De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 12/05/18, 22:09

Wauw, zo simpel is het niet.
Als er vrijwilligers zijn, moet ik anders nog een paar jaar wachten voordat ik mijn resultaten kan valideren.
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 16/06/18, 12:29

Wat nieuws uit mijn eigen tuin in mijn tuin

de tomaten groeien langzaam: bijna een maand geleden dat ik water heb gegeven, zelfs in de kas en nog steeds geen teken van dorst :schok:
bonen, erwten en maïs is gewoon een ramp :onheil: niets van niets wat het niet wil
de kool, ik had er een schep van en om de een of andere reden werden de wortels van sommigen aangevreten door kleine witte wormen, dus bijna de helft had er zwaar onder te lijden
De prei had wat tijd nodig, maar begint er goed uit te komen
de naaktslakken vielen goed aan op een van de percelen, de andere twee leden minder
Over het algemeen is alles een beetje moeilijk om op gang te komen (behalve de zonnebloemen, die zijn blij), dus het wordt een redelijk gemiddeld jaar, denk ik.
Ik heb de grelinette eruit gehaald, onder de mulch is de aarde verdomd verdicht en druipt van het water (voor de goede orde, ik heb de laatste tijd geen zware regenval gehad zoals op andere plaatsen in het departement --> het is dat ik een microklimaat heb : Mrgreen: ). Hoewel het iets verslechterd is, is het nog steeds een zeer kleiachtige grond. :(
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Adrien (voormalig nico239) » 16/06/18, 12:42

torrent schreef:Wat nieuws uit mijn eigen tuin in mijn tuin

de tomaten groeien langzaam: bijna een maand geleden dat ik water heb gegeven, zelfs in de kas en nog steeds geen teken van dorst :schok:
bonen, erwten en maïs is gewoon een ramp :onheil: niets van niets wat het niet wil
de kool, ik had er een schep van en om de een of andere reden werden de wortels van sommigen aangevreten door kleine witte wormen, dus bijna de helft had er zwaar onder te lijden
De prei had wat tijd nodig, maar begint er goed uit te komen
de naaktslakken vielen goed aan op een van de percelen, de andere twee leden minder
Over het algemeen is alles een beetje moeilijk om op gang te komen (behalve de zonnebloemen, die zijn blij), dus het wordt een redelijk gemiddeld jaar, denk ik.
Ik heb de grelinette eruit gehaald, onder de mulch is de aarde verdomd verdicht en druipt van het water (voor de goede orde, ik heb de laatste tijd geen zware regenval gehad zoals op andere plaatsen in het departement --> het is dat ik een microklimaat heb : Mrgreen: ). Hoewel het iets verslechterd is, is het nog steeds een zeer kleiachtige grond. :(


Hoeveel jaar heb je hooi op deze moestuin gestrooid?

Is de watergift mondiaal of gedifferentieerd naar groenten?
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 16/06/18, 13:00

De exacte datum weet ik niet meer, maar het moet iets meer dan 5 jaar geleden zijn geweest.

Ik geef de zaailingen een beetje water tijdens het opkomen (wanneer ze dat willen), de rest volgt een droog dieet zolang er geen tekenen van dorst zijn
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Adrien (voormalig nico239) » 16/06/18, 15:26

Omdat ik in een situatie zit die op mij lijkt, zijn dit mijn lessen.

Op dit type grond moet je het hele jaar door de dosis (minimaal 20 cm en meer als je kunt) hooi leggen, het speelt een essentiële rol en verandert de aarde echt.
Vervolgens pas je je aan afhankelijk van je gewassen (zaaien of niet... enz.)

Vorig jaar heb ik ook niet zoveel water gegeven.

Achteraf gezien denk ik dat dat een vergissing was.

We houden geen minimale bewateringswedstrijd.

Probeer wat meer water te geven, naar mijn mening zul je winnen.
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 16/06/18, 17:04

Deze reflectie over water geven had ik twee jaar geleden al; Sindsdien heb ik een nieuwe manier van kijken aangepast: als de plant goed groeit, is de grond nog nat, geen water geven, anders probeer ik het te verbeteren door vaker water te geven.

