Waterkwaliteit voor de tuin !!!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Waterkwaliteit voor de tuin !!!




par izentrop » 21/11/17, 00:17

Did67 schreef: Er kan ook melding worden gemaakt van zwavelderivaten, een verontreinigende stof voor de mens en een sporenelement dat nuttig is voor planten (met name kruisbloemigen). De S is vaak een onderbelichte beperkende factor ...
Volgens kunstmestfabrikanten leverde industriële vervuiling paradoxaal genoeg de nodige quota op voor gecultiveerde bodems en omdat milieuverbeteringen, het filteren van fabrieksrook, landbouwgrond ontbreekt en extra zwavel nodig heeft. http://www.yara.fr/fertilisation/purs-n ... la-sulfan/

Weet jij hoe het werkt voor een levende bodem?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Waterkwaliteit voor de tuin !!!




par Did67 » 21/11/17, 10:40

Wat ik weet:

a) Manfred Wenz, de Duitse boer van wie ik werd "geïnspireerd", brengt inheemse zwavel in korrels (het is geautoriseerd, het wordt aangeduid als "biologisch" en zelfs "Demeter" - biodynamisch). Ik zag een van zijn tests: het is spectaculair: we konden perfect de "banden" zien waar hij met zijn spreader was geslaagd.

b) Ik geloof in het principe van behoud van massa (Lavoisier): ik zie niet in hoe, afgezien van bijdragen door restitutie, los van vervuiling en afgezien van bemesting, de grond rijker zou kunnen worden ... Dus een arme grond zal blijven arm...

c) Er is hooi-invoer in mijn systeem. Maar ik heb geen gegevens over de rijkdom van hooi in S! Aan de andere kant, zelfs als het slecht is, zal het, gezien de herhaalde en enorme bijdragen, uiteindelijk zwaar wegen.

d) S is een element met een complexe cyclus, zowel tellurisch (in de grond) als antenne. Net als stikstof. Behalve dat er geen "voorraad" in de lucht hangt, zoals bij stikstof ...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Waterkwaliteit voor de tuin !!!




par izentrop » 21/11/17, 12:37

Volgens dit COMIFER-document is de export van zwavel het belangrijkst voor voer en weilanden.
Als de boer voor zijn bevruchting heeft gezorgd, kunnen we stellen dat fenocultuur niet zal ontbreken. http://www.comifer.asso.fr/images/pdf/1 ... OMIFER.pdf
toebehoren
exportSo3vegetaux.gif
exportSo3vegetaux.gif (52.09 KiB) 2767 keer bekeken
0 x
Avatar de l'utilisateur
fabio.gel
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 282
Inschrijving: 06/03/08, 13:33
Plaats: 14 - Calvados
x 6

Re: Waterkwaliteit voor de tuin !!!




par fabio.gel » 21/11/17, 14:13

Ik moet proberen hooi te vinden voor mijn moestuin, een missie voor deze winter 8)
0 x
Ik doe mijn best om trash wereld niet overlaten aan mijn kinderen ....
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Waterkwaliteit voor de tuin !!!




par Did67 » 21/11/17, 19:32

izentrop schreef:Volgens dit COMIFER-document is de export van zwavel het belangrijkst voor voer en weilanden.
Als de boer voor zijn bevruchting heeft gezorgd, kunnen we stellen dat fenocultuur niet zal ontbreken. http://www.comifer.asso.fr/images/pdf/1 ... OMIFER.pdf



De legende is niet erg duidelijk, maar alles suggereert dat het een "macro" -presentatie in tonnen is (het hele document beoogt een evenwicht te vinden tussen input en behoeften, op nationaal niveau). Het is daarom noodzakelijk om terug te brengen naar de oppervlakken van de betreffende gewassen ...

Koolzaad, als kruisbloemige, valt op.

