Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 04/07/18, 20:57

nieuwe regenbui
twee dagen gratis water geven, niet tegen hitte en zon overdag, wel oppassen voor meeldauw
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 21/07/18, 10:45

nou, de regen lijkt altijd op afwezige abonnees te spelen, de tuin slaapt
het groeit in slow motion, alleen de tomaten ontwikkelen zich verder,
de kantkolen laten geen bladeren groeien, ik kijk naar de rupsen, de aubergines vormen zich maar de vruchten blijven klein, hetzelfde geldt voor de paprika's, degenen die hun bladeren hadden verloren en behandeld met urine zijn goed vertrokken, de anderen hebben hun bladeren verloren nu moeten we ook voor hen zorgen, een van de courgetteplanten heeft al zijn hergroei opgegeten plotseling heeft hij nog maar 4 bladeren en geen oogst in zicht
de bonen zijn gebloeid, de oogst komt eraan, de knolselderij doet het goed maar komt er een raap
we wachten op het einde van de droogte, de kleine regen van gisteren heeft het hooi nat gemaakt
Ik ga weer water geven in de hoop op een ontwikkeling van pompoenen, pompoenen en aubergines, de rest wacht op de regen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
sikar
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 21/07/18, 18:40
Plaats: Frankrijk
x 1

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par sikar » 21/07/18, 18:58

Ik hou van de titel van dit bericht ;-)
Ik ben nieuw in de forum en ik ga je vertellen wat ik vandaag in mijn vaders tuin heb gedaan. Nou, ik ga je niet in detail vertellen wat ik allemaal heb gedaan, maar over het algemeen ben ik best tevreden met mezelf. Mijn vader had sinds het begin van de zomer problemen met het besproeien van zijn tuin door lekkages in het pompsysteem. Hij zei me al een aantal weken oké, ik doe het en hij had geprobeerd een soort van pleisterwerk te doen om de lekken te stoppen. Om te beginnen heb ik alles uit elkaar gehaald terwijl ik probeerde het zegel opnieuw te maken met oakum. Nou, dat was beter, maar toch verhinderden een paar ventilatieopeningen constant water geven, dus stapte ik in mijn auto en kocht de onderdelen die nodig waren om het hele ding opnieuw te doen met nieuwe apparatuur.
En nu, aan het einde van de dag, stroomde het water rijkelijk en vanavond zullen de groenten die aan het groeien waren een goed bad nemen.
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 21/07/18, 19:05

sicar schreef:Ik hou van de titel van dit bericht ;-)
Ik ben nieuw in de forum en ik ga je vertellen wat ik vandaag in mijn vaders tuin heb gedaan. Nou, ik ga je niet in detail vertellen wat ik allemaal heb gedaan, maar over het algemeen ben ik best tevreden met mezelf. Mijn vader had sinds het begin van de zomer problemen met het besproeien van zijn tuin door lekkages in het pompsysteem. Hij zei me al een aantal weken oké, ik doe het en hij had geprobeerd een soort van pleisterwerk te doen om de lekken te stoppen. Om te beginnen heb ik alles uit elkaar gehaald terwijl ik probeerde het zegel opnieuw te maken met oakum. Nou, dat was beter, maar toch verhinderden een paar ventilatieopeningen constant water geven, dus stapte ik in mijn auto en kocht de onderdelen die nodig waren om het hele ding opnieuw te doen met nieuwe apparatuur.
En nu, aan het einde van de dag, stroomde het water rijkelijk en vanavond zullen de groenten die aan het groeien waren een goed bad nemen.

Ik haal mijn kleine gieter tevoorschijn en passeer aan de voet van elke groente, na 30m2 Kan ik : Mrgreen:
Ik zou een bewateringssysteem kunnen opzetten, ik denk erover na, maar ik wacht op mijn kas, dus alles op zijn tijd
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
darkducobu
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 21/07/18, 19:51
Plaats: Frankrijk

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par darkducobu » 22/07/18, 06:40

Moindreffor schreef:Ik haal mijn kleine gieter tevoorschijn en passeer aan de voet van elke groente, na 30m2 Kan ik : Mrgreen:


Het is waarschijnlijk dat u door handmatig water te geven uw waterverbruik beter onder controle kunt houden, maar het lijkt mij dat irrigatie via poreuze leidingen water naar de gecultiveerde planten brengt. Zo krijgt het onkruid minder water en hebben de tomatenplanten geen natte bladeren.
Liefhebber van de minste inspanning, een ander belangrijk detail zou de leeftijd van de tuinman en de afstand tussen het waterpunt en de moestuin kunnen zijn. :D
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 22/07/18, 21:05

darkducobu schreef:
Moindreffor schreef:Ik haal mijn kleine gieter tevoorschijn en passeer aan de voet van elke groente, na 30m2 Kan ik : Mrgreen:


