Rooklek op kachelpellets. Vind je het lek van een schoorsteen (met aardewerk bushels)?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Rook lek op pellet Pellets. Vind je het lek van een schoorsteen (met aardewerk bushels)?




par Christophe » 13/12/17, 12:58

Hoe warmer het is, hoe beter het schiet, dat begrijp ik! Het is heel logisch! Dit geldt voor veel dingen! Hé macro? : Mrgreen:

Geen grapje, hier zijn enkele foto's van de trekking, zojuist gemaakt, de voorwaarden zijn als volgt:

a) koude schoorsteen (behalve kamertemperatuur)
b) wind van 15-20 km/u
c) buitentemperatuur: 0 tot 1°C
d) binnentemperatuur: 11°C (kelder)
e) buiten sneeuwt het

De zwarte pijpen zijn de afgedichte pelletkachelpijpen.

Open haard_pellets_1.jpg
Cheminee_pellets_1.jpg (210.84 KiB) 5143 keer bekeken


Open haard_pellets.jpg
Cheminée_pellets.jpg (190.79 KiB) 5143 keer bekeken


Schoorsteen_pellets_test_briquet.jpg
Cheminée_pellets_test_briquet.jpg (205.31 KiB) 5143 keer bekeken


Open haard_pellets_2.jpg
Cheminee_pellets_2.jpg (119.09 KiB) 5143 keer bekeken


Open haard_pellets_3.jpg
Cheminee_pellets_3.jpg (136.39 KiB) 5143 keer bekeken


Open haard_pellets_4.jpg
Cheminee_pellets_4.jpg (175.7 KiB) 5143 keer bekeken


Kortom, ik denk niet dat we kunnen zeggen dat hij niet brandt, zelfs niet "koud". En als de vlam van de aansteker te klein is (zoals op de eerste foto), blaast de afdruk zelfs de vlam uit. ...

Dus... ik vraag me af of het niet de ventilator van de kachel is die een "lus" creëert. Ik ga het proberen door de luchttoevoer te vergroten... en als dat het probleem is, neem ik het. lucht naar buiten omdat deze kachel dit toelaat (op dit moment is de luchtinlaat natuurlijk, het volume van de kelder is 200m3, dus erg groot...). De schoorsteen is echter niet luchtdicht en dat moet ik nog controleren...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Rook lek op pellet Pellets. Vind je het lek van een schoorsteen (met aardewerk bushels)?




par Christophe » 13/12/17, 13:06

En hier is een foto van betere kwaliteit van het horizontale gedeelte:

a) we zien een beetje de bushels vóór de hoek
b) de hoek van het horizontale deel bedraagt ​​6°
b) vanmiddag zal ik (met een aansteker) de verbindingen van het gerepareerde onderdeel gedetailleerd inspecteren
c) Waarom denk je dat de bushels volledig opnieuw zijn opgebouwd en niet "rauw" zijn gelaten met lijmverbindingen bij elke verbinding?

cheminée_horizontale.jpg
chimney_horizontale.jpg (251.6 Kio) 5143-tijden bekeken
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Rook lek op pellet Pellets. Vind je het lek van een schoorsteen (met aardewerk bushels)?




par sicetaitsimple » 13/12/17, 14:02

Christophe schreef:En hier is een foto van betere kwaliteit van het horizontale gedeelte:

a) we zien een beetje de bushels vóór de hoek
b) de hoek van het horizontale deel bedraagt ​​6°
b) vanmiddag zal ik (met een aansteker) de verbindingen van het gerepareerde onderdeel gedetailleerd inspecteren
c) Waarom denk je dat de bushels volledig opnieuw zijn opgebouwd en niet "rauw" zijn gelaten met lijmverbindingen bij elke verbinding?



Sorry, ik zie mezelf niet op je foto. Zou je wat onderschriften kunnen plaatsen?

Op het metselwerk van bushels stel ik me voor dat het een vuurvast beton is, om te isoleren?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Rook lek op pellet Pellets. Vind je het lek van een schoorsteen (met aardewerk bushels)?




par Christophe » 13/12/17, 14:20

a) Dit is een "zoom" van het linkergedeelte van de foto met de rode annotaties van het eerste bericht: Verwarming-isolatie/Rooklek-op-pelletkachel-Lekkage-van-een-bushel-haard-in-terracotta-t15493.html

b) Ik weet niet of het vuurvast is, ik denk het niet, het lijkt meer op een vezelcementplaat (wordt vanmiddag bevestigd als ik ga kijken)

c) Ik heb net de kachel aangestoken en na 15 minuten rook het naar rook in de technische ruimte, ik opende een raam in de kamer om te kijken of dat het beter maakte...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Rook lek op pellet Pellets. Vind je het lek van een schoorsteen (met aardewerk bushels)?




par sicetaitsimple » 13/12/17, 14:28

Christophe schreef:
Dus... ik vraag me af of het niet de ventilator van de kachel is die een "lus" creëert. Ik ga het proberen door de luchttoevoer te vergroten... en als dat het probleem is, neem ik het. lucht naar buiten omdat deze kachel dit toelaat (op dit moment is de luchtinlaat natuurlijk, het volume van de kelder is 200m3, dus erg groot...). De schoorsteen is echter niet luchtdicht en dat moet ik nog controleren...


