P (otager) van P (arouseux) P (artaged) in Champagne

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
QuentinDida
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 13
Inschrijving: 05/07/18, 13:52
Plaats: Châlons-en-Champagne (Marne)
x 1

P (otager) van P (arouseux) P (artaged) in Champagne




par QuentinDida » 06/07/18, 11:50

Bonjour à tous,

Ik had dit onderwerp graag "PPS in Champagne" willen noemen, maar was erg bang om me de reactie voor te stellen van degenen die dit acroniem onmiddellijk zouden hebben vertaald in "Publiek-private samenwerking", wat de tuin waar ik het nu over heb niet is precies (!).

In strikte zin lijkt het eigenlijk een beetje op dit soort partnerschap, aangezien het een gezamenlijk project is van het gemeentehuis van Saint-Martin-sur-le-Pré (dorp van 800 inwoners grenzend aan Châlons-en-Champagne, Marne) en ondergetekende evenals enkele van zijn vrienden die bereid zijn om van tijd tot tijd een handje te helpen.

Toen ik me vertelde dat een eerste publicatie zulk geklets zou kunnen rechtvaardigen, nam ik de vrijheid om mijn onderwerp een beetje in detail uit te leggen en ik hoop dat je me dat wilt vergeven.

Voor de context sta ik mezelf toe wat informatie over mijn eigen onderwerp te geven. Mijn naam is Quentin Dida, ik ben 19 jaar oud, geboren in Châlons-en-Champagne en studeer momenteel Duits en literatuur in Nancy. Ik ben al een jaar erg geïnteresseerd in plantenbiologie, eerst door permacultuurvideo's tegen te komen, daarna heel snel door die van Didier Helmstetter die me meer interesseerden omdat ze een zekere strengheid en een soort nederigheid hadden die alleen mij lijkt in een troebeler en meer hypocriete vorm onder de voorstanders van de nieuwe agronomische religies (scheppers van terpen en begraafers van biomassa). Beetje bij beetje probeer ik me te scholen in plantenfysiologie en botanie, niet vanwege een bepaald doel maar omdat ik er plezier in heb en het me genoeg amuseert.

Wat betreft de tuin waar ik het over heb (de "PPP"), het ontstaan ​​ervan dateert uit het midden van de afgelopen lente (2018) toen een paar vrienden in mij daarom contact opnamen met het genoemde gemeentehuis van St-Martin om het volgende project in te dienen: dat van het aanleggen van een tuin op grond die door de gemeente in bruikleen was gegeven en waarop groenten, fruit en aromatische kruiden zouden worden verbouwd. Vrij van enige commerciële logica is deze tuin vrij toegankelijk (hij grenst aan de openbare weg en is niet afgesloten door een hek) en iedereen heeft de mogelijkheid om te komen deelnemen aan de ontwikkeling ervan, zonder zich aan te sluiten bij een vereniging, zonder aanwezigheidsplicht, contributie of anders.

Wat de financiering van de operaties betreft, speelt het gemeentehuis een sleutelrol, aangezien zij het is die de leiding neemt over alle uitgaven in verband met onze projecten en onze wensen. Ik specificeer dat ik een meervoudsvorm gebruik, maar dat ik in feite bijna uitsluitend ik ben die al deze projecten maak en probeer ze uit te voeren, aangezien er tot op heden nog geen "onbekende" is gekomen "wij" om mee te doen en dat de weinige vrienden die regelmatig naar de tuin komen, doen dat vooral om er een leuke tijd te hebben, dan uit een bepaalde interesse in het ding. Het ding is echter recent (minder dan een maand en slechts een paar weken voor het maken van een Facebook-pagina en de publicatie van de eerste artikelen in de kranten) en ik ben grotendeels klaar om met andere mensen om te gaan die het willen overnemen de tuin...

Laten we nu tot de kern van de zaak komen:

Uitgangssituatie: 450 m² braakliggend terrein (sinds meerdere jaren, maar eerdere activiteiten op het terrein blijven onduidelijk); de grond is duidelijk erg kalkachtig, erg steenachtig zoals overal in kalkachtige Champagne neem ik aan.

