Een plantaardige weide?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 29/05/18, 00:30

denis17 schreef: Uitvoering in het najaar, een periode die mij het meest gunstig lijkt.
Moindreffor schreef:als je groenbemesters kweekt is dat goed, dus leg het hooi later na het maaien van de groenbemesters rond februari, maart,
Did67 schreef:Feit blijft dat het meteen plaatsen ervan problemen oplevert. Begin van de ontbinding in hetzelfde jaar, met twee gevolgen: het "verdwijnen" van hooi dat zal ontbreken en het begin van de mineralisatie die zelfs tot nitrificatie kan gaan. Als gevolg hiervan kan onze “natuurlijke” tuin “vervuilend” worden: het toppunt ervan!
Kennelijk verschillen jullie meningen. Stomme vraag: waarom zou je het hooi niet pas 2 of 3 weken in de grond leggen voordat je met de oogst begint? Zoals het maaien van groenbemesters die in het voorjaar kort voor de teelt worden gemaaid... Sommige groenbemesters lijken ook een beetje op miniweides (grassen). Het enige verschil zou zijn dat, in het geval van hooi, de plant wordt gedroogd voordat de grond wordt bedekt met...?
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Een plantaardige weide?




par olivier75 » 29/05/18, 10:27

Om chafoin te zijn,
Hallo,
Sinds afgelopen voorjaar heb ik de luiaard stapsgewijs in de moestuin gezet en het hele jaar door hooi gelegd.
Voor mij, en met weinig achteraf bekeken, is er geen slecht moment om het hooi in te gooien.
Ik kon overwinterd hooi planten, planten en het hooi erop leggen (het ergste), het hooi plaatsen en er meteen in planten, planten of zaaien en het hooi geleidelijk toevoegen, etc. . Als elk moment zijn voor- en nadelen heeft, denk ik dat de vraag niet is “wanneer moet ik hooi strooien” maar “wanneer moet ik geen hooi strooien”.
Om te planten is er geen slecht moment. Je hebt alleen de waterreserve in je grond nodig om goed te zijn, ook al betekent dit dat je water moet geven voordat je gaat planten, en dat je moet hopen op goede stormen om het hooi ook te vullen.
Bij het zaaien, als het hooi een paar weken oud is, kun je de resten van het onkruid (de wortels) makkelijker verwijderen.
Om echt lui te zijn moet je de bos eerst uitrollen voordat je gaat planten, het verzamelen ervan vergt net als ik een zekere inspanning, grotendeels gecompenseerd, maar toch.
Het beste en de vijand van het goede! En vooral, door de technieken te mixen, besef ik in hoeverre: hoe meer hooi er is, hoe makkelijker het is. Mijn best overdekte moestuin heeft tussen het planten en oogsten vrijwel geen onderhoud nodig, hetzelfde geldt voor de watergift.
Olivier.
1 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 30/05/18, 00:55

olivier75 schreef:Om chafoin te zijn,
Hallo,
Het is waar dat het een beetje raar is om het zo te zeggen! Ik wilde gewoon dom chafoineren, maar ik had het e-mailadres verkeerd, dus daarna was de bijnaam al in gebruik, en omdat ik geen inspiratie had in de domheid, moest ik iets toevoegen en het werd dit! Maar uiteindelijk is het ook grappig...
Ja, bedankt voor deze feedback. Ik zie dat mijn hooi inderdaad vrij snel smelt. Ik denk dat ik er nog een ga kopen, er zijn genoeg stoeterijen in de omgeving...is het duur (in kleine hoeveelheden)?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 30/05/18, 09:36

Het materiaal is niet hetzelfde.

Ik denk dat hout, met zijn rijkdom aan vezels die aan de oorsprong liggen van "humusachtige stoffen", het verschil in structuur ("klonterig") verklaart... Maar ondanks zijn goede structuur, en ondanks zijn kleur, is het niet zeker dat het is rijk aan minerale elementen [als ik het heb over minerale elementen in de zin van voedingsstoffen voor de pante, gaat het over ionen in de bodemoplossing - die niet worden gezien, net zomin als het zout in het water wordt gezien!] . Veel commerciële potgronden zijn het product van het composteren van houtachtig afval van onze stortplaatsen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 30/05/18, 13:34

Did67 schreef:Het materiaal is niet hetzelfde.

