Gloednieuw op de forum maar minder om te cultiveren met behulp van hooi

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
lazzaret
x 17

Re: Gloednieuw op de forum maar minder om te cultiveren met behulp van hooi




par lazzaret » 08/09/17, 11:12

Did67 schreef:
sicetaitsimple schreef:Het zou nog steeds beter zijn als je ons foto's van je zou laten zien in plaats van die van je buurman, toch? Eindelijk, het is gewoon mijn mening ...


Of eerlijker om ons meteen te vertellen dat het de foto's zijn van de tomaten van de buren ...


nee, de oneerlijkheid zou zijn geweest om te zeggen dat het van mij was en ervoor te zorgen dat de foto de bewerkte grond niet liet zien. Wat ik niet deed of deed. Bovendien heb ik bij het presenteren van de verschillende situaties duidelijk gemaakt dat het bij de buren was.
0 x
lazzaret
x 17

Re: Gloednieuw op de forum maar minder om te cultiveren met behulp van hooi




par lazzaret » 08/09/17, 11:13

Did67 schreef:
lazzaret schreef:bestrooit het regelmatig en heeft toevallig monsterlijke grote exemplaren.


Bemesting ????


hij mengde een paar dagen voordat hij de zaailingen verplantte compost in de grond.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Gloednieuw op de forum maar minder om te cultiveren met behulp van hooi




par Did67 » 08/09/17, 12:09

lazzaret schreef:
nee, de oneerlijkheid zou zijn geweest om te zeggen dat het van mij was en ervoor te zorgen dat de foto de bewerkte grond niet liet zien. Wat ik niet deed of deed. Bovendien heb ik bij het presenteren van de verschillende situaties duidelijk gemaakt dat het bij de buren was.


Eerlijk gezegd, voordat ik de post van sicétésimple las, dacht ik... ik had niet op de kale grond gelet...

Ik heb het niet over oneerlijkheid - ik zeg dat dat openhartiger zou zijn geweest. Er is een lichte nuancering. En ik zeg niet dat je het bewust deed.

Ik zeg dat de lezer die ik ben dom voor de gek gehouden zou worden. Ja, ik dacht dat het van jou was (hoewel ik in vergelijking met eerdere afbeeldingen verrast was). De "opmerking" is zeer laconiek:


[hier zijn twee tomaten, nog niet rijp, die zullen strijden in de zwaargewicht categorie.

bij het zien van arm (gewogen) en oog zitten we rond de kilo de tomaat...]


Maar je hebt gelijk, in je detail over de 6 (of 7?) situaties, was het duidelijk dat de eerste met de buren was... Dus ik had erover kunnen nadenken.

Kom op, ik ga er helemaal voor en ik zal er niet meer over praten: de voedselproducenten geven ook in de lijst met ingrediënten de informatie waarmee je het kunt weten. Kortom, op de voorkant staat "Met geit" - als er maar 3% geitenmelk is (het staat op de achterkant, kleiner). Je argument komt een beetje in dezelfde richting. Ik zou het kunnen weten, inderdaad. Afleiden, liever.
0 x
lazzaret
x 17

Re: Gloednieuw op de forum maar minder om te cultiveren met behulp van hooi




par lazzaret » 08/09/17, 12:18

Ik vroeg het aan de buurman, hij liet me een van de twee achter, ik zou er het zaad mee maken voor degenen die me erom vroegen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Gloednieuw op de forum maar minder om te cultiveren met behulp van hooi




par Did67 » 08/09/17, 14:11

Voor forumvoorbijgangers: zonder op enigerlei wijze geobsedeerd te zijn door de race om de grootste, behaal ik zeer goede resultaten zonder te composteren, zonder het land helemaal te bewerken (zelfs de grlinette niet), zonder kunstmest, zonder enige behandeling (zelfs mest, of afkooksels of preparaten). Ze geloven dus niet dat het voorbehouden is aan conventionele of klassieke "biologische" tuinders, met veel werk.

DSC_0441.JPG


DSC_0442.JPG


DSC_0444.JPG


Of dit runderhart:

DSC_0447.JPG


Enkele algemene opvattingen over de voeten:

DSC_0443.JPG


DSC_0445.JPG


DSC_0449.JPG


DSC_0452.JPG


Alle foto's gemaakt bij mij thuis, deze dag, rond het middaguur.

Daarom zeg ik dat er in mijn doelstellingen "het verkrijgen van een productiviteit is die gelijkwaardig is aan die van conventionele of "biologische" tuinders". Anders vind ik een alternatieve manier om dingen te doen niet erg geloofwaardig. Ik vind het jammer dat als reactie op de productivistische landbouw (met pesticiden, kunstmest, machines, olie) het gebruikelijk is om te denken dat de productiviteit moet worden opgegeven. Die een boulevard biedt aan degenen die niet overtuigd zijn! Het is het (schone) kind met het (vuile) badwater weggooien. Ik streef duidelijk naar een gelijkwaardige productiviteit met "natuurlijke middelen" en zonder zwaar werk.

