De Potager du Sloth: het boek

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par phil53 » 03/03/18, 19:04

Dit boek is een echt pareltje. Ik kocht het met de gedachte dat ik zou vinden wat er in de hoofdthread stond, maar ik had het mis. Het is een ongelooflijke wetenschappelijke demonstratie die voor iedereen toegankelijk is, doorspekt met ironie.
Ik heb mezelf gedwongen om niet alles in één keer uit te lezen, ik geniet ervan omdat het nog steeds vrij zeldzaam is dat zo'n samenvatting van de kennis zo goed wordt uitgelegd.

Het betreft een passage waarin het gaat om de mens die zich van de natuur heeft afgewend om te cultiveren, in de overtuiging dat hij sterker is. Ik zie een verklaring in de macht van de machtigen. In de tijd van de Galliërs raakten degenen die zich voornamelijk voedden met eikels, kastanjes en andere wilde producten in diskrediet (ze namen niet deel aan de economie, weinig controle van de "groten" over hen). Aan het begin van de vorige eeuw verboden mijn voorouders, eigenaren van kleine boeren, hun kinderen om wilde bessen te eten onder het voorwendsel dat ze vol zaten van (ugh). Patois-woord dat insecten maar ook microben samenbrengt. Het was goed voor zwervers, broodzoekers. Religie had door de eeuwen heen duidelijk gemaakt dat de mens moest werken om zijn paradijs te verdienen. Didier zou door zijn luiheid te belijden zeker de toorn van het juiste denken hebben gewekt.

Wat betreft de passage over de inktzwarte coprin Didier heb je de grens een beetje verlegd, maar ik begrijp dat het beter is om te waarschuwen. Vooral omdat dat niet het onderwerp van het boek is. Ik heb inktzwarte coprins gegeten, ze zijn vleziger dan harige coprins. Ik drink het niet meer omdat je nooit weet of je de volgende dagen nog wilt drinken.
In de middeleeuwen gebruikten sommige mensen deze paddenstoel in ontlede vorm om te schrijven
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 03/03/18, 19:17

Dankjewel. Dit doet mij veel plezier. Eén van mijn angsten is dat mijn “eerste publiek”, jij hier, teleurgesteld zal zijn! [Ik had mogelijk de beginnende fenoculturisten nog over]

Voor de coprin was het vooral bedoeld om de talenten van de paddenstoelen als scheikundige onder de aandacht te brengen... En daarna speelde ik, zoals elke goede advocaat voor een zaak die ik serieus beschouw, een trucje uit...

Er wordt nog steeds naar verwezen in vergiftigingen...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 03/03/18, 19:18

phil53 schreef:
Didier zou, door te belijden dat hij lui was, zeker de toorn van weldenkende mensen hebben gewekt.



Ik denk dat ik in de gevangenis had kunnen belanden, als ik niet op de brandstapel had gestaan! Copernicus of Galileo hebben zojuist enkele voor de hand liggende feiten uitgelegd (voor hen)...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 03/03/18, 19:39

phil53 schreef:
Het is een ongelooflijke wetenschappelijke demonstratie die voor iedereen toegankelijk is, doorspekt met ironie.



Deze zin vat perfect mijn bedoeling samen:

- leg uit op wetenschappelijke basis (en niet "grootmoeders recepten", traditie, "mij werd verteld dat...", "mannen hebben dit altijd gedaan", enz...) leg uit, het geeft de middelen om het te begrijpen en de mogelijkheid dat de lezer ‘vrij’ wordt (van dogma’s)

- binnen ieders bereik: ik was me bewust van de moeilijkheid die gepaard gaat met het gebruik van niet altijd eenvoudige begrippen en de juiste wetenschappelijke woorden ("autotrofen" en zelfs, ik slaagde erin "oxygenetische chlorofyl-autotrofen" binnen te glippen zonder dat dat niet choqueert); maar voor mij was het de consequentie van het vorige punt: om kans te maken begrepen te worden, moet je duidelijk spreken

- doorspekt met ironie: bewust van het feit dat om het niet saai te maken, het nodig was om de juiste dosis humor toe te voegen (en nadat ik bang was voor de reactie van Tana's directeur na het sturen van het definitieve manuscript, wat was het tot mijn verrassing dat ik mezelf aangemoedigd zag om nog een beetje “luchten” door dit soort geklets!)
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 04/03/18, 09:21

De recensie van vandaag...

