Nieuwe Lazy Potager in de 37

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par Did67 » 02/05/18, 10:58

Voor de winde, vergis je niet over de diagnose: hij was er eerder, maar geïrriteerd zag hij zichzelf minder ... Nu storen we hem niet meer, en daarom is hij "schitterend" (vooral omdat ook hij er baat bij heeft) vruchtbaarheid!).

Als extra "tool": gemeenschapsblikjes. Het principe is om de reserves in de wortelstok "leeg te maken", het is noodzakelijk om hem veel biomassa te laten produceren uit zijn reserves ("witte spaghetti"), zonder hem tijd te geven om zijn bladeren te verspreiden om de voorraad aan te vullen ... Onthoud dat het allemaal werkt als een elektrische auto: elke keer dat hij "witte spaghetti" bouwt, is het alsof je aan het rijden bent - je trekt aan de batterijen. Elke keer dat hij erin slaagt zijn lakens uit te spreiden, laadt het op ... Als hij trekt en we geven hem geen tijd om op te laden, zijn de batterijen leeg!

Dus als je eenmaal de "plekken" hebt gezien waar de winde tevoorschijn komt, zet je er een doos (of een zwarte emmer, of een ondoorzichtige bloempot) op en het "draait, draait, draait ..." door erop te tikken. reserves ... Van tijd tot tijd verwijder je de spaghetti, die je aan de oppervlakte composteert!

Voor degenen die plaats hebben: ik was gisteren bij een "permaculteur die bedekt met hooi" (professioneel) - of "phenoculteur en buttes" -; het heeft prachtige heuvels bedekt met allerlei soorten planten, salades, kool, uien, tomaten ... En geen schade door slakken ... Het was vorig jaar een weide. Het wonder: hij had een omheining gemaakt en het hele einde van de zomer en herfst zwierven zijn Indiase loopeenden ... Ze roeiden de slakken uit. Ze legden geen eieren. Geen slakken, geen slakken, enz ...
1 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par guibnd » 02/05/18, 16:12

Ik herinner me dat ik vóór "hooi", enkele jaren toen ik op kale grond aan het cultiveren was, een groot aantal kleine zwarte naaktslakken had die zelfs mijn uien en sjalotten aten! salades praten er niet eens over!
Ik weet niet zeker of het erger is met hooi (of beter dan slakken).
en mijn kippen, ze zijn kieskeurig, ze eten zelfs geen slakken zo veel dat ze gevuld zijn : Cheesy:
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par Did67 » 02/05/18, 18:59

Hoe dan ook, in mijn kas, waar een deel in kale grond bleef omdat ik salades had overgeplant, dus heb ik deze herfst-winter niet herladen, het is aan deze zijde die ik vond de meeste naaktslakken, en de grootste! En de grootste schade!

Ik denk dat er soms een compleet illusie-effect is: in het algemeen, wanneer we de manier waarop we cultiveren veranderen, en dat we van tuinieren naar kale grond gaan (en helemaal niet biologisch - vaak!), In typisch tuinieren "permacultuur", we stoppen met het gebruik van "granulaat", tegelijkertijd dat we afdekken met stro of hooi ... Resultaat: Ik denk dat we te snel aan de afdekking toeschrijven wat niet kan -be dat het gevolg is van het stoppen van de metaldehyde (actieve ingrediënt van de belangrijkste "anti-slak" niet "bio").
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par Julienmos » 02/05/18, 22:13

Did67 schreef:Ik denk dat er soms een compleet illusie-effect is: in het algemeen, wanneer we de manier waarop we cultiveren veranderen, en dat we van tuinieren naar kale grond gaan (en helemaal niet biologisch - vaak!), In typisch tuinieren "permacultuur", we stoppen met het gebruik van "granulaat", tegelijkertijd dat we afdekken met stro of hooi ... Resultaat: Ik denk dat we te snel aan de afdekking toeschrijven wat niet kan -be dat het gevolg is van het stoppen van de metaldehyde (actieve ingrediënt van de belangrijkste "anti-slak" niet "bio").


de slakken, de groten (de echte) stoorden me vorig seizoen nauwelijks. Ze bleven zeldzaam.

Aan de andere kant was het niet het geval van de kleine grijze tandbaarzen, alomtegenwoordig en net zo hebzuchtig, en daar is het bijna onmogelijk om te vechten, aan de ene kant te talrijk (het is het aantal dat hun kracht is) en aan de andere kant ze verliezen hun interesse in ferramol volledig.

