Rant tegen biodynamica

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Sounding off tegen biodynamica




par Janic » 02/09/18, 20:27

Janic, het is anekdotisch, maar het voorbeeld van Guédelon is niet erg verstandig: dit kasteel is ontworpen om langzaam gebouwd te worden, aangezien het concept ervan is om van de constructie een spektakel te maken...
Ik heb dit voorbeeld bewust gebruikt als vergelijking tussen het snelle, het snel verworven (bijvoorbeeld met bakstenen) en de traagheid die nodig is op andere gebieden, spektakel of niet! Voor de rest ben ik oké!
We kunnen niet in een paar regels samenvatten wat in het echte leven een heel leven (of bijna!) vergt om te beheersen, wat vooral ontspoort, en dan heb ik het ook niet over biodynamica.

nee, maar als je de weg wilt wijzen, moet je op zijn minst een kaart geven en niet alleen een reeks lijnen, zonder een plan, zelfs na verloop van tijd heb je geen kasteel, maar altijd een stapel stenen, sommige kunnen worden gekapt, je hebt een mooie stapel stenen
Ik dacht net als anderen voor mij naïef dat het bouwen van een kant-en-klare track natuurlijk makkelijker is, maar het werkt niet. Het plaatsen van berichten als een speurtocht met aanwijzingen die naar het volgende bericht leiden, is veel effectiever. anders is het alsof je op je voedsel kauwt dat je alleen maar zou moeten doorslikken en je zou het waarschijnlijk walgelijk en smakeloos vinden; maar als jij het bent die kiest wat je wilt eten, dat je kwijlt, kauwt, de verschillende smaken eruit haalt die pas op dat moment zichtbaar worden, dan zul je ervan genieten om het te eten... of je kunt jezelf tevreden stellen met een vooraf gekauwde een.
Ik geef er dus de voorkeur aan om aan te geven wat anderen, of ik, hebben gedaan, ontdekt, gewaardeerd en dat lijkt niet veel constructiever omdat het concrete, geen abstracte, theoretische toespraken zijn en daarom weinig smaak en interesse hebben. Als het je nieuwsgierigheid echt prikkelt, als je meer wilt weten, zijn er veel werken (die nu helaas nauwelijks meer worden gepubliceerd) die deze wegen voor je kunnen openen, maar hier is het niet de plek!

OPMERKING: Hé, in het nieuws wordt het homeopathiediploma niet langer uitgereikt aan een noordelijke universiteit. De grote farmaceutische bedrijven moeten zich verheugen in hun pogingen om te denigreren en te liegen. :onheil:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Sounding off tegen biodynamica




par izentrop » 02/09/18, 22:56

Moindreffor schreef:
izentrop schreef:Een grappig ding is de voorbereiding van de hoorn mest,
fundamenteel in de biodynamica omdat het een krachtige bouwer is van de bodemstructuur
, Bij de hoeveelheden per hectare kunnen we het alleen maar geloven : Mrgreen: : Mrgreen: , terwijl de huidige koeien geen horens meer hebben om te voorkomen dat ze elkaar pijn doen.
Gedetailleerde uitleg https://labiodynamieaurisquedelanthropo ... dynamie-2/
de recepten zijn goed beschreven, voor de rest voelen we een beetje ironie, jammer, maar de uittreksels van conferenties blijven uittreksels dus...
Het boek is niet vrij van rechten, de antroposofie is nog steeds goed ingeburgerd https://www.unitheque.com/Livre/novalis ... 67591.html Anders is het charter behoorlijk gepolijst
Kennis uit de geesteswetenschappen geeft aan dat het om originele componenten gaat
mineralen, planten en dieren kunnen onder invloed van invloeden worden gemetamorfoseerd
kosmisch/aards in de loop van het jaar en transformeren in voorbereidingen
begiftigd met kracht. Bij gebruik in aarde, op planten en in
mest helpen deze preparaten het land nieuw leven in te blazen, de opbrengst te stimuleren en
kwaliteit van planten, en het verhogen van de gezondheid, vitaliteit en productie in
dieren op het landgoed.
Biologisch-dynamische landbouw vereist het regelmatig gebruik van preparaten gemaakt van
aanwijzingen van Rudolf Steiner. Ze staan ​​bekend als preparaten
biodynamica 500 t/m 507. Preparaten 502 t/m 507 gemaakt van duizendblad,
Kamille, paardenbloem, brandnetel, eikenschors en valeriaan moeten in iedereen worden geïntroduceerd
compost; preparaat 507 (valeriaan) wordt (indien mogelijk) verdund in lauw water en
gedurende 15 tot 20 minuten gedynamiseerd en vervolgens op de voltooide composthoop gespoten. DE
preparaten hoornmest (500), bereide hoornmest (500P) en hoornkiezel
(501) moeten precies 60 minuten worden geactiveerd, rekening houdend met de ritmes
dagelijks, seizoensgebonden en mondiaal, en de behoeften van de bodem en planten. Het water
Bij voorkeur wordt regenwater gebruikt, bij afwezigheid van water dat in de lucht heeft gelegen
gedurende een paar dagen is het raadzaam om het te laten afkoelen.
De preparaten hoornmest (500) of bereide hoornmest (500P) en silica van
hoorn (501) moeten minstens één keer per jaar op alle oppervlakken worden aangebracht
toegankelijk vanaf het domein. Dat is een minimum omdat het volledige effect niet kan worden bereikt
alleen als alle preparaten (voor compost en voor spuiten) worden gebruikt voor de
meststoffen en voor de verzorging van planten het hele jaar door. http://www.demeter.fr/wp-content/upload ... v-2018.pdf
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Sounding off tegen biodynamica