Het is waarschijnlijk dat u door handmatig water te geven uw waterverbruik beter onder controle kunt houden, maar het lijkt mij dat irrigatie via poreuze leidingen water naar de gecultiveerde planten brengt. Zo krijgt het onkruid minder water en hebben de tomatenplanten geen natte bladeren.
Liefhebber van de minste inspanning, een ander belangrijk detail zou de leeftijd van de tuinman en de afstand tussen het waterpunt en de moestuin kunnen zijn. :D

voorstander van de minste inspanning zeker, maar goed 10 meter vlak tussen het waterpunt en de moestuin, ook al is het niet te oud, goed beschadigd door het leven, dus ik ben nog steeds van plan dit te automatiseren, gewoon om de tijd te besteden die vrij is door de fenocultuur, om de grijze massa te bewerken en niet de armen : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 25/07/18, 01:13

Moindreffor schreef:
darkducobu schreef:
Moindreffor schreef:Ik haal mijn kleine gieter tevoorschijn en passeer aan de voet van elke groente, na 30m2 Kan ik : Mrgreen:


Het is waarschijnlijk dat u door handmatig water te geven uw waterverbruik beter onder controle kunt houden, maar het lijkt mij dat irrigatie via poreuze leidingen water naar de gecultiveerde planten brengt. Zo krijgt het onkruid minder water en hebben de tomatenplanten geen natte bladeren.
Liefhebber van de minste inspanning, een ander belangrijk detail zou de leeftijd van de tuinman en de afstand tussen het waterpunt en de moestuin kunnen zijn. :D

voorstander van de minste inspanning zeker, maar goed 10 meter vlak tussen het waterpunt en de moestuin, ook al is het niet te oud, goed beschadigd door het leven, dus ik ben nog steeds van plan dit te automatiseren, gewoon om de tijd te besteden die vrij is door de fenocultuur, om de grijze massa te bewerken en niet de armen : Mrgreen:


Ah, automatisch water geven zal je leven veranderen.

Het is nu bijna overal, of het nu in de lusttuin of de moestuin is, en het is niet meer hetzelfde....

Zelfs als mevrouw, nostalgisch naar handmatig water geven, mijn slang steelt om haar kas nog steeds water te geven, ook al is er automatisch ... maar het is waar dat het voor bepaalde opnamen nauwkeuriger is, maar het vreet tijd op.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 25/07/18, 09:12

nico239 schreef:
Moindreffor schreef:
darkducobu schreef:
Het is waarschijnlijk dat u door handmatig water te geven uw waterverbruik beter onder controle kunt houden, maar het lijkt mij dat irrigatie via poreuze leidingen water naar de gecultiveerde planten brengt. Zo krijgt het onkruid minder water en hebben de tomatenplanten geen natte bladeren.
Liefhebber van de minste inspanning, een ander belangrijk detail zou de leeftijd van de tuinman en de afstand tussen het waterpunt en de moestuin kunnen zijn. :D

voorstander van de minste inspanning zeker, maar goed 10 meter vlak tussen het waterpunt en de moestuin, ook al is het niet te oud, goed beschadigd door het leven, dus ik ben nog steeds van plan dit te automatiseren, gewoon om de tijd te besteden die vrij is door de fenocultuur, om de grijze massa te bewerken en niet de armen : Mrgreen:


Ah, automatisch water geven zal je leven veranderen.

Het is nu bijna overal, of het nu in de lusttuin of de moestuin is, en het is niet meer hetzelfde....

Zelfs als Madame, nostalgisch naar handmatig water geven, mijn slang steelt om haar kas nog steeds water te geven, ook al is er automatisch... maar het is waar dat het voor bepaalde opnamen nauwkeuriger ismaar het kost tijd.

het is niet de tijd die ik besteed, het is meer de tijd om op het juiste moment door te brengen, ik heb mijn zaailingen gemist omdat ik 2 dagen overboekt was en de zaailingen in trays, nou, het is niet vergevingsgezind als het deze 2 dagen heet is, het is een voorbeeld, maar geprogrammeerd of op zijn minst geautomatiseerd water geven zou echt moeten helpen, wanneer zoals nu of zelfs bij het vallen van de avond het nog steeds dicht bij de 30°C is Didier moet begrijpen en ook anderen, het is niet om gewond te raken door het leven buiten : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 25/07/18, 09:39

Trouwens
Ik heb nog nooit zulke mooie tomaten gehad
gewoon om erop te wijzen dat de planten die de mooiste tomaten dragen, zijn geproduceerd door een van mijn neven, dus voor mij is de oorsprong van de geplante plant, vóór de grond, water geven of iets anders, een van de eerste bronnen van succes
dus de missie die ik heb aanvaard is om te proberen zoveel mogelijk planten zelf te produceren voor volgend jaar, dus het zal moeten gaan door het maken van een goede bodem of het vinden van de juiste meststof om de planten die ik ga produceren te voeden
Ik denk ook dat de verplantperiode de tweede succesfactor is
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 25/07/18, 11:26

Buiten de kas is de mooiste voet... die komt uit een half "wild" (er moet een zaadje gevallen zijn) tussen 2 strobalen geklemd... (foto komt nog)

Ik trek er geen conclusies uit, maar het baart me zorgen....
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 259-gasten