Aan de andere kant blijf ik zitten met metaaldehydekorrels ... en ik vraag me af of ik, in het geval van een slakkenplaag, niet zal toegeven aan de verleiding om het te gebruiken : Twisted:
is het heel erg heel erg erg schadelijk?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par Did67 » 02/05/18, 22:40

Ik vind het hoe dan ook behoorlijk zwaar, vooral voor het milieu. Dit is wat Wikipedia zegt:

"Metaldehyde is een zeer giftige stof voor huisdieren (katten, honden) en wilde dieren (vooral de egel, die door het inslikken van giftige slakken zichzelf vergiftigt) evenals voor mensen. Het wordt over het algemeen gebruikt in de vorm van tabletten die het risico op vergiftiging door inslikken vergroten, vooral bij kinderen.Het gebruik ervan wordt daarom niet aanbevolen als u jonge kinderen of huisdieren heeft.

De werking van metaldehyde is onzeker toxicologisch perspectief. Ofschoon het gemakkelijk wordt gehydrolyseerd in het bijzonder aceetaldehyde en dat het een bekende neurotoxine effecten op metaldehyde lichaam niet overeenkomen met die van aceetaldehyde. Metaldehyde een uitgesproken irriterend effect. Het leidt ook tot een soort intoxicatie en speekselvloed.

Sommige auteurs schatten de dodelijke dosis voor mensen op 43 mg / kg. Inslikken van sporen kan overmatig speekselen, roodheid van het gezicht, koorts, buikkrampen, misselijkheid en braken veroorzaken. Tot 50 mg / kg werden de volgende andere effecten opgemerkt: slaperigheid, tachycardie, spasmen, prikkelbaarheid. Tot 100 mg / kg treden ataxie en verhoogde spierspanning op. Door de doses te verhogen tot 400 mg / kg volgen de volgende effecten elkaar op: convulsies, tremoren, hyperreflexie, spiercontracties, coma, dood ".


Het Belgische antigifcentrum zegt dit: https://www.centreantipoisons.be/profes ... -de-m-tald
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par Did67 » 02/05/18, 22:42

Julienmos schreef:
Aan de andere kant was het niet het geval van de kleine grijze tandbaarzen, alomtegenwoordig en net zo hebzuchtig, en daar is het bijna onmogelijk om te vechten, aan de ene kant te talrijk (het is het aantal dat hun kracht is) en aan de andere kant ze verliezen hun interesse in ferramol volledig.



Ik vraag me af of je het voorgaande jaar niet veel eieren had gelegd ... Misschien was het genoeg geweest om eerder een paar "grote" uit te roeien?
1 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par Julienmos » 03/05/18, 01:19

Did67 schreef:
Julienmos schreef:
Aan de andere kant was het niet het geval van de kleine grijze tandbaarzen, alomtegenwoordig en net zo hebzuchtig, en daar is het bijna onmogelijk om te vechten, aan de ene kant te talrijk (het is het aantal dat hun kracht is) en aan de andere kant ze verliezen hun interesse in ferramol volledig.



Ik vraag me af of je het voorgaande jaar niet veel eieren had gelegd ... Misschien was het genoeg geweest om eerder een paar "grote" uit te roeien?


Ik weet helemaal niet zeker of deze groupers hetzelfde "ras" zijn als de groten. Thuis zijn de groten meestal oranje. Groupers worden ook groter, maar bereiken niet dezelfde grootte en blijven grijsachtig van kleur. Bij "volwassenheid" pak ik ze soms met de hand op. Maar de kleine "mini", zeer talrijk, zijn nauwelijks zichtbaar ... vooral 's nachts, en hier zijn ze wijdverbreid ...
0 x
pheno37
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 25/03/18, 19:21
Plaats: Indre et Loire
x 2

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par pheno37 » 03/05/18, 09:22

Did67 schreef:Voor de winde, vergis je niet over de diagnose: hij was er eerder, maar geïrriteerd zag hij zichzelf minder ... Nu storen we hem niet meer, en daarom is hij "schitterend" (vooral omdat ook hij er baat bij heeft) vruchtbaarheid!).

