Tekenen van gebrek aan water of overtollige warmte?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Tekenen van gebrek aan water of overtollige warmte?




par chafoin zijn » 04/08/18, 03:04

Terwijl de hittegolf net is aangekomen door icic, open ik deze thread om in te ruilen om de tekenen van gebrek aan water of overtollige hitte te onderscheiden en misschien om remedies te vinden om ...
En om te beginnen wat de Black Ass-ziekte wordt genoemd die zojuist op veel van mijn tomaten is terechtgekomen.
2018-08-01 19.36.08.jpg

Door mijn grimoire te raadplegen, las ik: "apicale necrose: teken van calciumgebrek veroorzaakt door zoutstress, matig en regelmatig water geven". Ik heb helemaal geen water gegeven, dus de vraag is: is het echt dit gebrek aan water dat deze "fysiologische aandoening" veroorzaakt?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Tekenen van gebrek aan water of overtollige warmte?




par Ahmed » 04/08/18, 12:26

In jouw geval en omdat je nooit water hebt gegeven, heb je niet teveel tijd om jezelf een vraag te stellen: je brengt water ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Tekenen van gebrek aan water of overtollige warmte?




par Did67 » 04/08/18, 12:44

Dit artikel lijkt te laten zien dat dit ingewikkelder kan zijn:

http://www.tous-au-potager.fr/necrose-p ... le-tomate/
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Tekenen van gebrek aan water of overtollige warmte?




par Ahmed » 04/08/18, 12:48

Ik ben me ervan bewust, maar in het geval van onze vriend, is de noodzakelijke stap eerst drenken ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Tekenen van gebrek aan water of overtollige warmte?




par Did67 » 04/08/18, 12:51

In Gironde kan het ook een tekort aan Ca zijn++, natuurlijk versterkt door een gebrek aan water ...

Ik heb, ondanks de hittegolf, stapels tomaten zonder water te geven. Zonder zwarte ezel.

Rassen gevoeligheid lijkt mij ook een punt: ik heb het thuis, in 2015 misschien, op een langgerekte variëteit waargenomen zoals op de foto. Maar ik weet niet meer welke. En het was de enige!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360

Re: Tekenen van gebrek aan water of overtollige warmte?




par Forhorse » 04/08/18, 18:12

Ik weet niet of dit echt een oorzaak is van deze ziekte, maar ik lees jaren geleden dat deze ziekte meestal wordt veroorzaakt door waterstress en dat deze waterstress vaak wordt veroorzaakt door onregelmatig watergeven, meer dan door een echt gebrek aan water.
Bij het water geven van tomaten moet dit regelmatig gebeuren (afhankelijk van de capaciteit van de grond om water vast te houden), dus mogelijk elke dag en altijd met dezelfde hoeveelheid water.
Het geven van een gieter per dag per dag is bijvoorbeeld een goede methode om tomaten water te geven.
De voet op één dag laten verdrinken en dan niet meer water geven tijdens de 1-week is een slechte manier van water geven die waterstress veroorzaakt.
4 of 5 een paar dagen geven, dan is niets voor een paar dagen een slechte gewoonte.

In mijn moestuin heb ik een voet die deze ziekte heeft, omdat deze voet het slachtoffer is van een mol die systematisch beneden een galerij maakt. Omdat ik altijd water heb gegeven, heeft de plant geen diepe wortels gemaakt en is tevreden met het water dat ik hem geef aan de oppervlakte, maar met de galerijen die alles afvoeren, komt mijn watergift niet ten goede => waterstress => zwarte reet.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Tekenen van gebrek aan water of overtollige warmte?




par Did67 » 04/08/18, 21:22

Ik heb de tegenovergestelde ervaring: mijn tomaten onder de tunnel; nooit meer bewaterd tot 20 dagen geleden (de grond was doordrenkt van de winterregens en die van mei, ik heb het zeildoek van de tunnel pas begin juli geplaatst); daar leeg ik een ondergrondse tank van verschillende m3 door in het midden van de tunnel te pompen (wat 6m X 6m maakt); Ik ben het vergeten; de tank is geleegd; sindsdien heb ik niet gedrenkt; geen zwarte ezel!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Tekenen van gebrek aan water of overtollige warmte?




par chafoin zijn » 04/08/18, 22:25

Oh, het is bekend voor bodems die tekort kunnen zijn in Calcium, de Gironde?

Ik waterde niet omdat ik geen verontrustend teken zag van gebrek aan water op de bladeren. Mijn grond is van klei en toen ik mijn eerste pdt oogstte, was de grond nog nat. Hetzelfde vandaag: onder de rest van hooi en zeg de eerste 2 centimeters van de grond, klonten klei verse klei verkruimelen met de hand! Ik vraag me af of dit mogelijk is: de aarde een beetje nat, maar de plant kan dit water niet extraheren door gebrek aan zuigkracht?

Ik begin nu water te geven. Met deze kleigrond gebruik ik dit advies meestal: een goede watergift per week. In ieder geval zou ik weinig meer kunnen doen: ik moet water uit de gieter halen bij een bron die bij 50m bij de buren staat. Omdat het water te koud is, moet ik dit water in een vat 130 l gieten en het een beetje laten opwarmen voordat het water geeft. Dus het is aan het werk ... behalve dat ik niet elke dag naar de tuin kan gaan. Daarom leek de dikke hooikap voor mij een goede strategie ... maar ik ben een beetje te gesleept om te reageren (een beetje misleid door de bladeren) ...

Een ander teken is mogelijk gebrek aan water en / of calcium, ook zichtbaar op de vruchten:
2018-08-04 12.39.58.jpg
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Tekenen van gebrek aan water of overtollige warmte?




par chafoin zijn » 05/08/18, 00:10

Om het vorige bericht te evenaren ... Didier zei dat hij zag dat de weide begon te lijden. Hier is het opnieuw en altijd anders dan elders:
niet echt flagrant teken van droogte, zelfs op de grond wordt het weer groen.
toebehoren
2018-07-30 19.19.08.jpg
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Tekenen van gebrek aan water of overtollige warmte?




par Did67 » 05/08/18, 10:28

chafoin zijn schreef:Oh, het is bekend voor bodems die tekort kunnen zijn in Calcium, de Gironde?


Aan de kant van de Landes, zeker: zanderige gronden, soms zwartachtig als ze worden verbouwd [hun lokale naam ontsnapt aan mij, maar ik wist het; Ik heb in mijn jeugd geploegd in Gironde Bazas], zuur, zo arm aan Ca ++ ...

Je bent niet bekend, aan deze kant daar, voor je kalksteen!

Ik haast me om te specificeren: ik ken de wijngaard niet!
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 477-gasten