Verwarmde vloer in oud huis

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Verwarmde vloer in oud huis




par Bardal » 16/01/18, 16:43

Alleen op twee punten:

- je kan ook de leidingen van de PC in de mortel opnemen voor het leggen van de tegels waardoor de totale dikte iets afneemt (6 cm legmortel + tegels of steen)...

- Een pc heeft veel inertie, zeker in deze diktes, zeker. Maar dit draagt ​​niet bij aan de traagheid van de wanden (de ene is inert ten opzichte van de productie van warmte, de andere is inert ten opzichte van de atmosfeer), integendeel, de traagheid van de wanden zal grotendeels verzwakken de nadelen van de traagheid van de warmteafgevende pc, als ten minste het huis permanent en niet achtereenvolgens wordt verwarmd. Het enige nadeel is dat het lang zal duren om op te warmen na een shutdown en een algemene koeling ...
0 x
bloemrijk
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 14/01/18, 19:17
x 1

Re: Verwarmde vloer in oud huis




par bloemrijk » 16/01/18, 18:27

Dat is waar Bardal de traagheid van de wanden en die van de vloer kloppen niet direct, toch maken de wanden veel massa en ik wilde een grotere reactiviteit hebben in het afslanken van de coping op de kurk. Relatieve reactiviteit, dat weet ik, omdat ik vanzelfsprekend niet opeenvolgend zal verwarmen, maar door de circulatiesnelheid en / of de temperatuur van het water te moduleren. Het lastigste is om de verordening te vinden die goed gaat.

in ieder geval bedankt voor je hulp jongens / meisjes : Lol:
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Verwarmde vloer in oud huis




par Bardal » 16/01/18, 19:46

Ik begrijp uw bezorgdheid, maar de dikte van de dekvloer inclusief de leidingen heeft weinig te maken met de aard van de isolatie; met een kalkdekvloer, die niet kan worden versterkt met een stalen gaas, is het bijna verplicht om iets dikker te zijn dan met gewapend cement; maar 6 cm dekvloer, inclusief de mortel voor het leggen van de dekstenen, dat is niet veel...

Wat betreft de inertie, is het noodzakelijk om te zien dat dit twee verschillende processen zijn voor de pc en voor de wanden: stel dat een huis gestabiliseerd is met 20 ° C; muren zullen in de buurt komen van 20 ° (misschien 15 of 16) en zullen dat ook zo blijven; ze zullen de temperatuur van het huis stabiliseren in geval van temperatuurvariaties als gevolg van verwarming of uitwendig; hun traagheid zal dus een element van stabiel comfort vormen ...
Voor deze zelfde situatie zal de pc eerder op hogere temperatuur zijn, waardoor een warmte-inbreng die de verliezen dekt; in het geval van een toename of afname van externe ingangen, zal de traagheid van deze vloer voorkomen dat deze de nieuwe behoeften (die zijn rol zou moeten zijn) zou volgen en zal leiden tot oververhitting of verhitting situaties, in tegenstelling tot tot de traagheid van de wanden die de neiging hebben om de temperatuur te stabiliseren. Het ideaal zou zelfs zijn dat je een externe isolatie zou kunnen maken om deze traagheid van de muren te optimaliseren ...

Last but not least is er een idee dat bij me opkomt: er zijn ultradunne vloerverwarmingsoplossingen, bestaande uit een fermacelplaat die op de buizen en isolatie is geplaatst en die de oppervlaktecoating ondersteunt; aan de andere kant, ik weet niet of het fermacel (dat met vezels versterkte pleister is) op de juiste manier een afdichting voor kalksteen kan opnemen; de fabrikant moet kunnen reageren; in dat geval zou je een dikte van 4 of 5 cm balk hebben, inclusief de voegmortel ...

Goed nadenken en veel succes ...
0 x
bloemrijk
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 14/01/18, 19:17
x 1

Re: Verwarmde vloer in oud huis




par bloemrijk » 16/01/18, 20:45

eh ja, maar ik denk dat ik me verkeerd heb uitgesproken. Ik wilde zeggen dat het hebben van de isolatie net onder de dekvloer + stenen bestrating erboven, de warmte directer / sneller kan "teruggeven" dan wanneer ik mijn leidingen rechtstreeks in de 10 cm plaat zou plaatsen met een isolatie eronder die minder zal zijn snel / responsief. Nu met betrekking tot traagheid, heb je gelijk. De muren zullen de temperatuur stabiliseren en de pc zal de verliezen moeten compenseren, maar aangezien het "traag" zal zijn, bestaat het risico op oververhitting. Dit is de reden waarom ik een kamerthermostaat en een buitenkant wil, om dit fenomeen te beperken. Daarna had ik niet verwacht dat het 25 ° C in huis zou zijn, maar eerder rond de 19/20. En ja, drie keer ja, ik zou een isolatie van buitenaf moeten doen, maar de stenen werden heel netjes en eerlijk gezegd opnieuw gevoegd waardoor het veel van zijn cachet zou verliezen.

