Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 26/08/18, 14:47

nico239 schreef:
Moindreffor schreef:als je een bosmaaier had, kon je je eigen hooi maken,
je knipt laat je drogen, als het teveel regent laat je het drogen in de kas
zo niet een sikkel, een zeis of iets dat het gras aan uw voeten kan maaien


Ja, dat heb je gelijk.

Dus aanvankelijk waren we van plan om het te laten doen door een goed uitgeruste buurman, maar het veld is niet vlak, dus het is mechanisch niet gemakkelijk.

Toen hij ons gratis stro bezorgde, drongen we niet aan

Naast het overbrengen van al ons gras, reserveer bovendien met insecten die ons niet te veel hebben verbonden.

En dan is er eindelijk de tijd die nodig is om het serieus te doen...

Daar wil ik zeggen dat we een symbolische dikte aanbrengen, maar om het goed te doen zou er veel meer nodig zijn.

Dus we zullen in de toekomst waarschijnlijk overgaan tot extra aankopen.

als je bang bent voor de biodiversiteit van je bloemen en je fauna, kun je een zogenaamde late maaibeurt doen, nu of nog wat langer wachten, maar zoals je foto's laten zien, denk ik dat we daar goed zijn, in het slechtste geval, wacht even weinig, maar als het gras echt ligt, is het te laat omdat het twee keer zo moeilijk te maaien is
daarnaast hoef je niet op te bergen, wat je op de wei maait deponeer je direct op de moestuin

en volgend jaar combineer je een late maaiplaats, en een andere die je regelmatig maait om de stikstofhonger van je stro te vullen, en zonder verder iets te doen heb je veel mooiere groenten

Ik weet dat het hard werken is, maar als je niet profiteert van wat je gratis hebt, ben je te rijk : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 26/08/18, 15:08

Moindreffor schreef:als je bang bent voor de biodiversiteit van je bloemen en je fauna, kun je een zogenaamde late maaibeurt doen, nu of nog wat langer wachten, maar zoals je foto's laten zien, denk ik dat we daar goed zijn, in het slechtste geval, wacht even weinig, maar als het gras echt ligt, is het te laat omdat het twee keer zo moeilijk te maaien is
daarnaast hoef je niet op te bergen, wat je op de wei maait deponeer je direct op de moestuin

en volgend jaar combineer je een late maaiplaats, en een andere die je regelmatig maait om de stikstofhonger van je stro te vullen, en zonder verder iets te doen heb je veel mooiere groenten

Ik weet dat het hard werken is, maar als je niet profiteert van wat je gratis hebt, ben je te rijk : Mrgreen:



Dat is precies wat ik dacht...

Wacht tot het einde van het seizoen...

Eigenlijk de grassen die we niet bijzonder hebben een maaiweide...

Ik weet niet wat voor gras we hebben, maar het lijkt meer op groot, dik, hoog gras, dus zelfs buiten het seizoen zet het niet echt neer.

Blijft het personeelsbestand: en in deze omstandigheden van ongelijke grond zie ik niet los van ons Beeld

Op dit moment hebben we noch de tijd, noch de uitrusting, noch de technische details (als we van plan waren het op de oude manier met een zeis te doen) om zelf te werken, althans voor de hoeveelheden die nodig zouden zijn...

Ik moet binnenkort mijn buurman zien, ik zal het met hem bespreken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
bobbysolo67
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 64
Inschrijving: 23/07/16, 15:29
Plaats: Elzas
x 28

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par bobbysolo67 » 26/08/18, 15:31

nico239 schreef:We hebben een struik die groeit... als iemand hem kan herkennen

Kleine witte bloemen

Kleine trossen groen dan donkerpaars fruit...


