Een vreemde watervlek: een "oog van Sauron" in mijn woonkamer?

De ontwikkelingen van forums en de site. Humor en gezelligheid tussen de leden van de forum - Tout est any - Presentatie van nieuwe geregistreerde leden Ontspanning, vrije tijd, vrije tijd, sport, vakanties, passies ... Wat doe je met je vrije tijd? Forum uitwisselingen over onze passies, activiteiten, vrije tijd ... creatief of recreatief! Publiceer uw advertenties. Advertenties, cyberacties en petities, interessante sites, kalender, evenementen, beurzen, tentoonstellingen, lokale initiatieven, verenigingsactiviteiten ... Geen puur commerciële reclame alstublieft.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Een vreemde watervlek: een "oog van Sauron" in mijn woonkamer?




par Christophe » 23/02/18, 13:00

Ik had een nogal vreemde watervlek (sneeuwresten) :) deze week in mijn woonkamer. Verdomme, ik heb een oog van Sauron in mijn woonkamer? : Cheesy:

De natuur is prachtig (als je er aandacht aan besteedt)! Maar hoe dit fenomeen te verklaren?

Waarschijnlijk te maken met de oppervlaktespanning en/of een heel bijzondere geometrie van de waterdruppel (precies volume zodat deze een "perfecte" koepel vormt / zwaartekracht / viscositeit van het water / wrijving van de grond...) maar kan dit verklaar de drievoudige kroon? De vloer is van MDF-laminaat...

Als we geen verklaring vinden, zullen we dan het Vaticaan bellen? : Mrgreen: : Mrgreen:

De totale diameter van de plas is ongeveer 30 mm...Ik heb de hoogte niet gemeten (ongeveer 5 mm zou ik zeggen)

Oog_vlek.jpg


Het droogde "zoals het is", maar was een beetje beschadigd:

Eye_tache_sec.jpg
1 x
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Re: Een vreemde watervlek: een "oog van Sauron" in mijn woonkamer?




par thibr » 23/02/18, 13:33

is er wellicht ook een verband met het reliëf en de golvingen als de druppel de grond raakt?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Een vreemde watervlek: een "oog van Sauron" in mijn woonkamer?




par Christophe » 23/02/18, 14:56

In dit geval was het geen druppel water die viel (wat een behoorlijke druppel zou zijn geweest aangezien de vlek een diameter van 30 mm heeft : Cheesy: ) maar sneeuw die ik aan de schoenen had geplakt (vandaar het vuil ook in het water)
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Een vreemde watervlek: een "oog van Sauron" in mijn woonkamer?




par sen-no-sen » 23/02/18, 15:56

Mooi fenomeen van zelforganisatie!
Ik weet niet of het het oog is Sauron maar het valt in het domein van pareidolie*.


*een pareidolia is een soort optische illusie die bestaat uit het associëren van een vormloze en dubbelzinnige visuele stimulus met een duidelijk en identificeerbaar element, vaak een menselijke of dierlijke vorm.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Par%C3%A9idolie
1 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Een vreemde watervlek: een "oog van Sauron" in mijn woonkamer?




par Christophe » 23/02/18, 16:23

Het is absoluut niet het oog van Sauron, omdat het reptielachtig is! Maar misschien een neef! : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

Oké om dit in te delen pareidolia maar dit verklaart niet hoe het werd gevormd...
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Een vreemde watervlek: een "oog van Sauron" in mijn woonkamer?




par sen-no-sen » 23/02/18, 17:03

Christophe schreef:Het is absoluut niet het oog van Sauron, omdat het reptielachtig is! Maar misschien een neef! : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

Oké om dit in te delen pareidolia maar dit verklaart niet hoe het werd gevormd...


Zoals u terecht hebt opgemerkt, houdt dit fenomeen zeker verband met de spanningen die in de waterdruppel heersen.
Het water lijkt vloeibaar, maar het is voldoende om een ​​mier een druppel te zien drinken (of eten?) om te begrijpen dat deze zich op kleine schaal als een soort melasse gedraagt.

Beeld

In het geval van jouw plas zien we dat de iris zich vormt in het gebied op 2/3 van het midden, dat wil zeggen in het gebied waar het water het dikst is.
De spanningsverhouding tussen het stof en de watermassa moet de verdeling ervan in de plas hebben bevorderd.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Een vreemde watervlek: een "oog van Sauron" in mijn woonkamer?




par Christophe » 23/02/18, 22:32

sen-no-sen schreef:In het geval van jouw plas zien we dat de iris zich vormt in het gebied op 2/3 van het midden, dat wil zeggen in het gebied waar het water het dikst is.
De spanningsverhouding tussen het stof en de watermassa moet de verdeling ervan in de plas hebben bevorderd.


Oké, maar hoe verklaar je de drievoudige kroon? Stoffen van verschillende grootte?
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Een vreemde watervlek: een "oog van Sauron" in mijn woonkamer?




par sen-no-sen » 23/02/18, 23:33

Christophe schreef:Oké, maar hoe verklaar je de drievoudige kroon? Stoffen van verschillende grootte?


Waarschijnlijk.
De verdeling van het stof wordt verdeeld volgens de oppervlaktespanningen in de verschillende delen van de plas.
Van voren gezien vormt de plas een soort afgeplatte koepel; het is zeer waarschijnlijk de kromming ervan die de verspreiding van stof veroorzaakte.

Beeld
Druppel vloeistof geplaatst op een vast oppervlak en vormt een evenwichtscontacthoek θe.
Wanneer γsv > γsl + γ, heet het oppervlak een hoge energie en heeft de vloeistof de neiging zich erover te verspreiden. In dit geval spreken we van een bevochtigend of hydrofiel oppervlak. De contacthoek is minder dan 90◦. In het geval waarin θ=0◦ is de bevochtiging totaal.


Beeld
Val platgedrukt op het vaste oppervlak, θ=0◦, geval van totale bevochtiging.
Omgekeerd, als γsl > γsv + γ, heeft de vloeistof de neiging kleine druppeltjes te vormen waarvan de contacthoeken veel groter zijn en groter dan 90◦. De verankering is in dit geval gedeeltelijk. Om te bepalen of een druppel zich al dan niet over een substraat zal verspreiden, is het noodzakelijk om rekening te houden met de spreidingsparameter S, die het energieverschil tussen een droog en nat substraat weergeeft. Deze parameter wordt gedefinieerd door de volgende relatie:
S = γsv − (γsl + γ)

Voor meer informatie:http://physique.unice.fr/sem6/2014-2015/PagesWeb/PT/Rigidite/tension.html
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "De bistro: leven op de site, vrije tijd en ontspanning, humor en gezelligheid en advertenties"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 362-gasten