20180527_144531.jpg

(Het land gaat naar het einde van de krijtmuur aan de linkerkant (het perceel dat overblijft tussen de tuin en de hal zal worden bewoond door kippen en ganzen, volgens de laatste woorden van de burgemeester)

Nadat de grond zo dicht mogelijk was gemaaid, hebben we 4 stroken hooi in een boog uitgerold en overgeplant (eind mei), zonder voorafgaande grondbewerking en zonder aanpassingen. De dikte was in het begin overal rond de 20 cm; na een grote aaneenschakeling van onweersbuien begin juni vielen sommige plaatsen terug tot slechts 10 of zelfs 5 cm.

20180527_144531.jpg

(de hooistroken, voor genoemde stormen en voordat het hooi gelijkmatiger werd verspreid)

20180527_144531.jpg

(detail van de bocht, voor genoemde stormen)

Eerste van de planten gekocht van een lokale tuinder (bijna alle F1-hybriden, het doel was, als we niet konden beginnen met zaaien, om dit jaar "mooie" planten te hebben, en er is ook een kant 'com' dus mensen kunnen zien dat het werkt.

20180624_183503.jpg

(een courgette van de tuinder wiens eerste twee vruchten nu "commercieel type" zijn)

Ik introduceer geleidelijk andere zelfgekweekte planten, voornamelijk pompoen en courgette, om een ​​reden die ik totaal niet in de hand heb, namelijk dat ik er thuis te veel had gezaaid en er nog wat over heb.

Na een maand heeft 90% van de planten het overleefd en ontwikkelt zich relatief bemoedigend (hier en daar wat vergeling en andere blijven enkele weken stand-by na het verplanten voordat ze hun groei hervatten). Sinds het verplanten, geen water geven, geen behandeling etc. alleen het ontwortelen van onkruid dat door de hooilaag heen dringt.

20180613_153446.jpg

(doorbraak van de verschillende onkruiden. Vooralsnog ben ik helemaal niet geobsedeerd door ze uit te trekken, ik trek ze alleen uit waar ik opnieuw plant en als ze bijvoorbeeld naast die en die kool groeien)

Ik begon de inheemse vegetatie op te sommen voor mijn algemene kennis, om te zien hoe deze vegetatie zal evolueren in contact met de culturen (competitie, associatie enz.) en om de verschillende kenmerken van de aanwezige planten te bestuderen. Ik kan al noemen: distels, klaprozen, kaasjeskruid, alsem, erecties, zuring, winde, braamstruiken.

A priori ben ik niet van plan oorlog te voeren tegen de ene of de andere van deze planten. BEHALVE de distel; om een ​​volkomen triviale reden, namelijk dat we het niet in onze gangpaden kunnen laten, anders wordt de doorgang daar een hel.

Dus vielen we de distels aan met een houweel ... we gingen van de voorste gangpad voor gangpad en zaaiden vervolgens een mengsel van witte klaver, karmozijnrood (de burgemeester gaf ons wat, het was voor gebruik) en zwenkgras. We hopen dat ze samen met een deel van de oude vegetatie zullen groeien, wat de impact van de distels misschien zou kunnen beperken... Bovendien heeft de droogte van de afgelopen weken ervoor gezorgd dat de kieming van al deze mooie mensen schuchter is en, met wat water voor ooit (op de paden, en dus a fortiori op de aangrenzende gewassen die ervan moeten hebben geprofiteerd - om mijn ietwat opzichtige "geen water meer sinds het verplanten" in perspectief te plaatsen), ontkiemden alleen de klavers. We zullen zien wat er gebeurt...

20180624_182914.jpg

(vóór de passage van de houweel)

20180624_182907.jpg

(Na...)

