Vergelijkende VS zachthoutpellets, advies en feedback?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Christophe » 01/12/17, 17:59

Gaston schreef:Voor vloeibaar water is de soortelijke warmte 4 185 J · kg-1· K-1.
Voor verdamping is de enthalpie 2 264 000 J · kg-1

1kg passen vloeibaar water 20 ° tot 100 ° stoom vereist derhalve 80 4185 * + = 2264000 2431400 J = 675Wh


Eh goed redeneren, ik ga naar 722 Wh maar het verandert niet veel tot het eindresultaat ... logischerwijs zou het ook rekening moeten houden met de stijging van de temperatuur van de stoom? Maar tot welke temperatuur? Dat van rook of verbranding?

Gaston schreef:In totaal is 1% meer vocht ongeveer 50Wh / kg minder.


Het is een stuk minder dan ik eigenlijk dacht *, eindelijk is 1% water ongeveer 1% minder PCI... maar ik had deze redenering nooit gemaakt ...

Gaston schreef:Merk op dat in het geval van vochtopname dit "slechts" 6,75 Wh is omdat het gewicht van de verbrande pellets ook is toegenomen met de hoeveelheid opgenomen water.


Geen begrip?

* Ik heb hout verbrand dat niet droog genoeg was en het was catastrofaal ... veel meer dan 20% verschil (maar het is zeer subjectief als een opmerking ...)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Christophe » 01/12/17, 18:01

Did67 schreef:2) TU neemt een brede schaal die in de magnetron gaat. Je weegt P1. Je legt een laag pellets. Je weegt P2.

Daarna breng je een minuut door in de magnetron. Je gaat uit. Je weegt. P3. Je mengt. Ik weet niet of het een minuut is. Neem minder tijd en blijf daarna, zodat het niet in brand vliegt!

U begint opnieuw totdat: a) het gewicht niet meer beweegt; b) de pellets beginnen "bruin" te worden. We kunnen dan aannemen dat ze droog zijn.

U berekent de hoeveelheid verdampt water: gewicht van de pellets P2 - P1. Vervolgens bereken je de "verliezen" ...


We kunnen pellets in de magnetron flamberen? Interessant om te weten!

Voor de methode, ok ik begreep maar waarom niet bakken in de oven? Het zou niet minder riskant zijn in de conventionele oven (maar zeker een beetje langer ...)?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Ahmed » 01/12/17, 22:35

Pellets kunnen een beetje zetmeel bevatten om hun cohesie te vergroten (in het geval van hardhoutproductie, omdat ze minder lignine bevatten dan zachthout).
Het is mogelijk om een ​​ontsteking van het hout te krijgen door de temperatuur te verhogen, in een magnetron of op een andere manier (van 250-350 °, afhankelijk van de soort).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par sicetaitsimple » 01/12/17, 22:59

Christophe schreef:
Eh goed redeneren, ik ga naar 722 Wh maar het verandert niet veel tot het eindresultaat ... logischerwijs zou het ook rekening moeten houden met de stijging van de temperatuur van de stoom? Maar tot welke temperatuur? Dat van rook of verbranding?



Tot de rook.
Zelfs als de waterdamp oververhit is (het is) in de verbrandingsgassen, zal het deze energie opgeven in het uitwisselingslichaam van uw ketel (of een kachel), tussen de toestand "gas van verbrandingsuitlaat verbrandingskamer "en de status" verbrandingsgasinlaat afvoerkanaal ".

De onvermijdelijke verliezen via het uitlaatkanaal zijn verreweg de grootste verliezen van een verbrandingssysteem.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Did67 » 02/12/17, 10:04

Deze verliezen worden verminderd als we condensatie kunnen hebben (wat mijn geval is), met dampen die vrijkomen 35 55 ° ... En een deel van de gecondenseerde damp ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Did67 » 02/12/17, 10:07

Christophe schreef:
* Ik heb hout verbrand dat niet droog genoeg was en het was catastrofaal ... veel meer dan 20% verschil (maar het is zeer subjectief als een opmerking ...)



