De groentetuin van de luie Breton

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: De luie groentetuin




par Carl » 01/03/18, 19:36

Christophe schreef:gebruik de functie "bijlagen"...


Dat is genoteerd. Die zal ik proberen te onthouden ;-)
1 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: De luie groentetuin




par Carl » 01/03/18, 19:41

Stef72 schreef:Ik heb het gevoel dat je gemakkelijk een dubbele laag kunt aanbrengen


Ik denk dat de variabele die ALLES verandert de dichtheid van de laag is, die moeilijk te beoordelen is op een foto.
Deze foto's zijn genomen zonder beluchting van het hooi, een beluchting die simpelweg tot doel had een klein gaatje te laten waar de uien en aardappelen doorheen konden. Want zoals ik al zei, het hooi in de oude baal was als "gevlochten“Het was echt indrukwekkend.

Boeren kunnen a priori de "verdichting" en de diameter van de balen aanpassen.....
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: De luie groentetuin




par Carl » 03/03/18, 19:33

Vandaag, 3e dag "werk"... knoflook en sjalot planten: 1h15mn niets om moe van te worden =)

EN voor het eerst: de verschijning van de Heilige Christus^^!
IMG_5572.JPG


Hallelujah! puur plezier! bel al je broers en al je zussen, hier wordt feest!!!
: Lol: : Lol: : Lol:

Over één ding verbaasde ik me nog: je moet het hooi flink uitspreiden om bij de grond te kunnen en de bollen (knoflook en sjalot) te kunnen planten. Toen het gat eenmaal met de hand was gemaakt, bedekte ik de bovenkant gewoon met hooi....is dit de juiste manier om het te doen???
Weet je zeker dat een bol, zonder dit handwerk van de mens, zo'n laag hooi zou kunnen doorboren?

Een paar foto's om mijn punt te illustreren:
IMG_5566.JPG

IMG_5586.JPG

IMG_5587.JPG

IMG_5588.JPG

IMG_5589.JPG
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie groentetuin




par Did67 » 03/03/18, 19:52

Carl schreef:Over één ding verbaasde ik me nog: je moet het hooi flink uitspreiden om bij de grond te kunnen en de bollen (knoflook en sjalot) te kunnen planten. Toen het gat eenmaal met de hand was gemaakt, bedekte ik de bovenkant gewoon met hooi....is dit de juiste manier om het te doen???
Weet je zeker dat een bol, zonder dit handwerk van de mens, zo'n laag hooi zou kunnen doorboren?



Vooruitgang in de luiheidsoefening:

- Ik raak het hooi niet aan
- Ik heb een plank geplaatst om de grond die nog erg vochtig is niet te "leiden" (thuis sneeuwt het!)
- Ik pak mijn plantenbak en prik door het hooi
- met de andere hand plaats ik de bol half in de grond, de bovenkant in het hooi
- ik "bind" zoals wanneer ik prei verplant (we planten de dribbel iets schuin met 3 vingers ernaast en we "vouwen" naar de bol toe); op deze manier wordt het "geblokkeerd" in zijn positie en valt het niet naar de bodem van het gat
- het gat, zelfs als het sluit, zal een pad maken voor de bladeren om te volgen

[Bekijk mijn video op Youtube: https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=qUqdUtCANQ4]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: De luie groentetuin




par Carl » 03/03/18, 20:00

Did67 schreef:- het gat, zelfs als het sluit, zal een pad maken voor de bladeren om te volgen

Ik maak me een beetje zorgen omdat:
- tenzij je als een "zieke" op de dibber forceert, zal het het hooi niet doorboren (wat mij op bepaalde plaatsen als "vlechten" lijkt)
- Ik heb het gat bedekt met hooi (weliswaar zonder verpakking) maar om de doorgang van licht te blokkeren. Gaat dit de ontwikkeling van de bol niet belemmeren?