Wat betreft de dekvloer las ik dat 4cm met de bestrating vooraf gelegd (zonder toevoeging van mortel, door te leggen als de dekvloer wordt getrokken) voldoende was als er onder de kurk zit had een zeer "stijve" plaat (voor kalk, begrijpen we) van 10 cm geplaatst op een zeer stabiele egel gemaakt van grote stenen. Ik geef aan dat ik geen Normandische kast of een kist van 500 kg heb. Het enige punt waar er gewicht zal zijn, is onder de ballon van 1000 l of 1500 l, maar de isolatie zonder kurk, alleen kalkbeton. in termen van het vervezelen van de plaat, ik las alles en het tegenovergestelde, dat het moet gebeuren, dat het nutteloos is ... dat het nodig is om natuurlijke vezels, plastic gaas te gebruiken ... Eindelijk , wat is uw mening over het onderwerp?

PS: je ziet er goed uit in dit alles, wat is je pad? Eindelijk antwoord je als je wilt, het is vrij indiscreet als een vraag.
0 x
LOGIC12
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 116
Inschrijving: 28/01/08, 05:41
Plaats: 12:00 Pyreneeën
x 5

Re: Verwarmde vloer in oud huis




par LOGIC12 » 16/01/18, 23:23

Hallo, De grond zoals die is, is nat. Het kan zijn dat er een opstijgende luchtvochtigheid is, maar ook dat de lucht die vochtig is nabij de zee, condenseert op een koude ondergrond.

Een paar buitenfoto's van het huis zouden helpen om een ​​idee te krijgen. en niet te nauw genomen.
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Verwarmde vloer in oud huis




par Bardal » 17/01/18, 03:13

Mijn reis ? Geen, behalve een opleiding natuurkunde, en het zelf bouwen van 4 woningen, met bijzondere interesse voor vloerverwarming en isolatievraagstukken...

Wat betreft het leggen van een stenen bestrating (of terracotta tegels), in traditionele één verzegeld (met 4 cm over kalkmortel) direct op de klei, of op een laag zand ... Het kan ook direct worden afgedicht op kurk (of pse) zelf geplaatst op een gestabiliseerde ondergrond; het is min of meer wat u in uw eerste bericht hebt voorgesteld. Een egel (een beetje meer moderne techniek) laat effectiever draineren, maar voegt ongeveer twintig cm toe aan de dikte. Een dikke plaat is niet nodig als de grond goed is gestabiliseerd, wat het geval is in oude huizen ...

In uw geval heeft u verschillende beperkingen om te respecteren:
- ga niet onder de fundering op straffe van ernstige risico's; wees voorzichtig, in oude huizen is het vaak erg ondiep (ongeveer twintig cm).
- u wilt een consistente isolatie
- je wilt een "ademende" set (en je hebt helemaal gelijk)

Daarom heb ik je een "egel" van ademend isolerend materiaal aangeboden, zoals puzzolaan, geëxpandeerde klei of vermiculiet (geëxpandeerd mica), waarmee je een goede tien cm bespaart. De plaat van 10 cm is niet verplicht als uw legmortel dik genoeg is voor de vloerverwarmingsbuizen. Het introduceren van vezels is slechts een extra voorzorgsmaatregel; traditioneel 'bewapenen' we kalk met plantaardige vezels (riet, stro, ...), tegenwoordig kunnen we glasvezels, polyethyleen of andere hoogwaardige kunststoffen gebruiken (dit is gemakkelijk te vinden bij handelaren van materialen); het enige dat je moet vermijden is staal, onverenigbaar met kalk ...

Met zo'n montage zou uw "plaat" slechts enkele cm lang zijn en zou de traagheid niet groter zijn dan die van een conventionele vloerverwarming.

Nog een punt; met dergelijke wanden en een zonnewarmtebron + hout is naar mijn mening de enige relevante regeling een gemotoriseerde driewegklep, geregeld door een externe thermische sonde in verband met een waterwet. Een kamerthermostaat zal noodzakelijkerwijs uit fase zijn met de veranderingen in de buitentemperatuur en zal ongemakkelijk zijn. Het is duidelijk dat een belangrijke buffertank essentieel is (tenminste 1 m3, 2 m3 zou beter zijn), dit om de zonnewarmte en die van het hout op te slaan ...

Als laatste: een vloerverwarming kan, als we binnen de grenzen van comfort en huidige regels willen blijven) een maximale warmtestroom ontwikkelen van rond de 120-130 Watt per m2. Zorg ervoor dat het uw verliezen dekt...
1 x
LOGIC12
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 116
Inschrijving: 28/01/08, 05:41
Plaats: 12:00 Pyreneeën
x 5

Re: Verwarmde vloer in oud huis




par LOGIC12 » 19/02/18, 23:45

hallo, Zou het niet mogelijk zijn om rond het huis af te tappen om het te ontsmetten, en te kanaliseren zodat het water verder en lager gaat.

Men kan ook, en bovendien injecties van hars in de wanden aanbrengen.

Het is belangrijk om te isoleren onder vloerverwarming, voor een betere efficiëntie en een lager verbruik.

Merk op dat een kleine AIR/AIR-warmtepomp voor de bodem de neiging zou hebben om op te ruimen, en als de vloer niet koud was (zelfs zonder vloerverwarming) zou het huis aangenaam kunnen zijn, vooral in de Hérault, waar deze verwarming goed geschikt en zuinig is .

Maar om een ​​vloer te hebben die niet koud is, mag de vochtigheid niet uit de vloer opstijgen, en daartussen balken en styrodur van dezelfde dikte plaatsen, en een echte verglaasde vloer er bovenop. Net bij de ingang kun je wat tegels leggen om de vloer niet te beschadigen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 85-gasten