Een plantaardige weide?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Een plantaardige weide?




par Moindreffor » 14/06/18, 17:44

Did67 schreef:Oh ja. Het wordt zelfs relatief gemakkelijk vloeibaar. Ik was gebleven bij het herinjecteren van verbrandingsgassen in de kassen. Misschien kunnen we de vooruitgang niet tegenhouden en trakteren glastuinders zichzelf op de luxe van "flessen CO".2 liquid" en zijn klant geworden van "Air Liquide".

Even Googlen verder: inderdaad, het aanbod bestaat!

https://industrie.airliquide.fr/aliment ... serres-co2

En een heel specifiek punt over dit onderwerp, op de website van het Canadese Ministerie van Landbouw, bevestigt het:

http://www.omafra.gov.on.ca/french/crop ... 00-078.htm

Dus op dit punt heb ik het helemaal mis.

[Merk op dat met luchtdichte kassen, in Canada, CO2 zou heel snel missen, gezien de zeer lage inhoud die eruit ziet. De vraag is daarom om te weten welk niveau we vaststellen - als we de natuurlijke ongeveer 0,04% of 400 ppm herstellen of als we naar 1 gaan, om de opbrengst te verhogen. Met de genoemde gevolgen.]

de CO2 vloeistof zit in alle gasblussers, dus eigenlijk niets nieuws na de injectie van CO2 om planten te kweken is het een grote klassieker in aquaria
dus voor tomaten of meer in het algemeen voor kassen ja waarom niet, dat alle tarieven instorten, normaal blaas je groenten op in de vloot, nou we hebben een verdunningseffect
het is niet slecht voor je gezondheid als proces, het is gewoon hoe je meer kunt verkopen, ten koste van smaak en voedingskwaliteit,
bericht over cherrytomaten, tussen biologisch in de grond en de kas een factor 6 tot 9 in het productieland per hectare, alles is gezegd
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 14/06/18, 20:03

Ja. Het liquefactieproces is mij niet onbekend. Maar gezien de prijs van brandblussers (die heb ik in een vorig beroepsleven gekocht!), vond ik het te duur om het dan als kunstmest te "spuiten".

Fotosynthese is een hypertensief stroommechanisme met betrekking tot CO2 : een "circulerende" voorraad van 400 ppm in de atmosfeer (ook al maakt dat indrukwekkende tonnages) waarin de planten permanent "typeren" om organisch materiaal aan te maken. En dat de man en de andere heterotrofen zich haasten om te vervangen...

Waar planten kunnen worden "opgesloten" in gesloten kassen, is de verleiding groot om ze "op te krikken" door meer dan 400 ppm te verstrekken... Met het risico de nuttige elementen te verdunnen natuurlijk.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Een plantaardige weide?




par Moindreffor » 14/06/18, 20:49

Did67 schreef:Ja. Het liquefactieproces is mij niet onbekend. Maar gezien de prijs van brandblussers (die heb ik in een vorig beroepsleven gekocht!), vond ik het te duur om het dan als kunstmest te "spuiten".

Fotosynthese is een hypertensief stroommechanisme met betrekking tot CO2 : een "circulerende" voorraad van 400 ppm in de atmosfeer (ook al maakt dat indrukwekkende tonnages) waarin de planten permanent "typeren" om organisch materiaal aan te maken. En dat de man en de andere heterotrofen zich haasten om te vervangen...

Waar planten kunnen worden "opgesloten" in gesloten kassen, is de verleiding groot om ze "op te krikken" door meer dan 400 ppm te verstrekken... Met het risico de nuttige elementen te verdunnen natuurlijk.

nou, de kosten zijn evenredig met de toename van het tarief, 400 ppm is een belachelijk tarief, dus op een kas van 100 m lang, 4 m hoog en 6 m breed hebben we een volume van 2400 m3 het is 1m geweest3 van CO2 ongeveer, voor 400 ppm, wat ongeveer 2 kg CO is2 d.w.z. het equivalent van een kleine brandblusser, om het CO-gehalte te verdubbelen2
het spel is de kaars zeker waard
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 14/06/18, 21:07

Ja, daar twijfel ik niet aan! Anders zouden ze niet!!! Ook al is het elke dag!!!

