Een plantaardige weide?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 01/06/18, 01:57

Did67 schreef:
chafoin zijn schreef:Trouwens, wat zijn dan die witte stippen? We zien het ook in het zaaibed ...


In het zaadbed van de commercial is het meestal zand, toegevoegd om het te verlichten ...
Dit zand in mijn "aarde" zou dan het puin kunnen zijn dat onder mijn grond ligt (verhoogd "terras" voor het huis), aangetast?
Ik vond ook verschillende verzen, denk ik, in dit land onder de stapel planten.
2018-05-31 19.33.14.jpg
In een kleigrond mogen ze niet erg diep naar beneden gaan, een beetje zoals onder dit terras: er mag niet meer dan 25cm grond voor het puin liggen. 25 cm, en toch duwde hij een appelboom!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 01/06/18, 12:53

Dus ik ga verder met een poging, misschien wel de meest "experimentele", geen limiet (een beetje vanwege Nico), micro-fenocultuur manier (op het punt waar ik van mijn kennis ben).
2018-05-31 20.09.32.jpg
Dit is een tomatenplant St Pierre productie in het zuidwesten (indicatie B6 ik weet niet wat het betekent) kocht veel 6 waarvoor ik een promo kreeg zag de staat: j plaats hier de ergste planten, zoals je kunt zien is het bekneld! het verlaat zo slecht ... maar de bladeren tonen een prachtig groen.
De keuze en voorbereiding van het gebied:
Ik plaatste het in de plantenweide op de plaats die ik het best blootstel: het ontvangt het licht hoe eerder (schimmel) en hoe later. Dus het is naast mijn tuin op een bodem die nooit heeft gewerkt, maar jaarlijks wordt geschoren voor onderhoud. Tussen de plukjes gras die ik met de schaar neerlegde, was er een kleine hoek waar een kleine stapel stoppels hing. Hieronder een terugtrekkingsfout (kleigrond). Ik krabde dit gebied heel lichtjes.
De plantage:
Ik heb de plant gedegradeerd door een beetje aarde te verwijderen en de lange steel "af te rollen". Toen 'gleed' ik het in de gleuf met 3 anecische verzen - van de vorige berichtstijl - waarbij ik het vlak vrij dicht bij het oppervlak liet (kleiachtige aarde) en ik sloot af met een mengsel van aardes (klauwende aarde + aarde van mijn compostaarde -cf vorig bericht-)!
De afwerking:
Allemaal bedekt met een dikke laag droog hooi. Zoals we zien, heb ik het hooi vooral boven de wortelzone geplaatst om maximale beluchting te bevorderen. Ten slotte, omdat de plant een beetje langwerpig is, zet ik een kleine kruk zodat de bladeren de grond niet te veel raken. Ik had eindelijk een plan van witte mosterd om me heen gevouwen om de naaktslak te onderhouden.
Ik geef hem een ​​kans, en jij?
2018-05-31 20.08.55.jpg
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Een plantaardige weide?




par guibnd » 01/06/18, 14:11

chafoin zijn schreef:Dit is een tomatenplant St Pierre productie in het zuidwesten (indicatie B6 ik weet niet wat het betekent) kocht veel 6 waarvoor ik een promo kreeg zag de staat: j plaats hier de ergste planten, zoals je kunt zien is het bekneld! het verlaat zo slecht ... maar de bladeren tonen een prachtig groen.
Ik heb de plant gedegradeerd door een beetje aarde te verwijderen en de lange steel "af te rollen". Toen 'gleed' ik het in de gleuf met 3 anecische verzen - van de vorige berichtstijl - waarbij ik het vlak vrij dicht bij het oppervlak liet (kleiachtige aarde) en ik sloot af met een mengsel van aardes (klauwende aarde + aarde van mijn compostaarde -cf vorig bericht-)!
Ik geef hem een ​​kans, en jij?