Dus hier is waar we op dit moment zijn:
20180624_183122.jpg
20180624_183122.jpg (480.79 KB) keer bekeken 4769


Het blijft aan ons om op de een of andere manier een klein schaduwhoekje in de buurt van een muur te installeren en te proberen verder te gaan met dit plan dat voorlopig van ons is:
1. Constructie van een houten hut met twee omringende muren.
2. Installatie van een wijnstok in het zuiden
3. Heesterhaag in het oosten (schijnsinaasappel, mispel, wegedoorn)
4. Aanplant van fruitbomen rond het teeltgebied
5. Aromatische en geneeskrachtige kruidenzone (voor eenjarige planten, en als je wilt dat ze zichzelf van het ene jaar op het andere opnieuw uitzaaien, moeten ze dan op vierkanten kale aarde worden gekweekt? Zijn er andere opties?)

Hier is een projectie (een beetje ruw geef ik toe) van hoe het eruit zou kunnen zien:
ruwe projectie.jpg
ruwe projectie.jpg (493.35 KiB) 4769 keer bekeken


Met een meer conventioneel plan zou het er ongeveer zo uitzien:
projectievlak.png
projectieplan.png (25.71 KiB) 4769 keer bekeken

(de eerste strook hooi zou worden verwijderd om het gebied bij de lage muur te vergroten, zodat er veel verschillende aromaten zijn, ook om de ontwerpmogelijkheden te vergroten, rozen te planten, rabarber en al het andere dat de neusgaten bedwelmt en de pupillen vleit van mannen zoals vlinders, bijen enz. die daarheen zullen varen)

In het idee zou er dus midden in het hooi een moestuin komen (ik zou willen proberen om onder levend dek te telen met witte klaver, maar uiteindelijk wacht ik tot ik wat meer geoefend ben om me erin te wagen , misschien volgend jaar : Cheesy: ) en aan weerszijden van de meer bosrijke gebieden, met RCW-dekking (voor aardbeien aan de linkerkant en struiken aan de rechterkant).

Ik zal proberen deze draad te voeden terwijl de gebeurtenissen zich ontvouwen, terwijl ik tegelijkertijd hier en daar blijf lezen wat er is gevonden in de verschillende discussies waarin ik veel dingen ontdek.

Zoals ik aan het begin van mijn opmerkingen al zei, ik ben pas 19 jaar oud en heb daarom tot nu toe slechts een kleine levenservaring (afgezien van mijn eigen leven, dat al een delicate ervaring is) – dus, hoe definitief ze ook mogen lijken, de projectideeën die ik formuleer zijn allerminst zeker en zijn voor mij meer voorstellen dan besluiten. Door omstandigheden zullen deze voorstellen, als geen enkele gebeurtenis me ertoe brengt het op te geven, in feite de vorm aannemen van beslissingen, maar ik zie de dingen niet op een andere manier gebeuren.

Goede dag!
toebehoren
20180527_144609.jpg
1 x
"Geniet ervan en laat je komen, zonder jou of iemand pijn te doen, ik denk dat dat de hele moraal is"
Chamfort.
Avatar de l'utilisateur
QuentinDida
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 13
Inschrijving: 05/07/18, 13:52
Plaats: Châlons-en-Champagne (Marne)
x 1

Re: P (otager) van P (arouseux) P (artaged) in Champagne




par QuentinDida » 06/07/18, 12:44

PS: de eerste foto's van de eerste post waren rommelig, ik kon ze niet bewerken, dus sta ik mezelf toe ze hier opnieuw te plaatsen in volgorde met hun bijschriften. Ik blijf een indicatie nemen om de eerste post te bewerken als iemand me kan helpen, bedankt!

20180429_172842.jpg


(Het land gaat naar het einde van de krijtmuur aan de linkerkant (het perceel dat overblijft tussen de tuin en de hal zal worden bewoond door kippen en ganzen, volgens de laatste woorden van de burgemeester)

20180527_144531.jpg

(de hooistroken, voor genoemde stormen en voordat het hooi gelijkmatiger werd verspreid)

20180527_144609.jpg

(detail van de bocht, voor genoemde stormen)
0 x
"Geniet ervan en laat je komen, zonder jou of iemand pijn te doen, ik denk dat dat de hele moraal is"
Chamfort.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: P (otager) van P (arouseux) P (artaged) in Champagne




par Did67 » 06/07/18, 14:29

Welkom hier.

