Een plantaardige weide?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 12/10/18, 10:08

chafoin zijn schreef: Mh mh, maar leidt dit niet tot een vroegere en grotere kwetsbaarheid in het licht van de droogte, wanneer het (ongetwijfeld onvermijdelijke) gebrek aan water zich aandient?


Mijn antwoord was onvolledig. Je hebt gelijk om opnieuw te starten.

Vanuit het oogpunt van “oppervlaktewortelontwikkeling” denk ik (maar dit is slechts een overtuiging) dat dit niet veel zal veranderen. De tomaat zal gaan waar hij het voedsel vindt (en zoals ik al aangaf, bacteriën en mycorrhiza-schimmels waarschijnlijk ook).

Maar je hebt volkomen gelijk als je zegt dat tomaten ‘adventieve’ wortels produceren (wortels die aan de stengels groeien). Hoe meer stengel je in de grond stopt, desnoods door de basis neer te leggen, en hoe beter de plant geworteld zal zijn - of waarschijnlijk (maar ik gok nog steeds) mycorrhiza - en dus bestand is tegen droogte.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 12/10/18, 22:46

Ze waren daar.
2018-10-12 09.35.27.jpg
onder het hooi verschijnen verschillende cirkelvormige galerijen die verticaal de grond doorboren
anetica?


Vandaag heb ik helaas de indruk dat er niemand meer over is, behalve een paar hongerige, gedepigmenteerde kleine groentjes
2018-10-12 09.51.25.jpg
maat 5 cm max, de kop is een beetje groen
2018-10-12 09.51.25.jpg (395.93 KB) keer bekeken 1894
begaafde mensen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 13/10/18, 09:10

De galerijen zijn zeer waarschijnlijk het werk van de anecici. Als het droog was, bevonden ze zich in "diapauze" (opgerold tot een bal, in vertraagde toestand, om niet uit te drogen). Met de terugkeer van de luchtvochtigheid [nog steeds niet thuis; nog steeds prachtig weer!], er komt een periode van activiteit vóór de winterkou...

Ik weet niet hoe ik wormen direct kan herkennen. De twee op je foto zijn waarschijnlijk "endogés".

De "anecics", behalve met zaklamp bij vochtig weer rond 11 uur, zul je niet vaak zien: ze komen 's nachts naar buiten, eten, paren in het juiste seizoen en dalen wijselijk af naar de diepte, met een paar grassprietjes als voedsel met zich mee. . Dit is hun hele belang: dit is hoe ze de galerijen onderhouden. Het gemakkelijkst te herkennen zijn de gietstukken die ze achterlaten [de endogees eten het aarde-organische materiaalmengsel aan de voorkant en stoten het mengsel aan de achterkant af: hun galerijen zijn achter hen geblokkeerd].
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 13/10/18, 11:51

Ja, ik heb er nogal wat gezien - waarschijnlijk begiftigd - bijvoorbeeld in een van de kluiten "opgeblazen" aarde die ik associeer met veldmuizen.

Heeft u (en andere lezers) tekenen van regenwormen in uw huis? Ik zie deze galerijen, maar ik zie momenteel niet echt gietstukken (ik ga vanavond rond 11 uur kijken), maar misschien is de aarde nog steeds te droog en de temperaturen te hoog. Ook hier, afgezien van een eerste regenachtige episode, nog steeds weinig water en zomerse temperaturen (vandaag 29° aangekondigd!). Hoe komen wormen uit de diapauze? Ik ga terug naar Bouché om te kijken of hij erover praat, maar ik denk het niet...

Als gevolg hiervan is de grond zo hard dat ik de neiging heb om terug te keren naar mijn oude reflexen: ik geef overvloedig water nadat ik het hooi heb verwijderd, ik rasp, ik klauw en ik verkruimel nog met de hand voordat ik ga zaaien.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 13/10/18, 12:02

Dat is het, ik vond het in Bouché (Regenwormen en mannen, die ik een paar dagen geleden heb afgerond): de diapauze eindigt wanneer de interne klok aangeeft dat de nachten lang genoeg zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 25/10/18, 09:41

Wat nieuws over woelmuizen. Er is geen foto.
2018-10-12 10.14.45.jpg
De galerij parkeert verticaal vlak langs de wortel: een soort drive-in?


Zo ziet een relatief dure vaste plant eruit in een groot tuincentrum.
2018-10-13 11.15.16.jpg
Staat physalis op de lijst van planten waar woelmuizen van houden?
Ik begreep niet waarom hij meer dan alleen maar begroeid was en geen vruchten voortbracht... Bij het optillen van het hooi: de plant staat op een molshoop (zeker van een veldmuis).
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 25/10/18, 09:54

Altijd de woelmuizen. Het lijkt erop dat ik steeds beter begin te begrijpen hoe ze werken: net als parasitaire schimmels prikken ze de plant door (door een beetje aan de wortels, de jonge wortels?) te knabbelen, zonder zo ver te gaan dat ze sterven, omdat ze dienen als hun voogd, eet.
2018-10-14 15.24.12.jpg
De bieten worden volledig omgedraaid op de verse molshoop.
De groente wordt niet aangetast, maar de wortels wel – zo stel ik me voor – waardoor de groei van de plant stagneert. Voor mijn knolselderiewortel lijkt het zelfs nog ernstiger omdat het erop lijkt dat het ondergrondse deel van de groente, degene die we consumeren, geen "appel" is, zozeer zelfs dat ik geloof dat ik echt niets te eten zou hebben, terwijl ik dat wel kon. eet (kleine) bieten (of zelfs bieten!).
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 25/10/18, 10:09

Een foto van de twee tomatenplanten. Degene die was aangevallen door ik weet niet wat kreeg zoveel kracht terug dat hij de ander inhaalde die in een betere gezondheid verkeerde.
2018-10-13 11.08.57.jpg
Het is de rechter, die produceert zelfs grotere tomaten.

Ter vergelijking met foto's van dezelfde opnames in augustus zoals deze:
toebehoren
2018-08-04 12.29.14.jpg
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 25/10/18, 10:17

De zaailingen zijn zeer recalcitrant. Ik heb het gevoel dat ik grote hoeveelheden zaden (en moeite) heb verspild. Rogge en spinazie kwamen nauwelijks omhoog, of ze nu in rijen werden gezaaid of in de vollegrond. Vorig jaar had ik hetzelfde probleem met rogge, maar dit jaar lijkt het erger te zijn.

Alleen de bonen (en de wikke die met de rogge werd gemengd) komen eruit, en zelfs heel gemakkelijk lijkt mij.
2018-10-24 14.52.49.jpg
Eerste rij bonen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 26/10/18, 01:12

chafoin zijn schreef:Een foto van de twee tomatenplanten. Degene die was aangevallen door ik weet niet wat kreeg zoveel kracht terug dat hij de ander inhaalde die in een betere gezondheid verkeerde.2018-10-13 11.08.57.jpg
Ter vergelijking met foto's van dezelfde opnames in augustus zoals deze:


Inderdaad prachtige veerkracht....die laat zien dat niets ooit verloren gaat...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 178-gasten