Naaktslakken - vrienden? vijanden? Hervé Coves 'conferentie

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
perseus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 283
Inschrijving: 06/12/16, 11:11
x 73

Re: Slugs - vrienden? vijanden? Hervé Coves 'conferentie




par perseus » 30/06/17, 11:22

Hallo,

Ha ja ik had zijn video over bladluizen al gezien. Interessant, maar niet altijd makkelijk als je een beperkte oppervlakte hebt om vlierbessenhagen of iets anders te kweken.
Feit is dat het thuis sinds de lente rustiger is geworden, ik sta versteld van de hoeveelheid zweefvliegen en lieveheersbeestjes nu. Maar de winter-/vroege lente-uitgave blijft een probleem. Ik zal het einde van de zomer nauwlettend in de gaten houden.
Aan de slakkenkant heb ik minder zorgen of niet dezelfde en meer slakken. Vaag aangevallen kool, niets op de salades.
De enige planten die in het voorjaar zorgen baren zijn; jonge basilicumplanten, en aan de sierkant zonnebloemen, dahlia's. Als ik voor zonnebloemzaailingen geen ferramol wil gebruiken, heb ik geen andere oplossing dan ze fysiek te beschermen met bijvoorbeeld de bodem van een plastic fles, totdat de eerste bladeren goed ontwikkeld zijn. Anders vernietigt de kleinste slak de zaadlobben in één nacht.
Ik verwijder slakken af ​​en toe handmatig (onder planken, stenen, enz.).

Persoonlijk en met het risico mezelf te herhalen :) Ik blijf ervan overtuigd dat het begrip evenwicht een dynamische dimensie heeft, vooral op onze breedtegraden. Ik sprak zelfs over onevenwichtigheden in de eeuwigdurende compensatie. Om nog maar te zwijgen van het feit dat er is wat we zien (slakken, bladluizen, hun ongedierte) maar ook wat we niet zien: bacteriële flora, schimmels... Ik heb het beeld van wandelen genomen en ik vind dat dit passend is.
Daardoor ben ik ervan overtuigd dat er niet één vorm van evenwicht bestaat, maar een veelheid en dat het begrip tijd daarin geïntegreerd moet worden. Op een gegeven moment zou praten over balans in mijn moestuin in mijn ogen absoluut geen betekenis hebben. Maar misschien is het over een periode van vijf jaar wel logisch.
Ten slotte mag evenwicht naar mijn mening niet worden gepersonifieerd alsof het alles vanzelf zou oplossen. In 1840 werden de Ierse en Schotse bodems zeker minder geteisterd door pesticiden en herbiciden dan nu, maar de onvoorspelbare komst van meeldauw veranderde de situatie en veroorzaakte grote schade.

@+
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Slugs - vrienden? vijanden? Hervé Coves 'conferentie




par Ahmed » 30/06/17, 12:39

Perseusis de komst van valse meeldauw één ding, de agronomische context een andere en de ramp waarnaar u verwijst is het gevolg van de ontmoeting van een ziekteverwekker en een menselijke fout. Om sociaal-politieke redenen heeft de aardappelteelt zich buitensporig verspreid: als je alles op één productie zet, ben je overgeleverd aan een gevaar* met zeer ernstige gevolgen... Helaas hadden de Ieren geen keus...

* We provoceren hem zelfs door zijn taak gemakkelijker te maken.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Slugs - vrienden? vijanden? Hervé Coves 'conferentie




par Did67 » 30/06/17, 12:48

Perseus schreef:
en sierkant de zonnebloem, dahlia.



Twee martelaarsplanten die ik "kweek" in mijn "egelmoestuin" (ik ben ook een paar zonnebloemen en een dahlia kwijt).
0 x
perseus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 283
Inschrijving: 06/12/16, 11:11
x 73

Re: Slugs - vrienden? vijanden? Hervé Coves 'conferentie




par perseus » 30/06/17, 12:52

Hallo Ahmed,


Ahmed schreef:Perseusis de komst van valse meeldauw één ding, de agronomische context een andere en de ramp waarnaar u verwijst is het gevolg van de ontmoeting van een ziekteverwekker en een menselijke fout. Om sociaal-politieke redenen heeft de aardappelteelt zich buitensporig verspreid: als je alles op één productie zet, ben je overgeleverd aan een gevaar* met zeer ernstige gevolgen... Helaas hadden de Ieren geen keus...

