Een plantaardige weide?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 22/08/19, 20:05

Did67 schreef:
nico239 schreef:
Ahmed schreef:Ik wilde de nauwe relatie tussen groenteproductie en water benadrukken (in de tuinbouw zijn er moerassen)...


Je bent er zeker van?
Ik denk niet dat er een verband is...


Ja Ja. Dit lijkt het geval te zijn: https://www.cnrtl.fr/etymologie/mara%C3%AEcher

Kleine nuance: deze moerassen werden na rioleringswerken vaak "tuinbouw", met kanalen en een stelsel van kleppen/sluizen...

In Straatsburg was Robertsau lange tijd het district van de tuinders. En "aue" was een Germaans woord voor "natte weiden, moerassen"...

https://fr.wikipedia.org/wiki/Robertsau

De "hortillonnages" zijn nog bijna drijvende tuinderijen in Amiens, St-Omer of Bourges.

https://www.google.com/search?client=fi ... 99935!5i13

Merk op dat deze plaatsen vóór de drooglegging (vandaar het netwerk van kanalen en boottochten) onbebouwbaar waren en turf hadden opgehoopt. De aanwezigheid van water is dus gunstig voor moestuinen. Maar ook het feit dat de plek nog niet bezet was. En dat er een opeenhoping van MO was die de drainage liet mineraliseren - waardoor vruchtbaarheid ontstond, door aerobiose.


Het woord ja maar als een historische of toponymische of geografische referentie.

Zoals een carpale tunnel een kanaal is.

In de 5e eeuw droogden de eerste molkrekels de moerassen van St Germain l'Auxerrois droog en sindsdien is de naam gebleven als een verwijzing naar de plaats, maar niet naar de praktijk...

Je moet zien dat in de oudheid de moerassen in de zin zoals we die nu begrijpen, dat wil zeggen moerassen, bijna plaatsen van dood en verrotting waren, aan de antipoden van de moestuinen van het leven en de groenteproductie.

Achteraf staat vast dat water en moestuin onafscheidelijk zijn, maar nooit in de zin van moerassen of moerassen, maar in moerassen in de zin van de moestuin.


En zoals La Quintinie het mooi verwoordt, "de Maréchais waren tuinders van uitgedroogde moerassen"


uitgedroogde moerastuiniers.jpg
parched swamp gardeners.jpg (237.78 KiB) 1034 keer bekeken
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 26/08/19, 14:25

nico239 schreef:
Did67 schreef:Maar het is waar dat wij arme rukkers zo bij benadering zijn dat het varkensjam is! Maar ik hou van jam, verdomme!!! Jij niet ?


Ja als : Mrgreen:

En dan zijn er niet alleen groenten in het leven: er is ook de grond.

Als we de mogelijkheid hebben om een ​​bepaald "hydrisch" evenwicht te behouden (ik weet niet of ik het juiste woord gebruik), al was het maar voor het leven van de bodem, wat op zijn beurt de planten enz. (patati en patata) ten goede komt. waarom jezelf ervan beroven?
Ik zou zelfs meer willen zeggen, bij tuinieren op levende grond is de ineenstorting van de fauna schadelijker dan bij traditioneel tuinieren, aangezien ze essentiële intermediairs zijn tussen de bodem, organische stof en planten (bioturbatie, stikstofbemesting van regenwormen, ...). Water is daarom des te belangrijker, zelfs als er compensaties zijn (mycorrhiza-schimmels...). De ontoereikende aanwezigheid van water (gebrek aan regen, watergift, enz.) leidt zeker tot populatiedalingen, die de micro-ecosystemen van de kweekbedden gedurende vrij lange periodes uit balans kunnen brengen. Ik ben bang dat ik het heb meegemaakt op percelen die helaas te lang braak lagen midden in de droogte eind zomer, begin herfst vorig jaar. Het zoveel mogelijk behouden van deze "hydrische balans" is daarom het hele jaar door essentieel, vandaar de noodzaak om permanent een bedekking of gewassen te behouden (zelfs om percelen water te geven waar onmiddellijk niets wordt verbouwd?). Dat maakt het leven van de ideale luie er niet gemakkelijker op: paradoxaal genoeg ontstaat er een grotere afhankelijkheidsband tussen de tuinman en de moestuin. De situatie is vergelijkbaar met die van de fokker of degene die huisdieren heeft.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 26/08/19, 14:28

Moindreffor schreef:om de geleidbaarheid 2 mogelijke oplossingen te verlagen
1) verlaag het aantal ionen
2) verdun de oplossing
dus voor mij is het de 2 waarmee rekening moet worden gehouden, dat wil zeggen: massaal water geven, je verdunt de ionen die in de grond aanwezig zijn
we komen terug op de oplossing van matig water geven met druppelaars, te nat en niet te wassen

