Een plantaardige weide?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 29/07/18, 22:42

Enkele zomerfoto's....

Tuinzijde :
2018-07-28 10.46.26.jpg
Aardappelen: onderaan Charlottes, voor Binje

Ik heb de charlottes opgehaald: ongeveer 6 kg. Vóór de pdt werd anders verbouwd: ophopen voordat het hooi werd toegevoegd. De pdt droogde daarom sneller uit zonder ophoping, wat logisch lijkt (minder beschermd door de aarde)... we zullen zien wat de opbrengst en kwaliteit zijn.

Weidezijde:

2018-07-28 15.38.26.jpg
Weidebord: voor aubergine, snijbiet, maïs, achter onbegraven aardappelen en tomaat
Deze aardappelen zijn uiteindelijk weggegaan ondanks "extreme" omstandigheden: lelijke zaden en laat onder het hooi gelegd... Ze vertonen een minder uitpuilende, langzamere ontwikkeling dan elders, maar misschien wel evenwichtiger: ze hebben niet geleden onder de aanval van meeldauw, de stengels ( hoewel fijner) zonk minder dan elders. Nog een opmerking: er lagen ook aardappelen vooraan, maar die kwamen er nooit uit. Daarom heb ik de andere groenten in de gaten getransplanteerd. Op deze plek had ik een veel snellere voorbereiding gemaakt tijdens het maaien van de weide, terwijl ik het gras eigenlijk heel kort had afgesneden en over het oppervlak had gekrast om de mossen aan te tasten. Waar de pdt wel opkwam, deden ze dat naast het hooi en/of met een beetje hulp van mij. Ik heb deze plank nog steeds geen water gegeven, behalve een keer een paar slasoorten en de snijbiet. Toch lijkt het niet al te veel last te hebben van de droogte.

2018-07-28 15.38.51.jpg
Melon
Dit is het enige plan dat uiteindelijk is uitgevoerd (de andere 2 lek aan de tuinzijde). De bladeren zijn erg groen, ondanks een nogal schraal uiterlijk (we kunnen een klein vruchtje zien aan de basis)! Zal ik ooit een schone meloen kunnen eten?

2018-07-28 15.39.04.jpg
Tomaten
De drie planten hierboven vegeteren eerder meer dan minder (vergeleken met die bij de aardappelen), maar als ik me hun planten herinner...! (zie hierboven in het draadje)

2018-07-28 15.42.53.jpg
Andere tomaten en pompoen misschien
Boven is beter, maar de locatie is anders, meer in de schaduw en de beplanting later. Misschien speelde de kleinere afstand ook een rol... Maar ook hier zou ik niet veel hebben ingezet op deze plannen die op het laatste moment door een buurman zijn gemaakt en gegeven!
2018-06-06 19.39.42.jpg
naar de beplanting!

De planten vertonen nu tomatenbladeren van mooie proporties en mooi groen, maar ze groeien niet veel en er zijn relatief weinig vruchten, dus ik wacht nog steeds ongeduldig om mijn eerste tomaat (behalve de kerstomaat) te eten ...!
2018-07-28 15.43.13.jpg
uitzicht vanaf de andere kant
Conclusie: directe prairie in extreme fenocultuur, het “werkt” maar je moet geen haast hebben!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 30/07/18, 10:01

chafoin zijn schreef:Conclusie: directe prairie in extreme fenocultuur, het “werkt” maar je moet geen haast hebben!


1) Inderdaad!

2) Ik ben verrast door het "donkergroene" aspect van je groenten, maar inderdaad door de "weinig vruchten"...

Dit doet mij denken dat:

a) het nitrificeert massaal – misschien zelfs te veel! Of beter gezegd, voordat het droog was, nitrificeerde het massaal...

b) als gevolg daarvan groeit het te veel richting de vegetatieve fase en niet genoeg richting de bloeifase

c) ...waaraan kan worden toegevoegd dat het gebrek aan water ervoor zorgt dat bepaalde groenten de fruitmuze beperken!

Daar bevinden we ons in de interpretatie van wat we zien: geen zekerheid, alleen “we staan ​​onszelf toe om na te denken”.