Ik denk dat het de zwarte nachtschade is die in de natuur giftig is (zoals de vrucht van de aardappel). Er is een eetbare variëteit die ik vorig jaar in de tuin had en die heel gemakkelijk uitzaait.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Morelle_noire
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 26/08/18, 15:32

eerlijk gezegd, mijn grootvader maaide 7 of 8 are om hooi te maken voor zijn konijnen, daarnaast legde hij 10 are ouderwetse tuin aan, het waren de jaren na de oorlog
toen hij stierf ik was 7 jaar, mijn oma heeft de tuin verkleind en daarom het te maaien gedeelte vergroot (precies het is een grasveld) ze maaide een tijdje (mijn vader nam de jaren over waar hij tijd had) rond 10 12 jaar oud haalde ik de zeis tevoorschijn en testte, nou, het is niet zo ingewikkeld, nou, ik werd tegengehouden (snijd niet in je arm of been!!!) maar elke keer als ik de kans had, testte ik,

in een uur vang je een schijn van techniek op, nadat je je hebt aangepast en verbeterd, maar geloof niet dat het onhaalbaar is

de sikkel, het is hetzelfde, ik heb ook getest, er is gewoon meer tijd nodig

dus als je echt weinig tijd hebt, vergeet het maar, maar in een uur doe je al veel werk, dus af en toe een beetje, er is geen echt seizoen om te hooien, ik wat mij motiveert en wat de fenocultuur is mijn onafhankelijkheid, na een soort partnerschap of ruilhandel, zeg ik niet

nou, aangezien ik ziek ben, heb ik gekozen voor een klein perceel, en dus koop ik het hooi, maar ik heb alleen deze verslaving, ik ga proberen mijn planten zelf te maken, dat is de ultieme stap
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 26/08/18, 15:37

bobbysolo67 schreef:
nico239 schreef:We hebben een struik die groeit... als iemand hem kan herkennen

Kleine witte bloemen

Kleine trossen groen dan donkerpaars fruit...


Ik denk dat het de zwarte nachtschade is die in de natuur giftig is (zoals de vrucht van de aardappel). Er is een eetbare variëteit die ik vorig jaar in de tuin had en die heel gemakkelijk uitzaait.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Morelle_noire


Wauw, helemaal niet dom... Het lijkt er wel op...

Klaar met kappertjes kopen dan? Beeld

Ik moet even kijken want de bloemen lijken me niet helemaal hetzelfde maar voor de rest lijkt het er wel erg op.

Bedanktiiiiii
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 27/08/18, 14:49

Bingo.

Toen ik er een foto van maakte, was het laat in de middag en had ik de bloemen nog niet goed onderscheiden.Tevens moet gezegd worden dat de plant “misplaatst” is.

Maar in de volle zon zijn dit degenen...

Nou, het enige dat overblijft is om het recept voor Black Nightshade kappertjes te testen.

dank u
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 28/08/18, 22:53

Een kitten die er niet bepaald op gebrand is haar sprinkhaan te delen met een grote slijmerige slak...

Vleesetende slakken?
Ze houden zichzelf voor bidsprinkhanen of wat dan ook Beeld...

20180828_012747.jpg
20180828_012747.jpg (38.77 KB) keer bekeken 2264
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par chafoin zijn » 29/08/18, 16:16

Ah ja, het lijkt op de "tijger" of "luipaard" slak, waarvan wordt gezegd dat hij vleesetend is...

http://www.vivaces.be/la-limace-tigree-limax-maximus-carl-von-linne-1758/
https://fr.wikipedia.org/wiki/Limax_maximus
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 29/08/18, 16:49

O goed dan.

Dit is iets dat niet eens in me opkwam om het onderwerp te bestuderen.
Moet zeggen dat ik niet erg geïnteresseerd was in de gente slug... althans tot nu toe

Al omdat we heel weinig hadden tot deze halfnatte aflevering van dit voorjaar en deze zomer.

Maar het is uiteindelijk dezelfde als die op pagina 90.

Ik wist ook niet dat het een originele NAC was... : Mrgreen:

Aan de andere kant, met betrekking tot het nut ervan in de tuin, is het niet erg duidelijk...

Zou ze (min of meer) haar soortgenoten eten? en geen groenten? Als dat zo is, zou het de beste waakhond zijn om in de tuin te introduceren om vegetariërs kwijt te raken, nietwaar?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 29/08/18, 20:11

Hier is wat hooi Beeld

10 laarzen tot nu toe...

20180829_184453.jpg
20180829_184453.jpg (202.31 KB) keer bekeken 2224



Een eerste vervanging van stro door hooi

20180829_184952.jpg
20180829_184952.jpg (97.96 KB) keer bekeken 2224



Een zicht op het gebied in hooi en de rest nog in stro (waarvoor we veel werk zullen vinden, geen zorgen daarover)

20180829_185010.jpg
20180829_185010.jpg (260.95 KB) keer bekeken 2224
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 310-gasten