Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Biobomb » 21/11/20, 22:06

Did67 schreef:
Biobombe schrijft:
Witloof wordt niet getransplanteerd omdat ze zouden splitsen. Test enkele jaren geleden uitgevoerd. Ze blijven bij mij in de grond onder een bedekking van bladeren en hooi en worden verzameld wanneer dat nodig is om gedwongen te worden zonder een laag aarde. Aan de andere kant is het noodzakelijk om regelmatig te controleren of de woelmuizen de wortels aantasten. Witlof vormt vrij snel en is afhankelijk van de temperatuur na een paar weken goed.


Dat is wat ik wilde proberen ... Als de molratten me bij mij hadden achtergelaten. Het is een van hun favoriete gerechten!

Behalve dat ik had getransplanteerd: is het ernstig als het scheurt, zodra we op zijn plaats vertrekken ???? Als het om "netjes stapelen" in kratten gaat, begrijp ik het.


Ik heb ook wat die vork, en die heb ik altijd gehad. Geen probleem, want ik kruis hun voeten dan met rechte wortels in de containers. Witlof groeit net zo goed zonder te weten of ze afkomstig zijn van een gevorkte wortel.
Als ik de zaailing uitdun, doet het pijn als ik de mooie wortels weggooi die overtollig zijn en die wachten om opnieuw te beginnen. Het volstaat bovendien om de een of de ander te vergeten die eenvoudigweg op de grond is gelegd om te controleren of hij geneigd is een nieuw leven opnieuw te beginnen. En dan zal ik voor 2021 een dubbele test doen:

1. de grotere wortels op de juiste manier / streng aankleden en de zachte afwijzen.
2. de wortels niet aanraken maar de helft van het blad afsnijden.
We zullen zien.
Mijn truc zal zijn om de wortel na extractie heel snel te verplanten.
Zeker is bij mij dat de enorme wortels lang niet het mooiste witloof geven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Doris » 21/11/20, 23:00

Biobombe schrijft:Zeker is bij mij dat de enorme wortels lang niet het mooiste witloof geven.

Ik zou dan wat testen doen met vrij kleine wortels.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Doris » 21/11/20, 23:09

Moindreffor schreef:aangezien de bloemkool Bretons is, is de cichorei ch'timi, het is aan jou om de groente landais te vinden : Mrgreen:

De wortelen des sables des Landes, het was gemakkelijk, als er nog een beetje regen was. De paprika uit de Landes deed het goed in de Landes, toen er vanaf juni geen koele nachten meer waren. Ik maak dan de Landes-witlof met gedraaide vorkwortel, die zal, wie weet, heerlijk zijn?
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Biobomb » 22/11/20, 10:00

Doris schreef:
Biobombe schrijft:Zeker is bij mij dat de enorme wortels lang niet het mooiste witloof geven.

Ik zou dan wat testen doen met vrij kleine wortels.


Lekker in een salade met noten dus!
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 22/11/20, 13:08

Doris schreef:
Biobombe schrijft:Zeker is bij mij dat de enorme wortels lang niet het mooiste witloof geven.

Ik zou dan wat testen doen met vrij kleine wortels.

bekijk de video's van de arbeidersbroederschap over andijvie, want de wortel voorbereiden op het forceren is bij het afsnijden van de bladeren de moeilijkheid, je moet voorzichtig zijn, in deze video's wordt het goed uitgelegd en zie je
deze operatie werd lange tijd met de hand gedaan, een vriend was lang geleden op het platteland
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Doris » 22/11/20, 13:43

Ja, bedankt, ik ben er net snel aan begonnen (er zijn er drie, geloof ik, toegewijd aan andijvie), ik zal er goed naar kijken, het wordt goed uitgelegd (ik weet hoe ik ze moet eten, maar hoe ik ze moet kweken, het is de eerste keer). Maar al het weinige dat ik zag, roept bepaalde dingen in twijfel. De mijnen hebben minder vegetatie, maar wortels ter grootte van wat ik op hun foto's zie (het gebladerte is, ondanks een paar keer water geven in de zomer, geroosterd, maar de planten zijn elke keer hervat). Ze stimuleren meteen ook het nemen van de kleine wortels, wat kan resulteren in kleinere witlof, maar niet noodzakelijk. Ik zal dit goed bekijken voordat ik iets doe.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 22/11/20, 20:12

Doris schreef:Ja, bedankt, ik ben er net snel aan begonnen (er zijn er drie, geloof ik, toegewijd aan andijvie), ik zal er goed naar kijken, het wordt goed uitgelegd (ik weet hoe ik ze moet eten, maar hoe ik ze moet kweken, het is de eerste keer). Maar al het weinige dat ik zag, roept bepaalde dingen in twijfel. De mijnen hebben minder vegetatie, maar wortels ter grootte van wat ik op hun foto's zie (het gebladerte is, ondanks een paar keer water geven in de zomer, geroosterd, maar de planten zijn elke keer hervat). Ze stimuleren meteen ook het nemen van de kleine wortels, wat kan resulteren in kleinere witlof, maar niet noodzakelijk. Ik zal dit goed bekijken voordat ik iets doe.

het is niet ingewikkeld om te doen, wat super belangrijk is, is het afsnijden van de bladeren om een ​​mooi andijvie te vormen, te kort zul je hoogstens endivettes hebben te lang zul je andijvie hebben die niet compact zal zijn

achteraf moet je ook oppassen want de andijvie zal vrij snel rijzen als je het te lang laat staan, dus maak emmers dezelfde dag maar houd wat koud en zet ze een voor een warm, of bewaar de wortels in silo's en maak een emmer klaar in een keer heb ik het over emmers, omdat het een praktisch kweekmiddel is, had mijn grootmoeder als een grote kribbe in haar kelder langs de muur (bovenaan was op nierhoogte) gevuld met aarde, en dus maakte ze een rij per week

wat belangrijk is, is om het deel boven de grond in het donker te houden : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2655

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par sicetaitsimple » 22/11/20, 21:11

Ik plaats de video van de Workers 'Fraternities die ik vorig jaar op hetzelfde moment heb gepost opnieuw op de hoofdthread. 14 minuten, niet erg lang om te leren andijvie te maken!
PS: persoonlijk heb ik het niet geprobeerd ...

0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 23/11/20, 18:15

merci beaucoup :P
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Biobomb » 23/11/20, 18:39

Het moeilijkste deel van andijvie is hun extractie zonder de wortels te veel te breken. Daarna verwijder ik snel de overtollige aarde die aan de wortel kleeft voordat ik de bladeren 3 tot 5 cm boven de kruin snijd zonder iets anders te doen voordat ik ze vanuit arme huizen in arme grond overplant, snel goed gedaan om de toets in een lambda-container aan te raken. Ik verdrink het allemaal in een grote douche en ik dek af. Basta. Luieer ben je niet.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 284-gasten