Nieuwe luie 04-moestuin

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Adrien (voormalig nico239) » 10/09/18, 15:21

Super.
Momenteel eten we het om de andere dag of twee.

Dat gezegd hebbende zoals jij, de rondes duren langer om te rijpen.
In feite met de afwezigheid van regen vertrekken zelfs de halfdoden van buiten en hebben tomaten ...
Als de bevriezing ons een pauze geeft, is het cool.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Adrien (voormalig nico239) » 13/09/18, 00:59

Did67 schreef:
In zijn plaats zou ik niet zoeken tussen XNUMX uur en twee uur. Waarom worden tomaten "solanées" genoemd en niet "schaduwrijk"?



Sinds ik dit lees ... heb ik er last van : Mrgreen:

Het leek me dat je een link had gezet naar de forum waar meer sprake was van warmte- en temperatuurverschillen dan zon voor de groei van tomaten ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Did67 » 13/09/18, 08:32

Ja, voor bloei en vruchtvorming (dat wil zeggen bloemen produceren en bemesten). De te hoge temperaturen kunnen schadelijk zijn (vooral als er geen nachtverlaging is).

Maar we moeten op onze hoede zijn voor onze ogen, die "accommoderen". Ze zien niet hoeveel onder een boom het licht wordt gedimd. We kunnen dit met een camera zien door naar de indicaties te kijken: elke keer dat de snelheid wordt gehalveerd, bij constant diafragma, wordt de hoeveelheid licht verdubbeld ... Daar zien we al snel dat het licht misschien zelfs ontbreekt wanneer we "heel duidelijk zien"!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Adrien (voormalig nico239) » 13/09/18, 11:07

Did67 schreef:Ja, voor bloei en vruchtvorming (dat wil zeggen bloemen produceren en bemesten). De te hoge temperaturen kunnen schadelijk zijn (vooral als er geen nachtverlaging is).

Maar we moeten op onze hoede zijn voor onze ogen, die "accommoderen". Ze zien niet hoeveel onder een boom het licht wordt gedimd. We kunnen dit met een camera zien door naar de indicaties te kijken: elke keer dat de snelheid wordt gehalveerd, bij constant diafragma, wordt de hoeveelheid licht verdubbeld ... Daar zien we al snel dat het licht misschien zelfs ontbreekt wanneer we "heel duidelijk zien"!


Heel goed voor het licht in de schaduw ... en de relatie die je met de foto maakt.

Maar veel tomaten groeien in de "schaduw" van hun eigen gebladerte zonder veel hinder, lijkt mij ...

En in dit geval zijn de tomaten niet de hele dag in de "schaduw", lijkt me ...

Het is des te nieuwsgieriger dat de tomaten van de plant ECHT in de schaduw van Laurent ze rijpen ...

Ik denk eerder aan een slecht samenleven met een plant of het resultaat van zijn ondergrondse gloubi boulga .... of een recalcitrante variëteit ... : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Did67 » 13/09/18, 12:22

Ik specificeer daarom: met "tomaat" bedoel ik de tomatenbasis! Dit zijn de bladeren die fotosynthetiseren, de oorsprong van de synthese van suikers die de vrucht zullen vullen. En deze eenmaal "volle" (fysiologische volwassenheid) zal besluiten om gassen (ethyleen) uit te stoten die de vrucht rood zullen maken (zelfs als deze in de schaduw van de bladeren van de voet staat!).

Er zijn dus verschillen in de "fysiologische vooruitgang" van de planten - sommige voelen zich "vol", andere niet (om verschillende redenen: gebrek aan licht, groeiachterstand, honger naar stikstof).
1 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Diabolorent » 14/09/18, 09:51

Sommige soorten vinden het ook moeilijker om zich aan te passen. Ik heb gemerkt dat bijvoorbeeld de cherrytomaten zich gemakkelijker lijken aan te passen dan de andere soorten. Opdat zij de eersten zijn met de runderharten die zijn gerijpt, daarna kwamen de gehoornde Andes, daarna de roma's en uiteindelijk de rondes (ik weet de naam niet precies) die net beginnen te blozen.

Voor de plant in de schaduw in de gloubi boulga : Cheesy: Ik leid af dat ondanks de rommel (rotte planken, dood hout, scherpe wijnstokken en andere struiken) en de kleine zonneschijn het plan alle voorwaarden vond om zich te ontwikkelen.
Het is nog laat in het seizoen uitgebracht, maar het is een krijger :schok: : Mrgreen:
Het vertelt me ​​ook dat direct zaaien het voordeel heeft dat het geen "depressie" creëert na het verplanten van de planten in de grond en de aanpassing en groei van het plan vergemakkelijkt.
Volgend jaar denk ik, zoals Nico tegen mij zei, een deel te proberen in direct zaaien met de zaden die dit jaar zijn verzameld.

