Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 03/02/19, 08:46

Ja. Maar ik vind het niet leuk. Ik bleef ‘opstandig’, en voor mij is het hebben van borstelig haar daar een onderdeel van. Anders voel ik me een beetje paranoïde - heel weinig voor mij (ook al is het tegenwoordig de mode geworden - met name via sommige atleten die ik eraan herinner dat het een manier was om geen "sporen" van doping te hebben die we in haaranalyses aantroffen !).

En dan moet ik absoluut deze schouder ‘werken’, dus ‘dwing’ mezelf om mijn rechterarm zoveel mogelijk op te heffen…
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 06/02/19, 22:07

Nou, dat is alles, de aankoop van sjalotten, gele en rode uien en knoflook is klaar, het enige wat nog moet gebeuren is planten : Mrgreen:
Ik heb nogal wat ideeën voor de moestuin, je hebt alleen een beetje mooi weer en een beetje tijd nodig : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 06/02/19, 22:23

Moindreffor schreef:Nou, dat is alles, de aankoop van sjalotten, gele en rode uien en knoflook is klaar, het enige wat nog moet gebeuren is planten : Mrgreen:
Ik heb nogal wat ideeën voor de moestuin, je hebt alleen een beetje mooi weer en een beetje tijd nodig : Mrgreen:


Is het niet een beetje laat voor knoflook?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par chafoin zijn » 07/02/19, 00:56

nico239 schreef:Is het niet een beetje laat voor knoflook?
Een beetje vroeg bedoel je?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 07/02/19, 10:11

Het één en het ander!

Laat voor herfstknoflook...

Vroeg voor de lenteknoflook... Hoewel je Alliaceae, net als alle bollen, erin zet en eruit komt wanneer ze willen... Het is alleen de stagnerende luchtvochtigheid die een probleem kan opleveren... Dus geen risico als het land hellend is.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 07/02/19, 18:15

Did67 schreef:Het één en het ander!

Laat voor herfstknoflook...

Vroeg voor de lenteknoflook... Hoewel je Alliaceae, net als alle bollen, erin zet en eruit komt wanneer ze willen... Het is alleen de stagnerende luchtvochtigheid die een probleem kan opleveren... Dus geen risico als het land hellend is.

het is glooiend, minder duidelijk op mijn kleine stukje moestuin, maar erg glooiend om af te dalen naar de rivier,
nadat ik kocht, nog niet geplant : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 07/02/19, 18:30

Dit is een van de dingen die je niet te lang moet laten hangen:

a) knoflook (de bollen in het algemeen) is bestand tegen de kou en komt naar buiten wanneer het hem uitkomt...

b) maar de alliaceae blijven gevoelig voor de daglengte (fotoperiode); wanneer dit afneemt (vanaf eind juni!!!), hebben zij de neiging ook te dalen; dus als je te laat plant, halen ze de achterstand niet in; ze gaan achteruit en zullen klein blijven (een verre erfenis van hun functioneren als weideplanten die de hele cyclus moeten doorlopen voordat ze gaan maaien – of begrazen; kijk naar narcissen en hyacinten, die groeien terwijl het gras niet veel beweegt, bloeien, vullen de bollen weer aan en verdwijnen zodra het gras groeit; hun cyclus is voltooid). Bij de selectie is het iets minder uitgesproken voor knoflook, ui en sjalotten maar er zijn nog steeds sporen van!

Laat u niet misleiden door te lang te wachten op mooi weer!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 07/02/19, 18:39

Did67 schreef:Dit is een van de dingen die je niet te lang moet laten hangen:

a) knoflook (de bollen in het algemeen) is bestand tegen de kou en komt naar buiten wanneer het hem uitkomt...

b) maar de alliaceae blijven gevoelig voor de daglengte (fotoperiode); wanneer dit afneemt (vanaf eind juni!!!), hebben zij de neiging ook te dalen; dus als je te laat plant, halen ze de achterstand niet in; ze gaan achteruit en zullen klein blijven (een verre erfenis van hun functioneren als weideplanten die de hele cyclus moeten doorlopen voordat ze gaan maaien – of begrazen; kijk naar narcissen en hyacinten, die groeien terwijl het gras niet veel beweegt, bloeien, vullen de bollen weer aan en verdwijnen zodra het gras groeit; hun cyclus is voltooid). Bij de selectie is het iets minder uitgesproken voor knoflook, ui en sjalotten maar er zijn nog steeds sporen van!

Laat u niet misleiden door te lang te wachten op mooi weer!

Ik had dit al in een hoek genoteerd, bedankt dat je me eraan herinnerde, maar laten we zeggen dat dit niet het moment is om verkouden te worden : Mrgreen: en daar het naast de kou regent, zal het wachten, de zoon gaat op vakantie, dus ik zal meer beschikbaar zijn, ik zal dan kunnen profiteren van de eerste periode met goed weer om alles te planten Dat : Mrgreen:
Ik plantte mijn sjalotten al in april, net als mijn uien, en vroeg me soms af waarom het niet altijd goed werkte : Mrgreen:
aan de andere kant door het te bedekken met hooi verliezen we toch wat tijd, het moet door het hooi prikken, maar dan is het goed, dus vorig jaar had ik het echt mis : Mrgreen: slecht plan, te laat, niet diep genoeg in de grond, stikstofgebrek en droogte op hooi ook te laat geplaatst
Ik kan het alleen maar beter doen
Ik heb al betere planten gekocht en ik heb tijd, dus het zou beter moeten beginnen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 07/02/19, 18:46

Did67 schreef:Dit is een van de dingen die je niet te lang moet laten hangen:

a) knoflook (de bollen in het algemeen) is bestand tegen de kou en komt naar buiten wanneer het hem uitkomt...

b) maar de alliaceae blijven gevoelig voor de daglengte (fotoperiode); wanneer dit afneemt (vanaf eind juni!!!), hebben zij de neiging ook te dalen; dus als je te laat plant, halen ze de achterstand niet in; ze gaan achteruit en zullen klein blijven (een verre erfenis van hun functioneren als weideplanten die de hele cyclus moeten doorlopen voordat ze gaan maaien – of begrazen; kijk naar narcissen en hyacinten, die groeien terwijl het gras niet veel beweegt, bloeien, vullen de bollen weer aan en verdwijnen zodra het gras groeit; hun cyclus is voltooid). Bij de selectie is het iets minder uitgesproken voor knoflook, ui en sjalotten maar er zijn nog steeds sporen van!

Laat u niet misleiden door te lang te wachten op mooi weer!

Ik dank je ook dat je uitlegt waarom je vroeg moet planten en waar je op moet letten, niet zoals zoveel anderen die je vertellen dat je op dit of dat moment moet planten, want zo is het, ik begrijp de dingen graag. en dus bevalt deze manier om ons uit te leggen heel goed, ga zo door, het is geweldig
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 07/02/19, 19:30

En pas op voor de MAAN!!!! (Ik heb het over anderen!). Maankalenders blijven absolute bestsellers!

2019-02-07_19h33_35 lune.png
2019-02-07_19h33_35 lune.png (456.22 KB) 1391 keer bekeken
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 322-gasten