par Janic » 03/09/18, 09:49

en nog een laag! Onwetendheid is een vervelende fout, maar dit is onaanvaardbaar.
Alle laboratoria en apotheken maken ook magische voorbereidingen voor gogo's die religieus geloven dat een cocktail van chemicaliën hen zal genezen. Waar zelfs pus, zeer walgelijk (preparaat 0001,) hen ook zal beschermen, op voorwaarde dat het vóór gebruik wordt opgewarmd, of gebruik dit microbiële afkooksel bijvoorbeeld alleen aan het begin van de winter om te voorkomen dat het vervelende griepvirus zweren veroorzaakt bij de oude: waar zit het verschil? Het is echt verlammend!
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Sounding off tegen biodynamica




par izentrop » 21/05/19, 09:07

Een gedetailleerd artikel over de geschiedenis van de biologische landbouw, waaruit duidelijk blijkt dat deze een puur ideologische grondslag heeft https://www.cairn.info/revue-ecologie-e ... ge-193.htm
De symbolische effectiviteit van het discours over de biologische landbouw in Frankrijk verbergt een ambivalentie die ons in staat stelt te begrijpen hoe de overgang van agrarische ‘gemeenschapsnostalgie’ [1] uit de jaren veertig naar de non-conformistische gemeenschaputopie van de jaren zeventig...

Door in de geschiedenis van de biologische landbouw te duiken, kunnen we rond de komst ervan het bestaan ​​ontdekken van grotendeels extra-food-overwegingen (politiek, religieus, ideologisch) en kunnen we ook in grote lijnen de geschiedenis schetsen van gedomineerde en gemarginaliseerde sociale groepen op het gebied van biologische landbouw. landbouwkunde of geneeskunde...
De link met biodynamiek:
De uitvinding van een eerste vorm van ‘biologische’ landbouw vond plaats in de Oostenrijks-Duitse beweging van Rudolf Steiner (1861-1925). Deze landbouw werd vanaf 1940 in Frankrijk in de Elzas opgericht en werd na de oorlog gestructureerd dankzij de Union of Bio-Dynamist Circles. Deze landbouw is bestendigd door twee hedendaagse organisaties: de Biodynamische Beweging in Parijs en de Biodynamische Landbouwunie, nog steeds gevestigd in de Elzas...
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Sounding off tegen biodynamica




par Janic » 21/05/19, 10:44

Een gedetailleerd artikel over de geschiedenis van de biologische landbouw, waaruit duidelijk blijkt dat deze een puur ideologische grondslag heeft https://www.cairn.info/revue-ecologie-e ...ge-193.htm[*]
Ik ken niets dat niet een bepaalde ideologie als basis heeft, zoals ook uit uw specifieke standpunten blijkt. Het zijn dus niet deze die tellen, maar hun resultaten op de samenleving in al haar complexiteit.
Er komen verkiezingen en voor degenen die daarin stemmen, staan ​​er een groot aantal ideologieën tegenover elkaar. Anders wordt één enkele ideologie totalitarisme genoemd, waarvan de perverse effecten zijn en nog steeds kunnen worden opgemerkt.
Totalitarisme dat bijvoorbeeld zichtbaar is in het huidige parlement, waar met een absolute meerderheid ieder ander voorstel door de aanwezige macht kan worden geblokkeerd. Wat dit totalitarisme beperkt is dat er gelukkig nog een andere vergadering is, de senaat, met een andere politieke samenstelling (ondanks het feit dat dit op zichzelf geen goede referentie is)

