De groentetuin van de luie Breton

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: De luie groentetuin




par Carl » 17/02/18, 11:27

Bonjour à tous,

helaas verloor ik veel tijd aan het begin van mijn plot ....
En hier is het moment waarop ik kan beginnen met hooien...

Denk je dat ik het vandaag kan doen gezien de temperaturen?
En wetende dat ik deze winter maar twee keer mijn voorruit heb bevroren: een keer eind november en nog een keer deze week (donderdag)

Bedankt voor je feedback!

Beeld
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: De luie groentetuin




par denis17 » 18/02/18, 09:49

Hallo Karel
Geen paniek, ik heb persoonlijk mijn hooi nog steeds niet uitgerold om drie redenen:
1 / er zijn nog enkele centimeters hooi van vorig jaar die mijn vloer beschermen, en dus is er nog genoeg te eten voor mijn vrienden in de kelder, ook al hoeven ze momenteel niet veel te werken.
2/ Ik wacht tot de grond een beetje opgewarmd is voordat ik hem afdek, zodat mijn zaailingen niet te lang slapen, en ik hoop dat het dan genoeg regent om dit hooi goed nat te maken.
3/ Ik laat het onkruid groeien, evenals wat overblijvende maar oneetbare groenten, die ook mijn grond zullen voeden als ze eenmaal bedekt zijn met hooi.
Dit alles is natuurlijk een persoonlijke kijk op de dingen. : Wink:

Niets weerhoudt je er nu van om je hooi uit te rollen, dus je kunt er zeker van zijn dat het erg nat zal zijn en dat onze vrienden, de dieren in de kelder, nu een overvloed aan voedsel zullen hebben om zichzelf te dienen.

denis
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De luie groentetuin




par Did67 » 18/02/18, 11:03

Ook aan mijn kant is slechts ongeveer de helft van de oppervlakken bedekt, enigszins om dezelfde redenen.

Ik schreef het ergens op: ik evolueer in mijn aanpak.

Ik maak onderscheid "waar ik van plan ben te zaaien": om niet te veel onverteerd materiaal te hebben en vooral te veel gewoon "bleek" maar geen dood onkruid, bedek ik eerder (half januari).

En elders geef ik er geen moer om: het doel is om vroeg genoeg te bedekken om te profiteren van de regen.

Maar er zullen waarschijnlijk ook gebieden zijn die "kaal" blijven (behalve onkruid dat zich heeft ontwikkeld) die ik net bij het planten zou afdekken (zodat de grond opwarmt)...

In ieder geval, als u uw planken "passeert", denk er dan aan om een ​​of meer planken te plaatsen om te voorkomen dat u op een te natte grond trapt!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: De luie groentetuin




par Carl » 18/02/18, 13:23

Bedankt voor je waardevolle feedback!

Ik denk erover om een ​​eerste deel van de grond te gaan bedekken... met als doel om vrij snel knoflook, ui, sjalot en een paar aardappelen te kunnen planten... om te beginnen.

Zit er een grove beginnersfout in wat ik net zei? : Lol:

Hoe lang raden jullie aan om te wachten tussen het hooien en het planten? afhankelijk van de regen? maar grofweg gezien het feit dat het veel regent in Bretagne (ja, het is een geweldige ontdekking : Lol: )
Thuis zeiden we altijd dat het maar op klootzakken regent en dat het meerdere keren per dag mooi weer is : Lol: : Lol: : Lol:
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: De luie groentetuin




par denis17 » 18/02/18, 14:02

Wat mij betreft, ik denk dat je meteen kunt planten, er zou geen groot probleem moeten zijn.
denis
1 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: De luie groentetuin




par Stef72 » 18/02/18, 19:08

Carl schreef:Bedankt voor je waardevolle feedback!

Ik denk erover om een ​​eerste deel van de grond te gaan bedekken... met als doel om vrij snel knoflook, ui, sjalot en een paar aardappelen te kunnen planten... om te beginnen.