de aanduiding B6, dit kan de verpakking zijn: lade 6.
Nou, zo erg is het niet! Ik herplantte soms meer geëtioleerd ...
de beknelde kop, het kan een probleem zijn voor de verlenging van de stengel ... maar als fijnproevers naar de oksel van de grote bladeren wijzen, zal een van deze hebzuchtige als een nieuwe kop fungeren (als je je tomaten kweekt op een enkele stengel zoals ik, houden sommigen verschillende stengels om te beginnen als een struik, elk zijn eigen manier om tomaten te snoeien of niet te snoeien ... we zouden kunnen discussiëren ...)
voor het planten is het mijn gewoonte (en ik heb het zelfs met het hooi bewaard) om de plant en een groot deel van de stengel te begraven, hetzij door dieper te graven of door de plant diagonaal in de grond te zetten voor om beworteling aan te moedigen ... maar het is misschien een gewoonte die niet in het hooi hoeft te zitten!
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 01/06/18, 19:42

guibnd schreef:voor het planten is het mijn gewoonte (en ik heb het zelfs met het hooi bewaard) om de plant en een groot deel van de stengel te begraven, hetzij door dieper te graven of door de plant diagonaal in de grond te zetten voor om beworteling aan te moedigen ... maar het is misschien een gewoonte die niet in het hooi hoeft te zitten!
Nou, ik stelde mezelf gewoon de vraag.
Het probleem bij het planten liegen zoals ik deed, is dat de plant moeite moet doen om recht te gaan staan ​​(vandaar de kruk). Ik zeg tegen mezelf dat het misschien niet het moment is om hem te veel te vragen! Naast de klap komen de eerste bladeren in contact met de grond.
Dus ik kom terug van deze plantagebenadering en ik plant meestal mijn juiste plant als ik kan. Door nadelen, aangezien ik op kleigrond zit, lijkt het een beetje destructief om zoveel te graven dat de tomaat secundaire wortels kan maken, de grond is beker. Dus neem ik de heuvel en keer ik terug met de vingers langs de wortels om ze in de zon rond het vliegtuig te verspreiden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 03/06/18, 03:22

Dag
Na de weide zal ik een reeks foto's tonen om je kennis te laten maken met het hart van de tuin. Misschien had ik het eerder moeten doen, maar hey! Dus ik ga je wat foto's laten zien die een maand oud moeten zijn, ik nam ze direct na het hooien van de meeste percelen.

Dit is om een ​​foto vanuit het zuiden te maken (aan de andere kant vergeleken met de eerste foto hiervan) forum).
2018-05-09 16.04.35.jpg
Eerste opmerking, wees gerust, ik ben geen neef van Larry Hodgson (https://jardinierparesseux.com/), maar ik had dit deck teruggevonden voordat het naar de dump werd gebracht, om het hier te plaatsen zijn er 5ans. Welnu, we moeten erkennen dat Didier me heeft aangemoedigd het vaker en vooral als een authentiek tuingereedschap te gebruiken! : Wink: lachen
Het is een kleine groentetuin in een halve cirkel met een oppervlak van iets meer dan 50m2 maar in bloembedden, dus het teeltoppervlak moet rond de 30 m2 liggen. Kleine opmerking bij het doorgeven van het gebied: dankzij Didier Helmstetter en een opening van mijn beschikbare tijd, kan ik dit jaar mogelijk al deze bloemperken en enkele extra gebieden gebruiken die ik in de weide heb geopend die leidt het totale bruikbare gebied tot misschien 40 m2. Dit lijkt mij genoeg om een ​​paar verse producten in het seizoen te voeren, meer dan bios en goed, gezien het feit dat ik niet thuis ben en dat op bepaalde tijden: tijd in de moestuin = 0!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 03/06/18, 03:59