Geen verkeerde diagnose: ik zie het ook bij mijn "traditionele" buren, ook bij een collega die een paar kabels cultiveert, die zijn hooi nog dikker had geladen:
http://pheno37.free.fr/_img/liseron.jpg
Ik wil alleen maar zeggen dat de eliminatie gecompliceerder is omdat de winde onder het hooi groeit voordat hij op het oppervlak komt en dat mijn lendewervel niet had geanticipeerd ... Ik zal een beetje lijden gedurende twee maanden.
: Mrgreen:
Did67 schreef:Als extra "tool": gemeenschapsblikjes. Het principe is om de reserves in de wortelstok "leeg te maken"

Ok maar met tussen de vijf en tien voet winde door M2, is het naar een cultuur van ingeblikt voedsel dat ik zal leiden ...

Dat gezegd hebbende, het is een eerste jaar gedaan in omstandigheden die niet optimaal zijn, met de onvermijdelijke vallen en opstaan. Dus, ik heb er geen spijt van dat ik maar de helft van het oppervlak heb bedekt.
We zullen het zeil eenvoudig en zonder stemmingen aanpassen. Ik had niet gepland om te planten; Ik zal me eraan houden.
voor nu: 2 aardappel rangen en ik wacht twee weken voor tomaten, pompoenen, courgettes, komkommers, zelfs als de bodemtemperatuur al heeft overschreden 14 ° C en het weer de komende dagen is nogal optimistisch 8 Touraine.
Bedankt voor uw opmerkingen en advies.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par Did67 » 03/05/18, 11:23

Julienmos schreef:Ik weet helemaal niet zeker of deze groupers hetzelfde "ras" zijn als de groten. Thuis zijn de groten meestal oranje. Groupers worden ook groter, maar bereiken niet dezelfde grootte en blijven grijsachtig van kleur. Bij "volwassenheid" pak ik ze soms met de hand op. Maar de kleine "mini", zeer talrijk, zijn nauwelijks zichtbaar ... vooral 's nachts, en hier zijn ze wijdverbreid ...


Ik weet het ook niet zeker. Vandaar mijn "Ik vraag me af of ..." ...

Een van de nadelen van een Lazy Potager is dat er altijd een gebrek aan kennis is! Bijvoorbeeld slakkensoorten en hun kenmerken!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Nieuwe Lazy Potager in de 37




par Diabolorent » 12/06/18, 08:59

Hallo Pheno!

En je weet niet hoe je de slak moet koken? :schok:

Ik geef toe dat ik erg bang was, gezien de luchtvochtigheid :frons: , Slugs. Vorig jaar, net voordat ik de feno leerde kennen : Mrgreen: Ik was geteisterd :schok: Grote zwarten (we hebben het over slakken, hè!) En enorme sinaasappels!

Dit jaar, afgezien van een beetje kwijlen en een ui + een of twee sjalotten knabbelden is niet de drukte en ik zal niet klagen : Cheesy:
Ik spreid nog steeds hier en daar wat slablaadjes rond mijn tuin voor het geval dat ... : Oops:
Weten of het effectief is, sommigen zeggen ja (slakken liever de bladeren tijdens ontleding), maar ik voel me gerustgesteld mij en, nogmaals, het gaat goed met de luie beleid: doe zo weinig mogelijk en niet om giftige stoffen in mijn land te brengen : Wink:

Wat betreft vochtigheid en bodemtemperatuur, ik denk dat iedereen de resultaten op hun bodem en in hun biotoop moet testen en zien.
Ik plantte tomaten en courgette veel te vroeg (halverwege of eind april lijkt het me) me te vertellen dat deze planten zeker zouden instorten voor het mooie seizoen. Dus ik heb niets gedaan om ze een boost te geven, gewoon in het hooi geplant.

Als je op mijn foto's ziet, zijn dit de mooiste en sterkste planten die ik nu heb!
De anderen, "op tijd" geplant, bevinden zich nog in de aanpassingsfase :!:

Sindsdien, en hoewel ik nog geen resultaten heb geboekt (1ère jaar in pheno), heb ik een steeds sterkere neiging om te vertrouwen en de natuur te laten.
Dit is de les die we allemaal leren door hier te komen, denk ik, onze geest te bevrijden, problemen alleen te analyseren wanneer ze zich voordoen, en ze niet te anticiperen met grote "**** cides", voor de rest de ligstoel (of hangmat) blijft het beste stuk gereedschap : Lol:

A+
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 297-gasten