Kleine vraag: wat kan / moet geplant worden voor de winter en in welke periode?
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Did67 » 14/09/18, 11:09

Diabolorent schreef:Het vertelt me ​​ook dat direct zaaien het voordeel heeft dat het geen "depressie" creëert na het verplanten van de planten in de grond en de aanpassing en groei van het plan vergemakkelijkt.
Volgend jaar denk ik, zoals Nico tegen mij zei, een deel te proberen in direct zaaien met de zaden die dit jaar zijn verzameld.


Ik denk vooral dat de planten die ter plekke ontkiemden heel vroeg mycorrhiza en dit voordeel behouden, waar planten "opgekweekt" in potten lijden onder de omstandigheden van deze "kweek" (water geven + bemesting, ook al is het natuurlijk via de compost / grond , moedig de planten niet aan om een ​​beroep te doen op de mycorrhiza-schimmels om hen te helpen. En om ze te voeden! Om een ​​'symbiose' aan te gaan, dus een 'geven en nemen'-deal, is het noodzakelijk om behoeften niet tevreden - een "gebrek"! En dan heb ik het niet over commerciële planten gedoopt met meststoffen en behandeld tegen allerlei mogelijke ziekten - rot -, gekweekt in grond "gesteriliseerd" door hittebehandeling of "compostering volgens de normen" !!!]

Deze verhalen over mycorrhisatie hebben moeite om door te dringen in onze kijk op de dingen. Het bewijs: ik blijf mijn planten onder frames maken. Maar ik zal nog steeds evolueren: gebruik van de grond van de moestuin als een "groeimedium", vermindering van de watertoevoer ... Maar het moet worden erkend dat dit vrij moeilijk is, de manier waarop planten en mycorrhiza elkaar "herkennen", uitwisselen moleculen voor dit doel (polypeptiden - ketens van aminozuren veel korter dan eiwitten / enzymen; we verspillen niet !!!).

Tussen vroegrijpheid en het bevorderen van mycorrhisatie is er geen definitieve, perfecte oplossing. Wat "minder slechte compromissen"!
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Moindreffor » 14/09/18, 14:27

aan mijn zijde probeer ik een soort compromis

Ik zaai in terrine, semi-potgrond en transplanteer in grote potten met tuinaarde met een mengsel van koffiedik en oude semi-potgrond, degene die al een semi-grond heeft doorstaan, ik zal proberen toe te voegen het maaien van gedroogd gras en ik geef water met verdunde urine, maar daar probeer ik te verdunnen met water uit de bak van de goot waar waterplanten groeien, om nitrificerende bacteriën te hebben en ik wacht 3 weken dat de stikstofcyclus is voltooid om bij het nitraat te komen (ik was dat vergeten, het is dom voor een aquariaan)

kortom ik ben bezig met experimenteren met mijn zaaiwerk

verplanten in grote potten, feiten dat we de planten veel langer kunnen verlaten, en daarom een ​​meer geavanceerde plant verplanten, beter bewapend om te verdedigen tegen naaktslakken of andere, dus met een beetje ferramol redt het me om te veel planten te vernietigen, bovendien wanneer de plant in een grotere pot staat, bezet het wortelsysteem niet de hele pot, hoop ik duidelijk te zijn : Oops:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Did67 » 15/09/18, 09:59

Een andere manier, inderdaad. Minder lui, maar meer "intensief".

Wat mij betreft, ik denk dat ik zaailingen zal verbannen en zaaien in mijn grond die is losgemaakt door molratten (molheuvels). In de overtuiging dat hier de kiemen van de "goede" mycorrhiza's zijn. Zodat de mycorrhisatie plaatsvindt, en dan doorgaat na het planten ...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Nieuwe luie 04-moestuin




par Moindreffor » 15/09/18, 10:27

Did67 schreef:Een andere manier, inderdaad. Minder lui, maar meer "intensief".

Wat mij betreft, ik denk dat ik zaailingen zal verbannen en zaaien in mijn grond die is losgemaakt door molratten (molheuvels). In de overtuiging dat hier de kiemen van de "goede" mycorrhiza's zijn. Zodat de mycorrhisatie plaatsvindt, en dan doorgaat na het planten ...

Ik heb dergelijke hulpmiddelen niet, maar ik denk dat ik er ook zal komen, ik zal volgend jaar testen, met mijn kleine oppervlak doe ik slechts een paar planten dus, zelfs als het me meer werk geeft op 3 of 4 planten van elk op het einde is belachelijk

daar om het land te bezetten, heb ik net 20 voet kool gemaakt, dus ik wacht tot ze goed zijn om te transplanteren en naar de moestuin te springen, we zullen op deze 20aine zien hoeveel de winter zullen doorbrengen, anders maak ik een semi-vroeg om opnieuw transplanteren in het vroege voorjaar

de aarde weer tot leven brengen is goed, nu moeten we groenten installeren die ons lichaam kan voeden
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 284-gasten