Ik laat meer over om het VK te behouden dan om het te veel leeg te laten, dus geef een beetje water tussen 2 regens, zelfs als ze niet te ver uit elkaar staan, maar vooral als ze niet belangrijk genoeg zijn, omdat je zou denken dat het is opgeladen zonder dat het echt het geval

volgend jaar zal ik een regenmeter kopen en ik zal de regen meten en observeren of deze door het hooi is gegaan en de grond nat heeft gemaakt (als observatie mogelijk is) om te zien of we de hoeveelheid regen kunnen schatten die nodig is om het VK op te laden, Ik zal proberen een experimenteel systeem op maat te maken
Bedankt voor deze opmerkingen, ik begrijp nu beter de voordelen van het druppelsysteem.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 26/08/19, 15:14

Knoei altijd aan de tomaten in de moestuin. Naast de groeikloven zie ik ook ritsen.

http://ephytia.inra.fr/fr/D/555

De omschrijving van de aandoening geeft als herkomst aan:
Verstoringen in de bloei en vervolgens in de vruchtzetting gekoppeld aan te lage temperaturen.
:schok:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 26/08/19, 15:25

Ik heb dat ook.

Met soms de oorwurmen die erin nestelen.

Ik durf te hopen dat te hoge temperaturen ook de "vruchtzetting" kunnen verstoren (een ander woord voor bevruchting, in die zin: het stuifmeelkorreltje ontkiemt op de stamper, en het buisje zal doordringen om verteerd te worden richting de zaadknop). Het is een zeer gevoelige fase.

ePhytia roept de kou op. Maar ik denk dat hete en/of extreme droogte dezelfde effecten kan hebben als kou/regen(druppel)... Want anders begrijp ik het niet. de vruchten die we nu hebben zijn de "fruitsets" na de hittegolf maar van een paar weken geleden al...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 26/08/19, 15:33

chafoin zijn schreef:
nico239 schreef:
Did67 schreef:Maar het is waar dat wij arme rukkers zo bij benadering zijn dat het varkensjam is! Maar ik hou van jam, verdomme!!! Jij niet ?


Ja als : Mrgreen:

En dan zijn er niet alleen groenten in het leven: er is ook de grond.

Als we de mogelijkheid hebben om een ​​bepaald "hydrisch" evenwicht te behouden (ik weet niet of ik het juiste woord gebruik), al was het maar voor het leven van de bodem, wat op zijn beurt de planten enz. (patati en patata) ten goede komt. waarom jezelf ervan beroven?
Ik zou zelfs meer willen zeggen, bij tuinieren op levende grond is de ineenstorting van de fauna schadelijker dan bij traditioneel tuinieren, aangezien ze essentiële intermediairs zijn tussen de bodem, organische stof en planten (bioturbatie, stikstofbemesting van regenwormen, ...). Water is daarom des te belangrijker, zelfs als er compensaties zijn (mycorrhiza-schimmels...). De ontoereikende aanwezigheid van water (gebrek aan regen, watergift, enz.) leidt zeker tot populatiedalingen, die de micro-ecosystemen van de kweekbedden gedurende vrij lange periodes uit balans kunnen brengen. Ik ben bang dat ik het heb meegemaakt op percelen die helaas te lang braak lagen midden in de droogte eind zomer, begin herfst vorig jaar. Het zoveel mogelijk behouden van deze "hydrische balans" is daarom het hele jaar door essentieel, vandaar de noodzaak om permanent een bedekking of gewassen te behouden (zelfs om percelen water te geven waar onmiddellijk niets wordt verbouwd?). Dat maakt het leven van de ideale luie er niet gemakkelijker op: paradoxaal genoeg ontstaat er een grotere afhankelijkheidsband tussen de tuinman en de moestuin. De situatie is vergelijkbaar met die van de fokker of degene die huisdieren heeft.



Oh ja, absoluut... absoluut. :!: :!: :!:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 26/08/19, 15:35

Did67 schreef:Ik heb dat ook.

Met soms de oorwurmen die erin nestelen.

Ik durf te hopen dat te hoge temperaturen ook de "vruchtzetting" kunnen verstoren (een ander woord voor bevruchting, in die zin: het stuifmeelkorreltje ontkiemt op de stamper, en het buisje zal doordringen om verteerd te worden richting de zaadknop). Het is een zeer gevoelige fase.

ePhytia roept de kou op. Maar ik denk dat hete en/of extreme droogte dezelfde effecten kan hebben als kou/regen(druppel)... Want anders begrijp ik het niet. de vruchten die we nu hebben zijn de "fruitsets" na de hittegolf maar van een paar weken geleden al...