Ik herinner me je "bijnaam" op YouTube.

Ik zal je binnenkort enkele suggesties doen, in relatie tot de context (bodem, sociaal) en tot de site... Als ik zap, neem dan contact met me op!!!

[bewerken Did67 - correctie van een schriftelijke slip]
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: P (otager) van P (arouseux) P (artaged) in Champagne




par Moindreffor » 06/07/18, 18:41

je hebt een mooie muur, goed belicht, je moet er absoluut gebruik van maken
dus naar je gedachten
veel succes voor de toekomst
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: P (otager) van P (arouseux) P (artaged) in Champagne




par Did67 » 10/07/18, 12:23

Moindreffor schreef:je hebt een mooie muur, goed belicht, je moet er absoluut gebruik van maken


Absoluut. Er gaat niets boven een muur op het zuiden voor succesvolle tomaten... Een transparant "dak" bovenop vermijdt regendruppels. Door ze tegen de muur te laten groeien, voorkom je condensatie. De productie kan duren tot eind oktober zonder enige behandeling, pap, afkooksel, enz... Te bedenken dat ze 3 m hoog kunnen worden!

Inspelen op de techniek van "Trombe-muren" [Trombe is de naam van de architect die dit benadrukte in bioklimatische constructies].
0 x
Avatar de l'utilisateur
QuentinDida
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 13
Inschrijving: 05/07/18, 13:52
Plaats: Châlons-en-Champagne (Marne)
x 1

Re: P (otager) van P (arouseux) P (artaged) in Champagne




par QuentinDida » 11/07/18, 19:38

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:je hebt een mooie muur, goed belicht, je moet er absoluut gebruik van maken


Absoluut. Er gaat niets boven een muur op het zuiden voor succesvolle tomaten... Een transparant "dak" bovenop vermijdt regendruppels. Door ze tegen de muur te laten groeien, voorkom je condensatie. De productie kan duren tot eind oktober zonder enige behandeling, pap, afkooksel, enz... Te bedenken dat ze 3 m hoog kunnen worden!

Inspelen op de techniek van "Trombe-muren" [Trombe is de naam van de architect die dit benadrukte in bioklimatische constructies].


Ik had oorspronkelijk het idee om op deze muur een klein gebouwtje te bouwen, met een aangrenzende serre, maar de afmetingen zijn eigenlijk vrij bescheiden en het zou waarschijnlijk redelijker zijn om voor een "eenvoudige" serre te kiezen, zelfs om eerst een dak om tomaten en dergelijke te beschutten. Ernaast, dat wil zeggen in de hoek met de bakstenen muur, zou ik een kleine werkplaats willen bouwen, in de lengte, die naast de kas zou kunnen staan.

Voorlopig blijven mijn plannen in mijn hoofd en in mijn toespraken, voornamelijk om twee redenen, waarvan de ene gemakkelijk op te lossen is, terwijl de andere me meer zorgen baart:

De eerste reden is simpelweg dat ik niet weet hoe ik een gebouw moet bouwen of zoiets. Het lijkt me altijd extravagant om honderden en honderden euro's uit te geven voor dit soort prestaties (muren en een dak kortom), ook al zou ik kunnen zeggen dat honderden euro's uitgeven voor bijna alles extravagant lijkt. Maar laten we verder gaan. J'ai commencé donc à aller voir du côté de l'"éco-construction", d'abord puisque c'est la possibilité de réduire la dépense, mais surtout parce que les méthodes autonomes permettent de réaliser à peu près tout ce qu' on veut, et comme j'essaie de dessiner tout un tas de bâtiment, l'idée me plait de pouvoir les réaliser comme sur mes plans, avec de la terre et de la paille, de la pierre, du bois ou que sais-je nog. Daarvoor begon ik me in te schrijven voor participatieve werkkampen (momenteel eigenlijk maar één, maar ik ben van plan het proces te accentueren) aangezien je daar bijzonder snel leert en dat, kortom, ondanks het gebrek aan enthousiasme dat ik heb voor dit register daar een priori hebben de sociale interacties die erdoor worden gevraagd iets geruststellends wat betreft de mogelijkheid van een vreugdevol samenleven met mensen.

