Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par chafoin zijn » 13/08/18, 00:41

Ja dat begrijp ik, bedankt voor deze info. Ik vroeg het me eigenlijk af, want vorig jaar heb ik rond oktober gezaaid en het begon niet zo goed. Misschien herinnert u zich dit perceel met rogge gemengd met wikke met een piek van 75 cm...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 13/08/18, 10:27

Het is een wintergraan. Dat betekent dat we in het najaar zaaien; de plant vestigt zich en overwintert in het "gras" stadium. In het voorjaar ontwikkelt het zich, komt op en vormt dan de oren... In de graanteelt gebeurt dat zo. Met een heel belangrijk podium maar dat je vanaf de kant van de weg niet kunt zien: uitrijden. Het is de vorming, op dezelfde voet, van uitlopers = vertakkingen van de stengel, horizontaal, op grondniveau, die evenveel oren zal geven. Het is een fenomeen van zelfaanpassing. Als de dichtheid al hoog is, of als de grond arm is, zijn er weinig uitlopers. Als het laag is, of als de grond rijk is aan stikstof, zullen er veel uitlopers zijn.

Daar, bij een vroege zaai (augustus), ik weet het niet! Zal het groeien in de herfst? Stijgen ???

We moeten het proberen.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 17/08/18, 18:25

Ik heb een site gevonden om voederrogge te bestellen, niet in de lijsten van mijn gebruikelijke tuincentrum, ik zal zorgen om te bestellen

anders vandaag verplanten van 17 escarole en 18 curly, direct in het hooi zullen we de rest zien,

mijn witte uien in een terrine zijn aan het rijzen en ik heb biefstukkool gezaaid, een proef ik ga ze verpotten voor de winter en ik zal zien wat er overblijft in het voorjaar, ik ga in januari weer zaaien om in februari te verspenen, ik ga ook andere kolen testen zoals bloemkool en brussel
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 22/08/18, 14:26

goed het herstel van escarole en krullend is niet de top van de top
moet worden bewaterd, het is nog steeds warm, ik denk aan een schaduwsysteem voor volgend jaar

Ik heb een vraag, als we een zonnebloemstengel drogen, kan hij dan het volgende jaar een goede inzet opleveren?

Ik ben van plan om wat te zaaien om schaduw te geven of dan bonen te rijgen, altijd om de salades in de schaduw te stellen die met minder zon misschien minder de neiging hebben om te zaaien als ik ze bovendien water breng, en kies ook een beter aangepaste variëteit
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 22/08/18, 15:00

Moindreffor schreef:
Ik denk aan een schaduwsysteem voor volgend jaar



Kratten die op de zaailingen zijn omgedraaid, zijn een eenvoudige oplossing (die met een bodem in latten die licht doorlaten - omdat sommige een continu "medium" type hebben).
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 22/08/18, 17:06

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:
Ik denk aan een schaduwsysteem voor volgend jaar



Kratten die op de zaailingen zijn omgedraaid, zijn een eenvoudige oplossing (die met een bodem in latten die licht doorlaten - omdat sommige een continu "medium" type hebben).

op een zaailing ja, het is heel goed, maar op getransplanteerde planten zijn het veel kratten : Mrgreen: vandaar de zoektocht naar een ruimere en luie manier, vorig jaar had ik piepschuim platen geplaatst, daar te veel hittegolf om ze terug te plaatsen, misschien ook te lui :(
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 22/08/18, 17:33

Op grotere oppervlakken zijn er schaduwnetten...

Zonder reclame, zoals gebruikelijk, voor illustratieve doeleinden: https://www.serresvaldeloire.com/baches ... s-ombrage/
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 22/08/18, 18:02

Did67 schreef:Op grotere oppervlakken zijn er schaduwnetten...

Zonder reclame, zoals gebruikelijk, voor illustratieve doeleinden: https://www.serresvaldeloire.com/baches ... s-ombrage/

we kunnen duidelijk het verschil zien met een sluier van dwang die sommigen in plaats daarvan hebben gebruikt met als resultaat de vernietiging van hun cultuur, daar is de maas echt groot

het zou eventueel ook tegen vlinders gebruikt kunnen worden
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 01/09/18, 09:57

terugkeer van de luchtvochtigheid en hoewel het 's nachts daalt, is het overdag nog steeds heet, het nitreert met wraak, ik begin een productie van komkommers te krijgen en ze zijn prachtig

altijd zonder te willen spelen wie de grootste heeft : Oops: , maar ik heb blijkbaar hetzelfde ras geplant als mijn schoonvader (teelt in kale grond, heel klassiek), toch een heel klassiek ras, maar mijn komkommers zijn veel langer, en bovendien staan ​​ze dit jaar ook langer thuis dan vorig jaar, het lijkt echt op een komkommer en niet meer op een grote augurk

Ik concludeer dat ze in deze goede periode veel sneller en goed zijn gegroeid, dat is ook zien dat dingen veranderen, groenten krijgen die eruit zien zoals je zou moeten hebben : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 01/09/18, 10:01

In mijn "kom" omgeven door bos klinkt vochtigheid het einde van komkommerachtigen!!! Zonder enige behandeling. Ik was te vaak afwezig, anders had ik een paar "behandelingen" geprobeerd: zwavel, kaliumbicarbonaat, poeder van vulkanisch gesteente... Als de rest gelijk blijft.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 239 gasten