* We provoceren hem zelfs door zijn taak gemakkelijker te maken.


Helemaal. Mijn woorden waren beperkend, de betekenis ervan was alleen maar om te zeggen dat het hebben van een landbouw die vrij is van intensief gebruik van "-cide"-producten niet voldoende is om een ​​superevenwicht te garanderen dat op natuurlijke wijze tot stand komt.
Alleen zie ik vaak om mij heen, hier of daar, mensen die zeggen: "Ik doe niets tegen slakken en ik heb geen problemen, dat is het bewijs dat het in balans is [...] ] dus ik zie niet waarom alle anderen zouden niet zoals ik doen."

U heeft bijvoorbeeld volkomen gelijk als het gaat om het feit dat de intensieve monocultuur een verschrikkelijk verzwarende factor was.

@+
0 x
perseus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 283
Inschrijving: 06/12/16, 11:11
x 73

Re: Slugs - vrienden? vijanden? Hervé Coves 'conferentie




par perseus » 30/06/17, 12:57

Hallo,

Did67 schreef:
Perseus schreef:
en sierkant de zonnebloem, dahlia.



Twee martelaarsplanten die ik "kweek" in mijn "egelmoestuin" (ik ben ook een paar zonnebloemen en een dahlia kwijt).


Mmmh, ik vrees dat Madame niet erg gemotiveerd is om haar toekomstige bloemen gemarteld te zien worden : Mrgreen:
Misschien zal ik ervoor zorgen dat er een geschikte martelaarschapszone wordt opgezet.
Mijn beperktere en beperktere ruimte dan een grote moestuin aan de rand van het bos, met daarnaast de zoektocht naar een kleine bloementuin, zal mij enige productie van grijzestofsap opleggen... Als ik daartoe nog in staat ben.

@+
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Slugs - vrienden? vijanden? Hervé Coves 'conferentie




par Ahmed » 30/06/17, 13:10

Zoals u begrijpt waren mijn opmerkingen geen kritiek op uw boodschap, maar een aanvulling.

Ik heb dit verhaal al eerder verteld, maar misschien is het de moeite waard om het te herhalen: een selectie van een kloon van populier (Beaupré) bleek zeer goed bestand tegen bladroest (een veel voorkomende plaag van deze bomen); omdat deze zeer interessante eigenschappen had, en ondanks de waarschuwingen van de ontwerper werd het op enorme gebieden geplant, in pure plantages (zonder tussenkomst van een mengsel van verschillende klonen). Het resultaat was dat na een aantal probleemloze jaren een roestmutatie die geschikt was voor deze kloon overvloedig voedsel vond en zich snel verspreidde, tot het punt dat de Bowsprit verboden werd voor verkoop en planten.
Het is duidelijk dat genetische uniekheid hier de factor was die ervoor zorgde dat dit voortplantingsfenomeen explodeerde, maar hetzelfde kon worden waargenomen bij verschillende individuen van dezelfde soort of verwanten, met parasieten met een breder aanvalsspectrum.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
perseus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 283
Inschrijving: 06/12/16, 11:11
x 73

Re: Slugs - vrienden? vijanden? Hervé Coves 'conferentie




par perseus » 30/06/17, 15:59

Hallo,

Ahmed schreef:Zoals u begrijpt waren mijn opmerkingen geen kritiek op uw boodschap, maar een aanvulling.


