Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 16/09/18, 13:15

Did67 schreef:Mijn idee is nog niet helemaal uitgekristalliseerd:

1) In alle gevallen voedt de bodembedekker via rhizodepositie de micro-organismen van de bodem.

2) Bovendien zal het aan het einde van zijn leven de voedende organische stof zijn die de bodem nodig heeft.

a) optie 1: de bodembedekker wordt uiteindelijk gedomineerd door de plant; gaat achteruit en wordt opgenomen door wormen, enz.

b) optie 2: ik elimineer het hooi niet, maar verminder het verbruik; aan het einde van de hele cyclus (groenten en bodembedekkers) ga ik er met mijn rol hooi overheen... Of ik doe dit om de twee jaar om wat orde te herstellen...

Ik denk meer aan b)...

het is een vaste plant, een bloem ik zoek de naam en een foto en ik zal dit voor je plaatsen, dus het groeit vrij snel niet super snel, anders zou je een groot aantal planten moeten hebben, want het kan niet gezaaid worden
de paginalink
https://www.willemsefrance.fr/-6-etoile ... 2x24649518
Ik zal proberen een foto voor je te maken van degenen die bij mij thuis zijn geplant en deze invoegen

dus het probleem is dat om de MO in de grond te brengen, je de bodembedekker moet vernietigen als ik het goed heb begrepen
dus
jaar 1 hooi = aanleg bodembedekker en aanplant tegelijk
jaar 2 de bodembedekker is helemaal bedekt, we planten er direct in en bedekken met hooi aan het einde van het seizoen
jaar 3 beginnen we weer aan jaar 1
heb ik het goed begrepen?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 18/09/18, 20:39

Dat is wat er gebeurt
Beeld
onderaan de foto kunnen we duidelijk zien hoe deze bodembedekker vordert
aanvankelijk was het de grootte van de bloemencirkel die in het midden van de foto te zien is

het ontwikkelt zich op deze dikke laag naalden die een dikke laag blaffen bedekt

dus kan het een goede kandidaat zijn?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 19/09/18, 01:39

Het is origineel....

Ik ben echter nogal avontuurlijk maar weet niet of ik dit in de moestuin zou willen plaatsen.

Moet zeggen dat ik al genoeg heb met mijn potentilla. : Mrgreen: die deze rol echter ook zou kunnen claimen en bovendien is het hier gratis.

Het probleem met Isotoma fluviatilis is dat het zich langzaam ontwikkelt...
Hoe snel verspreidt het zich???

Is het niet makkelijker om iets ijzigs te doen en dat is vooral ZAAD... Alexandrijnse klaverstijl of iets anders?

Weet je wat het de aarde wel of niet brengt?

Ik weet niet wat ik je moet vertellen, maar persoonlijk zou ik kiezen voor iets meer bewezen...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 19/09/18, 18:50

nico239 schreef:Het is origineel....

Ik ben echter nogal avontuurlijk maar weet niet of ik dit in de moestuin zou willen plaatsen.

Moet zeggen dat ik al genoeg heb met mijn potentilla. : Mrgreen: die deze rol echter ook zou kunnen claimen en bovendien is het hier gratis.

Het probleem met Isotoma fluviatilis is dat het zich langzaam ontwikkelt...
Hoe snel verspreidt het zich???

Is het niet makkelijker om iets ijzigs te doen en dat is vooral ZAAD... Alexandrijnse klaverstijl of iets anders?

Weet je wat het de aarde wel of niet brengt?

Ik weet niet wat ik je moet vertellen, maar persoonlijk zou ik kiezen voor iets meer bewezen...

aanvankelijk is het een bodembedekker voor de lusttuin, en gezien hoe het zich ontwikkelt en vrij snel, dacht ik dat het een goede kandidaat zou kunnen zijn voor een cultuur onder levende dekking, het is slechts een hypothese, dus ik zal zien hoe het gaat en we zullen zien wat we ermee kunnen doen.
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 20/09/18, 00:17

Moindreffor schreef:aanvankelijk is het een bodembedekker voor de lusttuin, en gezien hoe het zich ontwikkelt en vrij snel, dacht ik dat het een goede kandidaat zou kunnen zijn voor een cultuur onder levende dekking, het is slechts een hypothese, dus ik zal zien hoe het gaat en we zullen zien wat we ermee kunnen doen.


oke oke ik begrijp het beter....

Inderdaad voor de lusttuin die me meer interesseert.... zelfs als ik het ding voor de moestuin met interesse zal volgen als je het probeert...

Uit het geheugen, het zaait niet, toch?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 20/09/18, 07:26

nico239 schreef:
Moindreffor schreef:aanvankelijk is het een bodembedekker voor de lusttuin, en gezien hoe het zich ontwikkelt en vrij snel, dacht ik dat het een goede kandidaat zou kunnen zijn voor een cultuur onder levende dekking, het is slechts een hypothese, dus ik zal zien hoe het gaat en we zullen zien wat we ermee kunnen doen.


oke oke ik begrijp het beter....

Inderdaad voor de lusttuin die me meer interesseert.... zelfs als ik het ding voor de moestuin met interesse zal volgen als je het probeert...

Uit het geheugen, het zaait niet, toch?

Ik zal het proberen, in de moestuin, dat is zeker, ik zal eerst kijken of het een laag hooi en kale grond kan bedekken
nee, je kunt ze niet echt zaaien, maar je moet wel wat planten kunnen nemen en ze kunnen verplanten, of ze zelfs in de herfst in een emmer kunnen zetten om ze in de lente te verplanten nadat het hooi is aangebracht
het is een heel protocol om in te voeren, om te experimenteren
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 20/09/18, 10:08

Kijk ook of hij zich vrij makkelijk laat "neerzetten" door er een laagje hooi op te leggen. Want als het oncontroleerbaar is, is het misschien riskant?

In dezelfde geest gebruikte ik kruipende tijm als bodembedekker: https://www.senteursduquercy.com/118-thyms-rampants
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 20/09/18, 10:36

Did67 schreef:Kijk ook of hij zich vrij makkelijk laat "neerzetten" door er een laagje hooi op te leggen. Want als het oncontroleerbaar is, is het misschien riskant?

In dezelfde geest gebruikte ik kruipende tijm als bodembedekker: https://www.senteursduquercy.com/118-thyms-rampants


Ah wilde tijm maar het is een "misdaad" om het te vernietigen Beeld

ADR_4677.JPG
ADR_4677.JPG (424.37 KIO) Toegang tot 2243-tijden


Maar we denken niet noodzakelijkerwijs aan de planten die we waarderen voor dit soort technisch gebruik...

En dus het resultaat met kruipende tijm?
Wat gaf het?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 20/09/18, 13:31

kruipende tijm is een onderstruik, dus er is houtachtig

maar ja wat is er gebeurd?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 20/09/18, 16:26

Heb een ander idee...



Zonder zekerheid dat dit voor iets anders dan granen geldt
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 401-gasten