Dat is mijn mening.

Anderen zijn meer contemplatief. Individueel is het respectabel. Gezamenlijk roept dit nog steeds de vraag op: en hoe eten we allemaal?

Dit doet me denken aan de houding van bepaalde gemarginaliseerde mensen (ik heb het niet over "clodos"), die de samenleving en haar compromissen "weigeren". Maar leef van verschillende vergoedingen, aarzel niet om bij ziekte een beroep te doen op de CMU (universele ziektekostenverzekering) - kortom, neem maar draag niet bij.

PS: gisteren 3 volle kratten aangeboden aan de collega's van mijn vrouw; 1 vandaag, aan een ex-collega...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Gloednieuw op de forum maar minder om te cultiveren met behulp van hooi




par sicetaitsimple » 08/09/17, 19:15

Did67 schreef:
Daarom zeg ik dat er in mijn doelstellingen "het verkrijgen van een productiviteit is die gelijkwaardig is aan die van conventionele of "biologische" tuinders". Anders vind ik een alternatieve manier om dingen te doen niet erg geloofwaardig. Ik vind het jammer dat als reactie op de productivistische landbouw (met pesticiden, kunstmest, machines, olie) het gebruikelijk is om te denken dat de productiviteit moet worden opgegeven. Die een boulevard biedt aan degenen die niet overtuigd zijn!


Zonder te willen "fayoteren", zit ik op dezelfde lijn, ook al slaag ik niet altijd qua resultaten, maar ik denk duidelijk dat het vaak te wijten is aan technische fouten van beginners of quasi-beginners.

Als ik mezelf geen doel zou moeten stellen, maar een ambitie, zou het zijn dat "mijn buurman" (de echte, meneer Round-up) die twee keer per dag voor mijn moestuin passeert om uit te halen en binnen te halen zijn kippen een dag hooi of meer in het algemeen biomassa in zijn moestuin uitstrooien zonder dat ik hem iets hoef te zeggen. Nou, het is niet gewonnen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Gloednieuw op de forum maar minder om te cultiveren met behulp van hooi




par Adrien (voormalig nico239) » 08/09/17, 19:23

Did67 schreef:Kortom, op de voorkant staat "Met geit" - als er maar 3% geitenmelk is (het staat op de achterkant, kleiner).


Hier zagen we hetzelfde onderwerp Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Gloednieuw op de forum maar minder om te cultiveren met behulp van hooi




par Adrien (voormalig nico239) » 08/09/17, 19:27

Mijn geloof met betrekking tot de grootte van de tomaten is het niet vooral een kwestie van variëteit??? Beeld

Dat is echt iets waar ik niet om geef

We hebben klein middelgroot en groot en lelijk, maar waar het om gaat is de smaak, toch?
Dat is in ieder geval wat we zoeken...

Maar we hebben ook grote... Ik zal ze in het ad hoc topic plaatsen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Gloednieuw op de forum maar minder om te cultiveren met behulp van hooi




par Did67 » 08/09/17, 19:55

sicetaitsimple schreef:
Als ik mezelf geen doel zou moeten stellen, maar een ambitie, zou het zijn dat "mijn buurman" (de echte, meneer Round-up) die twee keer per dag voor mijn moestuin passeert om uit te halen en binnen te halen zijn kippen een dag hooi of meer in het algemeen biomassa in zijn moestuin uitstrooien zonder dat ik hem iets hoef te zeggen. Nou, het is niet gewonnen!


Dat klopt: ik zie mezelf niet naar conferenties gaan, video's, met "lachwekkende" resultaten... Mijn ambitie, aangezien u deze term gebruikt en inderdaad niet vatbaar is voor kritiek, is om "conventionele tuiniers", die die met zeer twijfelachtige middelen een "goede productie" (dus "groten") verkrijgen, deze met redelijke, 100% natuurlijke middelen verkrijgen.

Mijn ambitie is niet om een ​​paar dromers, vlinderjagers... die achter 3 tomaten aan willen rennen, te overtuigen. Ze zijn groot genoeg om het alleen te doen. En de "adviseurs" missen ze niet. Het interesseert me helemaal niet. Dit zal net zo snel uitsterven als de mode die deze bewegingen heeft voortgebracht. Zelfs als dromers in tipi's zijn, zullen er altijd...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Gloednieuw op de forum maar minder om te cultiveren met behulp van hooi




par Did67 » 08/09/17, 19:57

nico239 schreef:
Mijn geloof met betrekking tot de grootte van de tomaten is het niet vooral een kwestie van variëteit???



Ja Ja. Het is voor mij een afwisseling. Wie geef ik de schuld dat ik te laat ben. Dit jaar geeft ze. Vorig jaar weet ik niet of ik er een heb. Ja, sommige half beschadigd. De rest kon ik eten.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 336 gasten