Wat ik zei is dat ik geloofde dat het in deze vorm onbetaalbaar zou zijn. Ik heb me vergist.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Een plantaardige weide?




par Ahmed » 14/06/18, 21:42

Het is niet het gas dat duur is, het is de verpakking en het laadproces (in het geval van brandblussers).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 15/06/18, 09:02

Voor liquefactions is het in het algemeen de energie om af te koelen en onder druk te zetten, in het geval van "overvloedige" gassen, zoals CO2 of stikstof... Voor anderen, zeldzamer, is het destillatie om ze te scheiden. En natuurlijk de gewenste zuiverheid (medische gassen)...

Daar is het inderdaad gemakkelijk. CO2 wordt vrij gemakkelijk vloeibaar, bij een vrij lage druk en niet te lage temperatuur. Ik stel me voor dat ze uitgaan van gassen die zijn verzameld in "fermentoren" om het niet uit de lucht te hoeven halen en concentreren ???
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Een plantaardige weide?




par olivier75 » 15/06/18, 10:29

Hallo,
Het lijkt mij dat co2 ook wordt teruggewonnen in de verbrandingsgassen van grote plaatjesketelruimten.
Olivier
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 27/06/18, 09:35

Sinds 10 dagen is het schilderij van mijn tuin zwart aan het worden. Na de lange natte periode sloeg het weer plotseling om in een lange droge periode met stralend blauwe luchten en bijna dagelijks temperaturen boven de 30 graden. Resultaten voornamelijk op blad:
2018-06-26 09.03.16.jpg
physalis
2018-06-26 09.20.50.jpg
pompoen
2018-06-26 09.03.39.jpg
meloen
2018-06-26 09.05.12.jpg
komkommer
2018-06-26 09.25.10.jpg
knolselderij

Ik denk dat het gewoon brandwonden zijn, zoals zonnebrand! Of een ziekte? Ik dek gevoelige planten af.
Maar het ergste is de ziekte die mijn aardappelen treft. Blijkbaar een schimmel, foto's volgen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Een plantaardige weide?




par guibnd » 27/06/18, 10:02

thuis zijn de basilicumblaadjes buiten ook zwart en uitgedroogd (zoals je plant op foto nr. 1), de basilicum in de kas doet het goed.
komkommers vegeteren, maar cucu's doen dit vaak na het verplanten, ze vegeteren een tijdje en stijgen dan plotseling op.
maar jij daar, het lijkt te lijden, geel te worden, zelfs te rotten...
er was veel regen, nu erg warm en grote dodger en er waren een paar dagen geleden een paar vrij koele nachten (bij 6°C thuis, ik weet niet of je last had in de Gironde)
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 27/06/18, 14:13

Ja, het is mogelijk, hoewel ik niet de middelen heb om deze temperaturen te meten/op te nemen.
Hoe dan ook, hier zijn de foto's van de pdts:
2018-06-27 09.49.41.jpg
2018-06-27 09.49.34.jpg

Het probleem is dat we pas halverwege de teelttijd zijn!! Ik vrees een ravage in mijn tuin, vooral omdat de tomaten uiteraard ook zijn aangetast (dezelfde schimmel):
2018-06-27 11.31.58.jpg
2018-06-27 09.53.01.jpg
Op deze twee foto's vanmorgen rond 11 uur zie je de laatste druppels guttatiewater op de bovenste bladeren, evenals de aantasting van de schimmel op de onderste bladeren. Zoals ik elders heb gezegd, vermoed ik dat dit fenomeen van guttatie een factor is die de risico's van besmetting met meeldauw op dezelfde manier verergert als condensatie. Dit lijkt bevestigd te worden voor de tomaat. Ik weet niet of aardappel een vaatplant is (waardoor guttatie mogelijk is), ik heb het er in ieder geval niet op gemerkt..
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 295-gasten