Ik ben vorig jaar precies zo begonnen en het werkte voor uien. Ik wou dat ik meer had toegevoegd!

voor de aardappelen is het beter om ze op de grond te plaatsen om ze te bedekken met een dikke laag hooi die je in een tweede keer zal verdubbelen (als ze buiten zijn)!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: De luie groentetuin




par Carl » 28/02/18, 20:36

Bonjour à tous,

Dat is het, laten we gaan!

Een boer verkocht me twee rondes van ongeveer 400 kg. Ik was verrast door het gewicht, aanvankelijk verwachtte ik rond de 250Kg, maar ik heb de indruk dat de formaten erg kunnen verschillen van de ene leverancier naar de andere.
De eerste van mindere kwaliteit (ouder) voor 20€, de tweede vers voor 40€.

De eerste is enorm vol. De tweede wat minder.
Maar ik ben nog steeds erg verrast door de dikte die wordt verkregen door het hooi een beetje los te maken. +40cm
En op de eerste was een laag van amper 5cm niet eens met de hand doorboorbaar en heel moeilijk met een prikstok. Het leek bijna alsof het "gevlochten" was :-D
Daarom probeerde ik mijn hart te luchten...

Dit weekend twee rijen uien geplant en net voor de vorst aardappelplanten (geen probleem?)

Wat zijn jullie opmerkingen of ervaringen over hooirondes?

Bedankt voor je feedback!

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: De luie groentetuin




par Stef72 » 28/02/18, 23:33

Ik heb het gevoel dat je gemakkelijk een dubbele laag kunt aanbrengen

sorry dat ik je draad vervuil met mijn foto's, ik hoop dat het voorbeeld veelzeggend is (houd geen rekening met de aardbeien die in de brf staan).

ter vergelijking, hier is de dikte die ik vorig jaar op 12 maart had aangebracht:
Beeld

dan dezelfde plek op 14 mei (iets andere hoek maar het is hetzelfde hooi!):
Beeld

dan op 28 juli:
Beeld

dan op 29 september:
Beeld

kortom, dat alles om te zeggen dat de dikte die we in het begin overdreven vinden (vooral om het eerste jaar te implanteren) echt goed wordt verteerd en gras begint te groeien zodra de laag wat dunner is. Natuurlijk heb ik tijdens het seizoen de fairways meerdere keren gemaaid.

aan te passen aan de groenten en hun vestigingsduur.

Hou ons op de hoogte van het resultaat!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79125
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: De luie groentetuin




par Christophe » 01/03/18, 01:20

Carl schreef:Bedankt voor je feedback!


Geen retourzending maar een suggestie: gebruik de functie "bijlagen" om afbeeldingen aan uw berichten toe te voegen...

Het is prettiger om te lezen en duurzamer door de PJ-functie te gebruiken...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: De luie groentetuin




par Diabolorent » 01/03/18, 13:08

HS omdat ik geen vragen beantwoord (en geloof me op dit moment maar beter :schok: ) ik sta mezelf echter een reflectie toe:

Bij het zien van al deze foto's van moestuinen, zeg ik tegen mezelf dat we ongelooflijk veel geluk hebben dat we een klein stukje land bezitten.
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb dit gevoel steeds meer (door een tweede effect na het lezen van het boek misschien : Mrgreen: ), om "de bewaker van de tempel" te zijn van mijn complot, de welwillende beschermer van deze natuur die, zolang ik daar ben, niet langer zal lijden onder enige agressie, vernedering, marteling...

Al deze tuinen die ik op foto's zie, zijn magnifiek en in welke regio ze ook zijn, ze zijn als heiligdommen verspreid over alle gebieden zonder onderscheid van grenzen, en hebben deze schoonheid van de natuur gemeen die onderwerpt en kalmeert.

En ze zijn winstgevend!!! : Lol:

Mijn wens: dat er steeds meer luie dromers zijn en steeds minder ijverige tuiniers : Cheesy:
3 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 400-gasten