Foto genomen vanuit het westen
2018-05-09 16.10.54.jpg
rechts in het midden veranderde een bergrug in tieners
onderaan de watertanks onder het dak
De tuin is aangelegd op een rij oude wijnstokken aan de oostkant, waardoor ik de geschiedenis van deze tuin en deze grond kan oproepen. Het is gelegen op een oude rivierbedding, naast de Garonne moet op 1km zijn. De grond is nogal klei, maar ik ging niet verder analyseren. Het is lang gekweekt in wijnstokken waarvan er alleen deze rij overblijft, en daarna misschien 10 jaar in de wei achtergelaten ... De eigenaar is een geweldige vriend en hij liet me dit deel van zijn land cultiveren. Ik woon minder dan 10 min fiets, die zowel klein als veel is. Foto genomen vanuit het oosten
2018-05-09 16.06.33.jpg
op de voorgrond van smeerwortel
De eerste investering was om dit nogal gekke "hek" te creëren dat de moestuin begrenst, een beschermende haag tegen de wind, huisdieren (kippen) of wilde zwijnen (wilde zwijnen), zelfs als we soms twijfelen aan de effectiviteit ervan! Foto genomen vanuit het noorden
2018-05-09 16.08.56.jpg
voor bonen, dan een rest van rogge / wikke
aan de onderkant van de neger
Ik tuin voor het plezier in een extra hoek van de natuur te zijn met bomen, planten, een fauna die ik elke dag een beetje meer ontdek, voor mij een bron van verbazing. Het is ook een gelegenheid voor mij om een ​​activiteit te beoefenen die zowel fysiek als interessant is, omdat deze subtiel en veranderlijk is. Ik maakte altijd een moestuin, zelfs als ik toevallig een of twee keer Bordeaux-mengsel gebruikte. Sinds 2 jaar bedek ik min of meer matig enkele percelen met bladeren, vers of gedroogd gras van de weide. Nu ga ik naar de dikke laag hooi en ik verlaat de grondbewerking op een paar plaatsen na. Dat is alles, het was de opstartstatus, ik zal je de recentere situatie van de percelen laten zien, na de plantages.
1 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 07/06/18, 00:13

50 aardappelen!
Dit jaar was het begin van mijn gewassen, net als de vorige 2, de aardappel!
Half april geplant, beginnen ze hun hoofd te laten zien onder het hooi van de 9 mei, verrassing, aan de tiener die ik deze winter heb geplaatst. Het was een billon (het land van de steeg was op het perceel geplaatst om het te verhogen). Dit jaar ben ik regelmatig op dit schuine (los) oost-west geland, dat een schuine helling creëert waar de planten beter worden blootgesteld aan de zon. Het is gek als een kleine aanpassing van het reliëf .
2018-05-09 16.10.54.jpg
de tiener is de lange strook in het midden (rechts)
Op de foto kunnen we logischerwijs de eerste vlakken onderscheiden die op de middelste helling verschijnen, terwijl op de tweede lijn hierboven, maar aan de bovenkant zijn de koppen nog niet verschenen!

Deze 2 lange stroken rechts zijn de eerste die we met vrienden openden, aan het begin van deze moestuin. Ik wist niets van cultuur af, de herinneringen aan de moestuin werden samengevat in de aalbessentaken van mijn jeugd, het land was onbekend en het was nodig om de sprong te wagen! Ik had wel een grimoire, maar dat is een andere zaak! Precies het boek met het label biologisch zoals het zou moeten worden uitgelegd - ik heb het zojuist herlezen, ik kan het niet laten om je een passage te citeren - hoe 'de grond goed te bewerken' dankzij het graven:
001.jpg
het traditionele graven: bewonder de pirouette die alles op zijn kop zet
001.jpg (192.86 KB) keer bekeken 2349


"We mogen geen grond bewerken die te droog of te nat is. We herkennen het juiste moment voor het feit dat een kluit aarde tussen de vingers kruimelig is en niet plakt. (...) Dit is de eerste stap in grondbewerking, die de meeste energie vereist (niet essentieel in zeer lichte bodems). De doelen van het graven zijn: het losmaken van de grond in de diepte (tot ongeveer 30 cm), (...) , vernietiging van onkruid (ze worden ontworteld, vervolgens verwijderd en begraven). "


Merk al deze absurditeit van de redenering op: men moet de grond alleen bewerken als het broos is en dit om het los te maken !!
Degenen die op de aarde hebben gewerkt, begrijpen eigenlijk wat het is: een kluit aarde is "kruimelig" als je hem in je hand kunt nemen, hij houdt vast, maar als hij erop drukt, brokkelt hij gemakkelijk af en wordt hij luchtig ("losse ").

