Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
jpg43
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 106
Inschrijving: 28/08/15, 15:56
x 29

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par jpg43 » 03/09/18, 10:20

Hallo, ik neem de huidige post. Ik heb gemerkt dat hij prei heeft geselecteerd voor de lengte van het vat, ongeacht de plantdiepte, en ik wilde Didier vragen of hij problemen had gehad met groene asperges geplant onder het hooi dat door de wind ligt? Thuis staat er veel wind en ik moet de asperges uitzetten anders gaan ze liggen en drogen uit.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 03/09/18, 18:26

Ik heb dat ook. Maar ik weet niet of ze niet eerder uitgedroogd waren? Soms van onderaf geknaagd????

Ik heb mooie takken (eindelijk stengels/bladeren) die erg groen zijn en weerstand bieden.

Voor een duurzame en "top" installatie, denk ik dat draadgaas op palen de slag zou slaan. Ongeveer 50 cm van de grond. Ze groeien door en worden vastgehouden...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 04/09/18, 08:46

Het regent vandaag
dus een beetje couscous bereiden, met groenten uit de tuin, dat zal de productie van dit jaar opslokken : Mrgreen: , maar het is nog steeds beter dan helemaal geen productie zoals vorig jaar

Ik heb koeienmest, zal het toevoegen ervan de hoeveelheid humussubstantie verhogen zonder mijn C/N-verhouding te veel uit balans te brengen? wil je de toevoer van valse BRF niet vernieuwen en het maaien missen en opnieuw beginnen op stikstofhonger en aangezien het in onbeperkte hoeveelheid is welke dikte moet je aanbrengen?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 04/09/18, 10:28

Is het "vers" (min of meer recent uit de stal; nog helder; je maakt onderscheid tussen stro en dierlijk afval)? In dit geval ga je "all the way". Gratis, ook al is het iets minder gebalanceerd dan puur hooi, het heeft nog steeds een interessante C/N. En het is vooral een bijdrage netto van voedingsstoffen. Gewoon arm aan P (dus kijken of je beendermeel kunt vinden?). De regen zal de uitwerpselen wegspoelen die op de grond zullen "vallen" en het stro zal "schoon" worden aan de oppervlakte. Lichte onbalans, maar niet genoeg om een ​​systeem te "doden". Als je het volgend jaar een beetje kunt volhouden met regelmatig afstoffen van maaien, maakt dat het goed.

Als het al afgebroken is, kun je er een "goede dosis" van geven (orde van grootte 50 t/ha of 5 kg/m², maar als het vrij is, zal dubbel of drievoudig niets doden), maar het zal een " groeimedium Onkruid bestrijden doe je niet meer, je zult er hooi op moeten leggen.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 04/09/18, 11:30

Did67 schreef:Is het "vers" (min of meer recent uit de stal; nog helder; je maakt onderscheid tussen stro en dierlijk afval)? In dit geval ga je "all the way". Gratis, ook al is het iets minder gebalanceerd dan puur hooi, het heeft nog steeds een interessante C/N. En het is vooral een bijdrage netto van voedingsstoffen. Gewoon arm aan P (dus kijken of je beendermeel kunt vinden?). De regen zal de uitwerpselen wegspoelen die op de grond zullen "vallen" en het stro zal "schoon" worden aan de oppervlakte. Lichte onbalans, maar niet genoeg om een ​​systeem te "doden". Als je het volgend jaar een beetje kunt volhouden met regelmatig afstoffen van maaien, maakt dat het goed.

Als het al afgebroken is, kun je er een "goede dosis" van geven (orde van grootte 50 t/ha of 5 kg/m², maar als het vrij is, zal dubbel of drievoudig niets doden), maar het zal een " groeimedium Onkruid bestrijden doe je niet meer, je zult er hooi op moeten leggen.


in feite hangt de textuur een beetje af van wanneer je het gaat halen en waar je de hoop naartoe brengt, het is een beetje aan jou, wanneer de koeien binnenkomen zal het vers zijn, de hoop zal klein zijn, maar na verloop van tijd zwol de hoop op en het begin van de hoop zal een beetje ontbonden zijn

en dus zal ik er hooi op leggen, mijn gastronomische producties volgend jaar zouden moeten worden beïnvloed, bedankt voor de precisie Didier, ik vermoedde een beetje maar zoals je weet op mijn 32 m2 Ik kan niet testen : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 04/09/18, 15:58

Als je in ieder geval hooi legt, doe dan "reeds ontbonden", wat je nitrificatie in het voorjaar zal "stimuleren": het materiaal dat al is ontmanteld, zal de nitrificatie sneller effectiever zijn en je start zal duidelijk worden beïnvloed! Hierdoor kun je de tweede culturen sneller ketenen...

