Een plantaardige weide?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 03/09/18, 02:48

Een geweldige beloning :!:
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Een plantaardige weide?




par Moindreffor » 03/09/18, 08:25

Oké, beloont dat je niet barensnood : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 03/09/18, 09:52

Zeer groene groenten, een teken van afwezigheid totaal van "stikstofgebrek" !!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 03/09/18, 11:03

Did67 schreef:Zeer groene groenten, een teken van afwezigheid totaal van "stikstofgebrek" !!!
Ja voor dit bed van bieten en snijbiet. Ik merkte dat mijn snijbiet en mijn zuring veel mooier waren dan voorgaande jaren. Elders stelde ik mezelf de vraag, zoals hier aan de prairiekant:
2018-09-02 11.54.05.jpg
de meloen side slakken!
De bladeren zijn echt pitchounes
Voor deze meloen herinner ik me niet zo goed, maar ik denk dat ik het hooi echt heel laat heb gelegd, van styling tot planten. Kan dit spelen?

En niet ver van de meloen:
2018-09-02 11.56.06.jpg
butternuts in afwachting van de oogst
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Een plantaardige weide?




par Moindreffor » 03/09/18, 11:36

ja net als ik, je was uitgehongerd voor stikstof op dit type gewas, ik ook laat hooi opzetten rond maart en op valse BRF, met het droge weer geen grasmaaien om het gebrek aan stikstof te compenseren

Ik gaf naïef net aan de voet van de planten water, toen realiseerde ik me eindelijk dat als ik mijn hooi wilde mineraliseren, het ook water moest krijgen, dus schakelde ik over op oppervlaktewater en het begon op te stijgen, met de terugkeer van een paar stormen, temperatuurdaling, versnelde mineralisatie, ik heb net mijn eerste komkommer van meer dan 20cm lang geoogst, zo lang had ik er nog nooit een gehad, kortom een ​​komkommer die op een komkommer lijkt en niet op een grote augurk

mijn courgettes zijn dit jaar ook zwak, minimale oogst, en bladeren die lichtgroen zijn gebleven, ik heb de fout gemaakt om deze hebzuchtige te planten waar ik de meest valse BRF had neergezet, dus ook daar had ik een grote honger naar stikstof

mijn fouten zijn voornamelijk te wijten aan een gebrek aan reflectie door het gebrek aan beschikbaarheid van mijn grijze massa bezig met het managen van andere problemen, met vakanties en rust, ik heb de retrospectieve analyse kunnen doen en daardoor kunnen verifiëren dat wat er moest gebeuren goed is gegaan , Ik hoop volgend jaar meer beschikbaar te zijn voor mijn moestuin
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 03/09/18, 23:18

Moindreffor schreef:mijn fouten zijn voornamelijk te wijten aan een gebrek aan reflectie door het gebrek aan beschikbaarheid van mijn grijze massa bezig met het managen van andere problemen, met vakanties en rust, ik heb de retrospectieve analyse kunnen doen en daardoor kunnen verifiëren dat wat er moest gebeuren goed is gegaan , Ik hoop volgend jaar meer beschikbaar te zijn voor mijn moestuin
Ja, het valt niet te ontkennen dat het tijd kost in de moestuin, niet altijd om groot werk te doen (zoals zaaien, planten...) maar je moet in ieder geval het leven van de planten volgen tijdens hun ontwikkeling (bijvoorbeeld om de kleine veranderingen die elkaar opvolgen...)

Vraag over grijze stof, ik realiseerde me net dat ik te veel tomaten heb geplant zonder op de vroegheid van de variëteiten te letten. We kunnen zelfs zeggen dat het een factor is waar ik nauwelijks rekening mee hield...Ik plantte wat ik kreeg of de commerciële planten die ik veelbelovend vond...Fout!
Als gevolg hiervan groeiden mijn paar vroege plannen (ik weet niet waarom) en begonnen de meeste van mijn tomaten half augustus te rijpen. Ik dacht dat het kwam door de hittegolf en het gebrek aan water, maar bovenal... het was normaal aangezien ik net heb gecontroleerd of de Roma, de Saint Pierre en de Cœur de boeuf half laat of laat zijn!

Moraal: als ik beter rekening had gehouden met vroegheid, had ik een maand eerder tomaten kunnen hebben!

