Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 07/02/19, 22:28

Did67 schreef:
nico239 schreef:

Uw uitgever ‘dwingt’ u een efemeride te schrijven?




Degene die mij tot nadenken dwingt, is nog niet geboren. En degene die mij laat schrijven wat ik denk, nog minder...

Nee, mijn uitgever had graag gezien dat het tweede boek heel praktisch was, "maand na maand wat te doen...", enz...

Het was niets!


Ik vermoedde een beetje Beeld zowel dat het moeilijk is om u te dwingen als dat uw redacteur graag een “gids” had gewild.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 07/02/19, 22:31

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:Bovenal moet je je klimaat kennen en ermee omgaan, er niet tegen vechten. Als je seizoen kort is, is laat planten een afwijking, als het bijvoorbeeld te vochtig is, maak dan heuvels of verhoogde vierkanten zoals in de middeleeuwen, waar het nat was gebieden bestaan ​​niet, zijn niet met uitsterven bedreigd en blijven niet volharden in het cultiveren van dit of dat ding omdat we het leuk vinden (tenzij we onszelf de middelen geven), maar eerder wat zal groeien


Zoals met alles moet je, om vrij maar effectief te kunnen denken, over kennis beschikken: je klimaat kennen (in het algemeen is dit het geval, hoewel verhalen over minimumtemperaturen of "temperatuursommen" niet eenvoudig zijn) en vooral de behoeften van de planten kennen. : winterhardheid, enz... Wat ik zojuist hierboven (of elders) schreef over alliaceae en fotoperiodisme, enz...

Het komt altijd op hetzelfde neer: kennis of overtuigingen/recepten!

Compost is “magie”. Of het is dom!

dat is wat ik hierboven zei, ik verwacht dat je ons kennis geeft en ik weet dat je op deze lijn zit, wetende dat we vroeg moeten planten en dat hij bang is voor water, nou, we passen ons aan, we kweken knoflook op terpen : Mrgreen: maar die knoflook : Mrgreen:

ergens zei je dat radijzen geen zwavel bevatten, denk ik
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Julienmos » 07/02/19, 22:43

Moindreffor schreef:ergens zei je dat radijzen geen zwavel bevatten, denk ik

en ze hebben er last van... : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 07/02/19, 22:43

Moindreffor schreef:dat is wat ik hierboven zei, ik verwacht dat je ons kennis geeft en ik weet dat je op deze lijn zit, wetende dat we vroeg moeten planten en dat hij bang is voor water, nou, we passen ons aan, we kweken knoflook op terpen : Mrgreen: maar die knoflook : Mrgreen:


En nogmaals, dit is niet noodzakelijkerwijs waar, aangezien mijn drie aanplantingen van vorig jaar dezelfde resultaten opleverden: kale grond op het zuiden, onder stro in de moestuin in de kou en vochtigheid en God weet of het heeft geregend in de eerste helft van 1 en in hoog gras terpen.

Ik zal dit dit jaar niet controleren, aangezien ik in aangelegde terpen heb geplant.

Maar de kans is groot dat ik het volgend jaar weer doe in de luchtvochtigheid onder het hooi...

Wordt dus vervolgd, aangezien het in koude en vochtige omstandigheden vier tot vijf jaar op rij zou duren om te zeggen dat de knoflook het heel goed doet, maar dat er in 4 absoluut niets rotte in de vochtigheid onder het stro.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 08/02/19, 13:35

nico239 schreef:
Moindreffor schreef:dat is wat ik hierboven zei, ik verwacht dat je ons kennis geeft en ik weet dat je op deze lijn zit, wetende dat we vroeg moeten planten en dat hij bang is voor water, nou, we passen ons aan, we kweken knoflook op terpen : Mrgreen: maar die knoflook : Mrgreen:


En nogmaals, dit is niet noodzakelijkerwijs waar, aangezien mijn drie aanplantingen van vorig jaar dezelfde resultaten opleverden: kale grond op het zuiden, onder stro in de moestuin in de kou en vochtigheid en God weet of het heeft geregend in de eerste helft van 1 en in hoog gras terpen.

Ik zal dit dit jaar niet controleren, aangezien ik in aangelegde terpen heb geplant.

Maar de kans is groot dat ik het volgend jaar weer doe in de luchtvochtigheid onder het hooi...