Ik wist echter niet dat grassen, alfalfa, klavers zo'n grote behoefte hadden. Zie de tabel

Screen Shot 11-21-17 zwavelvereiste PNG
Schermopname 11-21-17 zwavelvereiste.PNG (76.54 KiB) 2735 keer bekeken



Let op: het is een van de voordelen van groenbemesters zoals mosterd of klaver om het S vast te houden dat in zijn geoxideerde vorm (sulfaat) mobiel is, net als nitraten, en het risico loopt uitgeloogd te worden ... Zie het in een organische vorm te mobiliseren wat het dan meer assimileerbaar maakt ... Het zou interessant zijn om de vraag naar de rol van mycorrhiza in deze affaire te onderzoeken!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Waterkwaliteit voor de tuin !!!




par Did67 » 21/11/17, 19:33

fabio.gel schreef:Ik moet proberen hooi te vinden voor mijn moestuin, een missie voor deze winter 8)


Heb je leboncoin bekeken?

https://www.leboncoin.fr/materiel_agric ... h=1&q=Foin
0 x
Avatar de l'utilisateur
fabio.gel
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 282
Inschrijving: 06/03/08, 13:33
Plaats: 14 - Calvados
x 6

Re: Waterkwaliteit voor de tuin !!!




par fabio.gel » 23/11/17, 13:41

Did67 schreef:
fabio.gel schreef:Ik moet proberen hooi te vinden voor mijn moestuin, een missie voor deze winter 8)


Heb je leboncoin bekeken?

https://www.leboncoin.fr/materiel_agric ... h=1&q=Foin


Heel goed idee Wist, er zijn zelfs biologische die dat zeggen : Wink: (is dit echt geldig?)

Anders vond ik een boerderij niet ver van het huis, ik ga daarheen om te zien.
0 x
Ik doe mijn best om trash wereld niet overlaten aan mijn kinderen ....
Avatar de l'utilisateur
fabio.gel
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 282
Inschrijving: 06/03/08, 13:33
Plaats: 14 - Calvados
x 6

Re: Waterkwaliteit voor de tuin !!!




par fabio.gel » 25/11/17, 14:44

Did67 schreef:

Let op: het is een van de voordelen van groenbemesters zoals mosterd of klaver om het S vast te houden dat in zijn geoxideerde vorm (sulfaat) mobiel is, net als nitraten, en het risico loopt uitgeloogd te worden ... Zie het in een organische vorm te mobiliseren wat het dan meer assimileerbaar maakt ... Het zou interessant zijn om de vraag naar de rol van mycorrhiza in deze affaire te onderzoeken!


hi Did

Wat vindt u van Epsom Salt (magnesiumsulfaat) voor het toevoegen van zwavel
http://www.selepsom.fr/
0 x
Ik doe mijn best om trash wereld niet overlaten aan mijn kinderen ....
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Waterkwaliteit voor de tuin !!!




par Did67 » 25/11/17, 17:35

fabio.gel schreef:
Heel goed idee Wist, er zijn zelfs biologische die dat zeggen : Wink: (is dit echt geldig?)

Anders vond ik een boerderij niet ver van het huis, ik ga daarheen om te zien.


Grasland hooi natuurlijk (gebieden die nog in gras liggen) is "de facto" bijna "biologisch": ik heb nog nooit een boer zijn hooi zien behandelen; ze kunnen het bemesten; vaak brengen ze afvalwater van de veehouderij met zich mee, die het natuurlijke systeem "herwerkt"; soms een basismeststof, op basis van fosfor of potas (vaak natuurlijk).

Wetende dat dit door een "stadium" gaat, grasgroei, daar heb ik geen probleem mee.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Waterkwaliteit voor de tuin !!!




par Did67 » 25/11/17, 17:41

fabio.gel schreef:
hi Did

Wat vindt u van Epsom Salt (magnesiumsulfaat) voor het toevoegen van zwavel
http://www.selepsom.fr/


Ik heb geen ervaring. Ik kan alleen maar raden!

a) sulfaat brengt zwavel mee

b) magnesium is een nuttig element, aanwezig in de bodem ...

Ik denk dat de ol's over het algemeen vrij zwak gevuld zijn, en daarom mogen bijdragen geen schade toebrengen ...

Ik geloof daarom dat er weinig risico is op nadelige effecten, maar een grote kans op gunstige effecten.

Voor de zekerheid zou ik zeggen: probeer verschillende keren "proeven, alle andere dingen gelijk" [de helft van een kooloogst met, de andere zonder en al het andere hetzelfde; observeren ; opmerking] [hetzelfde voor bonen, tomaten, enz.].

PS: EN natuurlijk, vertel het ons op de "Potager du Laesseux" !!!!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 255-gasten