De "agressors" zullen tevreden zijn met hooi, wat ze al een "lekker gerecht om af te maken" zal maken!!!

"Ik denk", vergat ik te schrijven. Bevestigen.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 06/09/18, 09:01

Did67 schreef:Als je in ieder geval hooi legt, doe dan "reeds ontbonden", wat je nitrificatie in het voorjaar zal "stimuleren": het materiaal dat al is ontmanteld, zal de nitrificatie sneller effectiever zijn en je start zal duidelijk worden beïnvloed! Hierdoor kun je de tweede culturen sneller ketenen...

De "agressors" zullen tevreden zijn met hooi, wat ze al een "lekker gerecht om af te maken" zal maken!!!

"Ik denk", vergat ik te schrijven. Bevestigen.

zoals hierboven gezegd, of ergens anders heeft mijn vader zijn pompoenen direct op de composthoop geplant, dus zonder een hoop mest te gaan maken in de moestuin, een goede laag zal al voldoende zijn en een goede laag hooi er bovenop om te maken "schoon", deze uitdrukking maakt me aan het lachen maar het is kenmerkend voor de moestuin
tussen de vrolijke bordelen, van perma waar we alles achterlaten, zelfs als dat betekent dat we bepaalde gewassen van de zon moeten beroven die plotseling niet meer groeien en de tuin in een container op voeten op een grindruimte, er zijn helaas niet zoveel nuances, in een moestuin c is het vaker donkergrijs of vuilwit, we hebben de 50 tinten niet : Oops:

Hoe dan ook, ik meld me weer.
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 15/09/18, 10:05

jarenlang was ik op zoek naar een bodembedekker, voor het siergedeelte van de tuin
Ik heb er nogal wat getest met min of meer succes, dit jaar denk ik dat ik de juiste heb gevonden, minder dan 5 cm en erg bedekkend, het wist zich te ontwikkelen, zelfs met de hittegolf, nou, ik gaf het elke dag water, maar het was geplant in een dikke laag dennennaalden, die zelf een goede laag pijnboomschors bedekt, deze bodembedekker is daar geplaatst omdat ik de dennen heb laten kappen, die ruimte en hoogte te belangrijk in beslag namen

Ik ben heel benieuwd wat het volgend jaar gaat geven, het is een vaste plant

Didier als je het hebt over telen onder levende dekking, hoe breng je de MO? want met dit type bodembedekker hoop ik echt geen onkruid te zien doorbreken dus om erin te verplanten ja, maar hoe voeg je MO toe?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 15/09/18, 22:29

Mijn idee is nog niet helemaal uitgekristalliseerd:

1) In alle gevallen voedt de bodembedekker via rhizodepositie de micro-organismen van de bodem.

2) Bovendien zal het aan het einde van zijn leven de voedende organische stof zijn die de bodem nodig heeft.

a) optie 1: de bodembedekker wordt uiteindelijk gedomineerd door de plant; gaat achteruit en wordt opgenomen door wormen, enz.

b) optie 2: ik elimineer het hooi niet, maar verminder het verbruik; aan het einde van de hele cyclus (groenten en bodembedekkers) ga ik er met mijn rol hooi overheen... Of ik doe dit om de twee jaar om wat orde te herstellen...

Ik denk meer aan b)...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 16/09/18, 01:06

Moindreffor schreef:jarenlang was ik op zoek naar een bodembedekker, voor het siergedeelte van de tuin
Ik heb er nogal wat getest met min of meer succes, dit jaar denk ik dat ik de juiste heb gevonden, minder dan 5 cm en erg bedekkend, het wist zich te ontwikkelen, zelfs met de hittegolf, nou, ik gaf het elke dag water, maar het was geplant in een dikke laag dennennaalden, die zelf een goede laag pijnboomschors bedekt, deze bodembedekker is daar geplaatst omdat ik de dennen heb laten kappen, die ruimte en hoogte te belangrijk in beslag namen

Ik ben heel benieuwd wat het volgend jaar gaat geven, het is een vaste plant

Didier als je het hebt over telen onder levende dekking, hoe breng je de MO? want met dit type bodembedekker hoop ik echt geen onkruid te zien doorbreken dus om erin te verplanten ja, maar hoe voeg je MO toe?


Welke bodembedekker?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 265 gasten