[*] het is een oppervlakkige analyse, net zo ideologisch. Het is een beetje alsof je wordt gevraagd voetbal te analyseren, ook al heb ik nog nooit tegen een bal getrapt.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Sounding off tegen biodynamica




par Moindreffor » 21/05/19, 11:01

Janic schreef:[*] het is een oppervlakkige analyse, net zo ideologisch. Het is een beetje alsof je wordt gevraagd voetbal te analyseren, ook al heb ik nog nooit tegen een bal getrapt.

hetzelfde geldt voor de wetenschappen en toch sta je jezelf toe om heel wat wetenschappelijke onderwerpen te analyseren, we begrijpen daarom dat elke keer dat je net een oppervlakkige analyse hebt gedaan, zoals je het zo mooi zegt, alles uiteindelijk wordt uitgelegd
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Sounding off tegen biodynamica




par Janic » 21/05/19, 13:01

hetzelfde geldt voor de wetenschappen en toch sta je jezelf toe om heel wat wetenschappelijke onderwerpen te analyseren, we begrijpen daarom dat elke keer dat je net een oppervlakkige analyse hebt gedaan, zoals je het zo mooi zegt, alles uiteindelijk wordt uitgelegd
Je verkeert niet in verwarring, meer, dichtbij!
De wetenschappelijke onderwerpen die ik noem komen niet uit mijn pen, maar van deze wetenschappers die je graag benadrukt. Alleen zijn ze niet dezelfde als die van jou, wat de betreffende onderwerpen in evenwicht brengt.
Wat mijn opmerkingen betreft, het is een beetje de rol hiervan forums dan het uiten van persoonlijke meningen over deze onderwerpen, die je jezelf niet ontneemt ondanks uw duidelijke incompetentie, dat verklaart alles...nou ja!. Maar het is en blijft uw recht dat door deze site wordt verleend.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Sounding off tegen biodynamica




par Moindreffor » 21/05/19, 17:18

Janic schreef:
hetzelfde geldt voor de wetenschappen en toch sta je jezelf toe om heel wat wetenschappelijke onderwerpen te analyseren, we begrijpen daarom dat elke keer dat je net een oppervlakkige analyse hebt gedaan, zoals je het zo mooi zegt, alles uiteindelijk wordt uitgelegd
Je verkeert niet in verwarring, meer, dichtbij!
De wetenschappelijke onderwerpen die ik noem komen niet uit mijn pen, maar van deze wetenschappers die je graag benadrukt. Alleen zijn ze niet dezelfde als die van jou, wat de betreffende onderwerpen in evenwicht brengt.
Wat mijn opmerkingen betreft, het is een beetje de rol hiervan forums dan'persoonlijke mening uiten over deze onderwerpen, wat je jezelf niet ontzegt ondanks uw duidelijke incompetentie, dat verklaart alles...nou ja!. Maar het is en blijft uw recht dat door deze site wordt verleend.

Hé, ik dacht dat je ook nooit persoonlijke meningen gaf, je bent niet in de buurt van een tegenstrijdigheid
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Sounding off tegen biodynamica




par Janic » 21/05/19, 17:56

Hé, ik dacht dat je ook nooit persoonlijke meningen gaf, je bent niet in de buurt van een tegenstrijdigheid
Hé, je gaat de rol opnieuw spelen!
Persoonlijke meningen die indien nodig volgen op wetenschappelijke of andere informatie. Ik geef daarom mijn mening zowel over standpunten die ik deel als over standpunten die ik niet deel; Dit heet commentaar. Heb je het beter begrepen?
Ik beoefen biodynamica dus niet, dus ik heb geen persoonlijke mening over deze methode, maar ik ken biodynamicisten die goed werk leveren en populair zijn bij klanten die ook niets van biodynamica weten. Net zo min als mensen die een auto kopen iets van mechanica moeten weten om tevreden te zijn met hun keuze en hun aankoop.
Dus als het maar een grap was, hoe kunnen we dan het volgende begrijpen: allemaal imbecielen? (Dat is een opmerking!)