Wordt dus vervolgd, aangezien het in koude en vochtige omstandigheden vier tot vijf jaar op rij zou duren om te zeggen dat de knoflook het heel goed doet, maar dat er in 4 absoluut niets rotte in de vochtigheid onder het stro.

het is bekend dat knoflook last heeft van vocht, het is misschien niet zo radicaal, je hebt het wel eens meegemaakt, maar ik verleid de duivel liever niet : Mrgreen: , dus dit jaar ga ik op een normale manier telen, als het rot zal ik me aanpassen, maar ik ga niet beginnen met bang te zijn dat het zal rotten, ik sta niet in een vochtige weide : Mrgreen: en met mijn helling is er geen risico dat het regenwater stagneert
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 08/02/19, 18:50

Moindreffor schreef:het is bekend dat knoflook last heeft van vocht, het is misschien niet zo radicaal, je hebt het wel eens meegemaakt, maar ik verleid de duivel liever niet : Mrgreen: , dus dit jaar ga ik op een normale manier telen, als het rot zal ik me aanpassen, maar ik ga niet beginnen met bang te zijn dat het zal rotten, ik sta niet in een vochtige weide : Mrgreen: en met mijn helling is er geen risico dat het regenwater stagneert



Het is precies niet nodig om tussen 14 en XNUMX uur te zoeken.

Trouwens, dit jaar ligt de mijne in de aangelegde heuvels... waarom?

Uit luiheid omdat het makkelijker is om te planten Beeld Beeld
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 11/02/19, 12:37

weer Frankrijk kondigt een week van mooi weer aan, ik laat de aarde een beetje uitdrogen en ik plant de sjalotjes, uien en knoflook, en strooi daar dan hooi overheen
een beetje werk, de start van het seizoen in de moestuin
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 12/02/19, 09:15

Moindreffor schreef:
ergens zei je dat radijzen geen zwavel bevatten, denk ik


Kruisbloemige planten (tegenwoordig Brassicaceae) hebben een hogere zwavelbehoefte. Sommige van onze bodems zijn van nature arm – zo is het, afhankelijk van de geologie – en het kan dan interessant zijn om zwavel toe te voegen, met duidelijke gevolgen.

Een echtpaar dat mij afgelopen voorjaar bezocht, had het probleem dat de kool niet wilde gaan. Ik stelde voor om een ​​zwavelsupplement te proberen. Met mijn wensen kreeg ik het antwoord: het werkte! In dit geval.

Nu zeg ik niet: zeg S. Ik zeg dat als uw koolsoorten problemen opleveren, u een (specifieke) bodemanalyse moet doen of, eenvoudiger gezegd, een of twee tests moet doen "onder voorbehoud van alle omstandigheden"...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 12/02/19, 09:20

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:
ergens zei je dat radijzen geen zwavel bevatten, denk ik


Kruisbloemige planten (tegenwoordig Brassicaceae) hebben een hogere zwavelbehoefte. Sommige van onze bodems zijn van nature arm – zo is het, afhankelijk van de geologie – en het kan dan interessant zijn om zwavel toe te voegen, met duidelijke gevolgen.

Een echtpaar dat mij afgelopen voorjaar bezocht, had het probleem dat de kool niet wilde gaan. Ik stelde voor om een ​​zwavelsupplement te proberen. Met mijn wensen kreeg ik het antwoord: het werkte! In dit geval.

Nu zeg ik niet: zeg S. Ik zeg dat als uw koolsoorten problemen opleveren, u een (specifieke) bodemanalyse moet doen of, eenvoudiger gezegd, een of twee tests moet doen "onder voorbehoud van alle omstandigheden"...

de vraag zou zijn: kan het toevoegen van zwavel contraproductief blijken te zijn?
te veel as, dus te veel kalksteen kan hetzelfde zijn met zwavel? en blijft zwavel lang in de bodem zitten of spoelt het net als nitraten uit?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 26/02/19, 20:33

goed, ik heb de knoflook klaargemaakt om te planten, het zal voor morgen zijn
Ik leg aan de ene kant de kruidnagel van de eerste kroon (de grootste) en aan de andere kant die van het midden, ik zal afwisselend in rijen van elke soort planten en we zullen zien
we lopen altijd achter met onze eigen prognoses, maar eenmaal in de grond is het werk gedaan

behalve Nico, ik heb mijn manier van zaaien heroverwogen, het wordt een bakje in een doos chocolat, dus ik kan van onderaf water geven en het niet laten weken, het zal beter zijn dan vorig jaar (foto's volgen)
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 328 gasten