Nucleair en koolstof: wat komt vrij in CO2 / kWh? Figuren PWC, EdF, ADEME, Stanford ...

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Nucleair en koolstof: welke CO2/kWh-uitstoot? Cijfers PWC, EdF, ADEME, Stanford...




par dede2002 » 09/02/18, 13:02

Ahmed schreef:Het belang van de opmerking Dede is te wijten aan het feit dat de aanwezigheid van gletsjers of sneeuw op grote hoogte de stroming van waterlopen reguleert en het mogelijk maakt om een ​​hoge stroming te behouden in de zomer, wanneer de neerslag afneemt. Dit is vooral belangrijk voor de Himalaya-rivieren: afwisselende overstromingen en watertekorten zouden de levens van miljoenen mensen ernstig beïnvloeden.


Hallo Ahmed,

De stuwdammen in de Alpen spelen inderdaad een dubbele rol: ze reguleren overstromingen en produceren elektriciteit. In feite lopen ze in de zomer vol, voornamelijk dankzij het smelten van gletsjers, en in de winter lopen ze leeg om onder andere huizen te verwarmen (de enige plaatsen in Zwitserland waar elektrische verwarmingen mogen worden geïnstalleerd, zijn in valleien in de buurt van dammen) . Ik veronderstel dat ze ook de stroming regelen volgens de waterbehoefte stroomafwaarts, maar ik weet niet wat voorrang heeft, tussen elektriciteit en water...

Aan het einde van de winter zijn sommige kunstmatige meren bijna leeg, het is vooral zichtbaar in bosgebieden, onder de 2000m, het is soms behoorlijk lelijk in het landschap...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Nucleair en koolstof: welke CO2/kWh-uitstoot? Cijfers PWC, EdF, ADEME, Stanford...




par sicetaitsimple » 09/02/18, 14:56

Christophe schreef:
Nou, ik geef toe, zelfs met deze correcties blijven we in de haren zitten!

Doe nu dezelfde berekening met brandstofbeheer (stroomopwaarts maar vooral stroomafwaarts)...


Ik ben de enige die hier werkt!

Oké, voor stroomopwaarts:

- we gebruiken de koolstofintensiteitscijfers en de €/$-pariteit
-de brandstofkosten (stroomopwaarts) voor EDF bedragen ongeveer (iets minder) € 5/MWh volgens het verslag van de Rekenkamer van 2012.

Ik kom (tenzij ik me vergis) uit op 0,74 g/kWh, of iets minder dan een vijfde van het konthaar.......
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: Nucleair en koolstof: welke CO2/kWh-uitstoot? Cijfers PWC, EdF, ADEME, Stanford...




par Christophe » 09/02/18, 15:36

sicetaitsimple schreef:Ik ben de enige die hier werkt!


Rooooooooohhh!!! : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

5€/MWh thermisch uranium, dat wist ik niet, het is interessant om deze orde van grootte in gedachten te houden! Bedankt voor de info!

In kWh is dat 0,5 cent/kWh of € 0,005/kWh...

Nou, je gaat nu een beetje stroomafwaarts werken! : Mrgreen:
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Nucleair en koolstof: welke CO2/kWh-uitstoot? Cijfers PWC, EdF, ADEME, Stanford...




par sicetaitsimple » 09/02/18, 16:05

Christophe schreef:5€/MWh thermisch uranium, dat wist ik niet, het is interessant om deze orde van grootte in gedachten te houden! Bedankt voor de info!

Nou, je gaat nu een beetje stroomafwaarts werken! : Mrgreen:


Ter verduidelijking, het is € 5/MWh electrique, niet thermisch.

Stroomafwaarts weet ik het niet precies, maar als noemer vinden we 400TWh vermenigvuldigd met zo'n 50 jaar, zelfs als de kosten van ontmanteling en afvalbeheer en opslag exploderen, lijkt me een reet een stijging.

Uitgaande van 50 jaar en een totale kost van €150 miljard voor ontmanteling + afval (slechts een cijfer om te zien), kom ik uit op ongeveer een kwart van een haarkont.....
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: Nucleair en koolstof: welke CO2/kWh-uitstoot? Cijfers PWC, EdF, ADEME, Stanford...




par Christophe » 09/02/18, 16:50

Oh oke, bedankt voor het verduidelijken! Hop dat het uranium daar aan -70% wordt verkocht! : Cheesy:

Dus het aandeel nucleaire brandstof voor elke verkochte elektrische MWh is 5€...het is niet de prijs van ruwe brandstof, oké!

Dit betekent dat de prijs van thermisch MWh ongeveer 3 tot 4 keer lager is... laten we zeggen 1,5 €/MWh thermisch uranium!

Als we deze prijs willen vergelijken met de prijs, die iedereen interesseert, van brandstoffen...1,5 €/MWh = 0,0015 €/kWh Dat zou 1L petroleumbrandstof zijn (die ongeveer 10 kWh bevat)..nou ja, 1,5 eurocent...

Met andere woorden om dezelfde energie te leveren...uranium is momenteel gewoon 100 keer goedkoper dan petroleumbrandstoffen aan de pomp!

Geen slechte prijs! Uranium is echt goedkoop!!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Nucleair en koolstof: welke CO2/kWh-uitstoot? Cijfers PWC, EdF, ADEME, Stanford...




par sicetaitsimple » 09/02/18, 17:48

Christophe schreef:uranium is momenteel gewoon 100 keer goedkoper dan petroleumbrandstoffen aan de pomp!



Het grootste probleem zou zijn om een ​​brandstofeenheid in de tank te laten passen, denk ik ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: Nucleair en koolstof: welke CO2/kWh-uitstoot? Cijfers PWC, EdF, ADEME, Stanford...




par Christophe » 09/02/18, 18:02

AHHHHHH GELUKKIG? Damn daar had ik niet aan gedacht!! : Mrgreen:

Maar daar vergeet je Mr Fusion? : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy: new-transports/long-live-petrole-expensive-t5460.html#p82461

Beeld
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: Nucleair en koolstof: welke CO2/kWh-uitstoot? Cijfers PWC, EdF, ADEME, Stanford...




par Christophe » 09/02/18, 18:04

Christophe schreef:Geen slechte prijs! Uranium is echt goedkoop!!


Hoeveel is de prijs van industriële steenkool per thermisch MWH vandaag? De vergelijking zou verstandiger zijn dan met auto's...

Kom op! Op het werk! : Mrgreen:
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Nucleair en koolstof: welke CO2/kWh-uitstoot? Cijfers PWC, EdF, ADEME, Stanford...




par sicetaitsimple » 09/02/18, 18:48

Christophe schreef:
Christophe schreef:Geen slechte prijs! Uranium is echt goedkoop!!


Hoeveel is de prijs van industriële steenkool per thermisch MWH vandaag? De vergelijking zou verstandiger zijn dan met auto's...

Kom op! Op het werk! : Mrgreen:


Ik heb het niet nagekeken, maar ik geef het je voor tien euro per MWhth, want jij bent het.
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Nucleair en koolstof: welke CO2/kWh-uitstoot? Cijfers PWC, EdF, ADEME, Stanford...




par sicetaitsimple » 09/02/18, 19:05

sicetaitsimple schreef:Ik heb het niet nagekeken, maar ik geef het je voor tien euro per MWhth, want jij bent het.


Kom op, een beetje minder, ik heb je bijna bedrogen door dollar en euro door elkaar te halen!

Op dit moment ongeveer $ 80/t, en een ton is ongeveer 8 MWhth.

Maar je moet het in Antwerpen gaan halen, misschien is het niet ver van waar je woont als ik het goed begrepen heb?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 162-gasten