De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Moindreffor » 17/06/18, 10:58

Did67 schreef:Daar had ik het over direct zaaien in de voren.

Bovendien, maar het is geen "probleem" in de zin dat het is opgelost, mijn zaailingen gemaakt in borden of emmers met gewone compost ("zonder merkteken") van de handel bleven inderdaad nietig. Maar dan echt nietig, tot het punt dat ik uien zo dun als breinaalden heb getransplanteerd, of selderij in het stadium van de 2 echte bladeren (het is klein)...

De kwestie van de onregelmatigheid van het in lijn zaaien (in het bijzonder, in mijn geval, van wortelen) blijft open: slakken, die vlak op grondniveau (zelfs iets onder de grond) liggen op het moment van opkomst of het "anti-kiemeffect" van het hooi dat vergaat, of gebrek aan licht onderaan de hooivoor ?????? We zullen de oorzaak moeten "onderzoeken" en identificeren om deze te verhelpen! De transplantatietest van zeer kleine worteltjes, bereid in zaaibedden, is doorslaggevend wat betreft herstel. Je moet wachten op de oogst om te zien welke vorm de verkregen wortels zullen hebben!

Ik heb de zaaiplaat getest, niet erg overtuigend, het vereist een zekere beheersing, en een bepaalde opvolging, hij droogt heel snel uit, voor mij misschien te snel, dus tot ziens thuis
paysan.bio, had gezegd dat het goed werkte voor wortelen, dus de eerste fasen, zaaien en vervolgens verplanten, valideer je, we zullen ongeduldig wachten op de oogst, dus
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 17/06/18, 11:08

wat gebruiken jullie voor potgrond?


Ik heb het over zaaien in de volle grond dus zonder aarde.
Vorig jaar had ik hetzelfde probleem met bonen, maar ik heb het opgelost (of misschien was het toeval) door ferramol bij de zaden te doen (dus onder de grond). Ik heb het dit jaar geprobeerd, maar het werkt niet.
Ter informatie: ik heb het geprobeerd met verschillende bonenzaden (verschillende pakjes), dus ik denk niet dat ik de zaden in twijfel zou trekken.
Ik heb bonen opnieuw gezaaid op de overblijfselen van mijn terpen waar de grond droger is. Als het verbetert, kan er een probleem zijn met de luchtvochtigheid op grondniveau.

ps: mijn zaailingen in potten (zoals bijvoorbeeld tomaten) waren niet zo succesvol als andere jaren; Ik kan niet zeggen of het aan de grond ligt of aan de kwaliteit van de zaden (ik maak mijn eigen zaden).

misschien is het toch geen goed jaar (hoewel dat in de aangrenzende tuinen geen probleem is).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 17/06/18, 12:34

Het is in ieder geval een ander jaar: geen compromitterende vorst [ik heb spijt dat ik geen 8 tomatenplanten in mijn gesloten kas heb staan; vorig jaar was alles verbrand door de vorst van 21 april; dit jaar heb ik mijn eerste tomaten, maar slechts 1 of 2 per plant!], veel water de afgelopen weken maar "heet"...

De conclusies van vorig jaar gelden dit jaar niet, en dit jaar waarschijnlijk ook niet volgend jaar. De "opwarming van de aarde", als deze zich dit jaar niet vertaalt in "hitte/vochtigheid", vertaalt zich vooral in grotere "onrust", en daarom iets onvoorspelbaarder: tropische regens in mei zijn waarschijnlijk ook de laatste sneeuw eind april! Daarmee betekenen ‘gemiddelden’ niet meer zoveel.
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 15/07/18, 14:53

Na lange studies over mijn problemen met bonenzaailingen, vond ik het antwoord (ik las zelfs iets over de forum Ik geloof en ik heb thuis hetzelfde opgemerkt, dus ik eigen mij het toe):
Ik groef een zaadje op en vond een soort klein wit (en natuurlijk slijmerig) naaktslakje dat een gaatje in het zaadje boorde om het van binnenuit op te eten. Het lijkt de larve van een vlinder te zijn (ik wist de naam niet meer). Deze vlinder zou onder andere aangetrokken worden door planten die ik vrijwillig liet uitzaaien... om vlinders en andere verzamelaars aan te trekken.
Het mooie, nu ik dat weet, is dat ik weet dat als ik mijn bonen later zaai, ik er geen probleem mee heb omdat de vlinders maar één keer per jaar eieren leggen (ter controle)

Aan de andere kant is er nog steeds een mysterie: wat eet het hart van mijn bloemkool? er niet één gespaard blijft (ze staan ​​geplant op de 4 hoeken van de moestuin)?