Ik weet het niet meer, maar warm en koud is inderdaad schadelijk...

Vanmiddag eerste mozzarella tomaat 100% uit eigen tuin en we voelen dat alles goed begint te rijpen....
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 26/08/19, 16:02

Thuis zitten we er middenin... Kleine emmers, maar geen kruiwagens!!!

En de race met meeldauw is begonnen. Een condensniveau hebben we nog nooit gezien: het grind van de oprit voor het huis is om 10 uur nog nat. Verbluffend.

Dit is het resultaat van twee dingen:

- anticyclonen die ons hete en vochtige lucht brengen ("zwaar weer"; ik merk dit beter dan anderen omdat ik druip ZONDER IETS TE DOEN!)

- zeer hoge temperatuurbereiken: + 33° overdag, op het einde van de dag (gisteren) en amper 17° C in de vroege ochtend; mijn weerstation geeft het "dauwpunt" (op stationsniveau, d.w.z. 2 m hoog) en de ochtendminima bereiken regelmatig, de hele zomer lang, in golven het maximum van de dauwpuntcurve (de temperatuur waarbij de lucht verzadigd is en waar het begint te condenseren; natuurlijk zijn bladeren, carrosserieën, vloeren, grind, nylonfolie, tafel op het terras kouder en hopen zich druppels op)...

Een ramp. Mijn slechtste jaar tot nu toe.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Een plantaardige weide?




par Moindreffor » 26/08/19, 17:01

Did67 schreef:Thuis zitten we er middenin... Kleine emmers, maar geen kruiwagens!!!

En de race met meeldauw is begonnen. Een condensniveau hebben we nog nooit gezien: het grind van de oprit voor het huis is om 10 uur nog nat. Verbluffend.

Dit is het resultaat van twee dingen:

- anticyclonen die ons hete en vochtige lucht brengen ("zwaar weer"; ik merk dit beter dan anderen omdat ik druip ZONDER IETS TE DOEN!)

- zeer hoge temperatuurbereiken: + 33° overdag, op het einde van de dag (gisteren) en amper 17° C in de vroege ochtend; mijn weerstation geeft het "dauwpunt" (op stationsniveau, d.w.z. 2 m hoog) en de ochtendminima bereiken regelmatig, de hele zomer lang, in golven het maximum van de dauwpuntcurve (de temperatuur waarbij de lucht verzadigd is en waar het begint te condenseren; natuurlijk zijn bladeren, carrosserieën, vloeren, grind, nylonfolie, tafel op het terras kouder en hopen zich druppels op)...

Een ramp. Mijn slechtste jaar tot nu toe.

Ik geloof dat je het onderwerp van deel 3 hebt
hoe zich in realtime aan te passen aan situaties die zo snel evolueren terwijl ze op het eerste gezicht lijken
condens is echt de bijzonderheid van dit jaar, op dit moment veroorzaakt het geen schade voor mij, en ik ben de eerste verrast, misschien omdat de temperaturen niet zo snel dalen, moet je wachten op een goed verloop van de nacht dus dat het onder de 20°C komt
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 26/08/19, 17:33

Ja. Waarschijnlijk. Valse meeldauw gedijt het beste bij lage temperaturen. In tegenstelling tot een stedelijke legende...

Volgens "anders tuinieren":


"De weefsels van de tomaat worden binnengedrongen door het mycelium van het pathogene organisme. Daar produceert het verschillende soorten sporen (organen die zorgen voor verspreiding en bewaring) die van het ene jaar op het andere in de grond kunnen overwinteren en aan de oorsprong liggen van de primaire besmettingen aan het begin van het seizoen.

De schimmels zijn alleen actief als de luchtvochtigheid erg hoog is, bij verzadiging en verzadiging dat de temperatuur niet hoger wordt dan 25°C. In droge en hete omstandigheden wordt de ontwikkeling van de meeldauwplaag vertraagd. In werkelijkheid, de ontwikkeling van valse meeldauw vereist de aanwezigheid van vloeibaar water op het gebladerte gedurende een vrij lange tijd. Deze situatie doet zich voor tijdens stormachtige regenbuien in de avond gevolgd door een verzadigde luchtvochtigheid die de volgende dag voorkomt dat het blad uitdroogt. Deze situatie van aanhoudende vochtigheid doet zich ook voor aan het einde van de zomer en in de herfst aanzienlijke temperatuurcontrasten tussen dag en nacht die aanhoudende ochtenddauw genereren."


Precies wat ik bijna de hele zomer had in periodes (voordat de stormen kwamen), ook al wordt het nu sterker...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 424-gasten