Frankrijk
Een groeiend aantal producenten zet hun praktijken om op biodynamiek, waaronder enkele producenten zeer hoogwaardige wijnen, net als andere, meer bescheiden. Volgens een artikel in Fortune veel van de beste domeinen in Frankrijk, “waaronder Domaine Leroy, in de Bourgogne, Château de la Roche-aux-Moines in de Loire, Maison Chapoutier in de Rhônevallei en Domaine Zind Humbrecht in de Elzas”, biodynamische wijnbouw toepassen.

Elzas
Landgoed Zind-Humbrecht is een pionier op het gebied van de biodynamiek. De directeur, Olivier Humbrecht, is voorzitter van de SIVCB, die aan de wieg stond van het Biodyvin-label.

Bordeaux
Biodynamiek is in Bordeaux minder toegepast dan in andere wijnbouwgebieden van Frankrijk. Château Pontet-Canet, sinds 2010 gecertificeerd biologisch-dynamisch, de vijfde grand cru geclassificeerd in 1855 in Pauillac, is een pionier.

Bourgogne
Met een paard een perceel biodynamische Romanée-Conti-wijnstokken ploegen.
Het landgoed Romanée-Conti wordt sinds 2007 volledig biodynamisch gerund, na ongeveer twintig jaar biologische wijnbouw. en veel experimenten.

Landgoed Leflaive, een verwijzing in Puligny-Montrachet, schakelde in de jaren negentig volledig over op biodynamica.

In de strip Les Ignorants, geproduceerd door Étienne Davodeau samen met de Bourgondische wijnmaker Richard Leroy, zegt laatstgenoemde, die toegeeft niets te begrijpen van Steiners theorieën, de verhalen over planeten, manen of verdunningen:

“Ik ben geen onderzoeker, noch bioloog, en nog minder tovenaar, ik ben een wijnmaker. Ik weet één ding: wijnen die mij het meest aanspreken komen uit de biodynamiek. Degenen die mij kennis hebben laten maken met de biodynamica zijn allemaal mensen van grote menselijke waarde: attent, respectvol, bescheiden, dat telt echt. »

Champagne
Bij Louis Roederer wordt 100 hectare wijnstokken van de 240 die het huis bezit biologisch-dynamisch beheerd, inclusief de wijngaarden die de prestigieuze wijnoogst Kristal24.

Loire
Een van de belangrijkste promotors van de biodynamiek in Frankrijk is Nicolas Joly, aan het hoofd van het landgoed Coulée de Serrant, in Savennières.

Rhone
Michel Chapoutier beheerde een van de grootste huizen in de Rhônevallei en implementeerde in de jaren negentig de principes van de biologisch-dynamische landbouw.

In Châteauneuf-du-Pape, de eigenaren van het landgoed Marcoux, Catherine en Sophie Armenier, worden door Robert Parker geprezen als “in navolging van de astrologische en homeopathische geschriften van de beroemde Duitse professor Rudolf Steiner”26,27. Catherine Armenier speelt een belangrijke rol in de producentenverenigingen van haar AOC Châteauneuf-du-Pape en Côtes-du-Rhône.

Languedoc-Roussillon
In de Languedoc wordt 450 hectare van de verschillende landgoederen van Gérard Bertrand, een voormalige rugbyspeler die eind jaren tachtig tot wijn overging, bewerkt volgens de principes van de biodynamische landbouw.

Provence
De kelder van Château Romanin, gelegen aan de voet van de Alpilles, werd in 1998 helemaal opnieuw gebouwd om biodynamische wijnen te produceren, volgens de wensen van de promotors, waarvan de belangrijkste een investeringsmaatschappij waren en Jean-André Charial, de emblematische chef-kok van de 'Oustau de Beaumanière.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Vin_biodynamique
Dat is een citaat! (Zie je het verschil?)
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Sounding off tegen biodynamica




par Moindreffor » 21/05/19, 18:01

Janic schreef:
Hé, ik dacht dat je ook nooit persoonlijke meningen gaf, je bent niet in de buurt van een tegenstrijdigheid
Hé, je gaat de rol opnieuw spelen!
Persoonlijke meningen die indien nodig volgen op wetenschappelijke of andere informatie. Ik geef daarom mijn mening zowel over standpunten die ik deel als over standpunten die ik niet deel; Dit heet commentaar. Heb je het beter begrepen?
Ik beoefen biodynamica dus niet, dus ik heb geen persoonlijke mening over deze methode, maar ik ken biodynamicisten die goed werk leveren en populair zijn bij klanten die ook niets van biodynamica weten. Net zo min als mensen die een auto kopen iets van mechanica moeten weten om tevreden te zijn met hun keuze en hun aankoop.
Dus als het maar een grap was, hoe kunnen we dan het volgende begrijpen: allemaal imbecielen? (Dat is een opmerking!)