Als je water hebt, probeer dan "alle dingen gelijk blijven": geef elke andere voet water en kijk maar!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 30/07/18, 19:09

Ja waarom niet ik ga het proberen... Echt nieuw is het niet, ik had voorgaande jaren altijd de indruk dat er een teveel aan stikstof in deze grond zat: een sterke ontwikkeling van de bladeren ten nadele van bloemen (waarvan er veel opgedroogd, ik weet niet of het verband houdt) en dus fruit. Zou de kleinere omvang dezelfde oorzaak kunnen hebben? Kan een teveel aan stikstof worden gecompenseerd door een groter aandeel bladachtig koolstofhoudend materiaal dat door mulchen wordt toegevoegd? Maar hier zijn enkele andere foto's die een beetje tegenwicht bieden:

Tuinzijde
2018-07-28 15.39.51.jpg
Rome
Hier zien we nog de prachtige kleur en grote bladeren van de Roma maar hier is de vruchtproductie helemaal correct. Wat de maat betreft, ik weet niet waarom, maar ik heb het gevoel dat ze tegen een glazen plafond botsen!
2018-07-28 15.39.39.jpg
voor Charlottes aan het einde van hun leven om geoogst te worden
achter tomaten (2 runderharten en daarna de Roma)
Het meest verrassende zijn deze twee Beef Hearts ernaast, die hoog opliepen met kleine blaadjes, allemaal opgerold, bijna verdord en lichtgroen, zodat ik eerst dacht dat ze een gebrek aan water hadden... maar nee, dat is het niet. . En dan ook nog eens aan de fruitkant! Wat een verschillen! Onder invloed van de nieuwe informatie en metingen over paddenstoelen lijkt het erop dat de runderharten geen paddenstoelen hebben gevonden! Maar goed, het is waarschijnlijk iets anders, ik zie niet in waarom, a priori! Paddestoelen selecteren geen variëteit, denk ik! Heb jij ooit zulke verschillen opgemerkt tussen twee soorten/planten?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 30/07/18, 20:15

chafoin zijn schreef:Het meest verrassende zijn deze twee Beef Hearts ernaast, die hoog opliepen met kleine blaadjes, allemaal opgerold, bijna verdord en lichtgroen, zodat ik eerst dacht dat ze een gebrek aan water hadden... maar nee, dat is het niet. . En dan ook nog eens aan de fruitkant! Wat een verschillen! Onder invloed van de nieuwe informatie en metingen over paddenstoelen lijkt het erop dat de runderharten geen paddenstoelen hebben gevonden! Maar goed, het is waarschijnlijk iets anders, ik zie niet in waarom, a priori! Paddestoelen selecteren geen variëteit, denk ik! Heb jij ooit zulke verschillen opgemerkt tussen twee soorten/planten?


Nou ja, de authentieke "coeur de boeuf" heeft altijd dat verdorde uiterlijk, opgerold, onvolgroeide bladeren... In eerste instantie was ik ook verrast. En ik raakte eraan gewend. Dit jaar weer. In de kas ziet ze er al 2 maanden uit alsof ze dood wil. En produceert nog steeds. En zelfs grote vruchten!!!

Vanmorgen gefotografeerd, precies in het midden van de afbeelding [aan de linkerkant is het takje een van de vele takken van een "vals hart van rundvlees", een F1-hybride genaamd Corazon, die de "lange levensduur" -kiem heeft die dit geeft het heeft een hardere huid en maakt transport over lange afstanden mogelijk. In dit opzicht is het twee keer zo geweest dat ik bezoekers die hier verbleven, een gerecht van Corazon liet proeven, zonder vooraf iets te zeggen, behalve: "het is een test, vertel me wat je ervan vindt" - en beide families vonden het is "goed" tot "zeer goed", een "smaak die een beetje laat ontstaat"]:

DSC_0111.JPG



[Ik weet niet of echte runderharten niet mycorrhiseren! Ik stelde mezelf ook de vraag. Maar ik denk het niet. Ik denk dat het meer hun "algemene verschijning" is, dat is het. Omdat ze goed bewaterd zijn, dus zonder gebrek aan water, zien ze er nog steeds verbijsterd uit!!!]

http://www.tomatofifou.fr/recherche-var ... 329-detail

Let in het voorbijgaan op de overvloed aan verschillende “runderharten”:

https://essembio.com/categories/243-coeur-de-boeuf
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Een plantaardige weide?




par Moindreffor » 30/07/18, 20:49

chafoin zijn schreef:Hier zien we nog de prachtige kleur en grote bladeren van de Roma maar hier is de vruchtproductie helemaal correct. Vanwege het formaat weet ik niet waarom, maar ik heb het gevoel dat ze tegen een glazen plafond botsen!2018-07-28 15.39.39.jpg Het meest verbazingwekkende zijn deze twee Coeur de boeuf, met zijkant, die hoog omhoog gingen met kleine blaadjes, allemaal opgerold, bijna verdord en lichtgroen, zodat ik eerst dacht dat ze geen water hadden... maar nee, dat is het niet. En dan ook nog eens aan de fruitkant! Wat een verschillen! Onder invloed van de nieuwe informatie en metingen over paddenstoelen lijkt het erop dat de runderharten geen paddenstoelen hebben gevonden! Maar goed, het is waarschijnlijk iets anders, ik zie niet in waarom, a priori! Paddestoelen selecteren geen variëteit, denk ik! Heb jij ooit zulke verschillen opgemerkt tussen twee soorten/planten?

