Moestuin van de luiaard - AISNE (02)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Nico02
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 22/11/17, 17:24
Plaats: Aisne
x 7

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par Nico02 » 24/11/17, 09:30

Gezien de discussies op de BRF realiseer ik me nog meer dat ik het vak helemaal niet beheers, dus sla ik dit jaar over...

Bedankt voor je advies en uitleg over dit onderwerp.

"Lesserreffor", hallo buurman :)

Om mezelf te situeren, ik ben niet ver van Cateau-Cambrésis, grens van Saint-Souplet, nu weet je of we "nabije buren" zijn.

ik ben echt nieuw,

Ik heb ooit kerstomaatjes en aardbeien gekweekt, maar toen kocht ik op zijn minst emmers, maakte een kuil en wat water, als ik eraan dacht. We hadden een paar aardbeien en tomaten, genoeg om ze niet te hoeven kopen, maar het plezier om ze op te rapen, te wassen en op te eten, de kinderen vonden ze geweldig.
Daarom ontdekte ik de methode van Did67, die ik compatibel vond met de tijd die ik naar mijn moestuin kon brengen en mijn lage kennisniveau. Ik zeg niet dat het gemakkelijk zal zijn, maar het lezen van de draad over de luie moestuin (ik heb nog heel wat te lezen), de veelgestelde vragen en deze presentatiethread geven me waardevol advies om aan de slag te gaan.

Wat betreft maaien, gras, ik mis het niet, dat is zeker, ik pak meestal alleen de eerste maaibeurt op, omdat het hoog is, dan laat ik het op de grond liggen, ik maai elke twee weken (soms groeit het sneller dan elke week), ik beoefen geen "Mulsing".
De uitbreiding van het perceel zal hetzelfde lot ondergaan, maar ik zou wat gras verzamelen om wat toe te voegen, omdat de zitmaaier de neiging heeft om in een "band" uit te werpen, ik zou de tijd nemen om dat allemaal uit te spreiden...

Ik heb de plantagekeuze nog niet gemaakt, maar ik denk dat ik mijn eerste idee zal behouden en verrijken met ander advies, ook dat van jou.

Dank u allen.

Nico.
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par Moindreffor » 24/11/17, 14:05

Nico02 schreef:"Lesserreffor", hallo buurman :)
Om mezelf te situeren, ik ben niet ver van Cateau-Cambrésis, grens van Saint-Souplet, nu weet je of we "nabije buren" zijn.
Nico.


welkom
dus je moet in de buurt van St Martin Rivière of Ribeauville zijn
als dat zo is, moeten we eigenlijk heel dichtbij zijn : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Nico02
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 22/11/17, 17:24
Plaats: Aisne
x 7

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par Nico02 » 24/11/17, 14:50

"Moindreffor" zoals "je komt uit mijn hoek", of liever "uit mijn hoek", ik ben nog steeds een noorderling die in de Aisne is geëxpatrieerd, ik kan je de naam van mijn kleine dorp geven, ik ben heel precies gelegen in "La Vallée Mulâtre". Inderdaad vrij dicht bij Saint Martin Rivière en Ribeauville.
Tot zover de exacte locatie.
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par Moindreffor » 24/11/17, 15:47

Nico02 schreef:"Moindreffor" zoals "je komt uit mijn hoek", of liever "uit mijn hoek", ik ben nog steeds een noorderling die in de Aisne is geëxpatrieerd, ik kan je de naam van mijn kleine dorp geven, ik ben heel precies gelegen in "La Vallée Mulâtre". Inderdaad vrij dicht bij Saint Martin Rivière en Ribeauville.
Tot zover de exacte locatie.


wacht, ik verlaat mijn huis en ik zeg hallo ^^, we moeten dezelfde windturbines zien, die van Sint Maarten
dus je bent net aangekomen in de sector om de stad te verlaten, of je komt uit het gebied, ik kwam terug naar het land van mijn voorouders
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Nico02
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 22/11/17, 17:24
Plaats: Aisne
x 7

