Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par guibnd » 28/06/18, 11:59

Did67 schreef: Mijn prei, hoewel groen na ongeveer tien cm, smelt als boter, en niet de schaduw van een spoor van vezeligheid, bitterheid, zuurgraad, kruidigheid!!!

het groen is vezelig en ruikt sterk naar prei, zeer goed voor soepen en typische gerechten zoals potofeu en diverse hotpots...

de witte blijft voor mij een verfijnd gerecht, smeltend en zoet, met een minder uitgesproken geur dan de groene, zonder vezels (de groene is vezeliger) die we waarderen als een warme groente met een scheutje verse room (Normandië verplicht) of koude in vinaigrette met een scheutje olijf- of hazelnootolie.

het zijn misschien de gewoonten van 49-jarigen, maar deze willen we niet in twijfel trekken
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 28/06/18, 12:00

Did67 schreef:Dat is niet helemaal waar ik het over heb. Geen merels in plaats van lijsters. Geen acceptatietherapie. Zorg ervoor dat het niet weer een "Er is mij altijd verteld..." is!

Ik vraag me af of de noodzaak om te "wassen" soms niet gewoon een "gewoonte" is, zoals ploegen! Kortom, om uw maaltijd te verdienen, moet u eerst pissig worden !!!
Als het verschil in smaak merkbaar is, in het voordeel van "geblancheerde" prei, dan blancheren... Maar is het veilig???

Ik denk dat we voor de andijvie, of de paardebloemen, de vraag niet stellen, maar voor de prei waarom niet, sterker nog, ik denk dat we niet naar het wit zoeken, maar naar een lange ton, waarvan de bladeren uiteenlopen van een enkele centimeters boven de grond, dus om een ​​lange stengel te hebben, moet je de prei begraven, en deze stengel wordt wit omdat hij onder de grond zit, zodat hij wit is, is voor mij meer een gevolg van de tuinbouwpraktijk, dat wil maar één, dus de impact op de smaak is reëel, het is noodzakelijk om het blinde experiment uit te voeren zoals voorgesteld door Didier

dus voor mij is de vraag meer hoe je lange vaten (groen of wit) in de fenocultuur kunt krijgen zonder al te veel werk? maakt een dikke laag hooi het mogelijk om lange vaten prei te hebben, daar heb ik geen ervaring mee
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 28/06/18, 14:40

Ik heb niet veel op de lengte gelet.

Dit is wat het geeft door heel fijne prei (te fijn) in een voor te hebben geplant, alsof ik aan het zaaien was. Het was waarschijnlijk juni 2017. En niets anders. We zien dat de vaten bij de oogst in januari 2018 ongeveer 2 handen lang zijn, een hele witte hand en een lichtgroene hand.

Prei.png


Ik denk dat ik had kunnen "beboteren" met het hooi.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par chafoin zijn » 28/06/18, 15:34

Ja, het is de eenvoudigste oplossing die mij het meest geschikt lijkt voor deze cultuurwijze en die zeker meer wit zal behouden...
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par guibnd » 28/06/18, 18:09

ja, het toevoegen van hooi langs de stammen tijdens de vegetatie en de winter om verbleken te stimuleren, zou een luie oplossing kunnen zijn om het gebrek aan diepte bij het planten te compenseren, te testen

maar jij didier, als je in juni aankomt met je bos prei (solaize geloof ik) om onder je arm te verplanten en je planter in de andere hand, hoeveel slaag je erin om je planter in je grond te duwen? (in cm a.u.b. omdat er verschillende dribbellengtes zijn, ik verzamel ze)
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 28/06/18, 18:14

guibnd schreef:ja, het toevoegen van hooi langs de stammen tijdens de vegetatie en de winter om verbleken te stimuleren, zou een luie oplossing kunnen zijn om het gebrek aan diepte bij het planten te compenseren, te testen

maar jij didier, als je in juni aankomt met je bos prei (solaize geloof ik) om onder je arm te verplanten en je planter in de andere hand, hoeveel slaag je erin om je planter in je grond te duwen? (in cm a.u.b. omdat er verschillende dribbellengtes zijn, ik verzamel ze)

