Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 22/09/18, 13:58

Moindreffor schreef:
dus hooi zonder water = geen afbraak = geen leven = groenten die niet groeien


Dit wordt de grote les van het jaar!!! Dus ik ga naar illico "mijn spraak verbuigen"!

Aan je formule voeg ik nog even toe: bij de PP geven we niet eerst de groenten water, maar eerst de organismen die voor ons werken. Schaduw!!!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 22/09/18, 14:37

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:
dus hooi zonder water = geen afbraak = geen leven = groenten die niet groeien


Dit wordt de grote les van het jaar!!! Dus ik ga naar illico "mijn spraak verbuigen"!

Aan je formule voeg ik nog even toe: bij de PP geven we niet eerst de groenten water, maar eerst de organismen die voor ons werken. Schaduw!!!


Ja het is waar... om gegraveerd te worden op de fronton.. :!:
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 22/09/18, 15:36

hier zijn ongeveer 60 witte uien getransplanteerd, in het gedeelte waar veel valse BRF was geweest, blijft een laag paddenstoelenmycelium over maar die heeft een korst gevormd, ik heb te veel gedaan (voor het seizoen 2018), het gebrek aan water heeft deze zomer alles geblokkeerd, ik heb water gegeven omdat het echt droog was, maar er viel ook een beetje regen, koel

Ik zal het hooi moeten verwijderen en er een hoektand in moeten steken om de grond waterpas te maken, het is saai om gaten te hebben, ik heb veel werk om de moestuin weer in vorm te krijgen, de randen recht te trekken (ik weet dat het niet aan te raden is , maar het is esthetisch, je moet weten hoe je iedereen tevreden kunt stellen...) en ik moet altijd de helling rechttrekken, en dat is goed ik moet de gaten onder het hek opvullen voor de hond
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 23/09/18, 13:51

lichte regen gisteren, maar zware buien vandaag, dus daar laadt het weer op met water, geen fout, geen ferramol meer, we moeten hopen dat de slakken me niet opeten
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par chafoin zijn » 23/09/18, 14:09

nico239 schreef:
Did67 schreef:
Moindreffor schreef:dus hooi zonder water = geen afbraak = geen leven = groenten die niet groeien
Dit wordt de grote les van het jaar!!! Dus ik ga naar illico "mijn spraak verbuigen"! Aan je formule voeg ik nog even toe: bij de PP geven we niet eerst de groenten water, maar eerst de organismen die voor ons werken. Schaduw!!!
Ja het is waar... om gegraveerd te worden op de fronton.. :!:
Ja, ik voeg een laag toe. Onmisbaar en in goede verhouding (voor mij veel meer dan ik me had voorgesteld, ook al moet rekening worden gehouden met het bijzondere weer van dit jaar).

Toch goed nieuws aan deze kant thuis: we hebben de afvoer verdiept en het is nu een beekje dat onder in de tuin loopt! De omstandigheden zullen ideaal worden voor deze moestuin: er zou genoeg zijn om een ​​licht hellend kanaal aan te leggen om met een kleine pomp te bewateren, zoals de tuinen in de Provence (wij zeggen "in de rij" geloof ik)!

Dus ik kan eindelijk beginnen met het zaaien van rogge: gisteren voorbewateren om de kleikluiten te bevochtigen, deze vanmorgen ontstelen, dan zaaien op een lijn waar ik het hooi had uitgestrooid: elke 10 cm roggezaden verzonken tot 1 of 2 cm en afgedekt, eindelijk overvloedig water geven. Ik spande het hooi rond de randen aan. We zullen zien of deze test positief is...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 23/09/18, 18:12

Voorberegening is de goedkoopste bewateringsmethode: bijna horizontaal gegraven sloten (peilbocht) worden overstroomd, met een zeer lichte helling zodat het water helemaal tot het einde loopt. Dit werd veel toegepast in de bergen, waar het water in principe "van bovenaf" kwam!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 23/09/18, 20:35

en om te zeggen dat de rivier thuis 50 m lager is, was een periode dat ik water uit de rivier ging halen, nu berg ik degene op die uit de lucht valt, en gezien de grootte van mijn moestuin is dat voldoende
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 25/09/18, 19:47

eerste vorst vanmorgen, maar van korte duur, het kwam net na het aanbreken van de dag en aangezien de zon op de RdV stond, kwam het snel op
geen invloed op groenten
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 25/09/18, 20:05

Ik heb de minikas eruit gehaald die meer dan 5 jaar geleden is gekocht, zo niet meer, ik hoop dat mijn kool zich zal ontwikkelen, want daar is het ellende
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 25/09/18, 23:52

Ik zag dit aan het weer en aangezien mijn moeder lange tijd in Reims heeft gewoond, ken ik de omgeving een beetje.... :schok:

Ik dacht aan die "boven" Beeld

Het zou binnenkort ook op ons moeten vallen.

Welke koolsoort?

Ik heb mijn eerste 4-laags frame afgemaakt: 2 P30 en 2 plastic dekzeilen inclusief 1 serre (voor dit XNUMXe exemplaar), die hierboven.
Ik moet de foto's maken.

In gemakkelijke bescherming kun je ook gewoon P...X (idealiter zou ik zeggen 30 of 60) op je planten druppelen aan het einde van de dag.

Een paar stenen om alles te blokkeren en het is 's morgens gemakkelijk te verwijderen of je kunt het zelfs overdag laten staan

Illustratie en leverancier: hier hebben we onze rol gekocht, we hadden 1.10 x 250m genomen, achteraf gezien wat smal in de breedte
https://www.tissnet.fr/9-voile-dhivernage
In een comfortabelere breedte voor een persoonlijke moestuin (2m bijvoorbeeld) lijkt de prijs mij zeer correct, nietwaar?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 298-gasten