de roma is een laatbloeier en hij is bossig, hij groeit niet oneindig in de hoogte, ik herinner me de term niet, dus als je de hebzuchtige afsnijdt, ontneem je jezelf een goede oogst
Ik wil geen valse runderharten meer kweken die niet erg productief zijn, weinig vrucht aan de stengels die heel hoog moeten klimmen, hun altijd dorstige uiterlijk is kenmerkend. Vorig jaar had ik dezelfde (ik had de poten gekregen) hier heb ik Ik denk dat ik Krimzwarte, hele mooie vruchten heb die rood beginnen te kleuren
de variëteitkeuze is belangrijk, voor mij in het noorden zal het vroeg of heel vroeg zijn, of heel vroeg zaaien en een of zelfs twee transplantaties voordat ik de tuin in ga, en ook een andere manier om het gewas te laten groeien
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 31/07/18, 17:18

Probleem!
Ik besloot gisteravond om water uit de put te gaan halen. En nu krijg ik een dode grijze muis in mijn gieter vol water. Ik kon het niet goed zien, maar ik heb de indruk dat er diep van binnen anderen zijn.

Vraag : kan ik dit water gebruiken om de moestuin water te geven?

De muis was niet verteerd, zeker gezien de kou van het water, maar ik vraag me toch af: loop ik niet het risico de groenten te besmetten als de muis ziek zou zijn?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 31/07/18, 17:27

Moindreffor schreef:de roma is een laatbloeier en hij is bossig, hij groeit niet oneindig in de hoogte, ik herinner me de term niet, dus als je de hebzuchtige afsnijdt, ontneem je jezelf een goede oogst
Ik wil geen valse runderharten meer kweken die niet erg productief zijn, weinig vrucht aan de stengels die heel hoog moeten klimmen, hun altijd dorstige uiterlijk is kenmerkend. Vorig jaar had ik dezelfde (ik had de poten gekregen) hier heb ik Ik denk dat ik Krimzwarte, hele mooie vruchten heb die rood beginnen te kleuren


1) Roma is een tomaat met “bepaalde groei”. Dit gen werd geïntroduceerd in “industriële” tomaten, zodat alles kon rijpen en geoogst kon worden door “maaidorsers”. De meeste erfstuk- of moderne tomatenvariëteiten groeien onbepaald. Zolang de kou (of ziektes) hen niet doodt, groeien ze...

2) Je bent verwarrend: het is het authentieke runderhart dat "zacht" is (het is zelfs zijn handtekening). De neppe zijn “perfect”. Zie de foto's die ik heb geplaatst, ik weet niet meer waar... De tak van de valse is "perfect"; de takken van de echte zijn “zacht”.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 31/07/18, 17:33

chafoin zijn schreef:
De muis was niet verteerd, zeker gezien de kou van het water, maar ik vraag me toch af: loop ik niet het risico de groenten te besmetten als de muis ziek zou zijn?


Knaagdieren kunnen vectoren zijn van bepaalde ziekten die zeker zeer zeldzaam zijn, maar uiterst saai (leptospirose en dergelijke), zeer moeilijk te behandelen.

Ik zou dus geen water geven op planten, of aan de basis, met risico op projecties op de groenten.

Aan de andere kant denk ik dat door de aarde water te geven (bijvoorbeeld via een vore of een geul; je maakt een "anti-corruptie" opvangbak = een klomp hooi, je giet er doorheen en dan drijf je het water naar je voeten toe ; maak je geen zorgen, ondergronds zullen mycorrhiza's en wortels ervoor zorgen dat ze worden hersteld...), zonder contact met groenten, zullen ze je behouden. Ik ben niet op de hoogte van ziekten die de ‘soortbarrière’ tussen dieren en planten overschrijden...

Dit is alleen mijn mening.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 08/08/18, 23:25

Een toepassing van haagwinde in de moestuinAls je geen stropdas hebt om je tomaten of andere groenten mee te binden, sla dan twee vliegen in één klap! Snoei de haagwinde die op dit moment goed groeit: kies vrij dikke strengen die een beetje bruin, rood zijn of scheur de vlechten van meerdere strengen, wat de winde zelf niet nalaat. Scheur het blad af en gebruik de uiteinden van de aldus gestripte trossen om de tomaten op te zetten (maak 3 eenvoudige knopen).
2018-07-09 18.48.22.jpg
Net als rieten zal winde uitharden als het droogt en je groenten op hun plaats houdt!
Het kost niets, het is duurzaam, het is ecologisch, het schaadt de groenten niet: waar vragen de mensen om?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Een plantaardige weide?




par Moindreffor » 09/08/18, 18:01

Dan zal ik wat winde moeten zaaien : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 351-gasten