Aan de andere kant: de hooioogst van dit jaar is qua kwantiteit een goed wijnjaar: ik denk dat het grotendeels goed zal zijn voor het hele jaar en misschien zelfs met een beetje geluk voor de start van het seizoen volgend jaar (misschien kan ik er nog steeds één oppikken of twee kleine aanhangwagens van iemand en helemaal gratis)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 15/07/18, 15:31

Ja, "elders" en ik weet niet waar, beschreef ik mijn tegenslagen bij het vroeg zaaien van erwten [behalve in de kas dit jaar - waarschijnlijk gaan de vlinders daar niet of heel weinig!] , die na veel krabben en prutsen , kon ik onbetwistbaar toeschrijven aan de pissebedachtige rupsen van een veel voorkomende vlinderfamilie genaamd de "Lychaenidae" (hiertoe behoren vlinders zoals de "koper" en de "azuurblauwe", van zeer gemiddelde grootte: https://fr.wikipedia.org/wiki/Azur_estival ; https://gepaauvergne.wordpress.com/2017 ... re-commun/).

Ja, ook ik ben blij met "biodiversiteit", voordat ik de prijs betaal!!!!

Aan de andere kant heb ik nog steeds problemen met wortels, en ik heb nog steeds geen geïdentificeerde "oorzaak" gevonden (zelfs als de eerste zaailingen het slachtoffer zijn van slakken - maar zodra de "populatie" is gedecimeerd, blijf ik met problemen kampen. Alleen de laat zaaien - ongeveer veertien dagen geleden - dat ik dan water moet geven, komt met voldoende regelmaat op. Ik ben een uur geleden, onder de eerste stormdruppels, gekomen om zaden te gooien waar ik de sjalotten had geoogst, nadat ik het hooi met een haak had opgeruimd Alles in 5 minuten... We zullen zien! Er zijn late rassen Berlicum, late Colmar, etc... https://www.fermedesaintemarthe.com/A-1 ... -2-ab.aspx ; https://www.fermedesaintemarthe.com/A-7 ... -2-ab.aspx) die wij oogsten, thuis tot oktober/november...
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 15/07/18, 15:36

voor wortels heb ik een beetje dezelfde zorgen, maar ik wijt het aan mijn grote stompe vingers en een gebrek aan kennis als het gaat om het afdekken van de zaden.

Ik heb altijd een beetje moeite gehad om ze te laten rijzen, maar als ik eenmaal begonnen ben, krijg ik ze meestal mooi zonder water te geven na het opkomen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 15/07/18, 15:48

Ik heb een bepaalde behendigheid, die niet is veranderd... En toch is die minder regelmatig... Soms behoorlijk catastrofaal!
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 15/07/18, 15:59

u moet proberen een monster te nemen dat u in een bak zaait en de opkomstsnelheid controleren.
als dat zo is, is het een spermaprobleem
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Moindreffor » 15/07/18, 21:18

torrent schreef:u moet proberen een monster te nemen dat u in een bak zaait en de opkomstsnelheid controleren.
als dat zo is, is het een spermaprobleem

Ik zou neigen naar een verschil in de dikte van de bedekking. Als je hand op één plek te zwaar is, zal hij ontkiemen, maar hij zal niet genoeg reserve hebben om op te tillen. Als hij uit de zaden komt door dik te zaaien, zou dit het probleem oplossen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 15/07/18, 21:34

Ik had graag gezien dat het een spermaprobleem was (ik verander van merk en hopelijk is het opgelost), maar ik denk dat je gelijk hebt.

Heeft iemand ooit geprobeerd direct op de grond te zaaien en heel, heel licht met hooi te bedekken?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 148-gasten