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par Nico02 » 24/11/17, 16:42

Lesserffor,

Dus de windturbines, we moeten inderdaad dezelfde zien, vanuit het huis hoor ik heel goed die tussen Molain en mijn huis ;)

Oorspronkelijk kom ik niet uit dit gebied, maar het huis dat overeenkomt met onze zoektocht was daar, dus hier zijn we...
Ik kwam eind 2015 aan en ik geef toe dat ik er geen spijt van heb :)

De wereld is toch klein, kletsen met je buurman, vanuit de moestuin, op een "forum".
Op de een of andere manier geeft het me een zuiver geweten, ik ben niet de enige luie in de buurt :) ahahah : Lol:
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par Moindreffor » 24/11/17, 16:50

Nico02 schreef:Lesserffor,

Dus de windturbines, we moeten inderdaad dezelfde zien, vanuit het huis hoor ik heel goed die tussen Molain en mijn huis ;)

Oorspronkelijk kom ik niet uit dit gebied, maar het huis dat overeenkomt met onze zoektocht was daar, dus hier zijn we...
Ik kwam eind 2015 aan en ik geef toe dat ik er geen spijt van heb :)

De wereld is toch klein, kletsen met je buurman, vanuit de moestuin, op een "forum".
Op de een of andere manier geeft het me een zuiver geweten, ik ben niet de enige luie in de buurt :) ahahah : Lol:


eigenlijk moet je daar stil zijn, want om daarheen te gaan moet je het echt willen of verdwalen : Mrgreen:

in dit gebied hou ik van de bron van de Selle, of wandelingen in het bos en inderdaad om naar het bos te gaan ga ik langs jouw plaats
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Nico02
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 22/11/17, 17:24
Plaats: Aisne
x 7

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par Nico02 » 06/06/18, 17:29

Eerste oogsten van de Paresseux de L'Aisne.

Hier zijn mijn eerste oogsten uit de moestuin die op het bord belanden.

Mijn feedback:

* Ik deed zoals velen, in het begin heb ik een laag hooi niet dik genoeg gelegd, dus het begint in alle hoeken te prikken, maar dat is mijn schuld. Aan de andere kant, voor wieden, met de hand, trekt het zichzelf naar buiten.

* Ik koos voor salades, radijsjes, witte en rode uien, kool, prei, wortelen, aromatische planten.
Nou, alles ging goed, ik heb zelfs wat van deze groenten geproefd. Oordeel: uitstekend. Pittige radijzen en knapperige salades.

* Voor de rest heb ik geen water gegeven, terwijl de lente heet is en de stormen en regens veel water naar mijn gebied brengen. Zoals afgesproken heb ik, afgezien van het hooi dat ik in november heb gezaaid en de plantages eind april, niet in deze moestuin gewerkt.
Om het compleet te maken, heb ik zaailingen uit winkels geplant en gaten in het hooi gemaakt met een dibber.

Van mijn kant ben ik zeer tevreden met mijn test en ik zou het zonder aarzelen opnieuw doen, ik zal zelfs vergroten en nadenken over het aanbrengen van een dikkere laag de volgende keer.

Door deze besparing in tijd en arbeid kon ik onder andere het boek van Did67 lezen en herlezen, waardoor ik als beginneling kon leren.
Overigens bedankt voor dit boek, heel goed geschreven en waar ik veel van heb geleerd.
In de hoop het volgende te lezen, als alles volgens plan voor je gaat.

Kleine foto van de eerste radijzen:
IMG_20180510_142256.jpg


A très vite.
Nico.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par Adrien (voormalig nico239) » 07/06/18, 10:06

Goed vervolg: jammie de radijsjes. : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Nico02
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 22/11/17, 17:24
Plaats: Aisne
x 7

Re: Luiaards moestuin - AISNE (02)




par Nico02 » 07/06/18, 15:15

Merci.

Nu moet het goed komen, de moestuin redt zich vanzelf : Mrgreen:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 240-gasten