Blower? Had je natuurlijke trek al genoemd?

Op de inhoud van uw kelder heeft het naar mijn mening geen invloed, behalve misschien bij het opstarten. Bij volledige belasting moet zo'n machine ongeveer 100 m3 lucht per uur inslikken.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Rook lek op pellet Pellets. Vind je het lek van een schoorsteen (met aardewerk bushels)?




par Christophe » 13/12/17, 16:10

We moeten onderscheiden:

a) de natuurlijke trek van de schoorsteen, wat redelijk goed is in mijn geval ...

b) de geforceerde trek van de pelletkachel die een zuiging in de haard veroorzaakt en een (lichte) overdruk in de schoorsteen. Daarom moeten de kanalen van de pelletkachel waterdicht zijn, vooral in het interieur en bij afwezigheid van natuurlijke trek ... (Veel pelletkachels geïnstalleerd met een schoorsteen 2 m ... sommige zelfs in sucker!)

De overgrote meerderheid van pelletkachels heeft een geforceerde trek om de verbranding en vermogen te regelen ...

c) De schoorsteen blijft in een depressie staan ​​als de kachel in werking is... Ik heb dit gecontroleerd door de schoorsteenvegerdeur te openen...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Rook lek op pellet Pellets. Vind je het lek van een schoorsteen (met aardewerk bushels)?




par Christophe » 13/12/17, 17:36

Dus:

a) met het raam open verandert er niets, nog steeds zoveel rook...

Het is dus geen probleem van "loop"-druk... Ik vermoedde het een beetje gezien het volume van de kamer, maar het was nodig om deze hypothese te testen.

b) Ik ben "ter plaatse" gaan kijken...en hier zijn enkele foto's van de reparatie en de bushels, het ziet er zo uit:

Reparatie rechtsboven (mogelijk zit er een lek aan de onderkant, de muur lijkt een beetje zwartgeblakerd...?)

open haard.jpg
schoorsteen.jpg (322.29 KiB) 5119 keer bekeken


"Bekisting" van bushels (in feite is het een betonplaat, erg zwaar, ik kan hem niet alleen verplaatsen)

open haard_1.jpg
cheminee_1.jpg (345.73 KiB) 5119 keer bekeken


Verticale doorsnede van de bekisting:

open haard_2.jpg
cheminee_2.jpg (337.49 KiB) 5119 keer bekeken


Einde bushels en reparatie:

open haard_3.jpg


Top van bushels:

open haard_5.jpg
cheminee_5.jpg (161.22 KiB) 5119 keer bekeken


De lichtere test langs de verbindingen leverde niets op, en ook de natte "vingers"-test niet... de kachelventilator draait maar zonder vlam (wanneer de kachel gestopt is, draait de ventilator 20 minuten om alle dampen af ​​te voeren)

Kortom, ik kon geen lekkages ontdekken...: Cry:

Toegang, foto's en reparatie gebeuren liggend, het is super saai en moeilijk :(

Dus als plan van aanpak:

a) Ik ga een goede laag vuurvaste mortel aanbrengen op de voegen van de reparatie en de "bushel-repair" verbinding...

b) Als dat niet genoeg is, zal ik de bekisting "waterdicht maken"...

c) En als dat nog niet genoeg is, scheur ik alles af (bekisting + bushels + reparatie) en plaats ik een afgedichte 125 gegalvaniseerde bocht in het verticale deel van de schoorsteen. En ik zou deze mondstukken afdichten met een chemische afdichting en vuurvaste mortel (omdat waterdichte kachelmondstukken me een arm en een been kosten... en omdat het verborgen is, is het niet nodig om roestvrij staal te plaatsen). Het probleem is dat we niet meer door het inspectieluik kunnen vegen (maar vegen zal wel mogelijk zijn via de kacheluitlaat...maar de gegalvaniseerde elleboog kan een probleem veroorzaken...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Rook lek op pellet Pellets. Vind je het lek van een schoorsteen (met aardewerk bushels)?




par Lolounette » 13/12/17, 17:57

Ik weet niet of het in jouw geval kan werken, maar als we zoeken naar gaslekken in leidingen, gebruiken we zeepsop: waar het gas ontsnapt, ontstaan ​​er belletjes... er kan niet genoeg stroming op het lek zijn om dit te bewerkstelligen. werkt het, maar kost het niet veel om het te proberen?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Rook lek op pellet Pellets. Vind je het lek van een schoorsteen (met aardewerk bushels)?




par Christophe » 13/12/17, 18:08

Logischerwijs staat de schoorsteen in een depressie... het gas staat onder druk... dus dat zou ik moeten proberen terwijl de kachel draait...

En het probleem is dat ik een monsterlijk oppervlak heb om te testen...en niet gemakkelijk toegankelijk en helemaal niet voor 2 van de 4 zijden van de bushels...pffff...niet gemakkelijk!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Rook lek op pellet Pellets. Vind je het lek van een schoorsteen (met aardewerk bushels)?




par Ahmed » 13/12/17, 18:11

Bellendetectie werkt zelfs bij kleine lekkages, maar het is moeilijk voor te stellen dat op grote poreuze oppervlakken de vloeistof wordt geabsorbeerd...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 273 gasten