Maar hier zien we dat de gids, zoals vaak, inhoud is om zonder uitleg een redelijk minimum voor te schrijven. Laten we proberen niet op deze manier te vallen ... Hoe verklaar je dit fenomeen: de brokkelige aarde wordt vastgehouden door de glus gemaakt door de bodemorganismen? dankzij het klei-humuscomplex? dankzij de adequate hydrometrie van de aarde? Aan de andere kant, waarom zou een groente niet zo gemakkelijk een kruimelige aarde kruisen als een losse aarde? Tot slot weten we dat een goede beluchting van een bodem gunstig is voor bacteriën en micro-organismen die lucht nodig hebben om organische stof af te breken. Vandaar het impliciete idee om de grond maximaal te luchten ... met het begraven van de luifel in dit luchtige gebied.

Ik heb je eindelijk verward : Mrgreen: ...
wacht, wacht, zie, keer terug naar onze aardappel 50 en daarvoor naar het verhaal van dit bloembed.

Dus hebben we met plezier op dit eerste bloembed een soort traditionele dubbele graaf gemaakt met het omdraaien van de kluiten en het begraven van de plantendekking, een ketterij! Nou, het boek zei:

"Zeer vermoeiend, het is ook niet altijd bevredigend op biologisch niveau. Het zal alleen worden gebruikt als het nodig is om de vegetatie snel op zijn plaats te begraven, (...)"

Voor de eerste 2-elementen bevestig ik: om in de kleigrond een band van 5m te maken, is het voldoende om de rest van de week te scheuren! De grond, op zijn kop gezet, was zo slecht behandeld dat dit perceel degene was die daarna de meeste problemen opleverde (verhoogd onkruid, winde, verdichting, bodemarmoede ...) Ondanks het gebruik van een soort veerbelaste neospade ( :schok: Ik zal je later de uitrusting laten zien), voor de andere bloembedden die we anders deden (vervolgens zal ik binnenkort een grelinette kopen, ik gebruik steeds minder).

Hier zijn de aardappelplanten vandaag:
2018-06-06 20.00.35.jpg
dezelfde tiener
Kortom, het is geen slecht feest voor aardappelen en zonder te graven!
2018-06-06 19.53.33.jpg
het hooi werd gedeeltelijk aangevuld met bonenresten (geleverd door buren)
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 09/06/18, 00:44

De volgende keer dat je jezelf nul vragen stelt.

Je zet je aardappelen op de grond en je legt 30cm hooi en je loopt terwijl je wacht tot dat groeit Beeld

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 09/06/18, 07:38

Zeg dat het landschap thuis niet walgelijk is! Groeit uw aardappels?
Anders is het volgende jaar niet zo zeker, want wat je zegt is precies wat ik buiten de tuin deed en voor nu is het niet geweldig. Kleine rondleiding door verschillende aardappelen met enkele vergelijkende factoren, afhankelijk van de groeiomstandigheden!
    :pijl: grelinette, begraven aardappelen 5cm, dikke mulch van hooi + verschillende:
2018-06-06 19.52.44.jpg
    :pijl: grelinette, begraven aardappelen, hilling, mulch (zoals ik vorig jaar deed):
2018-06-06 19.53.17.jpg
op de voorgrond
Nou, we kunnen er niet teveel van leren (zelfs geen plot ...) maar op foto 1 lijkt het me dat de aardappelen later naar buiten kwamen maar zich uiteindelijk beter ontwikkelden (in stengels, loof) dan op foto 2. Bovendien zijn er enkele planten die "gieten" (overtollige stikstof?)
    :pijl: aardappelen geplant op de weide gemaaid raz, dikke mulch van hooi:
2018-06-07 15.59.26.jpg

Op de 3 heeft alleen 2 pdt onlangs een release uitgebracht, ik heb er één uitgebracht en deze geeft:
2018-06-07 18.26.19.jpg
het lijkt erop dat de laatste bacteriën zijn verbrand
Ik weet niet waar het hier vandaan komt. Ik legde mijn laatste zaden die van minder goede kwaliteit waren dan de andere: sommige gedehydrateerd, niet voorbestemd ... Anders zullen we de oogst zien.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 10/06/18, 01:39

Andere plantages:
2018-06-06 19.55.56.jpg
meloenen
2018-06-07 08.34.31.jpg
Potimarron (we kunnen een naaktslak op de mosterd-bypass zien!)

Ik vraag (her) naar de grootte van deze groenten. Een pijp?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 298-gasten