Ik ben misschien prei aan het verplanten, alles bij elkaar genomen, je zorgt ervoor dat ik wil
Ik ga meten om te zien hoe ver ik mijn plantenbak in de grond laat zakken, en ik meet tegelijkertijd de hoogte van het hooi erboven
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 28/06/18, 19:12

guibnd schreef:
maar jij didier, als je in juni aankomt met je bos prei (solaize geloof ik) om onder je arm te verplanten en je planter in de andere hand, hoeveel slaag je erin om je planter in je grond te duwen? (in cm a.u.b. omdat er verschillende dribbellengtes zijn, ik verzamel ze)


Ik ga morgen wat testen doen... De jaren gaan voorbij en zijn niet hetzelfde...

Ik heb geen zaailingen om te verplanten, maar ik doe alsof! Op verschillende plaatsen, want ik heb min of meer verzwaarde bodems! Het laatste perceel, 8 dagen geleden omgezet, ik ga waarschijnlijk helemaal niets laten zinken!

En dan hangt het ervan af of ik een galerij molratten tegenkom!!!!!!!!!!!! Het helpt (zelfs bij molratten is niet alles slecht!)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 28/06/18, 19:13

Moindreffor schreef:Ik ben misschien prei aan het verplanten, alles bij elkaar genomen, je zorgt ervoor dat ik wil
Ik ga meten om te zien hoe ver ik mijn plantenbak in de grond laat zakken, en ik meet tegelijkertijd de hoogte van het hooi erboven


Je kunt ook direct zaaien proberen! Ook als dat betekent verplanten waar het minder goed heeft gewerkt, door elders op te ruimen...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 28/06/18, 20:13

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:Ik ben misschien prei aan het verplanten, alles bij elkaar genomen, je zorgt ervoor dat ik wil
Ik ga meten om te zien hoe ver ik mijn plantenbak in de grond laat zakken, en ik meet tegelijkertijd de hoogte van het hooi erboven


Je kunt ook direct zaaien proberen! Ook als dat betekent verplanten waar het minder goed heeft gewerkt, door elders op te ruimen...

Ik heb niets om te transplanteren, ik zal er wat moeten vinden als er nog ergens iets over is : Mrgreen: het wordt de zoektocht naar het WIJ

goed, de planter zonder te forceren maar toch stevig te zijn, daalt tot 20 cm op grondniveau en daarboven blijft 5 tot 6 cm hooi over op de plaats waar ik het minste leg, dus als ik wat prei leg, kan ik om het direct in het hooi te planten met een zaaimachine, dan heb ik vaten van dezelfde lengte als die van Didier, denk ik
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par guibnd » 28/06/18, 23:59

Moindreffor schreef: Ik heb niets om te transplanteren, ik zal er wat moeten vinden als er nog ergens iets over is : Mrgreen: het wordt de zoektocht naar het WIJ

goed, de planter zonder te forceren maar toch stevig te zijn, daalt tot 20 cm op grondniveau en daarboven blijft 5 tot 6 cm hooi over op de plaats waar ik het minste leg, dus als ik wat prei leg, kan ik om het direct in het hooi te planten met een zaaimachine, dan heb ik vaten van dezelfde lengte als die van Didier, denk ik

in ons land vind je ze tot 14 juli, de plantdeadline, bij plantenhandelaren op de markten.

20cm terwijl het stevig is en zonder te forceren :schok: het is een droom : Mrgreen: en bij didier, wat moet het zijn!
Ik zal zondag precies meten (daar werk ik 2 dagen, ik zal niet thuis zijn) maar ik ben er nog lang niet (20 cm)
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 288-gasten