Mijn huidige probleem is niet dat planten groeien zonder water, maar dat mijn zaailingen niet willen ontkiemen ondanks regelmatig water geven om de grond vochtig te houden
0 x
stortvloed
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 09/12/17, 17:55
Plaats: Bas Rhin
x 11

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par stortvloed » 17/06/18, 09:11

Ik ontdekte een van de oorzaken van het niet opkomen van mijn zaailingen (tenminste bonen).
gisteravond krabde ik in de grond op de plaats van mijn gemiste zaailingen en vond een soort slakken (~3-4 mm groot, wit en zeer stroperig) die "gaten in mijn zaden boorden om ze te verslinden..

iemand enig idee wat het is en hoe je er vanaf komt?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 17/06/18, 09:30

Waarschijnlijk een van de soorten naaktslakken????

Om echter te verifiëren dat dit de oorzaak is, en niet het gevolg: was het zaad ontkiemd? zou het ontkiemen??? Valt de slak niet een zaadje aan dat begon te ontbinden????

Wat de peulvruchten betreft, had ik vorig jaar de "Lychaenidae" (rupsen van vlinders in de vorm van pissebedden)!!!!

Mijn basishypothese, waarvoor ik helaas niet over de ‘objectieve’ middelen (analyse, enz.) beschik om deze te verifiëren, is dat het organisch materiaal afbreekt dat de kieming kan blokkeren. Het is bekend dat compost die niet rijp genoeg is een antikiemeffect heeft...

Ik zou een "experimenteel apparaat" moeten opzetten dat op dezelfde plaats bestaat uit het maken van secties in kale grond en secties met hooi / voren in het hooi, met voldoende herhalingen, en observeren.

Want bovendien komt het voor dat de zaailingen zonder problemen opkomen. Sommigen hebben bonen rechtstreeks in het hooi gezaaid. Ik heb het gedaan. Met een goed liftpercentage...

Er heerst nog steeds rond het zaaien een ‘deel van mysterie’. Wat ik omzeil door "emmers" klaar te maken...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Moindreffor » 17/06/18, 10:12

torrent schreef:Deze reflectie over water geven had ik twee jaar geleden al; Sindsdien heb ik een nieuwe manier van kijken aangepast: als de plant goed groeit, is de grond nog nat, geen water geven, anders probeer ik het te verbeteren door vaker water te geven.

Mijn huidige probleem is niet dat planten groeien zonder water, maar dat mijn zaailingen niet willen ontkiemen ondanks regelmatig water geven om de grond vochtig te houden

Ik had dit jaar ook een probleem met mijn zaailingen, Didier schijnt er ook een gehad te hebben, wat gebruik je als compost?
Ik heb zaaigrond gekocht, ik denk volgend jaar anders te doen, dit soort grond lijkt geschikt voor de binnenkweek, een snelle groei, ik heb later dit jaar gezaaid maar buiten. Met dit soort grond werkte het niet, dus hier heb ik Ik ben bij
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie tuin gemaakt in het noorden van Elsass




par Did67 » 17/06/18, 10:38

Daar had ik het over direct zaaien in de voren.

Bovendien, maar het is geen "probleem" in de zin dat het is opgelost, mijn zaailingen gemaakt in borden of emmers met gewone compost ("zonder merkteken") van de handel bleven inderdaad nietig. Maar dan echt nietig, tot het punt dat ik uien zo dun als breinaalden heb getransplanteerd, of selderij in het stadium van de 2 echte bladeren (het is klein)...

De kwestie van de onregelmatigheid van het in lijn zaaien (in het bijzonder, in mijn geval, van wortelen) blijft open: slakken, die vlak op grondniveau (zelfs iets onder de grond) liggen op het moment van opkomst of het "anti-kiemeffect" van het hooi dat vergaat, of gebrek aan licht onderaan de hooivoor ?????? We zullen de oorzaak moeten "onderzoeken" en identificeren om deze te verhelpen! De transplantatietest van zeer kleine worteltjes, bereid in zaaibedden, is doorslaggevend wat betreft herstel. Je moet wachten op de oogst om te zien welke vorm de verkregen wortels zullen hebben!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 101-gasten