Hier begint als het ware mijn tweede probleem, wat misschien wel het enige echte probleem is... Ik heb een paar dagen geleden aan een vriend uitgelegd dat ik de tuin zowel hopeloos als fascinerend vond. Fascinerend omdat ik me veel dingen kan voorstellen; Ik zie mezelf in de herfst mijn haag van struiken planten, een dertigtal aardbeien, frambozen, klimplanten verplanten, een abrikozenboom, een perenboom, kersenbomen, enz. planten. enz. Bovenal zie ik mezelf daar, over een jaar of twee, een glaasje munt drinken terwijl ik een paar teksten corrigeer die in de winter zijn geschreven, grote diners klaarmaken, luisteren naar Schuberts liederen met luidsprekers verborgen tussen de takken van lauweren... Kort. De tuin is in de eerste plaats een gelegenheid voor fantasieën. Er is ongetwijfeld een deel van projectie. Hoe opwindend het mij ook lijkt, de tuin zou een echo zijn van mijn hoop op leven, op mijn leven, ik weet het niet echt. Het gevolg is delicaat, zelfs ranzig, soms zelfs smakeloos.

Ik realiseer me dat de planten mij niet nodig hebben. Het is duidelijk dat ze zelfs buiten behoefte zijn en niet lijden onder een van mijn categorieën. De breuk tussen mijn tijdelijkheid en die van hen doet me de groteskheid van mijn opwinding in alle richtingen inzien, ik word teruggebracht naar de onstuitbare komedie die dit moment van mijn bestaan ​​moet zijn, waarop andere zullen moeten volgen, die ik me niet kan voorstellen. niet minder komisch, usurpatorisch. Ik vind de tuin hopeloos omdat ik daar niets te doen heb (behalve de vruchten plukken natuurlijk, maar ik blijf uitgesloten van de echte machine die in beweging is, of anders ben ik alleen maar de machinist van de locomotief op damp, gezicht getekend door roet en het amper horen van het treinfluitje) en omdat de contemplatie me een doffe pijn bezorgt die er slechts de echo van is.

Meer feitelijk en prozaïscher zie ik duidelijk dat mijn projecten onverenigbaar zijn met het ritme, de dialectiek van planten. Ik ben een tuinhuisje aan het bouwen. Twee dagen, drie dagen, een week. Dus ? Ik breng mensen, een avond, een gebeurtenis, een paar uur, verloren in de grote leegte. Er zal niets veranderd zijn. Dit gevoel wordt nog meer geaccentueerd in de situatie waarin ik me bevind: in een heel klein stadje is de burgemeester het met alles eens en betaalt hij graag, maar je moet hem wel bellen, ik probeer op mijn houding te letten want ik ik wil niet dat hij het gevoel krijgt dat ik me te comfortabel begin te voelen, dat ik misbruik maak van de situatie, dus ik vermijd te veel dingen te vragen, te vaak, dus we wachten, er gebeurt niets, dingen worden gedaan met een soort lineariteit die je toch uitput. Vreemd.
0 x
"Geniet ervan en laat je komen, zonder jou of iemand pijn te doen, ik denk dat dat de hele moraal is"
Chamfort.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: P (otager) van P (arouseux) P (artaged) in Champagne




par Moindreffor » 11/07/18, 20:01

daar vergis je je ernstig
de planten zullen je verrassen,
een paar meter tomaten, een paar uien, een beetje kaas, tarwe en hier sta je aan het hoofd van een pizza en dat een paar maanden na je debuut
een kruisbes, een framboos, een stengel rabarber en de eerste jams zijn er
een beetje munt, en je hebt al een koel drankje om te delen