Een les voor volgend jaar...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Een plantaardige weide?




par Moindreffor » 04/09/18, 09:06

chafoin zijn schreef:
Moindreffor schreef:mijn fouten zijn voornamelijk te wijten aan een gebrek aan reflectie door het gebrek aan beschikbaarheid van mijn grijze massa bezig met het managen van andere problemen, met vakanties en rust, ik heb de retrospectieve analyse kunnen doen en daardoor kunnen verifiëren dat wat er moest gebeuren goed is gegaan , Ik hoop volgend jaar meer beschikbaar te zijn voor mijn moestuin
Ja, het valt niet te ontkennen dat het tijd kost in de moestuin, niet altijd om groot werk te doen (zoals zaaien, planten...) maar je moet in ieder geval het leven van de planten volgen tijdens hun ontwikkeling (bijvoorbeeld om de kleine veranderingen die elkaar opvolgen...)

Vraag over grijze stof, ik realiseerde me net dat ik te veel tomaten heb geplant zonder op de vroegheid van de variëteiten te letten. We kunnen zelfs zeggen dat het een factor is waar ik nauwelijks rekening mee hield...Ik plantte wat ik kreeg of de commerciële planten die ik veelbelovend vond...Fout!
Als gevolg hiervan groeiden mijn paar vroege plannen (ik weet niet waarom) en begonnen de meeste van mijn tomaten half augustus te rijpen. Ik dacht dat het kwam door de hittegolf en het gebrek aan water, maar bovenal... het was normaal aangezien ik net heb gecontroleerd of de Roma, de Saint Pierre en de Cœur de boeuf half laat of laat zijn!

Moraal: als ik beter rekening had gehouden met vroegheid, had ik een maand eerder tomaten kunnen hebben!
Een les voor volgend jaar...

Ik vermijd de late omdat de meeldauw ze vaak ruim voor de oogst decimeert, voor volgend jaar voor de tomaten, het zijn kamerplanten van de vroege, half mei getransplanteerd met een reeks in back-up, meer uit elkaar geplant en op steunen 2D en niet langer gewoon verticaal
voor courgettes, pompoenen, komkommers, en ik denk augurken, een serie in emmers en maat van de voeten en een serie direct in de grond en ook hier veel eerder verplanten
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 17/09/18, 18:50

Na een goede oogstfase en terwijl het late seizoen prachtig maar wanhopig droog is (ik moet weer water geven), zijn mijn tomaten zwaar beschadigd door groene insecten http://www.terrevivante.org/475-la-punaise-verte.htm het lijkt.

Dit is wat het kan doen:
2018-09-16 18.56.01.jpg
kleine tomaat geteisterd, de vruchten groeien slecht en zijn soms doorboord...


Ze vallen een beetje van alles aan (vooral tomaten, bonen, paprika's...). Ik verwijder ze met de hand, maar het is behoorlijk irritant om deze puinhoop te zien.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 18/09/18, 21:12

Een ander probleem of is het hetzelfde: de schil van tomaten verhardt. We zien in het midden van de lederhuid een witachtig gedeelte.
2018-09-18 10.50.01.jpg
2018-09-18 10.50.01.jpg (443.47 KB) keer bekeken 1926
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 19/09/18, 01:17

chafoin zijn schreef:Na een goede oogstfase en terwijl het late seizoen prachtig maar wanhopig droog is (ik moet weer water geven), zijn mijn tomaten zwaar beschadigd door groene insecten http://www.terrevivante.org/475-la-punaise-verte.htm het lijkt.

Dit is wat het kan geven: 2018-09-16 18.56.01.jpg

Ze vallen een beetje van alles aan (vooral tomaten, bonen, paprika's...). Ik verwijder ze met de hand, maar het is behoorlijk irritant om deze puinhoop te zien.


Ik had er genoeg in de Vaucluse.

Hebben de producten die in de wijnstokken zijn gedumpt de roofdieren gedecimeerd?

Dat gezegd hebbende, ik heb ook tevergeefs onderzoek gedaan naar de roofdieren van bedwantsen...

Weet je ervan, afgezien van een parasiet, geloof ik...

Kortom, die zijn er hier niet en dat is maar goed ook want het is waar dat ze gretig de tomaten opzuigen.

Je doet net als mijn grootvader, je stopt ze in zakken.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 286 gasten