Een plantaardige weide?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 09/08/18, 21:36

De tomaten moeten nog groeien Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 10/08/18, 22:44

nico239 schreef:De tomaten moeten nog groeien Beeld
Ja...heb jij hetzelfde probleem? Een beetje alsof de plant al een paar weken versteend was! Ik denk dat boven de 35° de planten “stoppen” en als het ware vegeteren. Misschien is het erger dan het gebrek aan water... Nu heb ik de indruk dat het opnieuw begint
2018-08-10 19.56.03.jpg
Eindelijk de kleur rood in de moestuin!
maar met als het ware een posttraumatische traagheid! Dit geeft ons een beetje een idee van de problemen die tuinders over een paar jaar te wachten staan! (En ook dit jaar hadden we het geluk dat we deze regenachtige lente hadden!) Soms denk ik erover om systemen van hangroosters of hangplanten boven de gewassen te maken om de zon een beetje te filteren, zoals in Vietnamese moestuinen...
http://mediatheque.francophonie.org/Potager-Tam-Dao-Vietnam-2003.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 11/08/18, 01:03

Oh nee, buiten is het sowieso veel erger want in de kas is alles normaal.

Te veel water?
Te koude nachten?

Of gewoon planten gekocht die zich buitenshuis slecht aanpassen en beter in de kas.

Want de enige plant die is ontkiemd na dit onbedoelde zaaien doet het uitstekend.... HE en zijn eerste tomaat beginnen uit te komen.

Vraag mij niet wat ik komend seizoen ga doen: direct zaaien en PUNT BARRE en wat er ook gebeurt.

Maar ik heb TEVREDENHEID nee maar, afgezien van de aardappelen, (oogst gaat verder) heb ik de knoflook geoogst: geweldig, maar ik zal er nog een keer over praten....
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 11/08/18, 12:50

nico239 schreef:Oh nee, buiten is het sowieso veel erger want in de kas is alles normaal.
Waren het dezelfde shots buiten als binnen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 11/08/18, 14:13

chafoin zijn schreef:
nico239 schreef:Oh nee, buiten is het sowieso veel erger want in de kas is alles normaal.
Waren het dezelfde shots buiten als binnen?


Ja natuurlijk, afkomstig van dezelfde producent...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 11/08/18, 14:52

nico239 schreef:
chafoin zijn schreef:
nico239 schreef:Oh nee, buiten is het sowieso veel erger want in de kas is alles normaal.
Waren het dezelfde shots buiten als binnen?


Ja natuurlijk, afkomstig van dezelfde producent...
En zelfs de plantomstandigheden (grond, water, enz.) Buiten, heb je het over de planten die ik me herinner, geplaatst in de met gras begroeide omgeving van de weide?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 12/08/18, 12:54

Eén van de successen in de moestuin dit jaar: paprika.
2018-08-10 19.17.49.jpg
Aan de voorkant, nog groen, een plant met hete pepers van het vogeltype
Rondom: espelettepeper
2018-08-10 19.18.06.jpg
Espelette-pepers van dichtbij
Achter: paprika's uit de heide
De heidepaprika is zo klein als een paprika, maar heeft eigenlijk de smaak en kleur van een groene paprika. Rauw is het erg lekker in salades of gebakken!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 14/08/18, 01:19

Leuk... en explosief, denk ik : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 15/08/18, 00:41

nico239 schreef:Leuk... en explosief, denk ik : Mrgreen:
Ja...voor vogelpeper (ik maak een pittige olie met knoflook, zoals pizza-olie). Espelette-peper wordt in Baskenland een beetje als peper gegeten, waardoor hij prikt maar niet verbrandt (tenzij hij wordt verwarmd). Wat de paprika uit de heide betreft, deze prikt helemaal niet, het is meer een kleine paprika.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 02/09/18, 23:39

Hier is eindelijk de “gezegende” oogsttijd. Mijn tomatenplanten staan ​​nu op volle toeren en profiteren van dit opmerkelijke einde van de zomer.
2018-09-02 11.13.56.jpg
een Roma-plant vóór de oogst
Ik heb dan weer grip op mijn tijd... Ik heb vandaag zo'n vijftien kilo tomaten geplukt! :schok:
2018-09-02 13.19.45.jpg
achter: Roma of gelijkwaardig ras en paprika
voor St Pierre en rode snijbiet aan de linkerkant en een verscheidenheid aan Landes
Ik denk dat we de effecten van de mozaïekziekte linksboven op sommige vruchten kunnen zien, en ik heb verschillende tomaten met zwarte onderkant aan de basis van de planten laten staan. Ik heb eindelijk een paar puistjes, maar over het algemeen ben ik best tevreden, vanavond en morgen: coulis uit blik. Ik heb nog nooit zoveel tomaten gehad, denk ik... Het moet gezegd worden dat ik er nog nooit zoveel (zo'n 35 planten) heb geplant. Naar mijn mening over dit onderwerp moet je de kritische drempel overschrijden die je in staat stelt om ondanks de onvermijdelijke mislukkingen nog steeds een goede hoeveelheid oogsten te hebben (wat mij betreft heb ik bijna tien planten die echt zijn gegroeid en als gevolg daarvan hebben zeer weinig productie en tomaten van lage kwaliteit). Sterker nog, je moet in zekere zin zelfs ‘te veel’ planten. Als er "extra" is, dan is het een genoegen om wat aan vrienden te kunnen aanbieden...

Ik heb ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om paprika's en chilipepers, snijbiet ("groene Paros" en "rode snijbiet"), rode bieten en aardappelen te oogsten (einde oogst, behalve die van de weide die nog wat blad hebben...), mijn alleen meloen (weer mislukt, de naaktslakken vielen hem zoals gewoonlijk aan zodra hij suiker begon op te nemen - dus lang voordat hij rijp was! -)
2018-09-02 13.24.03.jpg
aardappelen, snijbiet, bieten en meloen


Andere vruchten wachten om te rijpen...
2018-09-02 11.26.35.jpg
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 354-gasten