reken niet in euro's, een gebouw is boven alle takken, platen voor het dak, het komt voor in de natuur,

veel plezier vooral, als je dit land wilt veranderen in een oase van rust, zonder je hoofd erbij te pakken

deze plek, geef het een ziel, vergeet het conformisme en in plaats van opsluiting, wees tevreden met het gezang van de vogels, je zult zien in een ligstoel in de schaduw van een fruitboom, de natuur zal weten hoe je haar melodieën moet spelen
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: P (otager) van P (arouseux) P (artaged) in Champagne




par Did67 » 12/07/18, 09:53

Reflectie - of twijfel - lijkt mij dieper. Waar zijn wij voor??? Wat doen wij op aarde? Waar is het verschil tussen agitatie (iets doen zonder de betekenis ervan te kennen) en een actie (iets doen dat betekenis heeft)???

Een moestuin, niet meer dan een beroep of een kunstwerk of een gezin, geeft daar geen antwoord op. Of het nu werkt of niet. Of het nu "groen" is of niet. Het kan een "ontsnapping naar voren" of een "verzorgende haven" zijn. Zo'n "methode" kan een nieuwe religie zijn - kortom, een steunpilaar! Het kan een leven lang duren. Of verberg het... Net als de ambitie om "groen" te zijn...

De zin van het leven moet stroomopwaarts worden gezocht! Het is niet makkelijk. Over het algemeen zie je het wat duidelijker wanneer je grijs haar begint te krijgen. Vooral over de relativiteit van alles!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: P (otager) van P (arouseux) P (artaged) in Champagne




par Did67 » 12/07/18, 10:00

QuentinDida schreef:
Ik realiseer me dat de planten mij niet nodig hebben...



En hier is de knoop. Jij bent niet essentieel voor het leven!!! Heel eenvoudig.

Het leven bestaat. Jij maakt er deel van uit. Zonder dat ooit zo'n element - jij, ik... - onmisbaar is. Sommigen schrijven dit toe aan een of andere God, of, eenvoudiger gezegd, aan de grondlegende mythen waar alle samenlevingen dol op zijn. Wat mij betreft vind ik het gemakkelijker toe te geven dat het zo is [naar mijn mening leggen alle mythen, alle religies rituelen vast en leggen ze op; het lijkt me belangrijker om vrij te zijn, met het risico alleen te zijn].

Om tot het uiterste te gaan: in de levenden is de basiseenheid niet het individu, ook al is hij de "basisdrager" van het leven. De basiseenheid is de soort. die evolueren. Individuen moeten juist om deze reden sterven. Ze gaan alleen door, en geven de fakkel door, en mogen dus absoluut niet essentieel zijn.

Als de eerste cyanobacterie zich had vastgeklampt SA leven, zou er geen evolutie mogelijk zijn geweest en zouden we er niet zijn. Zij gaf de voorkeur aan LA leven.

Daarom moeten we accepteren dat we niet onmisbaar zijn. En afstand doen van onze dromen van almacht, die van dictators (die gelukkig toch sterven!).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: P (otager) van P (arouseux) P (artaged) in Champagne




par Adrien (voormalig nico239) » 12/07/18, 10:25

Did67 schreef:
QuentinDida schreef:
Ik realiseer me dat de planten mij niet nodig hebben...



En hier is de knoop. Jij bent niet essentieel voor het leven!!! Heel eenvoudig.


eh ja en nee

Ja want alles groeit overal zonder menselijke tussenkomst

Nee, want niet alles groeit overal zonder menselijke tussenkomst

Inderdaad, wij, tuinders, creëren wat niet bestaat en waarschijnlijk nooit zou hebben bestaan ​​in onze percelen.

Wij creëren de beste voorwaarden
We zaaien binnen
We transplanteren op het juiste moment
We geven water als er een gebrek aan water is....
Ze worden beschermd tegen roofdieren

Kortom, onze interventies zijn meervoudig zonder welke de planten zouden afsterven

Dus in deze "kunstmatige" omstandigheden hebben de planten ons echt nodig
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 498 gasten