Daarna heb ik net het hooi uitgestrooid... dat was erg vol (dit is mijn indruk van een beginner)...
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie groentetuin




par Did67 » 03/03/18, 21:06

Ja, inderdaad, als de dibber niet slaagt... moet je jezelf de vraag stellen. Voor mij ging het zonder veel moeite.

Er zijn inderdaad grote verschillen in de druk die boeren hanteren. En ook de aard van het hooi... Dit jaar voorzag dezelfde boer als gewoonlijk mij ook van rollen die veel minder luchtig ontvouwden.

Wat ik wel kan zeggen is dat als de planter passeert, de bollen eruit komen (sjalotten, uien, knoflook).
1 x
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: De luie groentetuin




par Carl » 03/03/18, 21:59

Meerdere vragen :
1. Heeft de ui, knoflook of sjalot licht nodig om door het hooi te breken?
2. Als ze een ruimte zonder licht hebben, kunnen ze dan voldoende groeien om door de hooilaag heen te breken?
3. Hoe groot kan een ui, knoflook of sjalot grofweg zijn zonder licht?

Alle geschatte antwoorden worden zeer op prijs gesteld! vanwege hun complexiteit ;-)
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De luie groentetuin




par olivier75 » 04/03/18, 06:35

Hallo,

Aan het begin van mijn draadje de moestuin van de luiaard we staan ​​af en toe de foto's van uien die een dikke laag hooi oversteken die erboven was uitgerold.
De bollen hebben geen licht nodig en hebben kracht, maar een grote dikte vertraagt ​​ze. Ik gebruik een puntige roestvrijstalen knabbelschaar die alleen door de stenen wordt geblokkeerd.
Het maakt een gat te diep en niet erg breed, maar het lijkt geen gevolgen te hebben, er zijn ook foto's van de wortels drie weken later die het laten zien. Na drie weken zijn sommige bollen niet meer uit te trekken.
Olivier.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie groentetuin




par Did67 » 04/03/18, 09:43

Carl schreef:Meerdere vragen :
1. Heeft de ui, knoflook of sjalot licht nodig om door het hooi te breken?
2. Als ze een ruimte zonder licht hebben, kunnen ze dan voldoende groeien om door de hooilaag heen te breken?
3. Hoe groot kan een ui, knoflook of sjalot grofweg zijn zonder licht?

Alle geschatte antwoorden worden zeer op prijs gesteld! vanwege hun complexiteit ;-)


1) Nee. Hoewel de kleine "bollen" "zaden" worden genoemd, zijn ze een levend reserve-orgaan. Wat helemaal niet werkt als een zaadje! Bollen (tulpen, narcissen, narcissen etc.) geven er niet zoveel om. En doorboren. Zoals een paar vervelende onkruiden: kwakzalver, paardenbloem, distels...

2) Ja. Ze passeren zonder problemen zo'n twintig cm (als de dibber passeert). uit hun reserves. Vergelijk het volume met een zaadje (zelfs als een bol veel wateriger is dan een zaadje, dat zijn stoffen, zijn energieën "concentreert" - geen wonder dat we dat als eerste plunderen: zetmeel, oliën, eiwitten...)

3)????? Ik heb nooit geprobeerd ze tot het uiterste te drijven!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie groentetuin




par Did67 » 04/03/18, 09:46

olivier75 schreef:....maar een dikke laag vertraagt ​​ze. Ik gebruik een puntige roestvrijstalen knabbelschaar die alleen door de stenen wordt geblokkeerd.
Hij maakt een gat dat te diep en niet erg breed is,...


1) Ja. Zeer nuttige aanvulling.

Merk op dat voor uien, sjalotten, aangezien we vroeg zullen oogsten (juli), er geen erg dikke laag nodig is. De weinige onkruiden die aan het einde van de cyclus verschijnen, hebben geen invloed op de opbrengst... En voeden de bodemorganismen...

2) U kunt de plantdiepte aanpassen door elke bol te "beperken", zoals u zou doen bij een plant van prei of sla... Deze blokkeert op de juiste diepte, die u voelt met uw vingertop.
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 243-gasten