Let op, hier redeneren we "thermodynamica". We gaan ervan uit dat zelfs nat, het hout perfect verbrand zou worden om zijn PCI te bepalen.

In werkelijkheid brandt vochtig hout slecht, is de verbranding slecht en naast de "thermodynamische verliezen" die verband houden met de verdamping van water, is er ook het feit dat het in uw apparaat "rookt", "bruin" wordt, het "spuugt deeltjes uit" en veel "scherpe, irriterende" gassen (blijf naast een verkenningsvuur, onder de rook en je begrijpt wat ik bedoel). Dit zijn allemaal organische moleculen niet verbrand!

Dit is de echte ramp van onvoldoende droog hout dat wordt gestookt in niet-gecontroleerde verbrandingsapparatuur (kachels, open haarden, enz.). Het gebruik van hout wordt dan helemaal "niet groen", ook al is het bijna neutraal in fossiele CO²! Als ik naar het dorp ga, word ik in de winter overvallen door een vage geur die de keel irriteert. Als het Renault was, zouden we hem berechten! Maar aangezien het alle individuen zijn, van wie sommigen denken dat ze "groen" zijn door verwarming met hout ... [Merk op dat sommige steden verwarming met hout in te rustieke apparaten verbieden ...]
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Did67 » 02/12/17, 10:13

Christophe schreef:
We kunnen pellets in de magnetron flamberen? Interessant om te weten!

Voor de methode, ok ik begreep maar waarom niet bakken in de oven? Het zou niet minder riskant zijn in de conventionele oven (maar zeker een beetje langer ...)?


Omdat de "magnetron" van binnen opwarmt, en onmiddellijk. "Wetenschappelijk" worden de vochtigheidsmetingen gedaan in een oven, gedurende x uur, bij ik weet niet hoeveel graden (120 ° C en een paar denk ik) ... Dus theoretisch kan dat in de oven. ALS je in de buurt wilt blijven, voor 24 uur ...

De "magnetron" is een eenvoudige methode bij benadering. Toen ik het hier alleen over pellets had, had ik een document van ADEME gevonden dat deze methode vrij goed "valideerde", wat redelijk betrouwbare resultaten opleverde voor een eerste benadering. Om een ​​fabrikant aan te klagen, moeten natuurlijk normen worden toegepast, de oven, enz.
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Christophe » 02/12/17, 12:21

Ok, ik zal wat testen doen :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
fabio.gel
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 282
Inschrijving: 06/03/08, 13:33
Plaats: 14 - Calvados
x 6

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par fabio.gel » 05/12/17, 13:18

Hallo Christophe

Als je ketel op hardhout staat, verander dan niet speciaal (als je toegang hebt tot de admin-code van het moederbord om de instellingen te wijzigen).
Ik had de test gedaan op mijn oude pelletkachel die op naaldhout staat, een slecht verbrandingsresultaat en veel te veel as.

In ruil voor ervaring en niet voor steden, gebruik ik voor twee jaar gegranuleerd van castoche, ik wacht op castochefolies om een ​​ton te nemen (ongeveer 240 €).

De aankondiging: http://www.castorama.fr/media_aux/651553_a1.pdf

Fabio
0 x
Ik doe mijn best om trash wereld niet overlaten aan mijn kinderen ....
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Vergelijkende Zaaghout VS pellets, beoordelingen en feedback?




par Gaston » 05/12/17, 13:45

Christophe schreef:
Gaston schreef:Merk op dat in het geval van vochtopname dit "slechts" 6,75 Wh is omdat het gewicht van de verbrande pellets ook is toegenomen met de hoeveelheid opgenomen water.


Geen begrip?
In het geval van vochtabsorptie wordt 1kg pellets veranderd van 7% naar 1,01 kg 8% pellets.

Water vervangt het brandbare materiaal niet, het komt daarnaast.
Er blijft 1kg aan brandbaar materiaal dat altijd dezelfde energie produceert en een kleine hoeveelheid van deze energie wordt gebruikt om extra 10g-water te verwarmen en te verdampen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 372-gasten