Een plantaardige weide?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 10/04/19, 16:05

Uiteindelijk besloot ik hooi in grote hoeveelheden te kopen. Ik dacht dat het een roundball was, maar nee, het is een megalaars!
DSC_0000134.jpg
DSC_0000134.jpg (35.63 KiB) 928 keer bekeken
Het werd gedetailleerd in 22 grote, goed verpakte deurmatten met een dikte van ongeveer 10 cm.
Het is hooi dat afkomstig is van de omliggende weilanden, dit keer ‘gecultiveerd’. Wat informatie van de boer: Zwenkgras, Boomgaardgras, Roggegras en Klaver. Ze onderhouden het gewoon met fosfor en potas. Dankzij een sensor op de balenpers worden de balen beschut opgeslagen bij een luchtvochtigheid van 16%.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 10/04/19, 16:14

Interessant :

a) Let op: deze ballen worden met “hoge dichtheid” geperst; Ik betwijfel of planten gemakkelijk door dit hooi zullen gaan als we het niet "beluchten". Voor de plantages maken wij een gat, geen probleem. Maar “bulbils” getransplanteerd via risico “stall”! EN ik vrees dat het moeilijk zal zijn om voren te "zagen"...

Misschien is de tactiek om de voegen van de zaailingen te volgen en in het midden van de rechthoeken te planten???

b) Over een tijdje zul je een angst kunnen bevestigen of weerleggen: twee mensen vertelden mij dat “gras op het hooi groeide” (wat ik nooit heb waargenomen); Ik vermoed raaigras, dat vrij grote oren heeft, die lijken op kleine tarwearen. In vochtige klimaten (de ene in Bretagne, de andere in de Belgische Ardennen) kan dit tot kieming leiden. Ik vroeg om details over de herkomst of gedetailleerde foto's van de oren, maar mensen gaven mij nooit antwoord.

Dit zijn wat wij "tijdelijke weiden" noemen, dat wil zeggen een "grasoogst" om voer van te maken...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 10/04/19, 16:27

Waarom “tijdelijk”?

Ik zal dit in de gaten houden voor ray gras.

Ik weet niet hoe ik het ga doen, ik heb al een paar deurmatten laten luchten om bepaalde delen van de moestuin op te vullen. In de wei laat ik voorlopig de deurmatten liggen met het idee om de grassen te doden want nu is het misschien wat laat, zeker gezien hoe dit voorjaar is begonnen, heel droog, weinig regen. Ik vraag het me nog steeds af, want het hooi zal ook moeten bederven! Als ik het op de deurmat laat liggen, denk ik dat het langer duurt...

Zolang de grond nat is, "pompt" het hooi water uit de grond en wordt het dus van onderaf afgebroken, toch? Het lijkt mij buitengewoon ingewikkeld om een ​​idee te krijgen en deze dekking te beheren.

Daarbij komt nog het feit dat ik het probleem van water geven nog steeds niet heb opgelost...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 10/04/19, 16:34

Omdat deze hooicultuur over het algemeen wordt afgewisseld met andere voedergewassen: maïs voor kuilvoer, peulvruchten (voor boeren die niet afhankelijk willen zijn van Braziliaanse soja)... En het wordt dus een cultuur als elke andere. De weide houdt het nog geen halve eeuw vol! Het wordt daarom ‘tijdelijk’ genoemd. Na 2, 3 of 4 jaar daalt de productiviteit, en dit komt in de rotatie terecht...
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Een plantaardige weide?




par phil53 » 10/04/19, 17:22

Ik ben een van degenen die sprak over het ontkiemen van zaden op hooi. De eerste keer dat ik uw uitleg las, was het een herinnering aan dit fenomeen die bij mij terugkwam. Een jaar lang verzamelde ik hooi aan de voet van een kleine, onvolgroeide boom vanwege de zeer arme grond op argelettes. Hij overleefde een droge zomer toen ik dacht dat hij verdwaald was. Maar destijds heb ik de verbinding niet gelegd.
Het volgende voorjaar groeiden er veel zaden op het hooi, dat nog steeds 10 cm dik was. Het was niet bepaald van roggenkwaliteit, maar een min of meer wilde weidemengeling.
Met de ervaring die ik nu heb heb ik er geen last van, als het zou gebeuren zou ik er weer wat hooi op doen en dat is geen probleem meer.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 10/04/19, 18:55