Geen zorgen. :-)

Ik heb dit verhaal al eerder verteld, maar misschien is het de moeite waard om het te herhalen: een selectie van een kloon van populier (Beaupré) bleek zeer goed bestand tegen bladroest (een veel voorkomende plaag van deze bomen); omdat deze zeer interessante eigenschappen had, en ondanks de waarschuwingen van de ontwerper werd het op enorme gebieden geplant, in pure plantages (zonder tussenkomst van een mengsel van verschillende klonen). Het resultaat was dat na een aantal probleemloze jaren een roestmutatie die geschikt was voor deze kloon overvloedig voedsel vond en zich snel verspreidde, tot het punt dat de Bowsprit verboden werd voor verkoop en planten.
Het is duidelijk dat genetische uniekheid hier de factor was die ervoor zorgde dat dit voortplantingsfenomeen explodeerde, maar hetzelfde kon worden waargenomen bij verschillende individuen van dezelfde soort of verwanten, met parasieten met een breder aanvalsspectrum.


Ik kende het verhaal niet, maar het is interessant. Ik werk in de wijnindustrie en ben ervan overtuigd dat de selectie van klonen (al tientallen jaren een zeer, zeer sterke trend) waarschijnlijk een zeker gevaar voor het beroep zal vormen vanwege de genetische standaardisatie die dit met zich meebrengt. Zelfs als ik de voordelen begrijp die hieraan kunnen worden gekoppeld (uniciteit van karakters, viruscompensatie enz.).

@+
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Slugs - vrienden? vijanden? Hervé Coves 'conferentie




par Adrien (voormalig nico239) » 30/06/17, 18:00

Did67 schreef:
Perseus schreef:
en sierkant de zonnebloem, dahlia.



Twee martelaarsplanten die ik "kweek" in mijn "egelmoestuin" (ik ben ook een paar zonnebloemen en een dahlia kwijt).


En aan de kant van roofdieren is er geen manier om de carabidenpopulatie te bevoordelen, te verwennen, te "cultiveren"?

Ik denk dat ze van heggen houden ... maar het is waar dat ze in één keer veel werden vernietigd :(
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Slugs - vrienden? vijanden? Hervé Coves 'conferentie




par Ahmed » 30/06/17, 18:01

Ja, het gebruik van klonen is een gevaarlijke faciliteit, in die zin dat het moeilijk is een plant te verkrijgen met alle door de kweker gewenste eigenschappen (en die weerspiegelen wat, terecht of ten onrechte, professionele gebruikers): zodra de plant geschikt is, is het uiterst verleidelijk om het identiek te reproduceren. Dit is het geval met planten uit stekken, of zoals in degene die je citeert (wijnstok), enten, maar het is ook dat van stabiele variëteiten of hybriden, waarvan de diversiteit van genetisch erfgoed als een straaltje kleiner wordt.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Slugs - vrienden? vijanden? Hervé Coves 'conferentie




par Did67 » 30/06/17, 19:41

Perseus schreef:
... en ik ben ervan overtuigd dat de selectie van klonen (al tientallen jaren een zeer, zeer sterke trend) waarschijnlijk een zeker gevaar voor de beroepsgroep zal vormen vanwege de genetische standaardisatie die dit met zich meebrengt. Zelfs als ik de voordelen begrijp die aan elkaar kunnen worden gekoppeld (uniciteit van karakters, viruscompensatie enz.).

@+


Rassen die worden vermeerderd door stekken of enten (of het nu wijnstokken, fruitbomen of kleine fruitbomen zijn), zijn de facto klonen. Clementine is een mutatie die van nature voorkwam en werd opgemerkt door abt Clément. Alle clementines zijn klonen van dit unieke onderwerp. Alle Burlat-kersen zijn klonen van de eerste Burlat-plant die tot op de dag van vandaag op identieke wijze werd gespot en gereproduceerd...

[We kunnen soms stammen of variëteiten ‘regenereren’ door meristeemculturen, om opnieuw te beginnen met klonen die vrij zijn van verschillende virussen, maar altijd met hetzelfde genetische erfgoed]

Vandaar de extreme kwetsbaarheid van wijngaarden en boomgaarden en de extreme ‘acties’ die worden ondernomen zodra een parasiet verschijnt: verplichte systematische behandelingen, soms verplichte kap…
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 301-gasten