschien wel de eerste in de moestuin!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par Moindreffor » 02/07/19, 15:34

sicetaitsimple schreef:
Moindreffor schreef:het blijft een paar maanden goed, mits je ze niet op een harde ondergrond plaatst,


Dat meen je niet? Ik heb het natuurlijk over het bewaren om te eten, niet om zaden te verzamelen.

ja dat is wat ik zeg, je bewaart ze langer op een zachte ondergrond, dus je bekleedt je opbergdozen met hooi om er een gezellig bed van te maken
Courgettes pluk je aan het begin van het seizoen en laat je de laatste groeien tot 50 à 60 cm, deze heb ik in blokjes gesneden om in de soep te doen, geschild en gezaaid, dus dezelfde soort veel later geplukt vraag rijpheid
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par sicetaitsimple » 02/07/19, 15:44

Moindreffor schreef:Courgettes pluk je aan het begin van het seizoen en laat je de laatste groeien tot 50 à 60 cm, deze heb ik in blokjes gesneden om in de soep te doen, geschild en gezaaid, dus dezelfde soort veel later geplukt vraag rijpheid


Ja, hier komen we een kwestie van smaak tegen! Toen ik jonger was, brachten we regelmatig courgettes van mijn schoonouders mee van 50 tot 60 cm en een gewicht van 2 tot 3 kg zoals jij ze beschrijft, ze boden ze ons graag aan. En steevast gingen ze bij thuiskomst en in volledige overeenstemming met mijn vrouw regelrecht de prullenbak in...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par Moindreffor » 02/07/19, 18:00

sicetaitsimple schreef:
Moindreffor schreef:Courgettes pluk je aan het begin van het seizoen en laat je de laatste groeien tot 50 à 60 cm, deze heb ik in blokjes gesneden om in de soep te doen, geschild en gezaaid, dus dezelfde soort veel later geplukt vraag rijpheid


Ja, hier komen we een kwestie van smaak tegen! Toen ik jonger was, brachten we regelmatig courgettes van mijn schoonouders mee van 50 tot 60 cm en een gewicht van 2 tot 3 kg zoals jij ze beschrijft, ze boden ze ons graag aan. En steevast gingen ze bij thuiskomst en in volledige overeenstemming met mijn vrouw regelrecht de prullenbak in...

het is jammer omdat het de aardappelen in de soep vervangt, maar eenmaal geschild hebben ze niet veel smaak meer, het maakt de soep dikker van iets goedkoops en het bevat niet veel calorieën : Mrgreen: , dus een verhaal zonder smaak : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Eindelijk een tuin! Waar te beginnen?




par Did67 » 02/07/19, 18:04

Ja, het is niet slecht in soep ... Dat hebben we ook gedaan.

[Voor degenen die geen "biologische" groene Khmer-mensen zijn, stel ik voor, oh heiligschennis, om te proberen met de toevoeging van een gesmolten kaas als een lachende koe voordat ze naar de blender gaan: onvergelijkbare textuur bij de uitgang!]
2 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 296-gasten