Frankrijk
Een groeiend aantal producenten zet hun praktijken om op biodynamiek, waaronder enkele producenten zeer hoogwaardige wijnen, net als andere, meer bescheiden. Volgens een artikel in Fortune veel van de beste domeinen in Frankrijk, “waaronder Domaine Leroy, in de Bourgogne, Château de la Roche-aux-Moines in de Loire, Maison Chapoutier in de Rhônevallei en Domaine Zind Humbrecht in de Elzas”, biodynamische wijnbouw toepassen.

Elzas
Landgoed Zind-Humbrecht is een pionier op het gebied van de biodynamiek. De directeur, Olivier Humbrecht, is voorzitter van de SIVCB, die aan de wieg stond van het Biodyvin-label.

Bordeaux
Biodynamiek is in Bordeaux minder toegepast dan in andere wijnbouwgebieden van Frankrijk. Château Pontet-Canet, sinds 2010 gecertificeerd biologisch-dynamisch, de vijfde grand cru geclassificeerd in 1855 in Pauillac, is een pionier.

Bourgogne
Met een paard een perceel biodynamische Romanée-Conti-wijnstokken ploegen.
Het landgoed Romanée-Conti wordt sinds 2007 volledig biodynamisch gerund, na ongeveer twintig jaar biologische wijnbouw. en veel experimenten.

Landgoed Leflaive, een verwijzing in Puligny-Montrachet, schakelde in de jaren negentig volledig over op biodynamica.

In de strip Les Ignorants, geproduceerd door Étienne Davodeau samen met de Bourgondische wijnmaker Richard Leroy, zegt laatstgenoemde, die toegeeft niets te begrijpen van Steiners theorieën, de verhalen over planeten, manen of verdunningen:

“Ik ben geen onderzoeker, noch bioloog, en nog minder tovenaar, ik ben een wijnmaker. Ik weet één ding: wijnen die mij het meest aanspreken komen uit de biodynamiek. Degenen die mij kennis hebben laten maken met de biodynamica zijn allemaal mensen van grote menselijke waarde: attent, respectvol, bescheiden, dat telt echt. »

Champagne
Bij Louis Roederer wordt 100 hectare wijnstokken van de 240 die het huis bezit biologisch-dynamisch beheerd, inclusief de wijngaarden die de prestigieuze wijnoogst Kristal24.

Loire
Een van de belangrijkste promotors van de biodynamiek in Frankrijk is Nicolas Joly, aan het hoofd van het landgoed Coulée de Serrant, in Savennières.

Rhone
Michel Chapoutier beheerde een van de grootste huizen in de Rhônevallei en implementeerde in de jaren negentig de principes van de biologisch-dynamische landbouw.

In Châteauneuf-du-Pape, de eigenaren van het landgoed Marcoux, Catherine en Sophie Armenier, worden door Robert Parker geprezen als “in navolging van de astrologische en homeopathische geschriften van de beroemde Duitse professor Rudolf Steiner”26,27. Catherine Armenier speelt een belangrijke rol in de producentenverenigingen van haar AOC Châteauneuf-du-Pape en Côtes-du-Rhône.

Languedoc-Roussillon
In de Languedoc wordt 450 hectare van de verschillende landgoederen van Gérard Bertrand, een voormalige rugbyspeler die eind jaren tachtig tot wijn overging, bewerkt volgens de principes van de biodynamische landbouw.

Provence
De kelder van Château Romanin, gelegen aan de voet van de Alpilles, werd in 1998 helemaal opnieuw gebouwd om biodynamische wijnen te produceren, volgens de wensen van de promotors, waarvan de belangrijkste een investeringsmaatschappij waren en Jean-André Charial, de emblematische chef-kok van de 'Oustau de Beaumanière.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Vin_biodynamique
Dat is een citaat! (Zie je het verschil?)

na "organische" marketing gaan we naar "biodynamische" marketing van een zakelijke aangelegenheid, niets meer, het is heel begrijpelijk, wanneer er geld te verdienen valt door de naïviteit van de zweren uit te buiten
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 369-gasten