Oh ja, ik vergat 2 stukjes informatie:

360 kg

25 euro
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Een plantaardige weide?




par Moindreffor » 10/04/19, 20:31

Did67 schreef:Interessant :

a) Let op: deze ballen worden met “hoge dichtheid” geperst; Ik betwijfel of planten gemakkelijk door dit hooi zullen gaan als we het niet "beluchten". Voor de plantages maken wij een gat, geen probleem. Maar “bulbils” getransplanteerd via risico “stall”! EN ik vrees dat het moeilijk zal zijn om voren te "zagen"...

Misschien is de tactiek om de voegen van de zaailingen te volgen en in het midden van de rechthoeken te planten???

b) Over een tijdje zul je een angst kunnen bevestigen of weerleggen: twee mensen vertelden mij dat “gras op het hooi groeide” (wat ik nooit heb waargenomen); Ik vermoed raaigras, dat vrij grote oren heeft, die lijken op kleine tarwearen. In vochtige klimaten (de ene in Bretagne, de andere in de Belgische Ardennen) kan dit tot kieming leiden. Ik vroeg om details over de herkomst of gedetailleerde foto's van de oren, maar mensen gaven mij nooit antwoord.

Dit zijn wat wij "tijdelijke weiden" noemen, dat wil zeggen een "grasoogst" om voer van te maken...

Ik heb hooirollen op de bodem van mijn huis die op de weide zijn blijven liggen sinds ze zijn gemaakt, ik ben boos omdat al dit hooi verloren is gegaan en ik heb niets om het terug te halen, het ligt precies in het stroomgebied van drinkwater) en er groeit gras op, ik zal foto's voor je maken zodra ik eraan denk, en je zult kunnen zien wat er overbleef nadat een rol hooi een paar maanden op zijn plaats was blijven liggen, het is verbazingwekkend hoe snel het verdwijnt
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 10/04/19, 21:52

Ja, het ontleedt vrij snel, wat aantoont dat het een interessante dekking is, behoorlijk voedzaam, die snel genoeg vernietigt om de grond te voeden, maar ook niet te snel!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 11/04/19, 09:50

En nog een vergeten stukje informatie waar ik om vroeg: ze maaien 2 keer per jaar. Dit hooi dateert van juni/juli 2018.

Omdat natuurlijk weidehooi (dat ik in kleine balen van een andere boer heb gekocht) maar één keer wordt gemaaid, is het misschien meer celluloseachtig (later gemaaid? Ik heb er deze keer niet aan gedacht om naar de maaidatum te vragen), houtachtig en daarom interessanter voor de toename van het gehalte aan organische stof en paddenstoelen...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Een plantaardige weide?




par Moindreffor » 11/04/19, 09:58

chafoin zijn schreef:En nog een vergeten stukje informatie waar ik om vroeg: ze maaien 2 keer per jaar. Dit hooi dateert van juni/juli 2018.

Omdat natuurlijk weidehooi (dat ik in kleine balen van een andere boer heb gekocht) maar één keer wordt gemaaid, is het misschien meer celluloseachtig (later gemaaid? Ik heb er deze keer niet aan gedacht om naar de maaidatum te vragen), houtachtig en daarom interessanter voor de toename van het gehalte aan organische stof en paddenstoelen...

Dat denk ik ook, al lukt het zelfs op natuurweides thuis wel om 2 keer te maaien als de eerste vroeg in het seizoen gebeurt, op bepaalde percelen waar geen dieren komen grazen, het mag dus niet te droog zijn : Mrgreen:

de gecultiveerde weide lijkt mij, voor het weinige dat ik zie, eigenlijk behoorlijk groen gemaaid
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 359 gasten