Ik denk dat hout, met zijn rijkdom aan vezels die aan de oorsprong liggen van "humusachtige stoffen", het verschil in structuur ("klonterig") verklaart... Maar ondanks zijn goede structuur, en ondanks zijn kleur, is het niet zeker dat het is rijk aan minerale elementen [als ik het heb over minerale elementen in de zin van voedingsstoffen voor de pante, gaat het over ionen in de bodemoplossing - die niet worden gezien, net zomin als het zout in het water wordt gezien!] . Veel commerciële potgronden zijn het product van het composteren van houtachtig afval van onze stortplaatsen...

Mh mh... oké maar humusstoffen hebben wel een zichtbaar stoffelijk bestaan, wat is dat? Ik heb altijd moeite om te visualiseren waar we het over hebben als we het over humus hebben...
Bovendien zijn er op deze aarde nog steeds mineralen die het gevolg zijn van aerobe afbraak, de resultaten van primaire mineralisatie uitgevoerd door bacteriën, en dus mineralen die rechtstreeks door planten worden opgenomen (ook al zien we ze misschien niet).
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 30/05/18, 13:39

Ik heb aangegeven dat het een gemengde stapel is: houtachtig en bladeren of groene planten (ik kan de verhouding niet zeggen).
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 30/05/18, 13:59

Trouwens, wat zijn dan die witte stippen? We zien het ook in het zaaibed ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 30/05/18, 18:53

chafoin zijn schreef:Mh mh... oké maar humusstoffen hebben wel een zichtbaar stoffelijk bestaan, wat is dat? Ik heb altijd moeite om te visualiseren waar we het over hebben als we het over humus hebben...
Bovendien zijn er op deze aarde nog steeds mineralen die het gevolg zijn van aerobe afbraak, de resultaten van primaire mineralisatie uitgevoerd door bacteriën, en dus mineralen die rechtstreeks door planten worden opgenomen (ook al zien we ze misschien niet).


Het is niet eenvoudig. Ik leg in mijn boek uit dat het woord ‘humus’ altijd twee totaal verschillende betekenissen heeft gehad. Het internet maakt dus al bouillabaisses met wat duidelijk is, je kunt je voorstellen dat het niet duidelijk is!

- bodemkundigen (wetenschappers die bodems, de vorming en evolutie van bodems bestuderen) noemen "humus" de oppervlaktehorizon (laag) van onbewerkte grond, die hoofdzakelijk bestaat uit min of meer ontbonden plantenresten, organismen die deze afbreken...

- agronomen noemen humus (en ik zeg liever "humusstoffen" om verwarring te voorkomen) bestanddelen van de bodem; het zijn natuurlijke polymeren, dat wil zeggen zeer grote moleculen, gemaakt door samenstellingen van fenolen en andere organische moleculen; ze geven de bruin/bruin/zwarte kleur aan de vloeren en bovenal geven ze veel interessante eigenschappen; het zijn “colloïden”, dat wil zeggen moleculen met adsorberende eigenschappen; ze combineren met klei, een colloïde van minerale oorsprong, om een ​​klei-humuscomplex te vormen; ze houden water vast; ze behouden voedingsstoffen; zij onderhouden het leven...

Er zit maar een paar% humus in de bodem (2 tot 4%, geteld als droge stof).

Er zijn verschillende soorten, met verschillende kleuren en eigenschappen, oplosbaarheden: fulvinezuur, bruin humuszuur, grijs humuszuur, humine, enz.

Nou, ik heb hier 20 pagina's over geschreven, ik ga ze niet nog een keer nemen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 30/05/18, 18:54

chafoin zijn schreef:Trouwens, wat zijn dan die witte stippen? We zien het ook in het zaaibed ...


In het zaadbed van de commercial is het meestal zand, toegevoegd om het te verlichten ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 30/05/18, 19:19

:pijl: Bedankt, ik heb het gelezen, maar ik zag niet helemaal hoe humussubstanties in beeld werden gebracht...nu is het iets duidelijker: er is een notie van kleur. Mijn 2 landen zijn zwart, dus ze moeten een redelijk percentage bevatten...
:pijl: Zand! En hoe komt het dat ik ze onder mijn “compost” stapel vind?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 322 gasten