Ontvangen per e-mail.


Beste Didier (ik zou "heel lief" moeten zeggen omdat ik een grote fan ben van je video's),


Ik heb zojuist uw boek Le Potager du Paresseux uitgelezen.

Ik ben geen grote lezer, maar ik heb de jouwe in 2 dagen verslonden, onderuitgezakt op mijn bank zonder de ligstoel. Bovendien was ik vanmiddag een wandeling aan het maken in de moestuin en uiteraard zei ik tegen mezelf: "Nou, daar zou ik mijn ligstoel neerzetten"... Ik ben besmet, het is officieel!


Ik bekijk je video's met grote belangstelling en dit sinds ik geïnteresseerd raakte in permacultuur... Ja, ik heb een grelinette, maar dankzij jou komt hij op Leboncoin terecht (ik heb bijna spijt: het is iemand anders die de bewoners van de grond zal afslachten ... Aarzelingen...). Ik dacht erover om een ​​boek te lezen waarin ik tips en praktijken krijg (NB: ik kan niet wachten op je volgende boek!!!!) en hier ben ik terug in mijn studententijd (ik heb een diploma in celbiologie) en hoor ik over biochemie, bacteriën en anderen. Je legt dingen duidelijk uit en ik vond het leuk om te zien hoe je jezelf uitdrukt. In het begin moet ik toegeven dat ik een beetje bang was: "Verdomd, ik heb het gevoel dat ik mijn eindexamen aan het herzien ben... De universiteit is al lang geleden afgelopen, hè!" - maar alles komt samen en uiteindelijk klaart de horizon op! Het is duidelijk! GOED GEDAAN!!!


Ik ga daarom door met het verspreiden van hooi in mijn moestuin: een praktijk die sinds vorig jaar is ingevoerd en die van mijn kant geen ethische bezwaren oproept, aangezien het een mengsel is van grassen en biezen (deze laatste worden niet door dieren gegeten !).


Ik kijk er nu al naar uit je te zien in een toekomstige video... en in een toekomstig boek.

De beste wensen voor de toekomst.


Lui de jouwe.

xxxxxxxxx (dertigjarige op zoek naar een comfortabele ligstoel voor zijn moestuin in Finistère)
2 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par guibnd » 04/03/18, 11:27

en nog een ! (ongeremd lui persoon)
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 04/03/18, 11:30

De ‘tuiniersbevrijdingsbeweging’ is in volle gang!

[Verwijzing naar het "Front de Libération des Arbres Fruitiers", een visionaire plaat (uit de late jaren '70 als ik me niet vergis) van de Waalse onruststoker Julos Beaucarne, waarover ik elders heb gesproken]
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 04/03/18, 11:32

Did67 schreef:
vanmiddag maakte ik een wandeling door de moestuin en uiteraard zei ik tegen mezelf: "Nou, daar zou ik mijn ligstoel neerzetten"... Ik ben besmet, het is officieel!



Ik heb lief ! En het is niet voor niets dat ik aan het einde van mijn conclusie de aandacht van de lezer vestig op het feit dat de moestuin van een luiaard verslavend kan werken (zoals alles dat intens genot biedt).
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par guibnd » 04/03/18, 11:41

Didier, het lijkt mij dat je enige tijd geleden vertelde dat je benaderd was door een gemeenschap van gemeenten, zij waren geïnteresseerd in oppervlaktecompostering geloof ik (ik kan de plaats niet vinden waar je erover sprak)... hoe zit het dan? Het?

PS je gele klompen, ik vind ze geweldig!
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 04/03/18, 12:11

1) Com com, ik heb de president ontmoet... Een vriend van een agronoom... We zijn in paniek... Maar hij past niet in de dominante politieke trend in de Elzas en loopt op eierschalen... We waren het er niettemin over eens dat hij zou mij op een dag uitnodigen om met de verantwoordelijken te spreken... De zaken gaan dus vooruit... langzaam! Het moet gezegd dat hij massaal heeft geïnvesteerd in een netwerk van talloze kleine composteringsplatformen: het is niet eenvoudig om dit om te keren!

2) De gele klompen zullen uiteindelijk... verpest worden!

Maar ik neem het de idioten niet kwalijk dat ze niet van geel houden. Ik hou niet van bruin!
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 345-gasten