Een plantaardige weide?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 28/06/18, 16:25

Observatie bij bepaalde uitgedroogde planten:
2018-06-28 09.13.51.jpg
meloen
We zien dat de stengel slechts gedeeltelijk is uitgedroogd. Hetzelfde met een andere groente:
2018-06-28 09.50.28.jpg
knolselderij
Ik kan me voorstellen dat dit een cumulatief effect is van de naaktslakken die de stengel bekrasten op deze plek die verzwakt en uitgedroogd was door de zon... Maar wat denk jij?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 28/06/18, 16:30

Oeps....

Hoeveel planten heb je van elk?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 29/06/18, 16:39

nico239 schreef:Oeps....

Hoeveel planten heb je van elk?
Het zijn vooral de 2 of 3 meloenen... Voor selderij is het veel minder ernstig (een of twee planten maar slechts 1 of 2 bladeren)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 30/06/18, 02:03

chafoin zijn schreef:
nico239 schreef:Oeps....

Hoeveel planten heb je van elk?
Het zijn vooral de 2 of 3 meloenen... Voor selderij is het veel minder ernstig (een of twee planten maar slechts 1 of 2 bladeren)


Ik wilde zeggen hoeveel touchdowns er in totaal zijn...

Als het 2 op 20 is, is er naar mijn mening niets om je zorgen over te maken

Als het 2 van de 2 is, is het niet hetzelfde
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 30/06/18, 21:19

Dat zijn 2 op de 3 meloenen en 1 op de 8 bleekselderij
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 02/07/18, 00:41

Voor meloenen is het vervelender... zoveel is zeker :onheil:
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 09/07/18, 00:25

Tomatensnoei en fenocultuur
Een kleine opmerking bij het snoeien van mijn tomaten merkte ik dat hele bomen beginnen vanaf de onderkant van de basis, gelegen onder het hooi! Van stijl:
2018-07-08 21.57.26.jpg
Zoals we kunnen zien, zijn er zelfs prachtige plukjes secundaire wortels:
2018-07-08 21.58.00.jpg
2018-07-08 21.58.00.jpg (473.77 KB) keer bekeken 3713

:schok: Dus ik vraag me af of het een goed idee was om deze “afwijzingen” te verwijderen! :schok:
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Een plantaardige weide?




par Moindreffor » 09/07/18, 09:00

chafoin zijn schreef:Tomatensnoei en fenocultuur
Een kleine opmerking bij het snoeien van mijn tomaten merkte ik dat hele bomen beginnen vanaf de onderkant van de basis, gelegen onder het hooi! Zoals: 2018-07-08 21.57.26.jpg Zoals we kunnen zien, zijn er zelfs prachtige plukjes secundaire wortels: 2018-07-08 21.58.00.jpg
:schok: Dus ik vraag me af of het een goed idee was om deze “afwijzingen” te verwijderen! :schok:

Ook ik begin mezelf de vraag te stellen.
meerdere boeketten bloemen op meerdere takken hebben en zo aan het begin van het seizoen meer fruit tegelijk hebben, of de productie spreiden door een hoofdtak te laten groeien met meerdere boeketten bloemen, met het risico dat de laatste boeketten niet opleveren alles vanwege de komst van Phytophthora, dit alles impliceert ander gedrag van de tomatenplanten, dus ander materiaal, daarom te bestuderen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 09/07/18, 16:54

Moindreffor schreef:meerdere boeketten bloemen op meerdere takken hebben en zo aan het begin van het seizoen meer fruit tegelijk hebben, of de productie spreiden door een hoofdtak te laten groeien met meerdere boeketten bloemen, met het risico dat de laatste boeketten niet opleveren alles vanwege de komst van Phytophthora, dit alles impliceert een ander gedrag voor de tomatenplanten
Ik heb mijn snoeitechniek de afgelopen 5 jaar behoorlijk veranderd. In het begin heb ik nauwelijks gesnoeid (je wilt de zolen niet beschadigen!) en ik merkte dat ik absurde constructies moest maken om mijn voeten te ondersteunen, die ongelooflijke afmetingen aannamen. Bovendien waren deze eerste jaren catastrofaal qua meeldauw, dus met het blad dat ik liet ontploffen, zal ik het je niet vertellen! Beetje bij beetje keerde ik terug naar een grotere maat zonder dat het systematisch was: ik doe het een beetje afhankelijk van de wind : Cheesy: Ik denk dat beide benaderingen geldig zijn: met één benadering hebben we misschien grotere vruchten, maar in minder hoeveelheid.
Ik denk dat dit ook te maken heeft met de afstand tussen de voeten. Omdat ik vandaag heel strak plant (misschien te veel: maximaal 30-40 cm tussen de voeten), leid ik mijn voeten meestal op 1 of 2 strengen, maar als we de ruimte hebben, kunnen we minder snoeien.
Wat bedoel je met verschillende hardware?

Mijn eerste vraag ging over deze uitlopers die wortels maken in het hooi: heb je dankzij het hooi meer van deze secundaire wortels opgemerkt aan de onderkant van de tomatenplanten?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Een plantaardige weide?




par Moindreffor » 09/07/18, 17:09

chafoin zijn schreef:
Moindreffor schreef:meerdere boeketten bloemen op meerdere takken hebben en zo aan het begin van het seizoen meer fruit tegelijk hebben, of de productie spreiden door een hoofdtak te laten groeien met meerdere boeketten bloemen, met het risico dat de laatste boeketten niet opleveren alles vanwege de komst van Phytophthora, dit alles impliceert een ander gedrag voor de tomatenplanten
Ik heb mijn snoeitechniek de afgelopen 5 jaar behoorlijk veranderd. In het begin heb ik nauwelijks gesnoeid (je wilt de zolen niet beschadigen!) en ik merkte dat ik absurde constructies moest maken om mijn voeten te ondersteunen, die ongelooflijke afmetingen aannamen. Bovendien waren deze eerste jaren catastrofaal qua meeldauw, dus met het blad dat ik liet ontploffen, zal ik het je niet vertellen! Beetje bij beetje keerde ik terug naar een grotere maat zonder dat het systematisch was: ik doe het een beetje afhankelijk van de wind : Cheesy: Ik denk dat beide benaderingen geldig zijn: met één benadering hebben we misschien grotere vruchten, maar in minder hoeveelheid.
Ik denk dat dit ook te maken heeft met de afstand tussen de voeten. Omdat ik vandaag heel strak plant (misschien te veel: maximaal 30-40 cm tussen de voeten), leid ik mijn voeten meestal op 1 of 2 strengen, maar als we de ruimte hebben, kunnen we minder snoeien.
Wat bedoel je met verschillende hardware?

Mijn eerste vraag ging over deze uitlopers die wortels maken in het hooi: heb je dankzij het hooi meer van deze secundaire wortels opgemerkt aan de onderkant van de tomatenplanten?

mijn vader had een paalsysteem gemaakt met 4 palen aan de rand en lange staven die de hele rij doorkruisten, zodat hij hem in de lengte en verticaal kon vastbinden met ons systeem met enkele paal. Ik kan het alleen verticaal doen, dus ik verlies een dimensie die in mijn kleine tuin is nogal een slecht punt

de scheuten onder het hooi, ja waarom zou je ze niet bewaren, sterker nog, ik zal volgend jaar proberen om bloemenboeketten te hebben, dichter bij de grond, om mijn tomaten eerder te kunnen planten en de voet op verschillende takken te kunnen leiden om eerder fruit te hebben om te proberen om Phytophthora voor te zijn
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 353-gasten